Snabb rapport från en kryss med Amorella, inga bilder.
« skrivet: 01 oktober 2017, 09:38:06 »
Åkte lite spontant med en vän iväg på en kryssning med Amorella i fredags.

Några reflektioner från resan:
Extremt lite kryssningsresenärer från Stockholm, var några sällskap av invandrare(Får man skriva så?;)  :-\ ) som vi inte såg mycket av ombord. Så det är inga stora pengar denna grupp spenderar ombord, lite kineser på enkelresa också.
Hur Viking ska fylla både nybygget och Cinderella blir en gåta dom får klura på. Helt klart tror jag nog att Cinderella försvinner från sina nuvarande kryssningar och så styr man över kryssningsresenärerna till nybygget på Åbo.

Maten på kvällen åt vi i Food Garden, förrätten var riktigt bra, huvudrätten lite blekare, service trevlig och felfri.
Nöjesutbudet var riktigt bra för att vara så lite kryssningsresenärer på den här linjen. Man har slutat med dansband och kör ett finskt ungt partyband och ett stort bulgariskt showband. Man kör även Disco i "kupolen" med DJ och trubadur u i puben. Så väl godkänt där Viking Line! :)

Dagen efter var jag uppe hyfsat tidigt då det brukar vara kul med finnarna som åker på dagskryssning och håller igång! Mycket riktigt, redan på förmiddagen var det full fart och det finska partybandet spelade finska hits och några utländska hits i Dansbaren.
Tyvärr så gick alla glada finnar av i Mariehamn för att åka tillbaka med Grace, så det blev lite av begravningsstämning ombord efter Mariehamn.
Båda banden var klart bättre än jag förväntade mig på en avgång med Amorella, kul att ännu en gång bli positivt överraskad hos Viking, här får Birka skärpa till sig ordentligt nu. Det bulgariska bandet lyckades till och med få lite fart på dom få som åkte med efter Mariehamn!

Maten även på hemvägen åt vi i Food Garden, jag tog exakt samma rätter som dagen före men båda var betydligt blekare denna gång. En orsak men ingen ursäkt kan vara att man från idag har ny meny!
I Grill Ella´s verkade man enbart köra ett Hamburgertema utan att kunna äta från deras vanliga meny. Där var det inte mycket folk. Annars har man bytt ut möblerna i Grill Ella´s och det såg trevligt ut.

Totalt sett en trevlig kryssning med trevliga Amorella, kul att Viking satsar lite på nöjesutbudet även på henne då hon hamnar så i skymundan av Cinderella.
Kan också nämna att man inte krånglade med dricks i barerna vid kortbetalning! Utan det var bara att slå koden så var det klart. Tydligen bestämt uppifrån. Men i restaurangen där totalbeloppet förstås är mycket högre fick man välja dricks.

Hur framtiden blir när nybygget kommer blir spännande! Klart är i alla fall att Viking har ett tungt jobb framför sig att hitta rätt lösning. För jag tror inte på att båda fartygen kan segla nästan samtidigt 7 dagar i veckan! Kanske Cinderella får ersätta Mariella?

//R

SV: Snabb rapport från en kryss med Amorella, inga bilder.
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2017, 14:41:20 »
Det brukar va riktigt bra drag på dagen på Amorella vilket är kul när man själv kommer upp bakis  och ser att festen redan är i full gång.

Det är kul att Viking verkar ha förstått att det inte längre funkar med ett dansbad alla dar i veckan om man vill dra en yngre publik vist nu är det subjektivt vad man gillar men dom här traditionella svenska dansbanden är ju världens bästa sömnpiller.

Det tycker jag man har löst bra på Cinderella att man kör kramgoa låtar i Melody och håller sig till partyband i Etage.
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2017, 12:51:06 »
Citera
Några reflektioner från resan: Extremt lite kryssningsresenärer från Stockholm

Tack för rapporten!  :) Precis, vill man ha en lugn och behaglig kryssning med gott käk och en öl i baren så är det Amorella som gäller. Som du säger är det ju inga större horder av kryssningsresenärer från Stockholm - då är ju Cinderella och Birka mer tilltalande alternativ för de flesta.

