Panamakanalkryssningar
« skrivet: 04 oktober 2017, 17:33:52 »


Kryssningar genom Panamakanalen är mycket populära inte minst bland Amerikaner.  Seatrade Cruise News rapporterar att mer än 230 kryssningar kommer att gå genom kanalen under 2017/18. Det kommer tydligen att bli den första fulla säsongen för kryssningsfartyg att kunna gå genom den utvidgade kanalen med de nya slussarna. Öppnar upp nya möjligheter för de stora kryssningsfartygen som NCL Bliss som med sina 167800 GRT kommer att bli det största kryssningsfartyget genom kanalen när hon försommaren 2018 ompositioneras till USWC för kryssningssäsongen i Alaska. 

Det finns ett stort utbud av Panamakanalkryssningar från Florida till Kalifornien och vice versa men de flesta ser ut att gå genom de gamla slussarna. Vill man absolut kryssa genom de nya slussarna i Panamakanalen så erbjuder exempelvis Princess Cruises vad de kallar för "partiella" kanalkryssningar. Kryssningarna går från Florida genom Karibien in i Panamakanalen genom slussarna vid Gatun, ankrar upp på Lake Gatun för att släppa iland passagerare för utflykter och går något senare ut igen samma väg man kommit men med ett stopp i Colon för att plocka upp passagerarna som varit på utflykter.   
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2017, 17:40:44 »


Det är ganska kul att, som passagerare på fraktbåt, stå på kommandobryggevingen och vinka till alla kryssningspassagerarna i grannslussen, som trängs just som på bilden. ;)
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2017, 19:44:51 »
Har faktiskt gjort Panamakanalen men som crew och det var lite speciellt måste man ju säga.
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2017, 20:21:38 »


Kryssningar genom Panamakanalen är mycket populära inte minst bland Amerikaner.  Seatrade Cruise News rapporterar att mer än 230 kryssningar kommer att gå genom kanalen under 2017/18. Det kommer tydligen att bli den första fulla säsongen för kryssningsfartyg att kunna gå genom den utvidgade kanalen med de nya slussarna. Öppnar upp nya möjligheter för de stora kryssningsfartygen som NCL Bliss som med sina 167800 GRT kommer att bli det största kryssningsfartyget genom kanalen när hon försommaren 2018 ompositioneras till USWC för kryssningssäsongen i Alaska. 

Det finns ett stort utbud av Panamakanalkryssningar från Florida till Kalifornien och vice versa men de flesta ser ut att gå genom de gamla slussarna. Vill man absolut kryssa genom de nya slussarna i Panamakanalen så erbjuder exempelvis Princess Cruises vad de kallar för "partiella" kanalkryssningar. Kryssningarna går från Florida genom Karibien in i Panamakanalen genom slussarna vid Gatun, ankrar upp på Lake Gatun för att släppa iland passagerare för utflykter och går något senare ut igen samma väg man kommit men med ett stopp i Colon för att plocka upp passagerarna som varit på utflykter.

Sadana partiella Panama kanal kryssningar gjorde vi for ganska manga ar sedan med Brilliance of the seas. Ser for ovrigt ut som ett Radiance class fartyg pa bilden.
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2017, 08:37:13 »


Detta är väl f.ö. Gatun sluss?
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2017, 09:50:44 »
Svar till Henke H: "Javisst är det ett fartyg ur Radiance klassen, närmare bestämt Jewel of the Seas 2009. RCL gör inte vad jag kan se den här typen av Panama kanal kryssningar längre men än finns Princess Cruises med partiella kryssningar där alla verkar gå genom de nya slussarna och HAL med partiella kryssningar genom de gamla slussarna".

Svar till Risberg. "Javisst är det en sluss vid Gatun."

Fartyget i slussen bredvid om man nu inte klurat ut det genom IMO numret är Wallenius "Aniara".
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2017, 09:54:15 »

Detta är väl f.ö. Gatun sluss?
Ser Ni de avskalade takfötterna på byggnaden mellan slussarna? Vet Ni hvarför de skalats av (gäller även Pedro Miguel og Miraflores slussar)? Jo, när Cunard på 60-talet skulle bygga en ny transatlantisk ångare projekterade man först en mycket större än QE2. Men så kom man på att transatlantiska seglingar kanske inte var framtiden, så man lät bygga ett fartyg som var exakt så stort att det kunde gå genom Panamakanalen, för Jorden-runt-kryssningar. Så kom man då till Panamakanalen första gången, och så visade det sig att kommandobyrggevingarna slog i byggnaderna, för de stack för långt ut på sidan. Och åtgärden blev då att skala av takfötterna på mittbyggnaderna i samtliga tre slussar.
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2017, 11:54:05 »


Där ser man!  QE 2 är ju lite över 32m bred och visst kan man se på olika foton av henne att bryggvingarna sticker ut något över skrovsidan men olika överhäng utöver fartygssidan finns det ju numera mera på många kryssningsfartyg.



