SV: Finnlines
« Svar #15 skrivet: 22 september 2017, 06:38:59 »
Från VL:s sida så körde man väl Rosella nån sommar och sedan Jupiter till Nådendal efter att ordinarie trafik lagts ner. Om det var bara för att, eller om det var "bokslutskorrekt" vet vi inte.

Men en sak tror jag vi kan samsas om och det är att om trafiken till Nådendal inom VL hade fortsatt så hade bolaget stått på helt annan grund än det gör idag. Och då menar jag inte bara soliditeten.
YNWA!
SV: Finnlines
« Svar #16 skrivet: 22 september 2017, 10:47:45 »
Efter att i cirka tio års tid rest en hel del på alla italienskorna, saknar jag
faktiskt någon form av program ombord - ärligt sagt hur anspråkslöst
som helst.
Oberoende, reser man nord- eller sydgående, blir den sk. havsdagen
alla gånger rätt lång med bara bastu och ätande.
Dessutom är servicen rätt obefintlig, vågar man kritisera något, får man
genast höra, att det är bara frakten som gäller, och att man i det stora hela
bara är i vägen som stör arbetet. Även klara brister, t.ex. att det inte finns
papper på herrtoaletten noteras, men ganska surt i bland.

SL

*
SV: Finnlines
« Svar #17 skrivet: 22 september 2017, 18:44:18 »
Efter att i cirka tio års tid rest en hel del på alla italienskorna, saknar jag
faktiskt någon form av program ombord - ärligt sagt hur anspråkslöst
som helst.
Oberoende, reser man nord- eller sydgående, blir den sk. havsdagen
alla gånger rätt lång med bara bastu och ätande.
Dessutom är servicen rätt obefintlig, vågar man kritisera något, får man
genast höra, att det är bara frakten som gäller, och att man i det stora hela
bara är i vägen som stör arbetet. Även klara brister, t.ex. att det inte finns
papper på herrtoaletten noteras, men ganska surt i bland.

SL



Där har vi det! frakten är ju det som betalar räkningarna. utan frakten skulle linjen inte existera. MEN, det har börjat satsas på pax sidan oxå. renoveringarna av passagerarutrymmena var ett projekt som kostade flera miljoner euro och under sommaren så har det varit live musik i baren 3 avgångar i veckan och till nästa sommar blir det på varenda avgång. och det är kvalitativa artister som varit med i bla. "the voice of finland". Med renoveringen av de publika utrymmena blev butiken 2,5 gånger större, baren utvidgades och ett utbud av enkla rätter t.ex. sallader och paninis bla. erbjuds även därifrån nu. lekrummet blev 3 gånger större och cafeterian revs fullständigt och byggdes upp helt ny.
Angående service så vill jag påpeka att med en catering avdelning på 15 pers. (20 på sommaren) så är det ganska begränsat vad man överhuvudtaget kan göra men kan säga att t.ex. de allmäna toaletterna kontrolleras 1 gång i timmen mellan 08 och 23 på sjödagarna, något mer sällan under lågsäsong.
Vet inte vem du har varit i kontakt med ombord men jag vet inte nån som skulle uttrycka sig på ett sånt sätt som du beskriver.

/tuvv
SV: Finnlines
« Svar #18 skrivet: 24 september 2017, 21:29:10 »
Efter att i cirka tio års tid rest en hel del på alla italienskorna, saknar jag
faktiskt någon form av program ombord - ärligt sagt hur anspråkslöst
som helst.
Oberoende, reser man nord- eller sydgående, blir den sk. havsdagen
alla gånger rätt lång med bara bastu och ätande.
Dessutom är servicen rätt obefintlig, vågar man kritisera något, får man
genast höra, att det är bara frakten som gäller, och att man i det stora hela
bara är i vägen som stör arbetet. Även klara brister, t.ex. att det inte finns
papper på herrtoaletten noteras, men ganska surt i bland.

SL

Fördelen, eller utmaningen, är att mjukvaran ombord på fartyg ändå är något som GÅR att åtgärda utan att investera mer än i lönepengar. Men sen är det givetvis också en avvägning - vad får man tillbaka av det. Och på en fraktlinje dessutom. Men givetvis går det - tex, skaffa en jukebox är inte så farligt dyrt. Numer är Karaoke också något som mycket enkelt går att anordnas, frågesport, lotterier, trubadur och liknande. Minimalt personalkrävande.

Sen får man väll också tänka att catering besättningen ombord givetvis är betydligt färre än färjorna - vilket ofta säkert också får till konsekvens att antalet arbetsmoment per besättningsman ökar - vilket gör utrymmet till "bransläckning" och bemötande med gästerna , mindre. Men förutsättning finns givetvis.
*
SV: Finnlines
« Svar #19 skrivet: 25 september 2017, 12:18:36 »

[/quote]

Fördelen, eller utmaningen, är att mjukvaran ombord på fartyg ändå är något som GÅR att åtgärda utan att investera mer än i lönepengar. Men sen är det givetvis också en avvägning - vad får man tillbaka av det. Och på en fraktlinje dessutom. Men givetvis går det - tex, skaffa en jukebox är inte så farligt dyrt. Numer är Karaoke också något som mycket enkelt går att anordnas, frågesport, lotterier, trubadur och liknande. Minimalt personalkrävande.