Jag tror att allt blir precis som vanligt med nybygget - man skjuter in sig på reguljärpassagerare + spa-resenärer och barnfamiljer som kryssningsklientel. Kanske kommer bättre hyttkategorier ombord på nybygget (premium) att locka ytterligare resenärer. Det kommer att räcka för att hålla skutan i gång. Partygängen får ta Cinderella.

Skrev du vilken hyttkategori du hade?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2017, 18:01:44 »
Citera
Några reflektioner från resan: Extremt lite kryssningsresenärer från Stockholm

Tack för rapporten!  :) Precis, vill man ha en lugn och behaglig kryssning med gott käk och en öl i baren så är det Amorella som gäller. Som du säger är det ju inga större horder av kryssningsresenärer från Stockholm - då är ju Cinderella och Birka mer tilltalande alternativ för de flesta.

Jag tror att allt blir precis som vanligt med nybygget - man skjuter in sig på reguljärpassagerare + spa-resenärer och barnfamiljer som kryssningsklientel. Kanske kommer bättre hyttkategorier ombord på nybygget (premium) att locka ytterligare resenärer. Det kommer att räcka för att hålla skutan i gång. Partygängen får ta Cinderella.

Skrev du vilken hyttkategori du hade?

Vi hade en A4 på däck 6 i aktern. Städning ok, ingen stank i badrummet men ett himla oljud från vinscharna vid ankomst och avgång samt hydraliken till porten för övre bildäck.

//R
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2017, 20:45:46 »
Tack Robert, var snällt att räkna in mig som en av få "vanliga" kryssnings resenärer ;) Presentkort som desperat behövdes användas, så bidde kryssning med Amorella. Egentligen också nyfiken på att se vad en löningsfredag ger, och resultatet var rakt av SKRÄMMANDE inför kommande nybygge.. Viking måste börjar jobba betydligt MER med Åbo linjen om dom ska fixa det här.. Precis som Robert säger.. Skulle tro runt - max - 60 talet kryssare, mer var det inte. Men det måste vart ganska många på bildäck, för sen vid avresa var det ganska bra kö till Buffan. Desto dystrare dock i övriga restauranger. Eftersom middag redan var intagen innan avresa, blev det en klassiskt rågbröd, banan och youghurt som kvällsfika i cafét. En sväng i butiken, och en stund i Fun Club. Vet inte om jag är lika exalterad av bulgarerna, men ja.. I brist på annat kanske. Publiken var inte så många. Pianisten däremot var duktig. Men det blir lite lustigt, man har trubadur i puben som spelar, och runt hörnet, nästan i ingången till Food Garden sitter en pianist, som jag inte upplevde som sådär hysteriskt "nödvändig" om jag ska vara ärlig. Discot måste vart fullkomligt dött, trist, med tanke på att man ändå hade en ganska namnkunnig DJ kvällen till ära.

Nu bodde vi i en av dom nyrenoverade hytterna med dubbelsäng på 9:an, och där bodde man riktigt bra faktiskt. Enda, minimala, saken att gnälla över, var att det var nästan svårt att få nått vattentryck i duschen. I övrigt var hytten tipptopp - mycket trevlig tom. Man sover skönt i dubbelsängen, och ja.. Jag kan faktiskt inte säga att det saknas något alls. Perfekt som kryssningshytt för 1 dygn.

Tycker dock att det börjar bli ganska tydligt att man nu snart HAR provat allt på den här damen. Förvisso fin sen uppfräschningen, men till skillnad från Gabriella där man gjort det enhetligt, är Amorella snarare axplocket där man tagit X-antal koncept och bara liksom "släng in" dom, utan att dom egentligen har så mycket med varandra att göra. Blir lite.. Konstigt... Som tex Ellas - som nu tydligen ska vara någon slags steakhouse - men ändå inte. Ute i Entren den berömda "hamburger menyn", men den klassiska Ella burgaren kan du bara få inne i Foodgarden. Och kommer man in i Ellas, kan man fortfarande äta ur den klassiska menyn. Smått förvirrande. Och vart "Tappas" gästerna ska sitta numer, är också lite oklart. Lite var som tydligen.

Någon nattmat kan man tydligen inte förvänta sig länge, alla ställen har stängt framåt morgonkröken, så man får nog hoppas vart så pass smart innan, att man köpt sig en macka, annars får man vackert vänta på frukost.

