*
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #15 skrivet: 05 oktober 2017, 18:49:44 »
Några bilder på det inträffade finns kanske, men vid en snabb sökning har jag inte hittat några. Tvärtom tycker jag alla bilder och foton på QE2 passager inte stöder teorin.

Men som sagt, det kanske finns fakta bakom påståendet.
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2017, 20:06:27 »
Har ar en lank till ganska intressant info om kanalen och begrepper Panamax. (Tyvarr inte ett ord om QE2.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Panamax
*
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2017, 21:06:56 »
Har rest genom kanalen åtskilliga gånger. Både i jobb och som kryssningsresenärer. Tidigare kunde mindre kryssningsfartyg ankra upp i en liten vik ungefär i mitten av kanalen vid en nationalpark och en resort, inte långt från Gamboa.

Var där med Seabourn Legend (runt 200 pax) en gång då rederiet bjöd alla passagerare på en tur i land inkl lunch. Ett fartyg för övrigt känt genom filmen Cruise Control med bla Sandra Bullock.
« Svar #18 skrivet: 06 oktober 2017, 08:32:52 »
Några bilder på det inträffade finns kanske, men vid en snabb sökning har jag inte hittat några. Tvärtom tycker jag alla bilder och foton på QE2 passager inte stöder teorin.

Ja, det är i alla fall något Cunards befälhavare berättade ombord på QE2 1992. Så det är inte en teori utan antingen ett faktum eller en lögn. Faktum är ju dock att takfötterna har skalats av.
*
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2017, 10:06:03 »

Ja, det är i alla fall något Cunards befälhavare berättade ombord på QE2 1992. Så det är inte en teori utan antingen ett faktum eller en lögn. Faktum är ju dock att takfötterna har skalats av.

Hur som helst är det bra story som kan antingen bekräftas eller avfärdas som en skröna genom att jämföra foton på byggnaderna i början av 60-talet med 70-talets. Men det orkar jag inte. Jag har i alla fall inte märkt någon skillnad när jag passerat där från slutet av 50-talet och framåt.

Apropå kanaler så är förstås inte alla lika intressanta som Panamakanalen. Suez tex. är ju ingen höjdare att passera.

För övrigt verkar den planerade och kinesfinansierade konkurrentkanalen genom Nicaragua kört fast. Den sträckningen var ju aktuell redan före bygget av den i Panama och hade - då - sannolikt varit enklare att bygga.
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2017, 10:35:14 »

Hur som helst är det bra story som kan antingen bekräftas eller avfärdas som en skröna genom att jämföra foton på byggnaderna i början av 60-talet med 70-talets. Men det orkar jag inte. Jag har i alla fall inte märkt någon skillnad när jag passerat där från slutet av 50-talet och framåt.

Som arkitekt kan jag konstatera att takfötterna uppenbarligen inte har sett sådana ut från början.
Apropå kanaler så är förstås inte alla lika intressanta som Panamakanalen. Suez tex. är ju ingen höjdare att passera.
Intressant är ju dock att kanalen helt saknar slussportar. En sådan sammankoppling av ekosystemen i Medelhavet och Röda Havet hade man knappast tillåtit i dag!
Men håller med; Panamakanalen är onekligen en av de, om inte den, mest intressanta att passera. Fick på min flodbåtkryssning från Wien till Svarta Havet i år f.ö. veta att även Donau hade lokomotiv som drog båtarna uppför forsen vid Järnporten, men det var innan det byggdes några slussar och någon kanal är där ju inte.
För övrigt verkar den planerade och kinesfinansierade konkurrentkanalen genom Nicaragua kört fast. Den sträckningen var ju aktuell redan före bygget av den i Panama och hade - då - sannolikt varit enklare att bygga.
Skulle inte Maersk också vara med å finansiera den? Mycket kan ändra sig. Kanalavgifterna genom Panama har stigit enormt de senare åren.
« Senast ändrad: 06 oktober 2017, 10:37:23 av Risberg »
*
« Svar #21 skrivet: 06 oktober 2017, 11:55:19 »
Har inget minne av att Maersk skulle ha varit med på ett hörn.

