Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« skrivet: 05 oktober 2017, 12:00:40 »
Då var det dags att fortsätta detta med resan runt Italien och öarna. Jag har nu ankommit till Livorno och har några timmar att slå ihjäl före att boarda resans nästa färja, Corsica Ferries Mega Smeralda som mycket riktigt är Siljas Svea från 1985 och bytt namn till Silja Karneval 1992 samt efter att blivit sålt till Color Line istället för systern Silja Festival, fd Wellamo från 1986, fick även hon namnet Color Festival 1994. Hon hamnade ner till Medelhavet 2008 och jag har visat bilder på en resa med henne 2012 på gamla Landgången, så detta får nu vara ett slags uppdatering ombord.

Jag har precis ankommit till Livorno när jag får besked att färjan kommer att vara försenad kraftigt på grund av dåligt väder i Korsika där hon skulle ha avgått tidigare på morgonen från hamnen i Bastia. Nåväl, jag visste det redan därför att jag såg det på Marinetraffic men ändå eftersom jag aldrig varit i Livorno förut så tycker jag att det är tryggare att hitta rätt kaj i god tid istället för att gå mot fyren på andra sidan av hamninloppet och spåna hennes sena ankomst och sedan missa att åka med henne.  :D Efteråt kan jag konstatera att det var klokt eftersom det är lite vilseledande med olika kajer i Livorno och färjorna byter kaj ganska ofta dagligen så att man som fotpassagerare måste gå alltid en bra bit. Här står jag på ändan av en kaj jag trodde var den rätta men senare visade ut att vara idag avsedd för Mega Express Three till Golfo Aranci på Sardinien som Corsica Ferries angör istället för Olbia lite utanför stan där.

Wedellsborg avgår mot vinden från frakthamnen under charter till Tirrenia Cargo.



Och så även Massimo Mura som har Onoratos/Mobys skorstenmärke eftersom de två bolagen kör tillsammans nuförtiden under kontroll av familjen Onorato.


Vi som står där vid kajkanten blir avlysta när Mega Express Three är på inkommande och så förstår jag samtidigt att Mega Smeralda ska använda en annan kaj lite utanför samlingsstället för fotpassagerare vid en bur en bit in i hamnen. Jag tar beslut att se Mega Smeralda ankomma från ett gammalt kastell som ligger inne i hamnområdet. Man får bara en begränsad vy därifrån men det får duga denna blåsiga dag. Dock var jag ganska besviken att jag fegade ut med att gå till fyren vid inloppet istället. Temperaturen kom ned under en natt från +35 till +25 och det känns faktiskt ganska kyligt, en annan orsak till varför jag inte fick bättre bilder från fyren på andra sidan av hamnen på Smeraldas ankomst. Det kunde rakt sagt ha varit ganska tufft att vänta därute för några timmar. Senare under veckan jag kunde konstatera att om man vet vad man gör är det ändå en 30 minuters promenad därifrån till kajen med ombordstigning, så det kunde ha blivit ganska tajt faktiskt, trots att hon var försenad som sagt och kunde inte köra in förseningen under tiden i hamnen utan det faktiskt blev flera minuter till på grund av annan trafik i hamnen samt att både in och utresan var nära till fullsatta.

Hon får assistans av två bogserbåtar på grund av vinden och bakom bilfältet till Mega Express Three till Sardinien ser man kajkanten där jag stod en stund tidigare. Samt det tajta inloppet till passagerarhamnen, med fyren jag ville fota ifrån till början till vänster.


Man måste få det exakt dit det ska för att kunna backa in till hamnen.


Mega Express Three & Mega Smeralda. I förgrunden buren till fotpassagerare.


Kastellet.


Så är hon framme 2 timmar och 15 minuter försenad. Den sista incheckningstiden hade skjutits upp till 30 minuter före denna bild alltså 14:30 och avgångstiden var enligt tidtabellen 14:00.


De första långtradarna får köra ombord ca 20 minuter senare när man fortfarande håller på att lossa personbilar.


Två riktningar i trafik även på och av Mega Express Three.


Med två bogserare på standby.


Och så 25 minuter efter ankomst är det dags att boarda.