Och den där "produktförvirringen" skulle jag vilja säga också fortsätter in i kryssningsprogrammet. På kvällen händer inte så rysligt mycket mer än "öppnar/stänger", och det är väll egentligen också det man är ute efter. Ombord, käka middag, möjligen en sväng i Tax-Freen, sen skaka sina lurviga och i säng. Men vägen tillbakar. Känns som man har mer krut på Åbo-Mariehamn, än Mariehamn-Stockholm. Sista timmarna blir nästan jobbiga, man vill bara hem, för ingenting speciellt händer... Nu hade man ingen show på denna kryssning, men jag tror att någon form vore bra - och så specifikt köra det på eftermiddagen mot Stockholm. Inget sista minuten erbjudanden i Tax-Free, också obegripligt. Måste vara älsta och billigaste tricket i boken att få in alla i butiken igen? Och dessutom går lite tid.. Finns en hel del saker man skulle kunna göra som man inte gör. Tack och lov inga foto nissar - tack för det.

Summa sumarum, tycker jag att Amorella kryssning lämnar lite ojämt intryck. En sak är säker, att man måste ha skärpt till produkten till 2020. Frågan är om man klarar av att ha både Cinderella och Viking Futurella i trafik samtidigt... Och om inte, hur mycket man tappar till Birka.

Men Amorella är dock i bra skick - absolut. Men jag tycker nånstans att det märks, att nu har man verkligen provat allt. Hon går inte att uppgradera sådär hysteriskt mycket mer.. Möjligen på hyttsidan, men i övrigt.. Ja, Cafét går att bygga om förstås, till ett mordernare snitt. Men om det skulle dra upp omsättningen.. Mja, kanske. Synd att discot används så litet, det är fint efter ombyggaden. Men ja. Som det är idag, betyget är OK, men någon kryssningsprodukt skulle jag nog inte vilja säga att det är, då blir man nog besviken. Om man ska resa kryssning här, ska man gilla att roa sig själv.
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2017, 21:21:13 »
Blir lite.. Konstigt... Som tex Ellas - som nu tydligen ska vara någon slags steakhouse - men ändå inte. Ute i Entren den berömda "hamburger menyn", men den klassiska Ella burgaren kan du bara få inne i Foodgarden. Och kommer man in i Ellas, kan man fortfarande äta ur den klassiska menyn. Smått förvirrande. Och vart "Tappas" gästerna ska sitta numer, är också lite oklart. Lite var som tydligen.

Ofta när jag åkt med ett gäng på någon av Vikings fartyg så har vi begärt menyn från grannrestaurangen pga
att vi varit oense om en meny som passar alla och det har aldrig varit något problem.
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2017, 00:40:43 »
Tack Robert, var snällt att räkna in mig som en av få "vanliga" kryssnings resenärer ;) Presentkort som desperat behövdes användas, så bidde kryssning med Amorella. Egentligen också nyfiken på att se vad en löningsfredag ger, och resultatet var rakt av SKRÄMMANDE inför kommande nybygge.. Viking måste börjar jobba betydligt MER med Åbo linjen om dom ska fixa det här.. Precis som Robert säger.. Skulle tro runt - max - 60 talet kryssare, mer var det inte. Men det måste vart ganska många på bildäck, för sen vid avresa var det ganska bra kö till Buffan. Desto dystrare dock i övriga restauranger. Eftersom middag redan var intagen innan avresa, blev det en klassiskt rågbröd, banan och youghurt som kvällsfika i cafét. En sväng i butiken, och en stund i Fun Club. Vet inte om jag är lika exalterad av bulgarerna, men ja.. I brist på annat kanske. Publiken var inte så många. Pianisten däremot var duktig. Men det blir lite lustigt, man har trubadur i puben som spelar, och runt hörnet, nästan i ingången till Food Garden sitter en pianist, som jag inte upplevde som sådär hysteriskt "nödvändig" om jag ska vara ärlig. Discot måste vart fullkomligt dött, trist, med tanke på att man ändå hade en ganska namnkunnig DJ kvällen till ära.

Nu bodde vi i en av dom nyrenoverade hytterna med dubbelsäng på 9:an, och där bodde man riktigt bra faktiskt. Enda, minimala, saken att gnälla över, var att det var nästan svårt att få nått vattentryck i duschen. I övrigt var hytten tipptopp - mycket trevlig tom. Man sover skönt i dubbelsängen, och ja.. Jag kan faktiskt inte säga att det saknas något alls. Perfekt som kryssningshytt för 1 dygn.

