SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #15 skrivet: 17 september 2017, 21:21:12 »
Nu äntligen! :)
Vilket godis du bjuder på... Bara att njuta! Just nu bjuder Italien/Frankriken på bästa utbudet av äldre färjor att åka. Men Grekland har andra fördelar som får prioritet vid semesterval.  Vi får se vad för semester det blir nästa sommar.

//R
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #16 skrivet: 19 september 2017, 09:47:13 »
Nu äntligen! :)
Vilket godis du bjuder på... Bara att njuta! Just nu bjuder Italien/Frankriken på bästa utbudet av äldre färjor att åka. Men Grekland har andra fördelar som får prioritet vid semesterval.  Vi får se vad för semester det blir nästa sommar.

//R

Tack så mycket! Nu vågar jag fortsätta tryggt bakom datorn, hoppas att länkarna fungerar nu.

Men Robert, denna dag in och ut Elba är först och sedan kommer det en liten bit av Grekland... ;)

--

När man kliver in i färjans interiörer genom båtdäcket, möts man av något ganska bekant - hon påminner en hel del några år yngre fd Ålandsfärjan, vår kära lilla Pärlan 1987-2008. Men det beror ju på enbart på det att dessa bägga två är byggda til samma trafik i Danmark.



Trapphus till nedre paxdäck.


Tyvärr oj tyvärr håller man nere i Medelhavet många fina salonger stängda. Vet inte faktiskt om det är för evigt eller om de används under hetaste turistsäsongen i augusti. Detta var ju i slutet av augusti så det var ganska lugnt redan mellan fastlandet och ön Elba.

Här har man i alla fall ingången till förliga baren som finns under bryggan och dessvärre var stängd utan möjlighet att se inne.


En trappa nere har vi receptionen.


Här har det även funnits en butik men eftersom överfarten till Cavo tar bara en halvtimme, finns den inget mer.



Samt ingången för fotpassagerare som inte används nuförtiden.


Samt i akter cafeterian som var även den stängd, men eftersom lekutrymmet var här, fick man stanna inne.










Längs sidorna bredvid aktra cafeterian har man dessa två vilstolsalonger med fin utsikt.


Och i fören huvudbaren som var det enda stället man kunde köpa en fika och mackor i.








Som var bemannad av inte så vänliga herrar som hävdade att det är förbjudet att ta bilder och gav för lite pengar tillbaks för uppköp samt mest kommunicerade genom att gapa och ropa. Visade ut att vara den enda gången på följande 11 färjor jag skulle åka senare. Trist att det händer, men man får vara nöjd med personal på våra färjor, som nog mest vet vad servicen är. Oberoende bestämde jag mig att stanna utomhus.  ;)
« Senast ändrad: 19 september 2017, 10:08:45 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #17 skrivet: 19 september 2017, 10:04:26 »
Väl på soldäcket kunde man spana vår avgång.

Oglasa lägger ut.


Baby Two boardar passagerare. Var den enda färjan som använde dessa trappor i hamnen.


Aktermasten.


Ormen på skorstenen.



Corsica Express Three byter läge efter natten för att lasta inför en avgång till Portoferraio. Hon är byggd 1996 i La Spezia ihop med systern Corsica Express Seconda, som dock såldes 2015 till Sea Jets i Grekland och blev Paros Jet. Även äldre Corsica Express/Sardinia Express från 1995 var lite av samma typ men byggds i Messina ihop med Tirrenias Scatto och Guizzo som är skrotade 2011 i Turkiet. Sardinia Express lever kvar sedan 2012 i Sydkorea. Denna "Trean" var en sväng i Grekland för Kallisti Ferries men var sedan upplagd för många år från 2009 och först efter att "Tvåan" blev sålt till Grekland, har hon varit aktiv igen. Hon är nu den enda färjan för Corsica Ferries i trafik till Elba.






Dags för avgång.


Giuseppe SA i Piombinos hamn.




Ett gir mot Elba.


En nästan vindstill vacker morgon.


Toremars Stelio Montomoli på vägen in från Portoferraio.


Baby Two i hamnen.


Kurs mot Elba.