Som på Jewel of the Seas 32 m bred och med överhäng på pooldäck.




SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2017, 12:00:52 »

Där ser man!  QE 2 är ju lite över 32m bred och visst kan man se på olika foton av henne att bryggvingarna sticker ut något över skrovsidan men olika överhäng utöver fartygssidan finns det ju numera mera på många kryssningsfartyg.

Som på Jewel of the Seas 32 m bred och med överhäng på pooldäck.
Jodå, men QE2 kom redan 1968/69. Och pooldäcket på JEWEL OF THE SEAS är ju uppenbarligen så högt att det inte ställt till några problem.
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2017, 15:48:02 »
Jag och min sambo ska åka genom kanalen nu i November med Celebrity Infinity, jag lovar att det kommer komma bilder senare! ;)

//R
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2017, 16:18:25 »
Jag och min sambo ska åka genom kanalen nu i November med Celebrity Infinity, jag lovar att det kommer komma bilder senare! ;)

//R
Vet Du om Ni skall åka den gamla eller den nya? Skulle vara första gången jag ser bilder från den nya. (Den gamla har jag åkt fyra gånger själv; med CCNI ANGOL Rotterdam-Iquique 1999, CP BOREALIS Brisbane-Tilbury 2006, CAP CLEVELAND Antwerpen-Sydney 2008 och CMA CGM LA TOUR Melbourne-Tilbury 1998.)
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2017, 16:21:24 »
Jag och min sambo ska åka genom kanalen nu i November med Celebrity Infinity, jag lovar att det kommer komma bilder senare! ;)

//R

Ser med spänning fram emot en reseberättelse från er kryssning ner till Valparaiso. Lite avundsjuk är jag men jag får försöka trösta mig med att jag hade förmånen att resa i arbetet på Sydamerika på åttio och nittiotalen. Chile var ett av favoritländerna, bara den omkring en och en halvtimme långa bilresan mellan Valparaiso och Santiago är en upplevelse med en färd genom dalgångar med frukt och vinodlingar men även barrskog.       
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2017, 16:25:05 »
Jag och min sambo ska åka genom kanalen nu i November med Celebrity Infinity, jag lovar att det kommer komma bilder senare! ;)

//R
Vet Du om Ni skall åka den gamla eller den nya? Skulle vara första gången jag ser bilder från den nya. (Den gamla har jag åkt fyra gånger själv; med CCNI ANGOL Rotterdam-Iquique 1999, CP BOREALIS Brisbane-Tilbury 2006, CAP CLEVELAND Antwerpen-Sydney 2008 och CMA CGM LA TOUR Melbourne-Tilbury 1998.)

Har faktiskt ingen aning om det blir gamla eller nya. Vi har inga stopp på vägen utan går direkt från Cayman ner mot Equador.

//R
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2017, 16:46:18 »

Ser med spänning fram emot en reseberättelse från er kryssning ner till Valparaiso. Lite avundsjuk är jag men jag får försöka trösta mig med att jag hade förmånen att resa i arbetet på Sydamerika på åttio och nittiotalen. Chile var ett av favoritländerna, bara den omkring en och en halvtimme långa bilresan mellan Valparaiso och Santiago är en upplevelse med en färd genom dalgångar med frukt och vinodlingar men även barrskog.       
Det lär även gå en spektakulär järnväg på sträckan. Jag kom och kommer aldrig dit, även om CCNI ANGOL hade destination Valparaiso, men hon var så försenad att jag hoppade av i första, bästa chilenska hamn (och tog buss 26 timmar till Santiago).
*
SV: Panamakanalkryssningar
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2017, 18:21:11 »

Detta är väl f.ö. Gatun sluss?
Ser Ni de avskalade takfötterna på byggnaden mellan slussarna? Vet Ni hvarför de skalats av (gäller även Pedro Miguel og Miraflores slussar)? Jo, när Cunard på 60-talet skulle bygga en ny transatlantisk ångare projekterade man först en mycket större än QE2. Men så kom man på att transatlantiska seglingar kanske inte var framtiden, så man lät bygga ett fartyg som var exakt så stort att det kunde gå genom Panamakanalen, för Jorden-runt-kryssningar. Så kom man då till Panamakanalen första gången, och så visade det sig att kommandobyrggevingarna slog i byggnaderna, för de stack för långt ut på sidan. Och åtgärden blev då att skala av takfötterna på mittbyggnaderna i samtliga tre slussar.

Nja, det där har jag hört tidigare och aldrig riktigt trott på. Jag har passerat kanalen med hyggligt jämna mellanrum sedan 1957 och framåt, och inte observerat någon ombyggnad av husen till följd av skador runt 1968/69 när ETT fartyg skulle kunna passera. Tycker dessa har sett likadana ut alltid.

Men visst, jag är mer än villig att ändra min uppfattning om skrönan, utifall några rejäla fakta presenteras.

Och det kanske Du har?