*
The Shrinking Mediterranean
« skrivet: 18 september 2017, 14:19:58 »
Har läst några artiklar på det ämnet. Därvid avses två saker.

1. Till följd av att attraktionskraften hos länder som bla Turkiet, Egypten, Libyen, Tunisien samt destinationerna runt Svarta Havet har minskat, för att inte säga upphört, börjar koncentration av fartyg till andra populära hamnar skapa problem. Dit hör bla Venedig, Santorini, Dubrovnik, Barcelona och Palma.

2. Det här sammanfaller med att kryssningsfartygen blivit fler och större samtidigt som även övrig turism också ökat rejält. Kanske då inte så underligt att innevånarna i dessa och andra städer protesterar och inte sällan ställer krav på restriktioner, turistskatter och liknande för att inte bli fullständigt nedtrampade.
« Senast ändrad: 18 september 2017, 14:21:45 av Lars H »
SV: The Shrinking Mediterranean
« Svar #1 skrivet: 18 september 2017, 20:44:27 »
Precis, fler fartyg koncentreras till farre hamnar. I ljuset av det tycker jag det ar lite konstigt att Cypern inte lyckats locka till sig fler anlop.
*
« Svar #2 skrivet: 18 september 2017, 22:53:01 »
Precis, fler fartyg koncentreras till farre hamnar. I ljuset av det tycker jag det ar lite konstigt att Cypern inte lyckats locka till sig fler anlop.

Cypern har väl hamnat lite i bakvattnet till följd av minskat intresse för såväl Turkiet som Egypten samt i viss mån även Israel. Vet att jag tidigare i samband med kryssningar till Egypten också besökte Limassol. Nu skall jag iofs dit i vår, då jag går av där efter en kryssning med Europa 2.

Tittar man på statistiken så räknar man för 2017 med enbart ett tjugotal anlöp till Limassol. Att jämföra med exvis Rhodos som kan räkna hem ett åttiotal.
« Senast ändrad: 18 september 2017, 22:55:01 av Lars H »
« Svar #3 skrivet: 19 september 2017, 07:03:52 »
Personligen tycker jag massmarket rederierna har hyfsat tråkiga resmål i Medelhavet. Självklart sådana som lockar folk, men väldigt klassiska turistdestinationer.

//R
*

bolle

« Svar #4 skrivet: 19 september 2017, 15:22:46 »
Det verkar ju som att alla av de större fartygen välja Västra medelhavet framför Östra medelhavet.

Har det något att göra med storleken på fartygen att det är flera hamnar i östra medelhavet som inte kan ta emot de större, eller är det helt enkelt fler människor som vill åka i västra medelhavet?

Själv har jag varit på kryssning i västra medelhavet 2 ggr men aldrig i östra.
Nästa medelhavskryssning blir också västra medelhavet, men det beror enbart på fartyget Symphony of the seas.
*
« Svar #5 skrivet: 19 september 2017, 17:52:24 »
Som jag skrev inledningsvis så har attraktionskraften minskat och rederierna, särskilt inom massmarket, är snabba att anpassa sig. Turkiet och Egypten, med hamnar som Istanbul, Kusadasi och Alexanderia har tidigare varit magneterna i östra Medelhavet och som i sin tur dragit med sig ett antal andra hamnar.

Israel har iofs alltid varit svajigt. Lungt i området, ökat resande, annars si och så. Syrien fanns också med på kryssningskartan en period. Däremot var det länge sedan Libanon var med.

Det man numera har glömt är att Libyen, under ett antal år, också var en hyggligt stor destination under den totalt oberäknelige Kadaffis regim. Costa exempelvis, hade trafik dit. Själv var jag på väg dit en gång, då han plötsligt fick för sig att alla utländska pass skulle vara översatta på arabiska. Då blev det slut på all turism från väst.

Tunisien har aldrig riktigt hämtat sig efter diverse terrordåd, även om det finns kryssningar dit. Algeriet å sin sida har aldrig varit någon destination att tala om även om försök gjorts.
« Svar #6 skrivet: 19 september 2017, 18:20:04 »

Cypern har väl hamnat lite i bakvattnet till följd av minskat intresse för såväl Turkiet som Egypten samt i viss mån även Israel. Vet att jag tidigare i samband med kryssningar till Egypten också besökte Limassol. Nu skall jag iofs dit i vår, då jag går av där efter en kryssning med Europa 2.

Tittar man på statistiken så räknar man för 2017 med enbart ett tjugotal anlöp till Limassol. Att jämföra med exvis Rhodos som kan räkna hem ett åttiotal.

Andock sa raknar operatoren, DP World, tydligen med fler anlop i en nara framtid. I juli i ar sa oppnade man en helt nybyggd terminal for passagerare i Limassol.
http://in-cyprus.com/limassol-port-opens-new-passenger-terminal/
*
« Svar #7 skrivet: 19 september 2017, 18:48:28 »
Men som sagt, med bara ett tjotal anlöp i år, har man en bit kvar.