SV: Gamla bekanta på Medelhavet 2: Rigel I fd Bore I
« Svar #15 skrivet: 30 september 2017, 17:22:04 »
Tack för ännu ett bra reportage från Medelhavet! Kul att fler nu börjar åka ner för att fota och resa med gamla färjor än jag... ;) Förstår att resan inte var bekväm, men ibland får man lida lite för att få uppleva något kultigt en sista gång. :) Att hon var så stökig, beror nog som sagt på att hon nästan var på väg bort men så ökade marknaden och man satte henne i trafik igen.

Vi är absolut inte intresserade av en fortsättning från Italien... Skojade lite bara, klart vi är!!!

//R

Absolut! Näe, ingen har lidit så hemskt mycket faktiskt, snarare roligt att sova ute på soldäcket. Sådant har man inte gjort som sagt i över 10 år därför att det har alltid funnits hyttplatser tillgängliga och man inte direkt har varit på tajt budget heller. Men för en gångs skull var det mycket roligt till och med. :D Synd bara att man inte fick något vidare att äta ombord, så det var bara att njuta av färjans gång, vila samt se runt ombord, trots att det var så fullsatt.

Nu kunde jag göra en liten bildtur på Napoli-bukten. Vi har som sagt ankommit med bussen en återigen varm förmiddag mellan Campanias gula backar täckta med åker och fält. En liten tur i museum med Pompeiji konst först och sedan ner till hamnen. Jag måste säga att Napoli inte är den finaste staden jag besökt, men på grund av just Vesuvius och färjetrafiken mycket intressant att besökas. Samt ligger bara en timmes färd från Rom med tåget.

Nere i hamnen får vi nästan omedelbart gå ombord vårat nästa fartyg Isola di Procida.

Hon är i trafik för Caremar ihop med sin syster Isola di Capri, som är båda byggda 1998-99 i Italien och har ytterligare två systrar Isola di Capraia och Isola di Volcano som har trafikerat för Tirrenias regionala Toremar och Siremar genom åren, men nuförtiden när allt har privatiserats lär de vara i trafik för respektive Tirrenias division på Adriatiska havet samt Siremar.

I hamnen finns Caremars traditionella långsammare färjor i väntan på avgång,
Fauno

Samt Driade

Såsom Tirrenias Vicenzo Florio, även hon från 1999.

Och så GNV Cristal fd Snav Sardegna, Pride of le Havre och Olau Hollandia från 1989 och självklart bekant för sydsvenskarna som syster till Peter Pan och Nils Holgersson från 1986-87 som nuförtiden har i många år varit i trafik för DFDS mellan Newcastle och Ijmuiden som Princess Seaways och King Seaways. Den fjärde systern Olau Britannia från 1990 är nuförtiden i trafik för GNV även hon och bytt namn från Snav Lazio till GNV Atlas och trafikerar till Marocko. 

Snav Orion vid kajen för mindre snabbfärjor, Beverello.

Och Florencia, en Visentini ropax från 2004. Har varit insatt bland annat för Grimaldi, men nu går för TTT.

En Eckerö från 1971, från första början en SL-lines (RAB Svea) Svea Scarlett och senare St Ola för P&O samt senaste åren för Saaremaa laevakompanii. Dock har hon i år fått namnet Medmar Giulia.

Vi har lämnat Napoli mot Capri.

Vesuvius.

Med många städer byggda runt berget.

Snav Alcione från 1991 var snabbare än jag hann med. Systern till mindre Fjellstrand kamaraner som har bland annat trafikerat Öresund för SAS, Scandlines Flygbåtarna, olika norska och tyska rederier samt en kortare stund Viking Line. Orca Spirit som var just insatt till Viking blev skrotad 2016 nere i Italien som Snav Aldebaran. Alla aktiva systrar finns nu i Grekland, Turkiet, Italien, Spanien eller Mexico.

Vyer runt Napoli-bukten.

Samt lite inredningsbilder på Isola di Procida. Även här var det bara nedre däcket man fick vistas i och övre salongen var ur spelet.

Framme på Capri ca 45 minuter senare.

Isola di Procida lossar.

Hus i Grande Marina.

Vi tog en 20 minuters färd i en fullsatt minibuss till den andra byn på ön, Anacapri. Kan varmt rekommenderas, betydligt mindre turistiskt samt vackrare vyer.

Vyn från rummet vi hade för natten.

« Senast ändrad: 30 september 2017, 17:35:11 av JoonasK »
« Svar #16 skrivet: 30 september 2017, 18:20:38 »
Härliga bilder och kul att det inte bara är på fartyg :)
« Svar #17 skrivet: 30 september 2017, 19:00:31 »
Följande dag är det dags att avsluta snabbisen till vackra ön och lämna Anacapri bakom oss.

Nere i hamnen finns Europa Jet som är syster till Cinderellabåtarna i Stockholms skärgård. Hon är byggd 1988 och den originala Cinderella II faktiskt hamnade också till samma rederi NLG och har sen 1994 haft namnet Ischia Jet. Caremars Naiade avgår.