En fd Medmar Rio Marina Bella på vägen in från Rio Marina på Elba.
« Senast ändrad: 19 september 2017, 10:13:05 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #18 skrivet: 19 september 2017, 10:11:08 »
Citera
Nu börjar sommaren ta slut på riktigt och jag tänkte efter några tystare år bidra till denna nya Landgången med flera inlägg på resor och även uppdatering av jämförelsetråden jag brukade köra på främst Östersjö-färjor runt 2011-13. Hoppas ni tycker det är en bra ide.

Kör på - ser fram emot detta!  :) Super-fina bilder!

Den där tillbyggnaden på Baby Two i aktern - ser ut som ett gigantiskt växthus - hur har man tänkt där?
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #19 skrivet: 19 september 2017, 10:24:45 »
Festen fortsätter! Fler måste åka ner till Medelhavet och muppa... :)

När det gäller glaspåbyggnaden i aktern på Baby Two, så fick hon väl den här uppe i norr? Man ville väl bygga något lite häftigt för med mycket glas för kontakten med havet kanske?

Synd på dom sura gubbarna i Caféet. Under mina resor har jag nästan aldrig mött någon som gnällt över fotografering så länge man undviker att fota personalen. Det gör jag bara efter att dom sagt ok till att vara med på bild.

//R
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #20 skrivet: 19 september 2017, 10:45:55 »
Citera
Nu börjar sommaren ta slut på riktigt och jag tänkte efter några tystare år bidra till denna nya Landgången med flera inlägg på resor och även uppdatering av jämförelsetråden jag brukade köra på främst Östersjö-färjor runt 2011-13. Hoppas ni tycker det är en bra ide.

Kör på - ser fram emot detta!  :) Super-fina bilder!

Den där tillbyggnaden på Baby Two i aktern - ser ut som ett gigantiskt växthus - hur har man tänkt där?

Tack trossen! Det kommer mer om Baby Two lite senare i reportaget. ;)

--
Några iPhone bilder bara på inseglingen.






Väl en halvtimme senare framme i Cavo går man ut genom bildäcket, denna gång genom bogporten. Det som är härligt där nere är att man kommer så nära till färjorna.


Cavo är en liten by med semesterbostäder.


Och stranden.










Jag kunde ha valt att åka genast tillbaks med Schioparello Jet, men föredrog att handla lite vatten och bara njuta av denna lilla byn för en timmer eller så. Så lastar man Ale igen och dags att gå några steg till hamnen igen.


Moby Kiss passerar Cavo på vägen från Portoferraio till Piombino. Hon är en fd Comarits Banasa och dansk Mette Mols från 1975. Hon var redan nere i Turkiet för upphuggning men då såldes till Moby för två år sedan. Det är verkligen imponerande hur dessa fd skandinaver verkar få nya liv runt Medelhavet. Hon var upplagd sedan när Comarit ställde in all trafik 2012 och där bland annat fd Viking 5 med namnet Boughaz kördes upp till stranden.


Möter Stelio Montomoli på vägen in.



Det läckra soldäcket på Ale och Cavo på bakgrunden.








På vägen till Piombino igen möter vi Blu Navys Acciarello. En fd holländare för rederiet som enbart har två färjor, den andra i trafik i det smala sundet mellan Korsika och Sardinien.


Samt Giovanni Bellini har hunnit en annan sväng in och ut Piombino.




Snart dags att säga tack och hejdå till Ale.








Schioparello Jet avgår Piombino igen.




Inne i hamnen igen ligger Oglasa i väntan på avgången.


Samt Moby Kiss från 1975.




Hejdå Moby Ale, en mycket schysst morgon ombord såklart!


Corsica Express Three igen.


