Finnlines
« skrivet: 18 september 2017, 03:32:59 »
Flytta fartyg någon som vet
*
SV: Finnlines
« Svar #1 skrivet: 18 september 2017, 12:18:33 »

ganska konstigt formulerat de där men, undrar du alltså om finnlines är på väg att flytta några fartyg?
Det går rykten om att Nordlink skall flyttas från malmö till kapellskär, något officiellt finns inte men de håller på och ska förlänga kajen i nådendal så något verkar ju vara på gång. Finneagle är en joker, ingen vet men jag gissar på medelhavet och grimaldis trafik.
Annars är det nog inget på gång.. även fast Grimaldi är känd för att vara snabb i svängarna, besluten kommer överraskande och förändringar sker snabbt.

/tuvv
« Svar #2 skrivet: 19 september 2017, 10:22:15 »
Antalet filmeter på Nordlink är ju 35% större!
Behövs verkligen allt detta utrymme?
Har alltid trott att Nordlink är stor även på Malmö - Travemünde,
men korrigera om jag har fel.

SL
*
« Svar #3 skrivet: 19 september 2017, 20:44:34 »
Antalet filmeter på Nordlink är ju 35% större!
Behövs verkligen allt detta utrymme?
Har alltid trott att Nordlink är stor även på Malmö - Travemünde,
men korrigera om jag har fel.

SL

vad jag förstått går hon ganska full på malmö linjen, åtminstone natt turerna. vad jag har hört är problemet på mal-tra att man inte kan ta ut tillräckligt betalt för biljetterna. hur last situationen är på kap-nåd vet jag inte men ett är säkert, grimaldi flyttar inte om på linjerna om det inte finns en säker plan att tjäna pengar.

/tuvv
« Svar #4 skrivet: 20 september 2017, 19:10:53 »
Finnlines brukar ju vara - om man jämför - förmånligare än TT och Stena speciellt
då, när man inte vill resa tillbaka med samma båt.
Men Grimaldi är nog skickliga med att flytta fartyg från en linje till en annan kors
och tvärs när det behövs.
Europalink och Nordlink var ju tänkta för Malmö - Travemünde, men kapaciteten
tillsammans var för stor och Europalink flyttades till Medelhavet.

SL

*
« Svar #5 skrivet: 20 september 2017, 20:21:00 »
Finnlines brukar ju vara - om man jämför - förmånligare än TT och Stena speciellt
då, när man inte vill resa tillbaka med samma båt.
Men Grimaldi är nog skickliga med att flytta fartyg från en linje till en annan kors
och tvärs när det behövs.
Europalink och Nordlink var ju tänkta för Malmö - Travemünde, men kapaciteten
tillsammans var för stor och Europalink flyttades till Medelhavet.

SL

Vi ska inte glömma att både nordlink och europlink gick på finland-tyskland trafiken under ett antal år när hel-gdy-ros trafiken var igång. då var alla 5 star klass fartygen på dessa två linjer enligt en 5 veckors cykel enligt mönstret 3 veckor hki-tra varvat med 2 veckor hki-gdy-ros. när denna trafik avlutades flyttades europalink till medelhavet och nordlink tillbaka till malmö linjen.
Nordlink har även efter det varit inne och vikarierat på hki-tra under ordnarie fartygs dockningar.
« Svar #6 skrivet: 21 september 2017, 01:52:33 »

ganska konstigt formulerat de där men, undrar du alltså om finnlines är på väg att flytta några fartyg?
Det går rykten om att Nordlink skall flyttas från malmö till kapellskär, något officiellt finns inte men de håller på och ska förlänga kajen i nådendal så något verkar ju vara på gång. Finneagle är en joker, ingen vet men jag gissar på medelhavet och grimaldis trafik.
Annars är det nog inget på gång.. även fast Grimaldi är känd för att vara snabb i svängarna, besluten kommer överraskande och förändringar sker snabbt.

