Gamla bekanta på Medelhavet 2: Rigel I fd Bore I
« skrivet: 25 september 2017, 12:11:47 »
Så blev det en ny vecka innan jag hittade några stunder för att fortsätta här. Ni hittar första dagens reportage genom länken:

http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=535.0

Först vill jag tacka för härliga kommentarer på första delen, jag vill verkligen att ni ser denna resa i sin helhet, så snälla ha tålamod att det kan ibland ta några dagar för att hitta tid mellan jobbet att komplettera.

---

Hursomhelst, nu var man på ön Korfu i Grekland vars övärld är fylld av äldre färjor från förr. De är alla intressanta, men en har varit på önskelistan längre nu. Och när den är från 1973 så bestämde jag mig att skynda på lite för att hinna med. St Brendan fd. Roslagen / Wasa Express / Viking 3 är det inte. Jag blev förvånad när jag såg den på Marinetraffic AIS på vägen in till Brindisi från Albanien. På den sträckan finns det även en massa av intresse, men nu denna gång valde jag att åka en proppfull Rigel I av Ventouris Ferries, även bekant från 1973-1983 på Östersjön först som Siljas/Bores Bore I och senare under sista år för Silja som FÅAs Skandia. Sen blev det 13 år som rysk Ilyich och på slutet av 90-talet och början av 2000-talet som Estlines och senare Tallinks Baltic Kristina. Hon hann även köra Riga-Stockholm för Baltic Sea Line men när den inställde all trafik 2005 blev det Tallink på den linjen också och färjan hamnade till Medelhavet.

Här har hon avgått Korfu i gryninen på vägen från Bari i Italien till Igoumenitsa i Grekland.

Nu har även frun gjort sällskap till mig och vi tar en längre tur på ön under dagen efter att ha lämnat vårt hotell där jag tog föregående fotot vid stranden. Korfu är en fin ö med massor av fina vyer. Men jag tänker låta denna tråd handla om resan med färjorna så vi fortsätter vid solnedgång när vi nu har gjort vår check-in och väntar på Rigel I att ankomma från Igoumenitsa. Hon är som sedvanligt alla färjor där nere ca. 1,5 timme sen. Men mycket folk ska det bli när semestern börjar ta slut i Italien och andra Medelhavsländerna.

Plötsligt dyker denna silhuett upp, det hade jag ingen aning om med en kul överraskning! Det är Red Star 1 från Sarande Albanien! Hon är fd Viking III av Townsend Thoresen från 1965 samt mer bekant för oss som Fenno Star från början av 90-talet i Kvarken samt Terje Vigen / Scandinavia / Sandefjord / Sagafjord från år i trafik till Norge samt ett kortlivat försök från 80-talet att etablera trafik från Kaskö till Gävle.

Det är lite att se ett spökskepp när jag inte alls hade koll på att hon finns kvar. Hennes äldre syster Viking I var incrartrad till Siljarederiet hösten 1969 omdöpt till SILJA under Fennias dockning efter grundstötning. Det är så gammal denna fartygstyp är.

Och sen ankommer Rigel I

Hon är alldeles fullsatt som sagt och vi var så sena med bokningen att det bara kostade betydligt mer man är van vid att betala för en enkel resa samt så var det inga hyttplatser kvar. Vi var så trötta efter dagen att tog våra sovsäck på soldäcket såsom många andra hade också gjort och sov natten under stjärnonra i ljummen Medelhavsvind med en tyst buller från 70-talets Wärtsilä motorerna. Ganska skönt faktiskt, minns inte i 10 års tid att jag hade gjort någon resa alls som däcksresenär och då ute på soldäcket. I mitten av 2000-talet gjorde jag det mycket ofta som stundent dock. ;)

Näst blir det foton ombord.
« Senast ändrad: 25 september 2017, 12:15:32 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 2: Rigel I fd Bore I
« Svar #1 skrivet: 25 september 2017, 13:01:31 »
Wow!

Hade ingen koll alls på att hon gick på Grekland numera! Trodde den linjen dött lite och att dom flesta äldre färjor som hamnar där trafikerar Albanien. Men å andra sidan så har dom stora med Superfast, Anek och Minoan minskat sin trafik kraftigt på Adriatiska havet, så under högsäsong finns det nog utrymme att trycka in lite färjor mellan Italien och Grekland.
Red Star 1 i trafik! Ja där ser man, trodde den hade gjort sitt...

