Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« skrivet: 16 september 2017, 17:48:28 »
Hejsan!

Nu börjar sommaren ta slut på riktigt och jag tänkte efter några tystare år bidra till denna nya Landgången med flera inlägg på resor och även uppdatering av jämförelsetråden jag brukade köra på främst Östersjö-färjor runt 2011-13. Hoppas ni tycker det är en bra ide.

Jag tänkte börja med en längre serie av inlägg från min senaste sommarledighet av runt två veckor som jag främst spenderade på Medelhavet. Har nog besökt tätt länder där nere senaste åren men åkt färjor betydligt mindre än jag velat, för jag har haft ont om tid för det.

Insiperad av Robert Brinks fantastiska på båtluffen i Grekland inlägg med äldre nostalgiska färjor, ville jag åka flera gamla fd trotjänare från Östersjön i samma veva. Frun hann inte med på denna resa förutom bara några dagar så jag hade massor av dagar att tillbringas ensam därnere. Och vad kunde vara bättre än boka sig på en massa äldre färjor bekanta från förr.

Tog en förrmiddagens flyg med Air Baltic till Riga söndagen den 27 augusti, för att sedan byta till en alldeles splitterny Bombardier CS300, som AirBaltic har i trafik ensamma i världen just nu. En schysst maskin och lite under tre timmars flyg till Roma Fiumicino gick snabbt. Jag kunde ha flugit även vårat eget bolag, jobbar fortfarande för Finnair, men det är skönt att ha omväxling med flyget också och sen är man lite intresserad av nya maskiner lika väl. ;)

Här flyger vi över Apenninerna några stunder före inflygningen till Fiumicino.

Väl framme i Rom hade jag någon timme att slå ihjäl och denna mycket varm eftermiddag så besökte jag bara en kyrka i närheten för att sen boarda mig ett Frecciabianca snabbgående tåg som är av samma äldre modell som Pendolino tåg i Finland. Resan till Campiglia Marittima i Toscana tog cirka två timmar och tåget stannade ett kort tag i Civitavecchia som är alltid ballt med många fartyg som ligger inne. Kriti I i GNVs färgsättning var bland de häftigare men tyvärr inga bilder eftersom vi passerade i hög fart från litet avstånd och hopplöst motljus under kvällen.

Efter ett mycket kort byte till bussen i Campiglia var jag sen framme i Toscanas andra större hamn Piombino. Tog en tidig kväll därför att skulle vakna mycket tidigt på morgonen för att åka lite färja.

« Senast ändrad: 17 september 2017, 18:48:57 av Kim Viktor »
SV: Gamla bekanta på Medelhavet 1: Moby Ale, Moby Niki & Moby Baby Two
« Svar #1 skrivet: 16 september 2017, 18:41:55 »
Morgonen den 28 augusti börjades med en kort promenad ner till hamnen i Piombino. Jag hade bokat biljetterna på Mobys hemsida så ingen incheckning i förväg krävdes utan man går direkt ner till kajen där färjorna lägger till, med koden från bekräftelse i handen och väljer avgången man vill åka med. Toremar och Moby samarbetar på linjerna till ön Elba och det avgår en färja var 30:de minut. Råkar man hinna till hamnen lagom till en tidigare avgång, är det bara att kliva ombord om bara det finns platser kvar. Imponerande faktiskt.

Nere i hamnen låg Toremars Giovanni Bellini inne i väntan på morgonens avgång till största staden Portoferraio på Elba. En typisk italiensk regionalfärja som man kan hitta på alla havsområde runt Italien med trafik vid kustlinjen.