Sen får man väll också tänka att catering besättningen ombord givetvis är betydligt färre än färjorna - vilket ofta säkert också får till konsekvens att antalet arbetsmoment per besättningsman ökar - vilket gör utrymmet till "bransläckning" och bemötande med gästerna , mindre. Men förutsättning finns givetvis.
[/quote]

förutsättningar till vad som helst finns så länge som de som sitter på pengarna är av samma åsikt. Jukebox, absolut! Karaoke, nää tror inte det. Fel klientel och jag tror att effekten skulle bli motsatt med en tom bar snarare än en full. Live framträdanden av riktiga musiker är det på vissa avgångar och det utökas.
Som kalle sand skriver så blir det väldigt många olika arbetsmoment för den enskilde arbetaren när man är så få, baren fungerar större delen av tiden också som reception och väldigt mycket tid går åt till att göra hyttnycklar och svara på frågor istället för att ge service åt barens gäster. detta är bara ett exempel. mycket har hänt och mera kommer att hända vaf gäller servicen men det tar tid när var gång lite extra pengar fås så måste man först visa vad man fick till stånd med pengarna innan man får pengar till nästa projekt osv.
*
SV: Finnlines
« Svar #20 skrivet: 25 september 2017, 17:56:35 »
Ibland blir resonemangen väldigt produktionsinriktade, d.v.s allting (inte minst brister i servicen) bortförklaras med ekonomi etc.

Nu skall jag inte uttala mig om Finnlines specifikt men tänker man sig en fraktfärja och med betoning på just detta men som även har viss passagerar-appeal kan man tänka sig följande faciliteter:

1. Reception som antingen är bemannad hela överfarten eller specifika tider (en timme efter avång/en timme före ankomst). Om barpersonalen börjar agera "receptionspersonal" är det troligen dags att ha receptionen bemannad.
2. Bar som även erbjuder lättare rätter (då har vi löst cafeteriadelen också).
3. Buffétrestaurant (överlägset effektiv logistik för en fraktfärja).
4. Lounge (tänk en komfortabel dagsalong).
5. Bastuavdelning med jacuzzi.
6. Butik.

Detta skulle kunna vara vettigt.

*
SV: Finnlines
« Svar #21 skrivet: 25 september 2017, 19:44:44 »
Ibland blir resonemangen väldigt produktionsinriktade, d.v.s allting (inte minst brister i servicen) bortförklaras med ekonomi etc.

Nu skall jag inte uttala mig om Finnlines specifikt men tänker man sig en fraktfärja och med betoning på just detta men som även har viss passagerar-appeal kan man tänka sig följande faciliteter:

1. Reception som antingen är bemannad hela överfarten eller specifika tider (en timme efter avång/en timme före ankomst). Om barpersonalen börjar agera "receptionspersonal" är det troligen dags att ha receptionen bemannad.
2. Bar som även erbjuder lättare rätter (då har vi löst cafeteriadelen också).
3. Buffétrestaurant (överlägset effektiv logistik för en fraktfärja).
4. Lounge (tänk en komfortabel dagsalong).
5. Bastuavdelning med jacuzzi.
6. Butik.

Detta skulle kunna vara vettigt.

Tar vi Finnlines Star fartyg så finns det du beskriver i sin helhet redan ombord
1. reception som är öppen under ombordstigning samt under vissa timmar under överfarten. (dock inte dygnet runt)
2.Bar med enkla rätter finns. Separat cefeteria finns också.
3. buffé är den enda riktiga restaurant som finns och alla pax ryms att äta där i en sittning. (ingen blir alltså utan)
4. Lounge, gott om sittplatser med sjöutsikt finns.
5. Bastu och jacuzzi separat för män och kvinnor finns kostandsfritt för alla.
6. Butik med typiskt taxfree sortiment i mindre skala än viking/silja finns fast beskattat då givetvis.
utöver det finns också ett välutrustat gym kostnadsfritt för alla, stort lekkrum med bollhav etc. samt massör i anslutning till bastu och jacuzzi avdelningen.
*
SV: Finnlines
« Svar #22 skrivet: 26 september 2017, 13:27:41 »
Det låter bra för Finnlines del.

Jag betraktar det som den optimala lösningen för en fraktfärja som även tar ruttpassagerare och som är inriktad mot bekväma transporter snarare än "kryssningar".

SV: Finnlines
« Svar #23 skrivet: 28 september 2017, 10:21:03 »
Jag tycker man borde ha en kryssningsmöjlighet, det behöver inte va mycket men en bar, lite underhållning/pub, bastu/bad  samt butik. Likt det som Star klassen har, jag hoppas en av dessa kommer till Finlandstrafiken, de är ju väldigt fina.
SV: Finnlines
« Svar #24 skrivet: 29 september 2017, 16:18:47 »
*
SV: Finnlines
« Svar #25 skrivet: 29 september 2017, 18:23:11 »
Mer information om ombyggnaden i Nådendal: https://www.finnlines.com/newsroom/finnlines-will-gain-additional-berth-capacity-port-naantali
Att Starclass kommer att  trafikera mellan Kapellskär-Nådendal tycks bara vara en fråga om när. Kapellskär och Långnäs kan redan idag ta emot Finnlines Starclass och från April 2018 är även Nådendal redo.
SV: Finnlines
« Svar #26 skrivet: 03 oktober 2017, 20:22:40 »
Nordlinks hyttkapacitet kommer att vara ganska stor för den korta överfarten.
Dessutom blir det fråga om vad som kommer att insättas på Malmö -Trave.
Kapaciteten behövs på Helsingfors - Trave under högsäsong.

SL
SV: Finnlines
« Svar #27 skrivet: 16 oktober 2017, 14:01:50 »
Det är väl klart att det kommer att bli en Star båt som kommer att sättas in på Kapellskär. Kommer väl att ske i vår med all säkerhet.