//R

« Svar #2 skrivet: 25 september 2017, 13:27:07 »
Trevliga bilder på två gammal damer som jag själv åkt med i mitt liv. Bore1/skandia otaliga gånger och en gång från gävle till kaskö med scandinavia /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
*
« Svar #3 skrivet: 25 september 2017, 13:33:44 »

Det är lite att se ett spökskepp när jag inte alls hade koll på att hon finns kvar. Hennes äldre syster Viking I var inchartrad till Siljarederiet hösten 1969 omdöpt till SILJA under Fennias dockning efter grundstötning.
Viking I var aldrig omdöpt, hon fick namnet SILJA målat på sidan
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #4 skrivet: 25 september 2017, 13:36:41 »

Det är lite att se ett spökskepp när jag inte alls hade koll på att hon finns kvar. Hennes äldre syster Viking I var inchartrad till Siljarederiet hösten 1969 omdöpt till SILJA under Fennias dockning efter grundstötning.
Viking I var aldrig omdöpt, hon fick namnet SILJA målat på sidan

Så sant så, skrev otydligt. :)
« Svar #5 skrivet: 25 september 2017, 17:26:09 »
Härliga bilder :)    Gamla Red Star är ju en av tre systrar av en mycket lyckad serie, ännu mer lyckad om man också räknar in Svea Drott och Queen of Prince Rupert. :)
« Svar #6 skrivet: 28 september 2017, 17:30:33 »
Tiden har gått och nu känns det som om man måste fortsätta detta med en tur på interiören, tack grabbarna för kommentarer! :)

---

Två saker som slår under denna nattöverfart - hur fullsatt hon går med två stora salonger borta från bruk. Överallt ligger folk på matrasser, medhavda strandstolar, sovsäckar. Ja, jag förstår att det inte finns hyttplatser till mer än knappt hälften av folk ombord, men att man håller en stor nattklubb som besättningens rökrum istället och en mindre bar stängd, samt ingen butik i bruk, ja det måste bero på antal besättning man har ombord eller hur?

En annan sak som man bara får undra över hur välstädad och frsäch hon är på insidan. Trots folkmängden enbart barerna i fören har lite spår av en fullsatt avgång där inte alla kan sova även om de skulle vilja det.

I en ritning på Mickes sida kan man se hur det har sett ut ursprungligen:
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/bore_I_1973_rit.htm

Huvudbaren i fören, precis som under Siljas trafik.

Selfservice som var bufferestaurang även under Siljas tid.

Utanför selfservice.

Mot aktern har man denna bar, som var Grill restaurang ursprungligen.

Mot aktern bredvid receptionen fanns detta, däremot inte längre i bruk. Reception såsom detta har varit en del av sittsalongen i början, men där kunde jag inte fota därför att kändes som om under hela resan var det någon där för att fråga om hyttplatser och annat dumt. Personalen var trötta men mycket vänliga.

Häftig mindre pub akter om receptionen, inte i bruk nuförtiden. Fanns vilstolar här under tiden för Silja.

I aktern fanns det detta lilla café som var driver's mess under Siljas tider.

Och sen det mest udda ombord - den stora och fina nattklubben i aktern som var cafeteria under Siljas tid är nu stängd för allmänhet. En mycket vänlig besättningsman på receptionen släppte mig in för att ta lite bilder.

Huvudtrapphus från restaurangdäck till hyttdäck eller infodäck som det var under tiden på Östersjön

Trapphus i mitten med en bild på Leningrad.

En smal hyttgång, som var besättningshytter på Östersjön, båtdäcket.

Trapphus till soldäck i fören.

« Senast ändrad: 28 september 2017, 17:50:42 av JoonasK »
« Svar #7 skrivet: 28 september 2017, 19:09:39 »
En trappa nere har man vilstolsalong nuförtiden, under Siljas tid var det självklart tax free butiken här istället.

Här hade man även huvudentrén för fotpassagerare förr i tiden.

Fd informationburen.

Jag hade faktiskt betalt 10 euro extra för en stolplats men det var mer ett skämt eftersom ingen särskild plats var utdelad eller ingen som brydde sig vem som finns där överhuvudtaget.  :D

De flesta av hytterna finns naturligtvis på detta däck.