Då blev det svårt att välja. Skulle man gå genast ombord på fd Mette Mols från 1975, som är nästa generation av färjor byggda till trafik i Danmark, efter Moby Ale/Mikkel Mols och dess systrar varav Ale är den sista kvar i trafik. Den fd Dana Gloria/Mette Mols från 1968 var ju också inchartrad till Viking åtminstone 1979 som SF-Lines "Kapella" och då skiljer vissa källor sig, men 1978, enligt vissa källor 1977 som "Ålandsfärjan" och för enbart några år sedan kunde man ha åkt henne i Kroatien som Jadrolinijas Istra. Det var därför Niki var ju av intresse eftersom jag aldrig sett hur det ser ut på efterträdaren till denna mindre fartygsserie från 60-talet. Niki har ju lite dramatisk historia även hon därför att efter så många år att vara upplagd och faktiskt redan hamnat på skrotstranden fick hon ett nytt liv igen. Men till slut fick jag nöja mig att se henne avgå i eftermiddags hetta.






Och det gjorde ju "Trean" och Stelio Montomoli.




Och näst ankom färjan jag tyckte var strået mer av intresse än Moby Kiss...
« Senast ändrad: 19 september 2017, 10:51:22 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #21 skrivet: 19 september 2017, 11:17:04 »
Tack Robert! Det är självklart värt att åka färjor även på denna sidan av Italien. Jag tror att gubbarna blev sura att vara med i bilden, fast man kunde inte se ens vilka de var. Men det var inget farligare än så, bara något som sticker ut lite när annars var det mest helt korrekt överallt trots pressade arbetstider och ganska få om personal överhuvudtaget.
--

Nästa färja jag skulle åka var redan på vägen in efter en liten paus inne i terminalen i Piombino. Här kan vi snacka om en intressant färgsättning.

Det är förstås den tredje färjan på Mobys Piombino-Portoferraio nonstop - Moby Niki fd Europafärjan III från 1974. Hon var 9 år i Lion Ferrys trafik mellan Varberg och Grenå och min första resa 1987 till Danmark ingick ju överfarten med Stena Danica fortfarande på rutten Göteborg-Frederikshavn, samt Lion Princess fd Sessanlinjens Prinsessan Desirée från 1971. Som 5-åring tyckte jag att lejonloggan på skorsten var bland det häftigaste det finns. Och minns fortfarande hur fullsatt sittsalongen var en natt i juli.

Moby Niki har ju sedan tiden hos Lion Ferry passerat de flesta åren av sitt liv på Medelhavet i Corsica Ferries flotta som Corsica Serenade Seconda. Men 2010 sattes hon till försäljning och fick namnet European Voyager för resor mellan Italiens östkust och Albanien. Förra året köpte Moby henne och valde att köra Batman-tema ombord, en annan udd grej varför välja henne över något mer koncervativa Moby Kiss.





Hon ger ett intryck att vara rätt så smal i förhållande till höjden.



Väl ombord är det svårt att veta hurdan hon var förr i tiden eftersom allt är dekorerat med Batman-inspirerad inredning. Tycka vad man vill men jag tycker det är ett häftigt sätt att inreda en äldre färja. Här olika trapphus.






Lekrummet.









Receptionen.


Samt huvudbaren i fören.
























Och sen aktercafet en trappa upp i aktern.


























Ännu en trappa upp har vi ju vilstolar.




« Senast ändrad: 19 september 2017, 11:26:38 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #22 skrivet: 19 september 2017, 11:25:12 »
Jösses, hon var inte mycket orginal längre! Känns som om Moby lagt ner en del pengar på att snygga till inredningen. Lite kul ändå att man satsar på äldre färjor, klart är maskinerna hyfsat ok och fartyget ska gå på en lugnare linje finns det nog helt klart ekonomi i detta. Och när det gäller färjor som mest används dagtid, slipper man underhålla en massa hytter som kan ha krånglande vatten/avlopp.

//R
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #23 skrivet: 19 september 2017, 11:49:00 »
Jösses, hon var inte mycket orginal längre! Känns som om Moby lagt ner en del pengar på att snygga till inredningen. Lite kul ändå att man satsar på äldre färjor, klart är maskinerna hyfsat ok och fartyget ska gå på en lugnare linje finns det nog helt klart ekonomi i detta. Och när det gäller färjor som mest används dagtid, slipper man underhålla en massa hytter som kan ha krånglande vatten/avlopp.

//R

Det är precis så jag tänkte - de serverar nog många år till flera av dem, blir det bara inga olyckor eller totalcrashar med maskinerna eller annan teknik.