Tycker dock att det börjar bli ganska tydligt att man nu snart HAR provat allt på den här damen. Förvisso fin sen uppfräschningen, men till skillnad från Gabriella där man gjort det enhetligt, är Amorella snarare axplocket där man tagit X-antal koncept och bara liksom "släng in" dom, utan att dom egentligen har så mycket med varandra att göra. Blir lite.. Konstigt... Som tex Ellas - som nu tydligen ska vara någon slags steakhouse - men ändå inte. Ute i Entren den berömda "hamburger menyn", men den klassiska Ella burgaren kan du bara få inne i Foodgarden. Och kommer man in i Ellas, kan man fortfarande äta ur den klassiska menyn. Smått förvirrande. Och vart "Tappas" gästerna ska sitta numer, är också lite oklart. Lite var som tydligen.

Någon nattmat kan man tydligen inte förvänta sig länge, alla ställen har stängt framåt morgonkröken, så man får nog hoppas vart så pass smart innan, att man köpt sig en macka, annars får man vackert vänta på frukost.

Och den där "produktförvirringen" skulle jag vilja säga också fortsätter in i kryssningsprogrammet. På kvällen händer inte så rysligt mycket mer än "öppnar/stänger", och det är väll egentligen också det man är ute efter. Ombord, käka middag, möjligen en sväng i Tax-Freen, sen skaka sina lurviga och i säng. Men vägen tillbakar. Känns som man har mer krut på Åbo-Mariehamn, än Mariehamn-Stockholm. Sista timmarna blir nästan jobbiga, man vill bara hem, för ingenting speciellt händer... Nu hade man ingen show på denna kryssning, men jag tror att någon form vore bra - och så specifikt köra det på eftermiddagen mot Stockholm. Inget sista minuten erbjudanden i Tax-Free, också obegripligt. Måste vara älsta och billigaste tricket i boken att få in alla i butiken igen? Och dessutom går lite tid.. Finns en hel del saker man skulle kunna göra som man inte gör. Tack och lov inga foto nissar - tack för det.

Summa sumarum, tycker jag att Amorella kryssning lämnar lite ojämt intryck. En sak är säker, att man måste ha skärpt till produkten till 2020. Frågan är om man klarar av att ha både Cinderella och Viking Futurella i trafik samtidigt... Och om inte, hur mycket man tappar till Birka.

Men Amorella är dock i bra skick - absolut. Men jag tycker nånstans att det märks, att nu har man verkligen provat allt. Hon går inte att uppgradera sådär hysteriskt mycket mer.. Möjligen på hyttsidan, men i övrigt.. Ja, Cafét går att bygga om förstås, till ett mordernare snitt. Men om det skulle dra upp omsättningen.. Mja, kanske. Synd att discot används så litet, det är fint efter ombyggaden. Men ja. Som det är idag, betyget är OK, men någon kryssningsprodukt skulle jag nog inte vilja säga att det är, då blir man nog besviken. Om man ska resa kryssning här, ska man gilla att roa sig själv.

Åkte vi samma avgång? :) Där ser man...

Jag delar mycket i dina åsikter om Amorella, men jag går in med så låga förväntningar på en kvällskryssning till Åbo från Stockholm, så därför blir jag kanske lite mera imponerad. Åkte sist med henne hösten 2015 en fredag, och då var det enbart dansband, så det är klart att bulgarerna imponerade! ;) Fast dom jämförde jag nog mera med min resa hem från Helsingfors i somras med Gabriella där bandet var en katastrof och även nöjet i övrigt.
Och renoveringarna av Amorellas arkad har inte blivit så lyckad, precis som du skriver så skär sig det mesta.  Men jag tycker trots detta att hon är en charmig dam. Trubadur och pianist samtidigt reagerade jag också på, det var en konstig kombo...

Och precis som jag skrev tidigare och som du också tycker, det känns som om Amorella numera vänder sig lite mer till den finska publiken trots kvällsavgång från Stockholm.

Discot var nästan dött, några av dom "svenska" resenärerna var där, men nja... Nattmat är nog för dyrt att ha då det är så få vakna på avgången från Stockholm jämfört med tex Cinderella när det behövs.