En annan syster från NLG eller Navigazione Libera del Golfo, tredje operatör till öarna på Napoli-bukten, Amalfi Jet. Hon är ju också byggd av Marinteknik i Östhammar men saknar övre salong och har soldäcket istället.

Här kommer våran färja, Orion Jet från 2005. Jag skulle ha velat åka en Fjellstrand katamaran faktiskt när jag enbart har åkt en fd. Öresundsfärja Mexico V förut. Men SNAV är dåliga på att berätta vilken färja som har vilken avgång, som är dock lätt att förstå därför att det finns ganska gott om avgångar. Det roliga med henne är att den andra Fjellstrand-färjan som var insatt för Viking sommaren 1996, fd Sölöven/Sjöbjörnen hette också Snav Orion fram till 2005 när denna levererades istället. Hon är sedan dess trafikerat för en annan italiensk operatör Ustica Lines som Ferdinando M men tydligen varit sen chartrad till en turkisk operatör med trafik i Svarta Havet.

Och så ankommer även Isola di Procida.

Ute på bukten möter vi Snav Alcione igen.

Vi kör förbi Naiade.

Raffaele Rubattino och sälskap, bland annat Laurana i hamnen.

Samt en mycket bekant färja för sydsvenskar - Snav Adriatico som också kör nu under GNVs brand. De flesta känner igen henne som Koningin Beatrix från 1986 men mest av allt Stena Baltica som hon hette 2002-13.

Fauno har avgått.

Inredningen på Snav Orion är rätt så typisk snabbfärja och återigen, övre salongen ur bruk.

Alilauros Giove Jet ankommer.

Så är det dags att säga hejdå till Napoli och efter en eftermiddag i Rom samt att frun skulle åka till jobbet, så bar det igen iväg till Toscana för mig. Jag skulle övernatta i Firenze och sedan efter en morgonpromenad fortsätta till hamnen i Livorno. Mer bekanta från förr kommer alldeles strax.
« Senast ändrad: 30 september 2017, 19:06:14 av JoonasK »
« Svar #18 skrivet: 30 september 2017, 21:06:03 »
Tack Stefan, du får som bonusbilder lite bilder från Korfu också...

... färden genom Campania...

...arkeologiska museet i Napoli med konst från Pompeiji...

...rummet i Anacapri...

Kastellet i Napoli

Rom...

...ett exotiskt sätt att hänga bagaget när tåget gör 260 km/h på Italotren...

...Firenze.

Och slutligen kastellet i hamnen i Livorno. Dessa var alla från min iPhone. Kan ni gissa vilka gamla bekanta som blir nästa?
« Svar #19 skrivet: 01 oktober 2017, 09:18:38 »
Fortsatt mycket trevliga bilder och mycket bra reportage! :)

//R
« Svar #20 skrivet: 01 oktober 2017, 19:00:06 »
Under några veckor 1983 hette Rigel I Stena Baltica och låg vid Masthuggskajen i det läget som tidigare användes av Kielfärjorna. Undrar hur många miljoner Stena tjänade på att äga henne i några veckor.

« Svar #21 skrivet: 02 oktober 2017, 21:05:11 »
Under några veckor 1983 hette Rigel I Stena Baltica och låg vid Masthuggskajen i det läget som tidigare användes av Kielfärjorna. Undrar hur många miljoner Stena tjänade på att äga henne i några veckor.

Vill minnas att jag läst någonstans att det rörde sig om dryga 12 miljoner.

Vilka bilder Joonas, vilken semester ni haft ;) Blir AVENSJUK.. Synd att gamla Baltic Kristina dock är så förstörd inredningsmässigt.... Men hon ÄR en klassiker. Och att åka färja i det där riktig BLÅA vattnet... Ja... Det är sjö romantik på högsta nivå.
« Svar #22 skrivet: 04 oktober 2017, 13:45:02 »
Tack så mycket alla! Ja, resan fortsätter så fort jag kommer hem, finns på Megastar nu och beror lite på jobbet också. Nästa två Siljas Östersjö-dottrar, de med fina namn Svea och Wellamo till början, mina första Siljor. :)
« Svar #23 skrivet: 05 oktober 2017, 12:26:39 »
Följ gärna med på fortsättningen!

http://www.landgången.se/index.php?topic=592.0

« Svar #24 skrivet: 07 oktober 2017, 01:25:48 »
Roligt att se att trots den konstiga inredningen ser Rigel I ut att vara tämligen välskött. Jag hoppas hon får många år till.
Jag saknar henne på Riga linjen, hon var alltid trevlig att åka med.
Tack för fina reportage.
/Mattias
« Svar #25 skrivet: 17 oktober 2017, 22:58:15 »
Roligt att se att trots den konstiga inredningen ser Rigel I ut att vara tämligen välskött. Jag hoppas hon får många år till.
Jag saknar henne på Riga linjen, hon var alltid trevlig att åka med.
Tack för fina reportage.
/Mattias

Tack Mattias! Jag är tacksam över chansen jag fick och åkte med henne trots att det var lite random i många ställen. Hade säkert ångrat mig ifall det nu inte blir många år till med henne.