Birkas express a la carte
« skrivet: 21 september 2017, 15:15:35 »
Saxat från Birkas FB-sida

Citera
Var på eran båt i helgen med en vän! Såg framemot att äta en god 3 rätters middag och dricka gott. Men för det första får vi två sitta hopklämda mellan två sällskap, måste väl finnas en bättre lösning? Hon som serverade maten kom och frågade oss direkt om vilken huvudrätt vi valt, visste inte ens vad de fanns att välja mellan hon visade ett blad på bordet, vi började kolla.. hon tar nästa sällskap eftersom vi velar enligt henne! Kommer sen tillbaka frågar vad vi valt och vad vi ska dricka. Önskar prosecco, det hade ni inte men det hade jag vetat om jag fått en drinkmeny. Vi hade ett medelålderspar bredvid oss, dom fick en helt annan service. Maten kom på löpande band, åt en 3 rätters på under en timme, ville ni bli av med oss? Ingen fråga om vi ville vänta med efterrätten en stund eller ha kaffe eller något till. Den frågan fick paret bredvid oss. När vi ätit allt ber jag om notan, hon kollar inte ens på mig när jag frågar om detta. Känner oss väldigt särbehandlade och dåligt bemötta! Tråkigt!.

Detta inlägg påminner ju om vad andra redan berättat här på LG - att man på Birka Stockholm kläms ihop med andra par på ett och samma bord - trots att det står bord tomma. Inte ens på Mc Donalds hade jag accepterat att sitta mellan två andra par vid ett bord. Det går ju inte att ha något vettigt pratmässigt utbyte om alla andra bredvid också pladdrar på.

Att man dessutom har någon slags expresservice på detta vis är ju skandal - köra igenom en tre-rätters på en timme och stressa på! Förmodligen står alla tallrikar klara i köket så att det bara är att langa ut! Skillnaden mot buffén är bara den att maten bärs ut av personal från köket. Vad får man för kryssningsupplevelse av detta? Nej, det tycks inte ha blivit ett dugg bättre på Birka!  >:(
« Senast ändrad: 21 september 2017, 15:18:11 av trossen »
SV: Birkas express a la carte
« Svar #1 skrivet: 21 september 2017, 15:30:14 »
Birka har stora problem med servicenivån i sina restauranger som dom måste ta tag i nu på direkten. Det hjälper inte att man har ryckt upp köket på senare år, personalen behöver också ryckas upp!
Men i just detta fall, börjar jag undra om inte personerna har ätit i Bistron/Bakfickan? Tänkte på Menyn som var ett blad och låg på bordet?

//R
« Svar #2 skrivet: 22 september 2017, 06:59:52 »
Birka har stora problem med servicenivån i sina restauranger som dom måste ta tag i nu på direkten. Det hjälper inte att man har ryckt upp köket på senare år, personalen behöver också ryckas upp!
Men i just detta fall, börjar jag undra om inte personerna har ätit i Bistron/Bakfickan? Tänkte på Menyn som var ett blad och låg på bordet?

//R

Jo det kan ju stämma att dom ätit där. Men för den skull ska man fortfarande som kund få njuta av ett restaurangbesök. Det är ju kunderna som betalar hela kalaset. Eller tror personalen/ledningen på Birka att det är en subventionerad affärsrörelse de sysslar med?
YNWA!
« Svar #3 skrivet: 22 september 2017, 07:22:21 »
Åt de inte kryssningsmeny? Eftersom de skulle välja varmrätt.
« Svar #4 skrivet: 22 september 2017, 08:43:37 »

//R

Jo det kan ju stämma att dom ätit där. Men för den skull ska man fortfarande som kund få njuta av ett restaurangbesök. Det är ju kunderna som betalar hela kalaset. Eller tror personalen/ledningen på Birka att det är en subventionerad affärsrörelse de sysslar med?

Och jag menade förstås inte, att man ska ha sämre service i Bakfickan! Men jag bara misstänkte att det kanske var där dom åt? Men det kan ju som Kim säger, varit kryssningsmenyn också.
Hur som helst, måste Birka styra upp detta. Får en känsla av att det kan skilja sig från vilken vecka man åker? Att det är sämre när ena veckans gäng jobbar ombord och bättre när den andra veckan jobbar?

//R
« Svar #5 skrivet: 24 september 2017, 09:09:43 »

//R

Och jag menade förstås inte, att man ska ha sämre service i Bakfickan! Men jag bara misstänkte att det kanske var där dom åt? Men det kan ju som Kim säger, varit kryssningsmenyn också.
Hur som helst, måste Birka styra upp detta. Får en känsla av att det kan skilja sig från vilken vecka man åker? Att det är sämre när ena veckans gäng jobbar ombord och bättre när den andra veckan jobbar?

//R

Ja helt överens. Detta måste styras upp och det är nog som du säger med personalen också. Det har jag faktiskt inte tänkt på.
YNWA!
*
« Svar #6 skrivet: 24 september 2017, 14:00:50 »
Det låter som att Birka behöver nya med service inriktade hovmästare.