En A2.
« Svar #8 skrivet: 28 september 2017, 20:53:45 »
Vilket kaos det verkade vara ombord! Jag har inte åkt henne sedan hon gick för Tallink mellan Kapellskär och Paldiski. Men dom två barerna som var stängda fanns inte då. Den mindre var väl Karaokebaren med träbänkar tror jag, den i aktern kommer jag inte ihåg alls. Så troligen måste dom fått sin inredning under tiden i Medelhavet?
Puben man passerar på väg akterut, fanns i alla fall, den minns jag även från någon resa till Riga. Den är inte helt olik en tillbyggd pub på Regina Baltica.
Inredningen i danssalongen i fören har man tydligen slängt ut och ställt in lite bord och stolar huller om buller!

Märks att hon nästan blivit satt i trafik lite plötsligt? Kanske dök det upp en marknad nu när turisterna hittar tillbaka till Grekland igen efter svackan?

//R
« Svar #9 skrivet: 28 september 2017, 21:20:05 »
Vilket kaos det verkade vara ombord! Jag har inte åkt henne sedan hon gick för Tallink mellan Kapellskär och Paldiski. Men dom två barerna som var stängda fanns inte då. Den mindre var väl Karaokebaren med träbänkar tror jag, den i aktern kommer jag inte ihåg alls. Så troligen måste dom fått sin inredning under tiden i Medelhavet?
Puben man passerar på väg akterut, fanns i alla fall, den minns jag även från någon resa till Riga. Den är inte helt olik en tillbyggd pub på Regina Baltica.
Inredningen i danssalongen i fören har man tydligen slängt ut och ställt in lite bord och stolar huller om buller!

Märks att hon nästan blivit satt i trafik lite plötsligt? Kanske dök det upp en marknad nu när turisterna hittar tillbaka till Grekland igen efter svackan?

//R

Du kan ha rätt i allt du skriver. Det kändes nämligen att inget var tilltänkt ombord. Kan det vara så att huvudlinjen till Albanien med två större färjor nyinköpta i kort tid (fd Turella/Fantaasia och fd Scandinavia/Visby) har ätit upp lite resurser och denna är en ad hoc lösning? För gamla kanalfärjan Bari kör ju parallella turer på denna linje också.

Stolarna och borden i huvudbaren i fören som även jag reagerade på var ju troligen av lättare modell även därför att i princip alla som inte hade fått plats i en hytt låg och sov där på golvet, precis som i baren som såg ju mycket likadan ut med Regina Balticas karaokebar/puben nu när du nämnde det. Den minns jag mycket väl, har till och med sjungit där på en resa till Riga 2006 när Tallink hade precis börjat på linjen. Då var resan tänkt att göras med Fantaasia men Tallink satte in Regina Baltica utan varning och trafikerade enbart med en färja till början.

Från Kapellskär-tiden minns jag Baltic Kristina inte alls. Hann dock åka med Vana Tallinn 2004 en gång när hon hade blivit dumpat bort från Helsingfors-Tallinn-linjen som ersättare till just Baltic Kristina? Den var en höjdare med trä på båtdäcket samt rosa gardiner i Baltic Bar i fören samt en schysst pub på arkaden som låg på PB-sidan av färjan. Därför är det lite förvånande att det är just dessa två lokaler i aktern som har fått sin mycket östliga interiör under tiden nere på Medelhavet. Eller vad sägs om silverstolar i nattklubben? Ingången låg precis mittemot receptionen längs korridoren jag inte kunde fota under resan. Konstigt att sådant större ställe på pb-sidan var stängt även under tiden för Tallink och RSL? Interiören for tankarna till tiden för Baltic Line faktiskt... ;) Men allt såg faktiskt ganska nytt ut.
« Senast ändrad: 28 september 2017, 21:22:47 av JoonasK »
« Svar #10 skrivet: 28 september 2017, 23:31:10 »
Ja, då får det bli lite bilder från däcket.

Här har solen gått upp och färjan kör långsamt längs Italiens sydöstliga kust.

Plaststolarna har funnits från början men var röda då hon var ny. Går bland annat att spånas från Hans Öhmans fantastiska bilder från 70-talet.

Och en trappa upp här är det stället där vi sov över natten, strax under konferensavdelningen, som i början var även en dummy-skorsten.

Då hon blev Iliych för sovjeterna tog man alltså bort förliga skorstenen och samtidigt byggde man om konferensavdelningen med ytterligare ett annat rum mot bryggan.

Skorsten med Bores märke som förstås blev FÅAs ränder fortfarande skymtande under målningen.