Vad sedan gäller Suez kommer jag inte på rak arm ihåg nivåskillnaden mellan Medelhavet och Röda Havet mer än att Napoleon avråddes av sina rådgivare att bygga kanalen utan slussar, då man felaktigt antog att skillnaden var hela tio meter och därmed skulle tömma Medelhavet. Skillnaden är avsevärt mindre och en skröna går ut på att hans folk tog fel på decimalerna!

Andra intressanta kanaler är Korintkanalen. Inte minst för att man i båda ändarna, förr åtminstone, hade sänkbroar istället för svängbroar. Allt kompletterat med en bro ovanför kanalen.
« Svar #22 skrivet: 06 oktober 2017, 12:07:40 »
Den här anordningen i Krasnoyarsk är ju rätt mäktig

https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_lift_of_Krasnoyarsk_hydroelectric_power_station
"Pråmhiss" i Jenisej uppströms Krasnojarsk
« Svar #23 skrivet: 06 oktober 2017, 12:28:33 »
Har upprättat ny tråd i "Pollarsnack"
« Senast ändrad: 06 oktober 2017, 12:37:43 av Risberg »
« Svar #24 skrivet: 07 oktober 2017, 22:05:37 »

Forsta bilden i lanken nedan visar P&O's Oriana i Panamakanalen 1961. Lite i bakgrunden ser man ett av husen och takfotterna ser ut att vara original.
Sa nagon gang efter 1961 har alltsa takfotterna kapats.

http://www.pbs.org/newshour/updates/panama-canal-helped-make-u-s-world-power/
« Svar #25 skrivet: 08 oktober 2017, 09:44:36 »
.
[/quote]

Forsta bilden i lanken nedan visar P&O's Oriana i Panamakanalen 1961. Lite i bakgrunden ser man ett av husen och takfotterna ser ut att vara original.

[/quote]

Inte helt lätt att avgöra om takfötterna är i original eller inte, men om de är i original och senare kapades vid QE2 första Panamakanal passage så talar vi om 25 mars 1975 då hon gjorde sin första jorden-runt-kryssning från väst till öst. Så första slussen där det då sägs ha uppdagats att bryggvingarna stack ut för mycket måste följaktligen ha varit Miraflores.

På theqe2story.com, QE2 fantasternas egen websida finns det mesta att läsa om QE2 men inget om några problem i samband med hennes första Panamakanal transit. Det borde ju ha blivit en försening medan man kapade takfötterna och något borde väl skrivits om detta. Anmärkningsvärt är väl också att Cunard uppenbarligen missat vid ritandet av fartyget och igen när man reseplanerar inför jorden-runt- kryssningen 1975.     
*
« Svar #26 skrivet: 08 oktober 2017, 12:36:50 »
Förvisso har Cunard både då och nu gjort häpnadsväckande misstag, men jag tror som du, att en sådan grej skulle man knappast ha missat. Och inte kanalförvaltningen heller.

Kommer ihåg att jag med en transare, som aldrig passerat kanalen tidigare, hade besök av förvaltningen ombord som noga gjorde en typ av besiktning innan passage.
« Svar #27 skrivet: 08 oktober 2017, 19:02:40 »
.

[/quote]

Inte helt lätt att avgöra om takfötterna är i original eller inte, men om de är i original och senare kapades vid QE2 första Panamakanal passage så talar vi om 25 mars 1975 då hon gjorde sin första jorden-runt-kryssning från väst till öst. Så första slussen där det då sägs ha uppdagats att bryggvingarna stack ut för mycket måste följaktligen ha varit Miraflores.

På theqe2story.com, QE2 fantasternas egen websida finns det mesta att läsa om QE2 men inget om några problem i samband med hennes första Panamakanal transit. Det borde ju ha blivit en försening medan man kapade takfötterna och något borde väl skrivits om detta. Anmärkningsvärt är väl också att Cunard uppenbarligen missat vid ritandet av fartyget och igen när man reseplanerar inför jorden-runt- kryssningen 1975.   
[/quote]

Har ocksa last theqe2story.com utan att finna nagra belagg for att det skulle vara just QE2 som fororsakade ingreppet i takfotterna. kan ju helt enkelt vara som sa att i takt med att fartygen blivit storre var man helt enkelt tvungen att gora mer plats dar man kunde utan att forstora sjalva slussarna.
For ovrigt lar de bredaste fartygen som passerat kanalen vara de amerikanska slagskeppen ur Missouri klassen.