Efter en rulltrappa upp från bildäcket kommer man till denna aula som varit en hyttavdelning på däck 4 förut.


Korsika som destination.


Bord vid lekrummet.


Lekrummet.


En butik.


Här känner man igen sig från tiden på Östersjön.




Receptionen på däck 4.




Jag återkommer till inredningen alldeles strax. Men först några bilder på avgången. Mega Express Three ska avgå först.


Kastellet där jag stod lite tidigare. Alla bilar och fotpassagerare till denna kaj där Mega Smeralda låg förtöjd ska över bron som syns mellan kajerna.


Moby Corse fd Dana Anglia, Duke of Scandinavia och Pont L'Abbé får hjälp av två bogserare men ändå blir det först det andra försöket att ankomma genom det tajta inloppet med framgång.




Strax därefter avgår Mega Express Three. Hon är byggd som Oceanus för Minoan år 2001 och har sedan bytt namn till Ariadne Palace One i trafik för Grimaldi/Minoan före att blivit köpt upp av Corsica Ferries år 2004.




Vy mot frakthamnen.


Och till slut 2 timmar och 30 minuter sena lägger vi ut.


Ett glatt återseende såklart.








Man måste gå runt hela båthamnen till pilotstationen för att komma fram till fyren jag pratade om tidigare.




Toremars Liburna som trafikerar ön Capraia mellan fastlandet och Korsika, ligger förtöjd i hamnen.




I bakrunden syns hamnmydighetens och kustbevakningens kontorer och där finns även vägen till båthamnen med bättre fotoställen om någon ska besöka Livorno för färjebilder. Däremot kommer man inte närmare passagerarhamn från den sidan genom spärren och måste gå en bra bit runt kastellet för ingång.


Containerkranarna som man använde för proviantering under Siljas tid med korta hamntider i Åbo och Stockholm ligger kvar.










[/img]

Kiosken på akterdäcket högst uppe.










Moby Corse som var alltså ännu mer försenad. De åker parallelt med samma tidtabell, men färjan varierar dagligen under högsänsongen, Moby och Corsica Ferries. Detta var den 2 september och semestern börjar ta slut.




Shitt, här blir det mycket nära.
















Genast efter att ha passerat yttre vågbrytarna, börjar det gugna härligt.


Ciao Livorno! Vi syns snart igen.












Härligt att stå här i aktern och beundra vågorna.










Men inget fel med fören heller.











« Senast ändrad: 05 oktober 2017, 12:24:43 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2017, 12:44:09 »
Dags att granska lite vad det finns på inredningen nuförtiden. Helt ärligt har det inte förändrats så hemskt mycket från 2012 när jag sist åkte. Och man känner igen sig från tiden på Östersjön också och så klart från tiden på Oslofjorden/Skagerrak.

Däck 7, förliga trappan leder till restaurangdäcket.


Med a la carte Dolce Vita där det även fanns a la carte under Siljas/Color Lines tid.


















Middagen intogs här, och var helt okej till pris av ca 25€ för trerätters.


Detta trapphus tillkom dock under Color Lines ägo och finns inte på systern.




I fören har man Dancing Palace kvar.








Jag minns fortfarande hur jag deltog i en frågesport en novembermorgon här som 9-åring på Svea, det blev ganska kraftiga lutningar i gir i Stockholm skärgård, sen så mötte vi Nord Estonia på vägen in i höjden av Oxdjupet. Och det fanns även en trollkarl ombord. :D






















Trappan upp har man övre våningen som inte längre är i bruk.




Med Sailor's Pub.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2017, 13:42:21 »
Jag fortsätter lite på däck 8.

Det förliga trapphuset som fortsätter upp till däck 9.








Arkaden på däck 8 från Sailor's mot aktern.


Huvudtrappan aktern på däck 8.














Detta café har tillkommit dit tax freen fanns förr i tiden, aktern på däck 8. Det heter Riviera Lounge.


















*
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2017, 14:46:57 »
Trevliga bilder
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2017, 15:06:43 »
Vilken skön retroinredning i nya delen där butiken låg tidigare! :) Kunde ju lika gärna varit ombord på någon av dom gamla 70 tals färjorna.
Så det låg en Sailors Pub på övervåningen i fören? Det har jag missat eller inte tänkt på, den fanns inte på Silja Festival, byggdes väl under Color Line tiden förstås?