--

Då ska ut på däcket för att njuta lite till av dagen och annan trafik.

Toremars Marmorica inne i hamnen.


Akterdäcket utanför Cave Cafét.


Och en trappa ner.




Och sen längs sidan.




Den något enorma skorstenen.






Båtdäcket.




Ännu en på Marmorica.


Och Giovanni Bellini på vägen in på sin tredje sväng under dagen.






Vi är runt 20 minuter försenade på vägen ut så att Moby Baby Two har redan hunnit till hamninloppet.






Tätt följd av Acciarello


Moby Aki är inte lika ofta inne just i Piombino men nu gör hon ett eftermiddags stopp från Olbia. Hon är en helsyster till Eckerös Finlandia fd Moby Freedom och Moby Wonder, trots att vara byggd i Italien istället för Sydkorea som de första två i serien och precis som Pascal Lota fd Tallinks Superstar.


Lite mer fart och så lämnar vi Piombinos stad bakom oss.




Oglasa från Portoferraio igen.


Och en som är van vid Östersjön där vi ofta passerar andra färjor PB mot PB-sidan, nähä, här gör man SB mot SB och är lite sen att fota Moby Kiss efter att köpt en macka och kaffe.


"Trean" i full fart. Hon är lite snabbare än de vanliga färjorna som tar runt femtio minuter till en timme för denna paradlinjen till Elba. Jag tror att enligt tidtabellen är hon fixat för en 40-minuters avgång men på grund av förseningar som är rätt så vanliga får hon troligen gasa på fortare. Även Korsika skymtar i horisonten på bakgrunden.




Elba och Cavo bekant från morgonen.




Och vid inloppet framme i Portoferraio, Stelio Montomoli igen.






Så har vi ankommit Portoferraio, största staden på Elba dit Napoleon färdades i exil på 1800-talet.






Dags att säga hejdå till Niki en halvtimme senare än tänkt.


Fortsättningen följer...
« Senast ändrad: 19 september 2017, 11:54:09 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #24 skrivet: 19 september 2017, 12:06:27 »
Vilket tempo, inte ens jag är så här snabb på att lägga ut bilder! ;) :)
Men jag njuter av detta här på jobbet där det just nu är väldigt lugnt.

//R
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #25 skrivet: 19 september 2017, 17:59:22 »
Kanonbilder, tack!

En liten rättelse bara Moby Kiss räddades från stranden av grekiska European Seaways som drog hem henne till Piraeus, döpte om henne till Galaxy och sålde sen henne till Moby och tjänade en hacka.

http://wwferry.blogspot.se/2015/08/el-ferry-banasa-llega-aliaga-para-su.html

Hon genomgick sen en fullständig renovering i Malta.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2414578

Grejen med de här äldre färjors är ju att dom bara används under sommarmånaderna och då är det ju bra med små kapitalkostnader inbillar jag mej.
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #26 skrivet: 19 september 2017, 18:59:16 »
Wow Moby Niki verkar vara riktigt fräsch och modern!  :o Ett helt underbart reportage. :)
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #27 skrivet: 19 september 2017, 21:25:25 »
Kanonbilder, tack!

En liten rättelse bara Moby Kiss räddades från stranden av grekiska European Seaways som drog hem henne till Piraeus, döpte om henne till Galaxy och sålde sen henne till Moby och tjänade en hacka.

http://wwferry.blogspot.se/2015/08/el-ferry-banasa-llega-aliaga-para-su.html

Hon genomgick sen en fullständig renovering i Malta.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2414578

Grejen med de här äldre färjors är ju att dom bara används under sommarmånaderna och då är det ju bra med små kapitalkostnader inbillar jag mej.

Ja, så var det faktiskt! Dessa har alltså bägga två varit ägda av European Seaways före tiden med Moby! Ursäkta att jag skrev otydligt. :)

Wow Moby Niki verkar vara riktigt fräsch och modern!  :o Ett helt underbart reportage. :)

Tack så mycket Kim!

Vilket tempo, inte ens jag är så här snabb på att lägga ut bilder! ;) :)
Men jag njuter av detta här på jobbet där det just nu är väldigt lugnt.

