*

bolle

Ändrade rutter i höst/vinter pga orkanerna
« skrivet: 19 september 2017, 15:16:51 »
Det verkar vara många Karibienfartygs rutter som blir omlagda denna höst pga alla orkaner och än är inte orkansäsongen slut. Jag tycker verkligen synd om alla människor på öarna som drabbas av alla orkaner.

Är det några fler landgångare än mig som råkar ut för ändrade rutter i höst?

Min rutt med Norwegian Getaway har ändrats från att gå

Köpenhamn - Azorerna - St Martin - St Thomas - Miami

till att bli

Köpenhamn - Azorerna - Bermuda (med övernattning) - Miami.

Alltså en nordligare rutt med kallare väder och större risk för hårt väder. En inte allt för lyckad ändring enligt mig.
SV: Ändrade rutter i höst/vinter pga orkanerna
« Svar #1 skrivet: 20 september 2017, 08:36:07 »
Det är ju dock förståeligt. St Martin drabbades väldigt hårt av Irma och det kommer att dröja länge innan de kan ta emot turister igen.
« Svar #2 skrivet: 20 september 2017, 09:06:51 »
Det är ju dock förståeligt. St Martin drabbades väldigt hårt av Irma och det kommer att dröja länge innan de kan ta emot turister igen.

Även St Thomas drabbades hårt.  ST Martin och ST Thomas lär väl knappast vara några resmål för kryssningsfartyg för en tid även om de får igång hamnarna.

Il Draggo Ruggente, är du möjligen ägare till det fantastiska bilbygget med flygplansmotor från Isotta Frachini ? Såg den i Nyköping i under en flygdag för några år sedan.
« Svar #3 skrivet: 20 september 2017, 10:41:45 »
Det verkar vara många Karibienfartygs rutter som blir omlagda denna höst pga alla orkaner och än är inte orkansäsongen slut. Jag tycker verkligen synd om alla människor på öarna som drabbas av alla orkaner.

Är det några fler landgångare än mig som råkar ut för ändrade rutter i höst?

Min rutt med Norwegian Getaway har ändrats från att gå

Köpenhamn - Azorerna - St Martin - St Thomas - Miami

till att bli

Köpenhamn - Azorerna - Bermuda (med övernattning) - Miami.

Alltså en nordligare rutt med kallare väder och större risk för hårt väder. En inte allt för lyckad ändring enligt mig.

Tur att jag och Anna inte bokade den kryssningen. Den var faktiskt ett tag väldigt aktuell innan det blev den till Sydamerika.

//R
« Svar #4 skrivet: 20 september 2017, 10:45:11 »
Barbuda är obebott för första gången på 300 år.
Ska de återuppbygga får det ske på ett lite mer hållbart sätt.
https://www.usatoday.com/story/news/world/2017/09/14/barbuda-hurricane-irama-devastation/665950001/
*
« Svar #5 skrivet: 20 september 2017, 10:46:20 »
Nu är inte Bermuda generellt, ett så tokigt alternativ jämfört med de av kryssningsresenärer (ibland uppåt 15.000 pax per dag som sliter i T-skjortorna) nedtrampade St Thomas och St Martin.

Många anser med viss rätt att många öar i Karibien BORDE vara som Bermuda. Större kryssningsfartyg lägger till vid Kings Wharf (eg Royal Navy Dockyard) och mindre i huvudstaden Hamilton eller St George. Särskilt St Gerorge är trevligt.

En lite udda grej på Bermuda är att biluthyrning är förbjuden. Däremot inte uthyrning av mopeder.

« Svar #6 skrivet: 20 september 2017, 11:39:39 »
Vi Skall resa med Freedom of the Seas i början av januari, bla till St. Maarten, men vi har ännu inte hört något från rederiet om eventuella förändringar.
« Svar #7 skrivet: 20 september 2017, 15:10:08 »

Även St Thomas drabbades hårt.  ST Martin och ST Thomas lär väl knappast vara några resmål för kryssningsfartyg för en tid även om de får igång hamnarna.

Il Draggo Ruggente, är du möjligen ägare till det fantastiska bilbygget med flygplansmotor från Isotta Frachini ? Såg den i Nyköping i under en flygdag för några år sedan.

nej jag är INTE ägaren men har tagit namnet efter bilen. :)
*

Mattsana

« Svar #8 skrivet: 20 september 2017, 15:28:49 »
Och jag ger mig iväg snart med Independence (slutet på oktober) men har ännu inte hört något.

Rutten är följande:

Southampton - St. Maarten - St. Thomas - San Juan - Labadee - Ft. Lauderdale
« Svar #9 skrivet: 20 september 2017, 16:02:10 »
skall åka med freedom of the saeas senare i år men vet ej om rutten blir som planerade eller om dom lägger om den lite /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #10 skrivet: 20 september 2017, 16:23:45 »
Och jag ger mig iväg snart med Independence (slutet på oktober) men har ännu inte hört något.

Rutten är följande:

Southampton - St. Maarten - St. Thomas - San Juan - Labadee - Ft. Lauderdale

Jag har svårt att se att de kommer att bibehålla den rutten.  Orkanen Marian härjar just nu som värst över Puerto Rico.
http://edition.cnn.com/2017/09/20/americas/hurricane-maria-caribbean-islands/index.html
*

Mattsana

« Svar #11 skrivet: 20 september 2017, 21:21:03 »
Ja men precis. Är inställd på en ändring i rutten. Är bara förvånad att det isåfall tar sådan tid att ändra det. Jag hoppas verkligen att det blir blir besök på andra öar. St Kitts vill jag inte bli av med med tanke på att vi ska upp på Mt Liamuiga.
*

Mattsana

« Svar #12 skrivet: 20 september 2017, 22:37:30 »
Detta suger verkligen. Sitter nu och funderar på att det lär väl bli en sådan nordligare rutt för oss också. Är inte alls så intresserad på det. Eller i värre fall norra Spanien, Portugal och sedan Azorerna innan hemkomst. Det hade ju sugit ordentligt...

Bolle: Vilken datum åker du?

EDIT: Såg att du avgår den 15 oktober. 2 veckor innan mig då.
« Senast ändrad: 20 september 2017, 22:45:30 av Mattsana »
« Svar #13 skrivet: 21 september 2017, 15:48:20 »
Äsch om en hamn eller två byts ut är väl ingen fara bara man kan komma ut och kryssa. fast de ställerna som är drabbade kanske är i behov att få igång trafiken så fort som möjlig tigen för att få in pengar för sin överlevnad/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #14 skrivet: 21 september 2017, 19:04:57 »