Och så har vi Moby Baby Two, som
bytt namn från Moby Lally i samband med att Moby Baby fd Svea Drott slutade trafikera i år. Moby Baby Two är en bekant från Danmark eftersom hon var byggd som Kalle III 1974 för Kalundsborg-Juelsminde. http://www.faktaomfartyg.se/kalle_III_1974.htm

Men sen de flesta minns henne troligen som The Viking för Sally the Viking Lines kanaltrafik 1983-1989 där hon ersatte fd Viking 5 på linjen när sistnämnda blev Sally Express till Vasabåtarna. Och det var precis dit The Viking hamnade också och hon trafikerade Kvarken med namnet Wasa Prince 1989-1991 före att Wasa King fd Viking Sally/Silja Star ersatte henne och hon fick se Danmark igen, denna gång i Bornholmtrafikens färger som Peder Olsen, fram till hösten 1999. Då köptes hon upp av Moby 2000.

Men mer av henne senare eftersom nu ankommer färjan jag ska åka först. Eller snarare sagt först nu eftersom
hon har varit högt uppe på önskelistan i säkert 25 år nu. Det är Moby Ale fd Teistin och Mikkel Mols som ankommer under morgonens första tur från byn Cavo på ön Elba till Piombino. Hon är från 1969 och även hon en gammal Danmarksfärja. Under tiden hos Mols Linien blev hon faktiskt chartrat ut till RAB Sally för Vikinglinjens sommartrafik Kapellskär-Mariehamn 1979 och hon fick då namnet Viking 2 målat på sidorna. Viking 2 hade nämligen haft en allvarlig brand ombord i början av 1978 och kom aldrig tillbaks i trafiken igen och så tidvis var det inchartrade färjor som skötte trafiken. Mikkel Mols såldes sedan till Färöarna och fick namnet Teistin men återvände till Åland, denna gång utchartad till SF-Line och fick namnet Ålandsfärjan somrarna 1984 och 1985.
http://www.faktaomfartyg.se/mikkel_mols_1969.htm

Sedan 1996 har hon haft nuvarande namnet.

Två fd Danmarks/Sallyfärjor på samma bild.

Så läckert med 60-tals färjor i trafik. Kände att det börjar bli sista år för henne snart och då får man klart skynda sig för att komma med på en tur.

Hon är även den första med dessa roliga djurfigurer målade på skrovet och fick dessa från trafikstart med Moby 1996.

Dessa trappor leder ingenstans och används inte med Moby Ale.

Så dags att kliva på genom bildäcket, som man brukar göra här nere när man reser som fotpassagerare.
« Senast ändrad: 17 september 2017, 19:01:57 av Kim Viktor »
« Svar #2 skrivet: 16 september 2017, 19:29:43 »
aldrig fel med lite skutor från medelhavet inte /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #3 skrivet: 16 september 2017, 20:03:20 »
Väl ombord möts man av äldre bildäck som dock har jag för mig har fått extra hängdäck först på Medelhavet?

Smala trappor upp har man akterdäcket.

Schioparello Jet av Toremar förbereder sig för avgång till Cavo, dit vi ska också näst.

Medan Toremars Oglasa är på vägen till Portoferraio.

En trappa upp har man ett ännu schysstare akterdäck.

Medan jag personligen gillar övre soldäcket bäst. Vilken känsla att stå där i fartvinden och se och lyssna på 60-talet färjans gång!

Obligatoriska skorstenbilder.

Och bryggvingar som är i tidsandan byggda utan vindskydd.

« Senast ändrad: 17 september 2017, 19:10:28 av Kim Viktor »
« Svar #4 skrivet: 16 september 2017, 21:29:59 »
Trevliga bilder :)   Här kan man läsa lite om dekoren på bl a färjorna till Elba

http://hhvferry.com/blog/?p=237
« Svar #5 skrivet: 17 september 2017, 07:53:26 »
Trevliga bilder :)   Här kan man läsa lite om dekoren på bl a färjorna till Elba

http://hhvferry.com/blog/?p=237

Tack så mycket! Det blir många fler bilder. Coolt med länken och bilder på färjor som inte längre finns kvar.
« Svar #6 skrivet: 17 september 2017, 08:31:25 »
Och jag ser inga bilder alls! :( :( :(

//R
« Svar #7 skrivet: 17 september 2017, 08:34:56 »

