Vårresa i Europa - Etapp York-Barcelona
« skrivet: 01 oktober 2017, 22:05:49 »
Här fortsätter min reseskildring från vårens tågluff i Europa. Den första delen med resan Göteborg-York finns i denna tråd: http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=375.0.

Jag lämnade York med snabbtåg till London. Men det var inte mitt resmål för dagen, utan det var Portsmouth på sydkusten. Härifrån kan man åka till Isle of Wight. Jag såg färjor av flera generationer, och fler nybyggen är på väg. Ramperna i hamnarna byggs om så att ett övre bildäck på de nyaste färjorna kan användas. Det här är också franska Brittany Ferries brittiska fäste med trafik till 6 hamnar i Spanien och Frankrike. Den bästa vyn att se trafiken från är puben Spice Island i Old Portsmouth, där det blev middag på kvällen. Tack för tips, June! Lite längre söderut ligger svävarterminalen. Enligt anslag på platsen är det den enda kvarvarande svävarlinjen med reguljär trafik, då ut till Isle of Wight på inte många minuter. Lite norrut finns det ena av stadens två centrum. Detta ligger vid vattnet, och är mest att likna vid ett shoppingcentrum. Det andra centrumet ligger vid centralstationen. Här kommer några bilder från trafiken in och ut ur hamnen och några miljöbilder.

Bretagne ankommer på kvällen från St Malo. Brittany Ferries äldsta färja.

Normandie Express från Cherbourg eller Le Havre och en passagerarkatamaran på väg till Isle of Wight.

Normandie från Caen och en Wight Link-färja som inte var i trafik för stunden.

Stefan Sibum med bogserare i för och akter.

Svävare som just kommit in från Isle of Wight

C Beds Wind Solution, ex Prinsessan Christina.

Commodore Goodwill trafikerar kanalöarna för Condor Ferries. Flaggad i Bahamas.
SV: Vårresa i Europa - Etapp York-Barcelona
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2017, 22:11:09 »
I detta inlägg visar jag bilder från resan med Brittany Ferries flaggskepp Pont-Aven. Med ombord fanns ett stort antal pensionärer med stora väskor, förmodligen på väg till sina semesterboenden i Spanien eller Portugal. Organisationen ORCA fanns ombord, som spanade efter valar och delfiner. Färjan och koncepten ombord var närmast att likna med det som finns i internationell trafik från Stockholm och Norge. Inget renodlat disco, men däremot en förvånansvärt stor butik för att inte vara Tax Free. Färjan i sig är väl jämförbar med Viking Grace och Silja Europa. Pont-Aven tar 2400 passagerare, 650 bilar och har 650 hytter. Hon trafikerar Portsmouth, Plymouth, Roscoff, Cork och Santander på en veckoturlista som varierar med säsong.

Ett dygn i Portsmouth börjar närma sig sitt slut. Ett dygn på Pont Aven väntar. Vacker fartyg, tycker jag.

Stå kvar ute eller gå in?

Kafeteria förut och en annan kafeteria, med varmrätter, till vänster. I den senare åt jag lunch dag 2 ombord.

Le Grand Pavois Bar

Aktivitetsprogrammet i baren

Poolen. Det här med att rengöra sig innan var svårt att förstå för somliga.

Huvudrestaurangen. Menyer var det som gällde. Riktigt god mat, men fransmännen är väldigt glada i bröd. Själv föredrar jag potatis till maten. Menyerna byts ut ganska tätt.

Pianobaren utanför restaurangen.

Rymlig, bekväm och välstädad hytt. I badrummet började mindre skavanker efter 13 år i trafik märkas av, men hon hålls efter mycket väl i de synliga utrymmena ombord.

Man kan gå runt hela fartyget utevägen. Ventilerna till vänster är hytter. Min hytt var snett bakåt, och utan extra fönster mellan hyttventilen och havet.

Generösa utedäck i alla riktningar och möjlighet till hyfsat vindskyddat.

En svensk utmärkelse.

Land i sikte! Santander närmare bestämt.