Och fortsatt tack för dina resor! Hade gärna åkt med Mega Esmeralda när vi var där nere, men prioriterade gammelfärjorna. :)

//R
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2017, 17:49:59 »
Trevliga bilder

Tack så mycket, Micke! Jag vågar fortsätta lite nu. ;)

I aktern på däck 7 har man Buffet Veranda, precis som den hette redan under Siljas tid, men ack, stängd!


Dock gick det att smygtitta från sidorna på soldäcket i aktern.






Mellan a la carte i fören och buffen i aktern på däck 7 har man cafeterian, precis som det var redan under Siljas tid, men däremot som Silja Karneval hade hon puben här i aktra delen, det var först under Color Lines tid att casinot på däck 8 fick bli Sailor's Pub istället, Robert du har alldeles rätt!






Den har blivit rebranded enligt Corsica Ferries, 2012 hette hon fortfarande cafe Maritim eller dylikt enligt Siljas koncept.












Och så förliga trapphuset på däck 7 igen.




Och en trappa upp den häftiga panorama-baren som Silja Karneval fick 1992 under sin dockning i Tyskland.
























SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2017, 18:08:04 »
Vilken skön retroinredning i nya delen där butiken låg tidigare! :) Kunde ju lika gärna varit ombord på någon av dom gamla 70 tals färjorna.
Så det låg en Sailors Pub på övervåningen i fören? Det har jag missat eller inte tänkt på, den fanns inte på Silja Festival, byggdes väl under Color Line tiden förstås?

Och fortsatt tack för dina resor! Hade gärna åkt med Mega Esmeralda när vi var där nere, men prioriterade gammelfärjorna. :)

//R

Tack så mycket Robert! Reagerade på samma sak med Riviera Baren som var stängd 2012 och hette då Smeralda Baren. Påminner en del en annan gammelfärja jag lägger utt i snar framtid och nu pratar jag inte om systern för den kommer alldeles strax och har modernare inredning. ;)

Du fick mig bläddra genom äldre bilder och där ser man - 2012 var puben mycket riktigt såsom under Colors tid i fören, dock hette den Sailor's precis som på systern Festival fortfarande under Tallink's tid som mycket väl hade puben längs arkaden precis som efter renoveringen 1992, men man hade under Color's tid byggt även trappan mellan däcken där på Smeralda som skilnad. Däremot var hela a la carte avdelningen branded fortfarande som under Siljas ägo, se bara på bilderna från juni 2012.































Samma som cafeterian.




Och lite mer av labyrint i inredningen, påminner en hel del om Finnjets sista renovering 2004.   :'(








« Senast ändrad: 05 oktober 2017, 18:12:12 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2017, 18:19:28 »
Jag gillade det gamla restaurangkonceptet från 92 på systrarna med flera små trevliga restauranger. Hos Color Line fick det vara kvar, men Silja tog bort det och körde med bara en Al´a Carte och Grill?

//R
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2017, 18:29:23 »
Men efter denna avstickare till 2012 kommer jag tillbaks till nuet. Nu har vi färdat en bra bit och Korsika blir närmare. Klockan är lite över 6 på eftermiddagen och vi borde vara framme redan, men som sagt, vinden är mot oss idag.


Och samtidigt börjar man se mörka molnen över Korsika, det kan ha varit en rejäl storm under morgonen faktiskt.






Vi har passerat Capraia på vägen ut.


En till skorstenbild i kvällsljus.


Den sista jag lovar. :D


Korsika skymtar.


Mindre folk på akterdäcket nu.


Och ön Elba i på pb-sidan i horisonten.


Cumulonimbus är det säkert.






Där ute regnar det redan.



Capraia på den soliga sidan.


Lite ljus kvar nu.


Tar en lokal öl till Korsika, Pietra i baren när jag ser en bekant form i horisonten genom smutsiga fönstret i fören.