//R

Samma sak just nu faktiskt. Google photos lär inte fungera lika väl som Picasa brukade göra med inga problem alls. I går funkade det utmärkt. Kanske kunde Kim hjälpa lite till och tipsa genom PM hur jag gör eller ska jag föra över allt till Flickr, som tar nog hemskt mycket mer tid när allt är redan uppladdat på Google Photos.  >:(
« Svar #8 skrivet: 17 september 2017, 10:21:32 »

//R

Samma sak just nu faktiskt. Google photos lär inte fungera lika väl som Picasa brukade göra med inga problem alls. I går funkade det utmärkt. Kanske kunde Kim hjälpa lite till och tipsa genom PM hur jag gör eller ska jag föra över allt till Flickr, som tar nog hemskt mycket mer tid när allt är redan uppladdat på Google Photos.  >:(

Typiskt... Jag som såg så fram emot att se detta reportage! :)
Men den som väntar på något gott...

//R
« Svar #9 skrivet: 17 september 2017, 10:30:37 »

//R

Typiskt... Jag som såg så fram emot att se detta reportage! :)
Men den som väntar på något gott...

//R

Jag lovar att det kommer på ett sätt eller annat. Har nästan 4000 bilder från denna turen till Medelhavet. Visserligen tänkte inte länka merparten av det, bara höjdpunkterna så länge jag får det hela synas här. ;)
« Svar #10 skrivet: 17 september 2017, 15:50:13 »
Jag ser dom första bilderna nu när dom ligger som "citat", men inte dom 3 sista! :(
Hoppas det löser sig snart för jag har redan börjat dregla... ;)

//R
« Svar #11 skrivet: 17 september 2017, 16:20:29 »
Jag ser dom första bilderna nu när dom ligger som "citat", men inte dom 3 sista! :(

//R

Vad bra att höra. Något skumt är det alltså med att länka till Google Photos. Jag återkommer med övriga redan publicerade två inlägg mm. när jag får lite upplysning vad som det kan vara egentligen som krånglar.
« Svar #12 skrivet: 17 september 2017, 17:30:58 »

//R

Vad bra att höra. Något skumt är det alltså med att länka till Google Photos. Jag återkommer med övriga redan publicerade två inlägg mm. när jag får lite upplysning vad som det kan vara egentligen som krånglar.

I min mobil verkar jag kunna se samtliga bilder! Men här fortfarande bara några av bilderna och då enbart i det inlägg där dom ligger i citat. Vill inte se dom i mobilen, jag vill se dom stort! :) Har Android lur som naturligtvis är lite Google vänlig. Men även om jag kollar i Chrome här så fungerar det inte.

//R
« Svar #13 skrivet: 17 september 2017, 20:12:30 »
 Hej och hå! Problemet verkar vara mobilrelaterat i sin helhet. Nu har Kim fixat länkarna som i alla fall i går kväll funkade till mig och åtminstone Stefan. Konstigt. Jag kör fram imorgon, denna gång med datorn. Tack så mycket Kim för hjälp och alla andra för tålamod! :)
*
« Svar #14 skrivet: 17 september 2017, 20:59:32 »
Tack för ett trevligt reportage!
Åkte själv med Moby Ale för ett 10-tal år sen och trodde redan då att slutet var nära, men Moby-färjorna tycks ha nio liv. Var förvånad över hur fräsch inredningen var. Tyvärr luktade det lite väl mycket olja från maskinerna. Men nog hade hon hängdäck redan som Mikkel Mols?
Åkte med Moby Love i andra riktningen, men hon var ingen höjdare. Ångrar att jag inte lyckades pricka in en avgång med Moby Baby, ex Svea Drott, i stället. Men jag hade övergett familjen för färjorna och kände att de tyckte jag varit borta för länge. Moby Lally hade jag då nyligen åkt som Peder Olsen. Gamla Gotlänningen fanns också kvar då, men hon var degraderad till godsfärja.

/Marre