/tuvv

Måste säga att jag är förvånad att dom ännu inte har provat STAR klassen på Kap-Nåd, med tanke på vad Tax-Free kan ge dom extra klirr i kassan - och det finns potential att växa. Och på nått sätt skulle cirkeln också bli sluten, för det är just Kap-Nåd, som skapade ekonomiska förutsättningen för Finlandstrafiken som den ser ut idag, till mycket stora delar. Lyckas man få ett kontrakt på den s.k income trafiken på året runt basis ( japsarna som reser runt i norden/Skandinavien ) har man också tecknat en grund passagerar beläggning året runt. Sea Containers var nog inte så fel ute när dom ritade sina Ropax fartyg för Åbo linjen för Silja:s räkning - man var bara för tidiga. Men ekonomiska kalkylen var sannolikt rätt. 

Hade SF-Line 94 inte vart så saktfärdiga och budat snabbare på ett eller två av SLITES fartyg, till FAKTISKT marknadspris, inte vrak pris, och därmed fortsatt Kap-Nåd trafiken, hade vi sett ett MYCKET starkare Viking Line idag, med total dominans på Finlandstrafiken. Faktiskt ett av få direkta misstag av större karaktär man kan tillräkna SF-Line. Måste nog gräma dom än idag. Kostat dom både pengar och anseende, inte minst i Finland, där Nådendal kände sig MYCKET arrogant behandlade, där man investerat tungt i både hamn och terminal, vikt åt just Viking Line.
« Senast ändrad: 21 september 2017, 01:59:25 av kalle-sand »
« Svar #7 skrivet: 21 september 2017, 07:55:56 »

/tuvv

Måste säga att jag är förvånad att dom ännu inte har provat STAR klassen på Kap-Nåd, med tanke på vad Tax-Free kan ge dom extra klirr i kassan - och det finns potential att växa. Och på nått sätt skulle cirkeln också bli sluten, för det är just Kap-Nåd, som skapade ekonomiska förutsättningen för Finlandstrafiken som den ser ut idag, till mycket stora delar. Lyckas man få ett kontrakt på den s.k income trafiken på året runt basis ( japsarna som reser runt i norden/Skandinavien ) har man också tecknat en grund passagerar beläggning året runt. Sea Containers var nog inte så fel ute när dom ritade sina Ropax fartyg för Åbo linjen för Silja:s räkning - man var bara för tidiga. Men ekonomiska kalkylen var sannolikt rätt. 

Hade SF-Line 94 inte vart så saktfärdiga och budat snabbare på ett eller två av SLITES fartyg, till FAKTISKT marknadspris, inte vrak pris, och därmed fortsatt Kap-Nåd trafiken, hade vi sett ett MYCKET starkare Viking Line idag, med total dominans på Finlandstrafiken. Faktiskt ett av få direkta misstag av större karaktär man kan tillräkna SF-Line. Måste nog gräma dom än idag. Kostat dom både pengar och anseende, inte minst i Finland, där Nådendal kände sig MYCKET arrogant behandlade, där man investerat tungt i både hamn och terminal, vikt åt just Viking Line.

En mycket bra analys
YNWA!
*
« Svar #8 skrivet: 21 september 2017, 08:22:13 »
En mycket fin analys av Kalle-sand som sagt!
Det skulle vara mycket intressant att se ett STAR-klass fartyg i nådendal, passagerar utrymmena är en historia för sig jämfört med Clipper-klassen så det skulle vara ett lyft för hela linjen. Men, butiksytan är skrattretande liten och klarar inte av det tryck som taxfree försäljning skulle sätta.. det skulle krävas ordentliga ombyggnader för att få den lilla skrubben till butik nordlink har nu till att kunna mäta sig med vad clipper fartygen har i butiks väg. skall bli mycket intressant att se under det kommande året vad som sker.
/Tuvv
*
« Svar #9 skrivet: 21 september 2017, 13:36:18 »
Citera
Hade SF-Line 94 inte vart så saktfärdiga och budat snabbare på ett eller två av SLITES fartyg, till FAKTISKT marknadspris, inte vrak pris, och därmed fortsatt Kap-Nåd trafiken, hade vi sett ett MYCKET starkare Viking Line idag, med total dominans på Finlandstrafiken. Faktiskt ett av få direkta misstag av större karaktär man kan tillräkna SF-Line.