Det är Grimaldis Cruise Olbia på nordgående, före detta Superfast Bimini och Superfast VI från 2001. Det roliga med Bimini äventyret var att hon opererades av Resorts World och Genting är där inblandat och just i juli tog vi en kryssning med fd Kalypso, ms Star Pisces från Hong Kong. Men mer om det senare. ;)




Nu gick jag in för att äta middag, öppetiderna var mycket konstiga och jag hade ätit efter frukosten i Firenze enbart en macka i Riviera Lounge när alla övriga restauranger stängdes efter avgången praktiskt genast. :D

Snart lite bilder på inseglingen till Bastia och sista bilderna på inredningen.
« Senast ändrad: 05 oktober 2017, 18:31:35 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2017, 18:40:59 »
Nere i Medelhavet kör ofta även Cafeterian typ sittningar med endast mat vissa tider. :(

//R
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2017, 19:04:02 »
Jag gillade det gamla restaurangkonceptet från 92 på systrarna med flera små trevliga restauranger. Hos Color Line fick det vara kvar, men Silja tog bort det och körde med bara en Al´a Carte och Grill?

//R

http://www.valkeatlaivat.net/laivasto/wellamo1986/kansikartat/wellamo1986-2008.htm

2008 åtminstone så, år 2002 verkar ha varit det sista med alla tre under varsitt eget namn på Festivalen.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2017, 19:04:44 »
Nere i Medelhavet kör ofta även Cafeterian typ sittningar med endast mat vissa tider. :(

//R

Så sant men man lär sig snabbt efter några hungriga timmar. ;)
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2017, 20:05:40 »
Jag ber om ursäkt, ön bakom Cruise Olbia är förstås Capraia och den mindre på sb-sidan vi redan lämnar bakom oss betydligt mindre Corgona.

Vi närmar oss hamnen i Bastia och Moby Zaza har lämnat hamnen för några stunder sen, hon är fd Julia från ett kortlivat försök med Stella Lines och trafik till St. Petersburg från Helsingfors samt förstås Color Lines / Fred Olsens Christian IV / Bayard och ursprungligen Olau Britannia från 1982, systern till Olau Hollandia, senare Nord Gotlandia och Eckerö Lines Nordlandia, men nu under senaste tid Almariya för Trasmediterranea. Moby Zaza hann vara ett flytande hotell för Wind Solution under några år, men är en av flera äldre färjor som nyligen fått nytt liv på Medelhavet.



Oväder över Norra Korsika.


Och först nu har vi passerat Capraia.


Jag vet, jag lovade. Nu ärligt. Den är bara så läcker. Min gamla Svea.


Så började det åskregna och jag gick in igen. Inne i hamnen vågar jag ut igen och det är Moby Dada, fd Princess Maria, Queen of Scandinavia samt som ni säkert vet Siljas Finlandia från 1981 som ligger inne. En såkallad "polisbåt" från senaste veckan.


De nedre trappor har varit exakt oförändrade under senaste åren.














Likaså hyttkorridorerna.






Fjärilporten i fören när jag stiger av.


Smeralda gapar.


Det var exakt samma sak för 5 år sedan - mörkret hade hunnit falla när vi ankom försenade. Då var det åskregn i Nizza som gjorde allt blöt från telefonen till samtligare kläder jag hade med mig och inga bilder - idag ingen vidare lycka med bilderna på själva färjan och det visade bli ännu värre dagen efter, men mer om det lite senare. :) Nå, en bra sak med hobbyn är att man aldrig blir färdig. ;)


Fullmånen tar en titt bakom molnen när Moby Corse slutligen ankommer. Enbart ca 2,5 timmar försenad även hon.


Och så ute på havet en mycket aktiv cell med blixtar.




Jag säger hejdå till Mega Smeralda och sticker iväg mot hotellet högre upp på stan. Skulle vakna tidigt på morgonen och ta ut en liten tågtur. Hoppas ni orkar hänga med.
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2017, 20:32:33 »
Härliga bilder :)
SV: Gamla bekanta på Medehavet 3: Mega Smeralda & Mega Andrea
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2017, 20:37:19 »
Klart vi orkar hänga med! Bastia är en häftig hamn där man kommer nära färjorna på själva stadssidan!

//R