Aktermasten.

Samt akterdäcket på övre soldäcket.

Jag kunde inbilla mig att tro att vi var på Östersjön istället, så karakteristiskt 70-tal var detta ställe.

Här har vi då nedre nivån av akterdäcket.

Inne i hamnen i Bari ligger vraket av Norman Atlantic. Det var ganska overkligt att se det i ljusa morgonsolen när man ändå vet att det omkom folk där och vissa som inte räddades i flera dagar.

Efter mardrömskt långa köer ner till bildäcket kom man ut till slut.

Dags att ta farväl med Rigel I. Bekvämt var det inte i och för sig men självklart en maffig upplevelse att kunna ta en tur med henne.

Inne i hamnen ligger GNV Azzurra som kommit in från Durres tidigare under morgonen. Samt Jadrolinijas Dubrovnik fd Duchesse Anne som ankommit från ja just det Dubrovnik. Går även att ses i Kims fantastiska tur med Thomson. Nu tycker jag väldigt synd om det som skedde här näst - Rigel II fd Scandinavia, Visby och systern till GNV Azzurra som är väl fd Snav Toscana, Peter Wessel, Stena Felicity, Wasa Star och Gotland var också på vägen in till hamnen från Durres i Albanien men oj så hade man bokat biljetterna till en buss som skulle avgå om 20 minuter från helt annat håll och åker enbart i tre timmars mellanrum till Napoli och vi var redan mycket sena vid ankomst. Det tog av slump en ung kille som råkade köra rakt in i hamnen med sin taxi och som gasade genom Baris stad till stationen i 6 minuter och så fick jag inga bilder på systrarna tillsammans men vi kom precis i tid till bussen. Denna bild är alltså den enda jag hann få av annars intressant duo av 80-tals färjor men denna gång utan systern. Har åkt själv Scandinavia en gång från Gdansk till Nynäshamn i samband med en resa med Regina Baltica som även är aktuell nu i form av Roberts underbara bildserie från 2009. Men det vore klart intressant att åka bägge två fd Gotlandsfärjor nu när de finns där nere i samma trafik.

Nästa tänkte jag göra en liten avstickare med färjor i Napoli-bukten före att fortsätta till Toscana och Livorno igen. Tror ni att detta vore av intresse?

Om ni är medlemmar på FB-gruppen Finlandsfärjornas nostalgi, finns det bland annat dessa härliga bilder på Bore I interiörerna när hon var alldeles nylevererad från varvet. Härligt att jämföras med nutiden.
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.858413114215974&type=3
« Senast ändrad: 28 september 2017, 23:42:11 av JoonasK »
« Svar #11 skrivet: 29 september 2017, 00:21:28 »
Och Mickes sidor kommer som alltid till stor nytta med inredningsbilder på Baltic Kristina under tiden till Riga.
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/baltic_kristina_1973_omb_1.htm

Där syns faktiskt den större nattklubben på pb-sidan som var nu stängd och lär ha varit självklart en a la carte restaurang då.
*
« Svar #12 skrivet: 29 september 2017, 08:27:36 »
TACK för ett innehållsrikt och intressant reportage.

Tyvärr kan man väl inte påstå att den gamla damen åldrats vackert invändigt.
I de utrymmen som nyttjas verkar inredningen mest bestå av hopaplock.
Och i de stängda utrymmena, fåtöljer klädda med "aluminiumfolie"...  Vem har sådan smak?
Här finns stor potential för en inredare, som det heter på mäklarspråk.
/Marre
« Svar #13 skrivet: 29 september 2017, 08:52:59 »
Tack för ännu ett bra reportage från Medelhavet! Kul att fler nu börjar åka ner för att fota och resa med gamla färjor än jag... ;) Förstår att resan inte var bekväm, men ibland får man lida lite för att få uppleva något kultigt en sista gång. :) Att hon var så stökig, beror nog som sagt på att hon nästan var på väg bort men så ökade marknaden och man satte henne i trafik igen.

Vi är absolut inte intresserade av en fortsättning från Italien... Skojade lite bara, klart vi är!!!

//R
« Svar #14 skrivet: 29 september 2017, 13:06:15 »
Kom på nu när jag kollade en andra gång, att salongen med blå klädsel och silvertejpade stolar var Al a Carte krog när jag åkte till Riga någon gång i början av 2000 talet. Vi satt i en sådan där halvmånesoffa vid fönstret och åt gott.

//R