Ja, visst hade det varit spännande om SF tagit över Slites färjor. Men, hade SF de ekonomiska resurserna? Om inte, så är det kanske tack vare att man inte köpte Slite-färjorna som Viking Line överhuvud taget finns kvar idag.

Spekulerar
/Marre
« Svar #10 skrivet: 21 september 2017, 14:48:50 »
Citera
Faktiskt ett av få direkta misstag av större karaktär man kan tillräkna SF-Line. Måste nog gräma dom än idag. Kostat dom både pengar och anseende, inte minst i Finland, där Nådendal kände sig MYCKET arrogant behandlade, där man investerat tungt i både hamn och terminal, vikt åt just Viking Line.

Det erkänner dom tom själva - går att läsa i diverse jubileumsböcker och annat. Jag minns inte kontexten i vilken beslutet fattades i, men visst var det lågkonjunktur och annat elände då? Det är ju lätt att säga vad man borde gjort IDAG, men man måste också tänka på hur det såg ut med ekonomin då det begav sig.
« Svar #11 skrivet: 21 september 2017, 15:33:25 »
Dessutom är ju STAR-klassens fartyg i regel redan tio är gamla, så
kanske det snart blir tid för nybyggen på Finland Tyskland.
Frågar blir, kan man räkna med att de kanske blir längre/större?
Fartygsserien har väl varit rätt lyckad.

SL
*
« Svar #12 skrivet: 21 september 2017, 15:44:29 »
Dessutom är ju STAR-klassens fartyg i regel redan tio är gamla, så
kanske det snart blir tid för nybyggen på Finland Tyskland.
Frågar blir, kan man räkna med att de kanske blir längre/större?
Fartygsserien har väl varit rätt lyckad.

SL

Det spekuleras vilt mest hela tiden om nya fartyg till hki-tra linjen, LNG fartyg är väl nästa naturliga steg. byggs det nya passagerarfartyg åt finnlines blir det garanterat till hki-tra linjen, linjen är en kassako av rang. så mycket större kan inte fartygen bli, längden är på gränsen och de har undantag för den i trave redan som det är, bredda kan man nog med några meter. framförallt så behövs det mera pax kapacitet då de 500 som  nu ryms under högsäsong knappt räcker till...
/tuvv
« Svar #13 skrivet: 21 september 2017, 20:05:28 »
Personligen tycker jag det är lite synd att man måste ha fordon med sig på KAP-NÅD, skulle gärna åkt där i jul när jag ska till Finland då tidtabellen passar bättre än STO-ÅBO men då jag saknar bil är det inget alternativ. Hade jag haft bil hade det inte varit någon frågan om vilket jag valt då man dels slipper åka in till Stockholm, man slipper traggla runt inne i Åbo och det är kortare överfartstid samti billigare.
*
« Svar #14 skrivet: 21 september 2017, 21:16:28 »
Personligen tycker jag det är lite synd att man måste ha fordon med sig på KAP-NÅD, skulle gärna åkt där i jul när jag ska till Finland då tidtabellen passar bättre än STO-ÅBO men då jag saknar bil är det inget alternativ. Hade jag haft bil hade det inte varit någon frågan om vilket jag valt då man dels slipper åka in till Stockholm, man slipper traggla runt inne i Åbo och det är kortare överfartstid samti billigare.

jag håller med till viss del. problemet är väl det att framför allt i kapellskär så är det mycket dåliga förbindelser till "civilisationen" dom tider som fartygen anländer och avgår. (åtminstone på den tiden jag jobbade på linjen så gick det inte många bussar per dygn)  I Nådendal är det inte lika farligt även fast det är en ganska redig promenad upp till stan från hamnen.

/tuvv