Hvar blir det av den nationella stoltheten
« skrivet: 02 oktober 2017, 10:37:54 »
På en dansk färja förväntar man att kunna få Carlsberg/Tuborg. Men på DFDS' København - Oslo-led har det nu i längre tid endast serverats Heineken på fat.
Norge har världens bästa smör; Kviteseidsmør, setersmør, Rørossmør etc. Men på norska  COLOR MAGIC i förra veckan serverades danskt Lurpak - det mest smaklösa smör som finns i hela Skandinavien.
Hvar blir det av den nationella stoltheten över varor som produceras i hemmehamnens land?
SV: Hvar blir det av den nationella stoltheten
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2017, 20:34:39 »
På en dansk färja förväntar man att kunna få Carlsberg/Tuborg. Men på DFDS' København - Oslo-led har det nu i längre tid endast serverats Heineken på fat.
Norge har världens bästa smör; Kviteseidsmør, setersmør, Rørossmør etc. Men på norska  COLOR MAGIC i förra veckan serverades danskt Lurpak - det mest smaklösa smör som finns i hela Skandinavien.
Hvar blir det av den nationella stoltheten över varor som produceras i hemmehamnens land?
Tja,det är väl som på så många andra ställen att det som gäller är att köpa in så billigt som möjligt
eller att producenterna inte är så"framåt"mot uppköparna och kan ge bra priser.../Ulf
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2017, 10:48:00 »
Jag undrar om man inser hur mycket man förlorar i omdömme. Kanske inte smöret på COLOR MAGIC, men defintivt ölet på DFDS. >:(
*
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2017, 11:55:27 »
Jag undrar om man inser hur mycket man förlorar i omdömme. Kanske inte smöret på COLOR MAGIC, men defintivt ölet på DFDS. >:(

DFDS har ett annat Danskt öl som var gott.
Så det finnes alternativ ombord.
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2017, 17:39:40 »
DFDS har ett annat Danskt öl som var gott.
Så det finnes alternativ ombord.
Ja, ett rådyrt öl i fyra varianter for feinschmeckerar, som kan avnjutas (ölet, inte feinschmeckerna) till mat eller på kvällen, men inte till att dricka sig otörstig i akterbaren de första timmarna efter avgång.
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2017, 03:29:02 »
För ett antal år sedan serverades bara Holsten i barerna på Polonia, på begäran kunde man få Zywiec i matsalen.

« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2017, 15:20:45 »
Det handlar väl snarare om vem som skall betala för den nationella stoltheten. Någonstans har ju båda sidor att vinna. Bryggeriet kan marknadsföra sina produkter till en besökande publik och rederiet kan krydda upplevelsen med lokala produkter. Därför borde det gå att komma överrens. Men man måste ändå hitta ett pris och utländska bryggerier är kanske beredda att ge större rabatter, då man inser sin sämre förhandlingsposition?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2017, 15:37:59 »
Det handlar väl snarare om vem som skall betala för den nationella stoltheten. Någonstans har ju båda sidor att vinna. Bryggeriet kan marknadsföra sina produkter till en besökande publik och rederiet kan krydda upplevelsen med lokala produkter. Därför borde det gå att komma överrens. Men man måste ändå hitta ett pris och utländska bryggerier är kanske beredda att ge större rabatter, då man inser sin sämre förhandlingsposition?
Jag har en känsla av att man ofta tänker för snäversynt och bara ser på rena inköpskostnaden. Hvad om Heiniken innebär mindre ölförsäljning på DFDS?

Ett gott exempel på totalt fel marknadsbedömning var Pilsner Urquell i Norge, enligt min mening världens bästa öl. Det är fruktansvæart dyrt, Nkr 40,-/halvlitersburk i butik. Jag, och tydligen tillräckligt många andra, köper det ändå. Ändå tyckte tydligen importören att vi inte var tillräckligt många, slopade halvlitersburken och införde 33 cl-burkar för 36,- Nkr/burken. De trodde kanske att det skulle öka försäljningen, åtminstone av antalet burkar. Tack och lov var jag tydligen inte ensam om att därmed sluta helt att köpa Pilsner Urquell, så det varade inte många månader innan halvlitersburken kom tillbaka.