*
Världens bästa kryssningsfartyg - och andra
« skrivet: 27 september 2017, 14:56:14 »
Kan man verkligen med någon sorts trovärdighet klassificera fartyg? Ja, Douglas Ward har i åratal, via sin Berlitz "Cruising & Cruise Ship" åtminstone försökt. I 2018 år upplaga, den 33:e i ordningen, har han via sitt ratingsystem klassificerat över 300 kryssningsfartyg.

Någon evig sanning är det förstås inte tal om, men det ger ändå utifrån uppställda kriterier samt oavsett storlek, en hyggligt rättvisande bild. Dessutom ger boken en hel del annan matnyttig information både för förstagångsresenärer och mer vana.

Sett över tid, tycker jag man kan konstatera, att i takt med den våldsamma expansionen av branschen, har antalet fartyg som får såväl toppbetyg som bottennapp, minskat år från år. Trängseln i mitten har ökat.

I årets upplaga (likt förra årets) har enbart sju fartyg ansetts vara värdiga fem stjärnor eller mer. Går vi bara tillbaka några få år pendlade antalet mellan femton och tjugo (2013). Numera återfinns tex inga större fartyg på den listan. Största fartyget fn är Europa 2 med 500 pax.

Här är listan:
Hapag-Lloyd : Europa 2, Europa, Hanseatic.
Seadream Yacht Club : Seadream I, Seadream II.
Sea Cloud Cruises : Sea Cloud, Sea Cloud II.

Fem fartyg ägs sålunda av tyska intressen och två av norska. Intressant i sig.

Personligen är jag dock tveksam till om ens de båda Seadreamfartygen samt Sea Cloud II platsar. Förvisso tyckte jag fartygen var utmärkta men Seadreams fartyg visar ålderskrämpor och Sea Cloud II var inte helt i min smak. Skall jag fortsätta gnälla så var jag inte heller särskilt imponerad av Hanseatic, även om jag bara varit ombord på en bjudlunch.

Europa har jag rest med och den platsar definitivt, vilket också Europa 2 gör, efter att ha varit ombord i somras. Skall för övrigt resa med henne i vår.

Men som sagt. Jag rekommenderar boken. 197 kr på nätet.
*
SV: Världens bästa kryssningsfartyg - och andra
« Svar #1 skrivet: 27 september 2017, 16:41:36 »
Det bästa med boken är inte hans rating, även om den kan vara intressant, utan de förhållandevis sakliga beskrivningarna av respektive fartyg. Sådana råder det, i likhet med inom hotellbranschen brist på. Rederier och resebyråer producerar ofta en massa tjusigt material utan särskilt mycket substans.

Ordet "lyx" torde exempelvis var det mest missbrukade ordet i marknadsföringen av kryssningsfartyg. Det har dessutom fått ett rejält fäste i media, där var och varenda lågbudgetkryssning benämns lyxkryssning.
« Senast ändrad: 27 september 2017, 16:51:02 av Lars H »
*
SV: Världens bästa kryssningsfartyg - och andra
« Svar #2 skrivet: 29 september 2017, 14:39:23 »
Jag tycker att begreppet "lyx" ifråga om kryssningsfartyg är lite komplicerat eftersom det finns ett flertal olika parametrar inblandade och det leder till att det kan finnas "lyx" på vissa områden men inte på andra. Mitt eget synsätt på "lyx" är som följer:

Lyx inom kryssningar är en kombination av hårdvara och mjukvara, dock framförallt det sistnämnda eftersom det i hög grad handlar om ett servicekoncept.

1. Hårdvara

För min egen del betraktar jag ett "lyxfartyg" (nu talar jag enbart om själva fartyget om vi betraktar det som ett dött objekt som är tomt på folk) som en enhet som erbjuder följande egenskaper:

I. Rymliga hytter/state rooms av fullständig hotellklass inklusive walk-in closets (alternativt rymliga garderober), badrum med badkar och bra materialval (motsvarande ett fint hotell), komfortabla sängar med högklassiga sängkläder etc, storbilds-TV, sittgrupp med bord, balkong/veranda med trädäck och god rymd samt möblemang av god klass (alltså inte plaststolar) som även med fördel kan användas för en "candle light supper" i det fria.

II. Inredning (såväl hytter som publika utrymmen) som är omsorgsfullt utformad med fina materialval (marmor, träpanel, mjuka mattor etc) med genomarbetad design, ljussättning och med en hög grad av ombonad elegans och stil.

III. Välförsett bibliotek, både tryckt material samt digitalt.

IV. Teater med god sikt mot scenen (alltså inte skymda sightlines etc), bekväma fåtöljer, högklassigt AV-system, möjlighet att få en egen box etc.