Företrädaren på linjen, och kanske en blivande båtolog? Nu i terminalen, dit vi trots bra väder anlände en halvtimma försenade.
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2017, 22:16:18 »
Härligt detta går jag igång på! ;)
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2017, 09:03:46 »
Ja det här är riktigt bra reportage! :) Trevliga motiv, lagom blandning på bilderna. Kul att du åkte Pont Aven, tyckte hon såg trevlig ut vid leverans när hon var temafartyg i någon Design/Guide bok, men kan tänka mig att tiden går och hon blivit lite mer sliten nu.

//R
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2017, 21:43:51 »
Härligt detta går jag igång på! ;)

Tack, jo vem gör inte det ;)

Ja det här är riktigt bra reportage! :) Trevliga motiv, lagom blandning på bilderna. Kul att du åkte Pont Aven, tyckte hon såg trevlig ut vid leverans när hon var temafartyg i någon Design/Guide bok, men kan tänka mig att tiden går och hon blivit lite mer sliten nu.

//R

Tack! Pont-Aven har jag haft som mål i flera år att åka, och i april blev det äntligen dags. Hoppas även att hinna prova Bretagne innan hon försvinner ur BF:s flotta.
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2017, 21:49:05 »
Slut på fartyg på denna deletapp, så det får bli lite annat istället. I Santander bodde jag på ett mindre konferenshotell och fick ett stort fint rum för ett väldigt bra pris! En månadslång resa gav många överraskningar när det gällde boenden! Jag fick tips om några matställen nära hotellet. Hittade inget av dem, men kom in på en kvartersrestaurang. Engelskan var inget vidare, men det löste sig smidigt med modern teknik (Läsa upp texten i telefonens mikrofon på spanska, som ett program översatte till engelsk text). Jag visste ärligt talat inte vad jag skulle få in på tallriken, men gott var det! Tre rätter och vin inkluderat, allt för inga pengar alls.

På väg vidare till Bilbao träffade jag på en tysk som också reste ensam. Han hade vandrat ett par veckor längs nordkusten och satt nu på bussen mot Bilbao och vidare till flygplatsen. Semesterns första paella åts i gamla stan. Ett besök på Guggenheimmuseet var förstås obligatoriskt. Svenska turister hade hittat hit, något som jag inte tror fanns i Santander mer än jag.

På morgonen i Bilbao var jag på väg att inte vakna pga krångel med väckningen på mobilen, men jag var så inställd på att jag skulle upp, så jag vaknade av mig själv. Det gick bara två tåg till Barcelona den dagen, så jag var angelägen om att hinna med 6.30-tåget. Sträckan som är ungefär lika lång som Stockholm-Göteborg, tar 7 timmar. Ickefakirer väljer flyget. Ändå kunde vi köra på i 200 på sträckan mellan Zaragoza och Barcelona, med stopp för förbigång av höghastighetståg då vi låg något efter tidtabell. Framme i Barcelona blev det promenader, båttur och sen god tapas på kvällen. Barcelona imponerade inte på mig, Bilbao och Santander var trevligare. Flera är oförstående till det, men smaken är som bekant delad 😊.

Väl tilltaget hotellrum för en natt. Det var detta rummet och ett annat i Innsbrück som stack ut under resan.

På väg mot middagen, sparsamt med turister här.

Bra med rulltrappa hem efter några glas vin. Fast vid det här laget var jag redan uppe i höjd med hotellet.

Jag hittade Santander bank i Santander!

Bilbao! Centrum till vänster, gamla stan till höger, Guggenheim-museet framåt längs ån.

Uppstoppad spindel.

Morgon över bergen. Ser frostigt ut därute. Längre fram var det fruktodlingar i mängder.

Jodå, det var minusgrader i Spanien i april. Det slog om senare på sommaren, kan man lugnt säga.

I Barcelona, nere vid vattnet, nära La Rambla. Jag gick genom ett riktigt skumraskområde för att ta mig fram hit från hotellet, ett sånt som man ska passa sig för fick jag veta i efterhand. Men som vanligt, helt lugnt, men kanske inget man snurrar runt i på natten.

Skönt häng på gräset.

Avslutar med en bild från en rundtursbåt. Rutten gick förbi kryssningshamnen, ut en stund utanför pirarna och tillbaka igen.

Nästa etapp som kommer så småningom går i färgen gult!