Cunard får ett nybygge
« skrivet: 25 september 2017, 11:54:56 »
År 2022 kommer Cunard att få ett fjärde fartyg i flottan. Fartyget kommer att byggas hos Fincantieri och blir i samma klass som Holland Americas Koningsdam (lite större 113 000 GT).

http://www.cunard.co.uk/cruise-ships/new-ship/
« Senast ändrad: 25 september 2017, 12:02:38 av Kim Viktor »
SV: Cunard får ett nybygge
« Svar #1 skrivet: 25 september 2017, 11:58:02 »
Trevligt ser fram emot en ny drottning på haven /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
*

Mattsana

« Svar #2 skrivet: 25 september 2017, 12:17:15 »
Kul att Cunard bygger lite. Trist bara att det blev en vidareutvecklad Vista klass (minns inte va den nyare heter). Hade vart häftigt med en ny ocean liner.
*
« Svar #3 skrivet: 25 september 2017, 13:26:20 »
Undrar vad det kan tänkas bli för namn?

Får jag dra till med en gissning känns Caronia nära till hands med tanke på att de historiska Queen-namnen är tingade redan och just denna "The Green Goddess" tillhör de mest kända medlemmarna i flottan. Namnet har ju även använts på Vistafjord.

Jag måste ju säga att trots att Queen Elizabeth/Victoria "bara" är Vista Class-fartyg är de ändå mycket trivsamma även om det vore bra med teakdäck på nyförvärvet (jag syftar då på promenaddäck). Potentialen finns definitivt att få fram ett riktigt bra fartyg på bas av Koningsdam.

« Svar #4 skrivet: 25 september 2017, 13:33:35 »
vad gäller drottning namn så kan jag bara tänka på ett som kanske skulle passa.
Queen Anne /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Kommande 2018:
« Svar #5 skrivet: 25 september 2017, 22:34:28 »
Fruktansvärt ful. I klass med NCL´s sämsta. En skokartong är en skokartong men jag tycker faktiskt att både RCCL och MSC t ex bygger klart snyggare fartyg. QM2 är såklart snyggast av alla fartyg byggda sedan 60-talet och jag förstår att det blir dyrt att bygga ngt liknande igen. Men någon sorts stil får det ju vara..
« Svar #6 skrivet: 26 september 2017, 07:30:19 »
jo man kan väl tycka att ett rederi som skryter om att dom har ocean liners borde även ha det och inte flytande skolådor. Ja QM2 är väl ett undantag men annars.
Fast dom är ganska trevliga invändigt har varit ombord på både QE och QV samt åkt med QM2 men QM2 står i en klass för sig ändå /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Kommande 2018:
« Svar #7 skrivet: 26 september 2017, 09:47:19 »
Undrar vad det kan tänkas bli för namn?

Får jag dra till med en gissning känns Caronia nära till hands med tanke på att de historiska Queen-namnen är tingade redan och just denna "The Green Goddess" tillhör de mest kända medlemmarna i flottan. Namnet har ju även använts på Vistafjord.

Jag måste ju säga att trots att Queen Elizabeth/Victoria "bara" är Vista Class-fartyg är de ändå mycket trivsamma även om det vore bra med teakdäck på nyförvärvet (jag syftar då på promenaddäck). Potentialen finns definitivt att få fram ett riktigt bra fartyg på bas av Koningsdam.

Caronia, utmärkt klassiskt namn på det nya Cunard fartyget baserat på HAL Pinnacle Class. Får mig att minnas ett besök ombord Caronia på sextiotalet i Montreal.

Har bara varit på visning av Queen Elizabeth men nog vill jag minnas att hon har teakdäck på promenaddäck eller är det bara en imitation ? Så vitt jag minns har alla 4 HAL fartygen I Vista klass liksom de 2 fartygen i Signature class så väl som nya Koningsdam i Pinnacle class promenddäck av teak så förhoppningsvis får även det nya Cunard bygget ett teakdäck.   
*
« Svar #8 skrivet: 26 september 2017, 13:57:36 »
Promenaddäcket på QV är av imitationstyp, däremot är det teak längst upp (pooldäcken etc). Det ökar dock "Ocean Liner-känslan" om själva promenaddäcket har teak runt om (en viktig egenskap för just fartyg som har det epitetet är att man kan promenera runt på ett promenaddäck).

Iövrigt kan jag hålla med om "skokartongsutseendet" MEN sedan vet man ju aldrig vad som kan hända, något säger mig att tiden till leverans innebär att designen vidareutvecklas. Ett typfall är ju "QV 2" (som jag kallar henne eftersom QV "1" var det planerade namnet på det som blev Queen Mary) som i princip var en standard-Vista Class och där det ansågs att det inte var tillräckligt "Cunard" med följden att fartyget ifråga överfördes till P&O och blev Arcadia (skorstenen på henne är dock Cunard så man ser ursprunget).

Istället beställdes "QV 3" som sedermera blev det första fartyget som sattes i trafik med det namnet. Då förlängd och omarbetad.

Sannolikt sker något liknande med nya Koningsdambaserade skapelsen, d.v.s att man utgår från henne men sedan "Cunardifierar" olika delar vilket då även kan bidra till att få ett bättre utseende.

Sannolikt blir det då något liknande de ändringar som genomfördes mellan "QV 2"/Arcadia och det som slutligen blev QV.

QV/QE är mycket trevliga fartyg trots deras standardiserade plattform så jag vågar påstå att nya "Caronia" (jag är hyfsat säker på att det blir det eller något annat historiskt Cunardnamn snarare än något som rederiet aldrig tidigare använt) blir lyckad. Det känns också som att tiden (ungefär fem år) mellan offentliggörandet och leveransen tyder på att det inte är en "standardvara" rakt av utan anpassad.

*
« Svar #9 skrivet: 26 september 2017, 15:47:58 »
Till 2022 måtte väl England fått en ny Queen att uppkalla ett fartyg efter, Queen Camilla eller Queen Catherine, det är bara att avvakta.
/Marre
« Svar #10 skrivet: 26 september 2017, 18:49:35 »
Till 2022 måtte väl England fått en ny Queen att uppkalla ett fartyg efter, Queen Camilla eller Queen Catherine, det är bara att avvakta.
/Marre

Gud forby det  :o