//R

Haha, jag har tänkt på det länge nu, man måste få det gjort. ;) Nu kommer det mer när jag har paus i jobbet.

--

Jag hade bara en lite paus i Portoferraio eftersom Niki hade ankommit nästan en halvtimme försenad. Staden på en mycket varm eftermiddag lockade inte, så jag bestämde mig att ta en promenad till en liten strand utanför staden, som heter Capo Bianco. En undrar bara om det är just detta ställe Siljas Holmia -65 fick sitt namn efter när den såldes till Italien, för hon hette just Capo Bianco.





Men då var det mycket snabbt dags att bege sig tillbaks till hamnen där min nästa färja redan väntade och jag fick ta några snabbare steg för att vara den enda att kliva ombord genom trapporna till landgången för fotpassagerare. Det är förstås Moby Baby Two fd The Viking och Wasa Prince, den tredje färjan på rutten till Portoferraio det är fråga om. Här har vi huvudbaren i fören.



















Denna lite äldre kul bild vid receptionen.














Trapphus till nedre däck med figurer.






Lekrummet finns på nedre däcket och det är där man har huvudentrén till fotpassagerare.


Korridoren mot akter med färjebilder.


Fd Svea Drott jag missade med en säsong. :(



Och så aktercafét.








På soldäcket obligatoriska skorstenbilder.






Och sedan det mycket udda utrymmet, Veranda restaurangen man byggde inför trafikstart hos Vasabåtarna som Wasa Prince, alltså i slutet av 80-talet. Tyvärr oj tyvärr älskar de i Italien bomma igen de allra coolaste ställen för allmänhet och därför enbart halvdåliga bilder genom fönstren från utanför.




Jag undrar bara OM faktist just detta har varit förebild med sina två vångingar och stort glastak till akterbaren på Moby Freedom nuvarande Finlandia, Moby Wonder, Moby Aki och slutligen Superstar nuvarande Pascal Lota?



Trapporna som leder till den övre våningen av växtehuset.
« Senast ändrad: 19 september 2017, 21:31:46 av JoonasK »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #28 skrivet: 19 september 2017, 21:53:11 »
Så bilderna från soldäcket under färden.

Vi har avgått Portoferraio med bekanta färjor från tidigare under dagen.




På akterdäcket.









Moby Kiss, denna gång fick jag bilderna från hela mötet.








Vyer av stränderna på Elba.




















Lite längre ute mot Piombino möter vi Moby Ale på vägen mot Cavo.






Och så utanför Piombino Moby Niki.




I fören fanns det en till överraskning. Man hade öppet ovanpå bryggan, ett mycket fint litet soldäck.












Vid inloppet möter vi Marmorica.






Några till diggarebilder på växtehuset.




Så är det dags att kliva av Moby Baby Two. Återigen den enda som använder dessa trappor i Piombino.


Från kajkanten.


Hon avgår nästan omedelbart tillbaks mot Elba.






Hejdå! Äntligen fick jag åka med. I början av 1990-talet kollade vi som småungar bilderna i Vasabåtarnas broschyr och tyckte att detta var så schysst med växtehuset på en färja. En kompis tror jag hade åkt enbart Botnia Express som Polar Princess och vi var sugna att ta en tur med Princen. Nå, nästa år kom ju först Wasa King och sen Wasa Queen så det blev nog en väntan av 27 år av det hela. :D



Oglasa får avsluta denna fina måndagen i augusti med färjebilder




Så tog jag bussen från hamnen i Piombino direkt till Campiglia Marittima och hade nog tid för att köpa en biljett till Frecciabianca mot Rom. Några timmar senare bytte jag till Leonardo Express snabba närtåget i Termini mot Fiumicino flygplats och vid 1-tider på natten boardade denna relativt nya A320 av Vueling mot nästa destination. Jag skulle nämligen landa 1 timme och 30 minuter senare i Korfu i Grekland för att åka en gammal bekant från förr i Finlandstrafiken. Kan ni gissa vilken? Nå, del 2 kommer snart. ;)


SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #29 skrivet: 19 september 2017, 23:22:58 »
Vi är nog flera som ser fram emot fler bilder från dej :) :)