V. Generös passenger/space ratio, d.v.s sväljer gästerna effektivt med följden att det inte känns trångt ombord trots fullbokat.

VI. Restauranter med omsorgsfull utformning med god plats runt borden (enkelt för passagerare och personal att röra sig), låg ljudnivå (alltså god akustisk miljö även vid fullsatt lokal), genomtänkt utformning av lokalen överlag (d.v.s man har försökt undvika s.k oattraktiva bord). Avkopplande, stressfri atmosfär.

VII. Effektivt utformad Lido/buffet med genomtänkta serveringslinjer (d.v.s flödena fungerar bra, inga köer eller krockar mellan gästerna).

VIII. Teakdäck/Oregon Pine o.dyl. istället för målad plåt och liknande.

IX. Rejäla däcksstolar i trä.

X. Promenaddäck av walk-aroundtyp.

XI. Poolavdelning med magrodom (alternativt en rejäl inomhuspool samt utomhusdito) med gott om plats (alltså ingen poolträngsel).

XII. Fullutrustad spa-avdelning med behandlingspool etc.

XIII. Fullutrustat casino.

XIV. Bar/lounge i elegant miljö högst upp, utsikt föröver med pianist.

XV. Annan bar/lounge med svängigare toner för de som föredrar detta.

XVI. Elegant café/vinterträdgård för lätta förfriskningar.

XVII. Pub av traditionell brittisk typ med dito inredning och meny.

XVIII. Shoppingcenter inriktat på exklusiva artiklar i elegant miljö.

XIX. Rymlig entréhall som även erbjuder sittplatsmöjligheter (aperitif lounge) och tillhörande café/serveringsmöjlighet i anslutning.

XX. Rymliga och snabba hissar samt elegant utformade trapphallar.

Detta är saker jag definitivt gärna ser i ett "lyxfartyg" och syftar på själva fartyget i sig, d.v.s om vi tänker oss det som ett rent objekt. Uppfylls dessa kriterier får vi "lyx" vad själva hårdvaran beträffar.

2. Mjukvara

Här kommer de avgörande skillnaderna som jag ser på saken (dessa skillnader gör att ett fartyg som kanske inte är hårdvarumässigt "lyx" ändå kan betraktas som tillhörande lyxsegmentet om mjukvaran uppfyller kriterierna).

I. Hög passenger/crew ratio - d.v.s besättningsantalet motsvarar i princip passagerarantalet för högsta servicenivå.

II. All-inclusivekoncept i ordets rätta bemärkelse: alla restauranter ingår (inga specialrestauranter som kostar extra) och dryckespaket (exklusive särskilt exklusiva vin/spritsorter) ingår tillsammans med de flesta utflykterna etc. Grundtanken är att gästerna inte behöver vifta med sina hyttkort för än det ena, än det andra utan det är en avkopplande upplevelse som erbjuds. Inget "nickel-and-dimande" i stil med poolgrill som kostar extra o.s.v.

III. Maten håller högsta klass, d.v.s högre kvalitet på råvaror och tillredning samtidigt som det går att gå off menu.

IV. Fullständig room service med fullvärdig restaurantmeny och servering rätt för rätt på verandan om så önskas.

V. Inga onödiga utrop via högtalarsystemet förutom Captain´s Announcement vid lunchtid (den dagliga uppdateringen).

VI. Högkvalitativ enrichment, d.v.s föreläsningar av hög kvalitet parat med olika onboard classes såsom matlagning, datorer, målning etc.

VII. Högklassig underhållning.

VIII. Kulturella itineraries (alltså inte enbart Karibien och liknande typiska semesterfirarorter utan mer inriktning på andra håll från rederiets sida).

IX. Transfer till och från fartyget ingår, hotell (i relevanta fall) ingår och smidiga anslutningar med flyg ingår också (vill man uppgradera flyget kostar det extra).

X. Rederiet anordnar utflykter med det lilla extra (t.ex att gästerna får åka ångloksdraget tåg istället för det vanliga dieselloksdragna etc).

XI. Fartyget hålls i bra skick, effektiv städning och underhåll.

XII. Servicenivå av högsta klass - problem åtgärdas med ett leende och specialarrangemang försöker man tillmötesgå så långt det är möjligt.

XIII. Möjlighet till fast bordsplacering till middag om man föredrar detta (det gör att kyparen lär sig gästens preferenser vilket för med sig positiva effekter, t.ex att favoritvinet redan står på bordet vid middagen etc).

XIV. Cruise directorn har stora möjligheter till spontana arrangemang efter eget tycke och smak.

I de flesta fall är det mjukvaran som avgör lyxen - ett fartyg kan uppfylla kriterierna för "lyx" men redas det av ett "nickel-and-dimerederi" där allting kostar extra etc spricker fasaden snabbt.