De gamla har tappat kundfokuset
« Svar #7 skrivet: 24 september 2017, 21:17:33 »
Saxat från Birkas FB-sida

Citera
Var på eran båt i helgen med en vän! Såg framemot att äta en god 3 rätters middag och dricka gott. Men för det första får vi två sitta hopklämda mellan två sällskap, måste väl finnas en bättre lösning? Hon som serverade maten kom och frågade oss direkt om vilken huvudrätt vi valt, visste inte ens vad de fanns att välja mellan hon visade ett blad på bordet, vi började kolla.. hon tar nästa sällskap eftersom vi velar enligt henne! Kommer sen tillbaka frågar vad vi valt och vad vi ska dricka. Önskar prosecco, det hade ni inte men det hade jag vetat om jag fått en drinkmeny. Vi hade ett medelålderspar bredvid oss, dom fick en helt annan service. Maten kom på löpande band, åt en 3 rätters på under en timme, ville ni bli av med oss? Ingen fråga om vi ville vänta med efterrätten en stund eller ha kaffe eller något till. Den frågan fick paret bredvid oss. När vi ätit allt ber jag om notan, hon kollar inte ens på mig när jag frågar om detta. Känner oss väldigt särbehandlade och dåligt bemötta! Tråkigt!.

Detta inlägg påminner ju om vad andra redan berättat här på LG - att man på Birka Stockholm kläms ihop med andra par på ett och samma bord - trots att det står bord tomma. Inte ens på Mc Donalds hade jag accepterat att sitta mellan två andra par vid ett bord. Det går ju inte att ha något vettigt pratmässigt utbyte om alla andra bredvid också pladdrar på.

Att man dessutom har någon slags expresservice på detta vis är ju skandal - köra igenom en tre-rätters på en timme och stressa på! Förmodligen står alla tallrikar klara i köket så att det bara är att langa ut! Skillnaden mot buffén är bara den att maten bärs ut av personal från köket. Vad får man för kryssningsupplevelse av detta? Nej, det tycks inte ha blivit ett dugg bättre på Birka!  >:(

Problemet handlar nog inte så mycket om lediga bord i sig, utan om hur man har serveringspersonal, och vilka bord dom har. Och ja, du har helt rätt, tallrikar när det finns förbeställt menyval ( finns en orsak till varför dom kränger menyer i förväg till förmånligt pris ) ÄR färdiga i köket, dom stor på stora "snurr" ställ - färdiga och förberedda. Enda som behövs tillverkas där och då är därmed varmrätten, och läggas upp. Allt annat är förberett och bara att bära ut. Men det är inte bara på Birka, så fungerar det på konferensgårdar och liknande iland också. Du hinner inte lägga 2-300 förrätter/efterrätter på rimlig tid, samtidigt ordna huvudrätt OCH övriga bongar som kommer in i salen. Tiden skulle inte räcka till det.

Sen är det också en fråga om vad man säljer, Birka säljer "hålla handen" verksamhet där allt SKA vara förbeställt, om du ska få "bästa" upplevelsen ( enligt dom själva ) komma ombord obokad med bara hytt är VÄLDIGT besvärligt, med tillhörande pust, suck, himlande med ögon när man tror att kunden inte ser... och jag ser det snarare som ett problem att man har för mycket jobb och för lite personal. Dom hinner inte med. 2 stora sittningar på en och samma kväll, det ÄR utmanande för vilken restaurang som helst.

Enda lösningen som jag ser det, är att man drar ned på antalet förbeställda menyer, drar ned totala kapaciteten och låter folk "droppa" övriga tider, så man får ett naturligt flöde. Skulle bli en bättre upplevelse, personalen ha bättre med tid. Men ja, allt är pengar. Är så. Det dom missar på en intäkt, måste dom ta in på annat vis, och Birka överlag är absolut inte billig, knappast att jag ens skulle vilja kalla det för prisvärd. Finns mycket jag skulle vilja ändra på om jag vore intendent på den skutan.
« Svar #8 skrivet: 24 september 2017, 21:53:45 »
Citera
Är så. Det dom missar på en intäkt, måste dom ta in på annat vis, och Birka överlag är absolut inte billig, knappast att jag ens skulle vilja kalla det för prisvärd.

Helt rätt K. sand! Det är bla det som stör mig - hade hytten kostat en krona och menyn 99 spänn - ja då får du räkna med en service därefter.

Nu är det ju inte direkt så, därför måste man som kund kunna begära bättre service än detta! Ponera att jag bokat sviten för 3000 pix och fått detta bemötande i a la carten - skulle jag komma tillbaka? Knappast!

Det hela måste bottna i dels en dålig servicekultur ombord dels effektiviseringsåtgärder som gör att det inte finns mer personal och att servicen blir därefter.
« Svar #9 skrivet: 29 september 2017, 15:35:13 »
Ett annat problem som Birka har, är att man lägger allt krut på den fina Terrassen! Tror inte jag snart har sett någon reklambild som inte är därifrån. Vilket blir lite missvisande då deras kunder större delen av resan troligen inte kommer tillbringa någon större tid där. Att allt som har med nöje att göra inte händer där talar man inte om, utan då är det den tråkiga puben nere på Torget, eller den sunkiga dansbaren i aktern som gäller. Det finns ett positivt nöjesundantag, det är den trevliga seglarbaren med flygeln. :)

//R