//R
« Senast ändrad: 03 oktober 2017, 00:42:41 av Robert Brink »
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2017, 09:56:47 »
Jag åker med jämna mellanrum med Amorella, just för att slippa partyt, sånt vill man inte ha när man ska åka över. Inte så många kryssare, men en hel del ruttpax. Ta hand om de först tycker jag, sen kan man ju försöka på nåt sett få ombord de från Cinderella. Sett alla gånger jag åkt passagerare som även har luxhytt fast de bara åker över.

Men kul se hur det blir.
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2017, 10:57:32 »
Jag åker med jämna mellanrum med Amorella, just för att slippa partyt, sånt vill man inte ha när man ska åka över. Inte så många kryssare, men en hel del ruttpax. Ta hand om de först tycker jag, sen kan man ju försöka på nåt sett få ombord de från Cinderella. Sett alla gånger jag åkt passagerare som även har luxhytt fast de bara åker över.

Men kul se hur det blir.

När jag åkte Cinderella senast, tyckte jag ändå att partyt var väldigt städat jämfört med tidigare. Tror det här med att inte sälja alkohol på utresan och att kolla efter alkohol i bagaget har fått bra effekt. Man får bort mycket av den jobbiga "drängfyllan" ombord.
Men jag förstår verkligen att man som ruttresenär vill slippa partyt.

//R
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2017, 13:12:13 »

Men kul se hur det blir.

När jag åkte Cinderella senast, tyckte jag ändå att partyt var väldigt städat jämfört med tidigare. Tror det här med att inte sälja alkohol på utresan och att kolla efter alkohol i bagaget har fått bra effekt. Man får bort mycket av den jobbiga "drängfyllan" ombord.
Men jag förstår verkligen att man som ruttresenär vill slippa partyt.

//R

Snackade med en bartender ombord på Cinderella om just detta och han sa det att det har blivit mycket mer städat eftersom att det är lättare nu för personalen att inte servera sprit till den som har fått för mycket i sig.
Förut så kunde personen bara gå ner till hytten och hämta en öl men det funkar inte nu vilket också ger mer vinst till baren.
Samtidigt som också vakterna får det lättare att kontrollera fyllan när det inte är lika utspritt utan på småtimmarna så är det bara Etage som håller igång. 
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2017, 13:17:44 »
Det känns som att Viking Line har betydligt mer folk från förorten såsom invandrare än Silja. Men det är bara egen reflektion. Men bjuder man bort biljetterna som det är så här års så blir det lätt så. Viktigt att folk ombord även vill äta en god middag eller shoppa och inte har med sig mat. jag förstår varför man har visering av bagage på Viking Cinderella. Men de har verkligen lyckats bra med den trafiken i jämförelse med Åbo-trafiken där det känns som Viking måste göra något för Amorella lockar inte på det sättet. Det kanske helt enkelt är mättat med passagerartrafiken Sverige-Finland från Stockholm.
Silja Galaxy har väl inte heller så bra beläggning under veckorna. De lever på frakttrafiken på Åbo-linjen.
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2017, 15:52:20 »
Det känns som att Viking Line har betydligt mer folk från förorten såsom invandrare än Silja. Men det är bara egen reflektion. Men bjuder man bort biljetterna som det är så här års så blir det lätt så. Viktigt att folk ombord även vill äta en god middag eller shoppa och inte har med sig mat. jag förstår varför man har visering av bagage på Viking Cinderella. Men de har verkligen lyckats bra med den trafiken i jämförelse med Åbo-trafiken där det känns som Viking måste göra något för Amorella lockar inte på det sättet. Det kanske helt enkelt är mättat med passagerartrafiken Sverige-Finland från Stockholm.
Silja Galaxy har väl inte heller så bra beläggning under veckorna. De lever på frakttrafiken på Åbo-linjen.

En orsak kan vara att man ofta kör erbjudande genom Hyresgästföreningen för folk i hyresrätter! Att dessa erbjudande sällan är något speciellt är en annan femma, men det måste man ju veta annars tror man att det är värsta klippet.

Silja till Åbo är sällan man åker numera, på helgerna är det väl mest 18-20 åringar och på vardagarna om man vill ta det lugnt och njuta av skärgården, så ser man inte ut.

Cinderella har man fått lite styr på, värsta fyllan tycks vara borta och en stor orsak är förstås ingen Tax Free försäljning på utresan samt väskkontrollerna innan avgång.

//R