Atlantic
« skrivet: 23 september 2017, 18:22:23 »
En till i raden...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/lastfartyg-pa-grund-utanfor-oskarshamn

Av spåret att dömma så är det en klassisk insomning med utebliven sväng som följd som resulterat i att man kört upp på grund. Det enligt texten med hjälp av en avsevärd promillehalt i blodet. Funderar dock lite var man fått uppgifterna om att fartyget skulle vara ryskt, är ju Färöflaggat och vad jag förstått ägt av varvet i Assens. Givetvis kan det väl finnas ryska ägare där bakom också.

Djurgårdsvarvet har fina bilder på fartyget på sin hemsida då hon ligger ute till försäljning via dem just nu.
SV: Atlantic
« Svar #2 skrivet: 24 september 2017, 03:27:02 »
Snåla redare får vad dom betalar för
SV: Atlantic
« Svar #3 skrivet: 24 september 2017, 05:01:27 »
Att det var öststatsbefäl inblandade var väll ingen högoddsare.......
SV: Atlantic
« Svar #4 skrivet: 24 september 2017, 08:34:56 »
Detta måste få ett slut någon gång, man behöver verkligen inte dricka på jobbet.
Fredrik Ahlman
SV: Atlantic
« Svar #5 skrivet: 24 september 2017, 16:52:15 »
Det ar ganska tragikomiskt att fartyg benamns som ett "stort lastfartyg". Om ett fartyg pa 80 meters langd benamns som stort i media, ja da vet man inte riktigt om man skall skratta eller grata.
Dessutom tycks man 44000 liter diesel ombord. verkligen? sa exakt? Kan det vara som sa att nagon har namt nagot om 44 kubikmeter, eller kanske an mer troligt 44 ton.
Sjofartskunnandet i media ar helt obefintligt.
« Senast ändrad: 24 september 2017, 16:55:58 av Henke H »
SV: Atlantic
« Svar #6 skrivet: 24 september 2017, 18:26:23 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn
Walvis Bay anchorage
SV: Atlantic
« Svar #7 skrivet: 24 september 2017, 19:06:47 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn

5 anställer alkoholister? Är man full på jobbet lär man ju ha alkoholproblem........
SV: Atlantic
« Svar #8 skrivet: 24 september 2017, 19:07:55 »
SV: Atlantic
« Svar #9 skrivet: 24 september 2017, 20:24:29 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn

5 anställer alkoholister? Är man full på jobbet lär man ju ha alkoholproblem........

ja om man nu skall kalla  alkohol Root cause  ar det val latt skriva denna grundstotning.   Men utkiken kanske?  I maskin eller brand rondan som vanlig?   Gar inte sa bra for Faroflaggan just nu,   sverige borde haft som flera lander skydda sina vatten. men med EU sa funkar det inte.  Faroarna anses ju som FOC men samtidigt som clean flag/
Walvis Bay anchorage
SV: Atlantic
« Svar #10 skrivet: 25 september 2017, 10:55:17 »
SV: Atlantic
« Svar #11 skrivet: 25 september 2017, 13:17:03 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn

Absolut.

Man får vad man betalar för, knappast en redare som satt besättningen välbefinnande i högsta prioritet.

Men, man kan ju alltid måla "safety first" och införa noll tolerans 😂
SV: Atlantic
« Svar #12 skrivet: 25 september 2017, 13:29:52 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn

5 anställer alkoholister? Är man full på jobbet lär man ju ha alkoholproblem........

ja om man nu skall kalla  alkohol Root cause  ar det val latt skriva denna grundstotning.   Men utkiken kanske?  I maskin eller brand rondan som vanlig?   Gar inte sa bra for Faroflaggan just nu,   sverige borde haft som flera lander skydda sina vatten. men med EU sa funkar det inte.  Faroarna anses ju som FOC men samtidigt som clean flag/

Vad är det som inte går bra för Färöflaggan?

Sådant kan hända alla men frågan är hur man hanterar det efteråt, och jag är ganska säker på att Färöarna tar hårdare tag mot detta än vad Sverige skulle gjort.
SV: Atlantic
« Svar #13 skrivet: 25 september 2017, 13:43:25 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn

Absolut.

Man får vad man betalar för, knappast en redare som satt besättningen välbefinnande i högsta prioritet.

Men, man kan ju alltid måla "safety first" och införa noll tolerans 😂

Well laser man pa deras hemsida sa ar allt tiptop/  All in House.  Venusshipping.dk
Walvis Bay anchorage
SV: Atlantic
« Svar #14 skrivet: 25 september 2017, 13:46:26 »
Helt klart att man skall inte dricka till sjoss eller pa vakten.  Men vad ar Root cause?   

1.Daliga loner
2.Langa kontrakt
3.obefintilig utbildning niva?
4.ISM, Rest hours.  Karlshamn - Visby - Oskarshamn

5 anställer alkoholister? Är man full på jobbet lär man ju ha alkoholproblem........

ja om man nu skall kalla  alkohol Root cause  ar det val latt skriva denna grundstotning.   Men utkiken kanske?  I maskin eller brand rondan som vanlig?   Gar inte sa bra for Faroflaggan just nu,   sverige borde haft som flera lander skydda sina vatten. men med EU sa funkar det inte.  Faroarna anses ju som FOC men samtidigt som clean flag/

Vad är det som inte går bra för Färöflaggan?

Sådant kan hända alla men frågan är hur man hanterar det efteråt, och jag är ganska säker på att Färöarna tar hårdare tag mot detta än vad Sverige skulle gjort.

Faroflaggan hade PSC Major i engelsk hamn for 15 dagar sedan,  Baten fick inte ens ga fran kaj.  sedan denna nu,  Kommer valfram lite nar Verket kommer omboard oxa.   Faroarna har val ca 100 Fartyg eller?
Walvis Bay anchorage