MLC ISO ISPS ISM
« skrivet: 12 september 2017, 16:55:51 »
Well/Vad hander inom sjofarten?

Med all teknik med alla regelverk osv,  det hander mera och mera olyckor/ tillbud.    Kollisioner,grundstotningar, Dacklaster som ramlar av listan kan goras hur lang som helst.

Vad ar orsaken?  Kopta behorigheter, Dalig utbildning,daligt betalt,mickey mouse shipowners? vad ligger svaret?

MLC funkar?  NEJ.   Igen har det tillverkas en pappers draken, alla inom IMO ryggdunkar och tycker dom att otroligt duktiga pa att fa till detta..
Walvis Bay anchorage
*
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #1 skrivet: 12 september 2017, 18:12:17 »
Är det verkligen så? Min subjektiva uppfattning är att det ät precis tvärtom. Färre allvarliga olyckor både vad gäller materiella skador och kanske främst  personskador.
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #2 skrivet: 12 september 2017, 18:18:48 »
Vilken sjöfart avser du? Svensk eller internationell?
Visst händer incidenter men frågan är kanske befogad att ställa sig var vi hade varit om man inte infört dessa system? Samtidigt medför ju dessa system en ökad rapporteringsbenägenhet också jämfört tidigare, det kan då ge effekten av att det verkar vara mer problem än tidigare.
Sedan har vi ju media som är väldigt effektiv numer som rapporterar över världen på nolltid.

Den svenska sjöfarten ser ju en minskning på de flesta områden bortsett personskada.
Fredrik Ahlman
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #3 skrivet: 12 september 2017, 18:37:46 »
Den svenska kanske inte finns langre eller?  Internationell sa klart.  I Sverige utbildar vi ju inte for Svensk internationell sjofart for dom jobben finns ju inte eller?

Klart at det serios sa kanske funkar dessa system.  men safety ar och kommer var okay sa lange det inte kostar pengar.  ar det daliga tider sa presser allt ner till minimum.   

Att Svensk sjofart ser en minskning ar och ligger val I linje med utbildning nivan I Sverige eller hur? sa det ar kanske inte sa konstigt/

Ligger ju ett typ exemple pa denna sidan om den container baten som gatt pa grund. Hur gick det till?  eller Coaster som tappade dacks lasten just utanfor slussen I Haltenau I Kiel/ det var ju inte sa att det gick sjo eller vind inne I hamnen. dom hade ju gatt fran  Baltekum eller bilbaten som la sej pa sidan I och utanfor Southampton for par ar sedan.  12 knop 10 graders roder och hon ligger ner vad gick fel?
Walvis Bay anchorage
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #4 skrivet: 12 september 2017, 18:51:48 »
Fredrik Ahlman
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #5 skrivet: 12 september 2017, 19:29:30 »
Men att falla tillbaka pa en rapport at val att total lita pa allt som skrivs?   

Har du last DMAIB rapporten om dom 2 Maersk batarna som sjonk?  vad gick fel dar da?  totalt avsaknad av verkligen, bara pengar som styr och inte sakerheten.
Walvis Bay anchorage
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #6 skrivet: 12 september 2017, 19:42:26 »
Men att falla tillbaka pa en rapport at val att total lita pa allt som skrivs?   

Har du last DMAIB rapporten om dom 2 Maersk batarna som sjonk?  vad gick fel dar da?  totalt avsaknad av verkligen, bara pengar som styr och inte sakerheten.

Är väll få som tycker att just bogseringen av Maersk båtarna var särskilt lyckad.......

Jag är inte lastgammal men, i början av min karriär så seglade jag på den "stolta svenska handelsflottan" i både Gorthon och Nordship.

Så otroligt dålig säkerhet som det var där är nästan svårt att föreställa sig.......   

Rent gererellt så är sjöfarten idag otroligt mycket bättre än "förr".

Hände ungefär 4 gånger mer olyckor per "ton / km" på 70 talet jämfört med idag.

Och, orsaken är givetvis en kombination av ISM osv och, att tekniken blivit så mycket bätttre.
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #7 skrivet: 12 september 2017, 20:58:21 »
Okay/  men nar det kommer till Maersk batar kan man ju undra var for ingen sa stopp?   det vet val dom flesta varit pa sjon att 2 batar tillsammans inte funkar  over Biscaya pa vintern? RA som gjorde ar en 4 raders for jobb som detta.  en befalhavare med lang erfarenhet o tog det som sjalv klart, later inte sa bra.

Japp blivit battre men vet inte vadfor erfarenhet fran internationell sjofart contra Nordship/Gorthon men svensk ar battre men internationell nja. 
Walvis Bay anchorage
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #8 skrivet: 13 september 2017, 14:54:17 »
Alltså det känns som det blivit säkrare om man ser historiskt bakåt och ser till de stora mängder incidenter förr så måste ju både teknik och kvalitetssystem vara bidragande orsaker till förbättringar. Tänket är annorlunda där sjöfartens organisationer driver på IMO för en regelutveckling. tex farligt gods och hamnhantering. Man söker mer efter fel som potentiellt kan vara farliga och dyra. Det tror jag bottnar just i kvalitetssystemen.
Att man troligen rapporterar alla incidenter numer kan statistiskt verka som en ökning av incidenter medan det egentligen bottnar i en förändrad rapporteringskultur.

Ändå händer självklart incidenter men hur hade det sett ut utan dessa system? Samtidigt är det inte bara positivt med alltför betungande kvalitetssystem som i sig blir till nära ett självändamål. Måste finna en balans.

Ta ISPS som ett exempel att när det infördes på våra breddgrader kändes det nära nog tramsigt och kraftigt begränsande ur vissa synvinklar. Omvärldsfaktorer har tillkommit längs vägen med terrorister/extremister och folk som ämnar färdas som fripassagerare även i vår del av världen. Nu känns regelverket mer motiverat än tidigare eftersom vår "värld förändrats" en smula över tid. Incidenter som förr skedde "långt borta" kan idag också ske hos oss vilket då motiverar ett ISPS regelverk på ett helt annat vis.
« Senast ändrad: 13 september 2017, 14:56:26 av kapstans »
Fredrik Ahlman
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #9 skrivet: 13 september 2017, 19:16:41 »
Ja det har blivit idiot sakert kanske.  men med sjofarts klimatet idag pa internationell niva sa funkar det nog bara I hemma i Norden ,  ser fall dar det ar jobb erbjudande pa 20usd  for en kock med 6 manders kontrakt +-2,  det gor ingen fet.  samma sett DP 2 Overstyrman  3 mandader for 80usd, vad for utbildning vad for kurser och kvalitet blir det?  Helst klart sa bidrar det till att det myglas mera i branschen och accepteras av last agarna transportorerna.

Flaggade for x antal mander en bat till indones flagg.  alla rating lag pa 30 usd dagen  under deras flagga med 12 timmar dagen. Deras kontrakt var 30 days+-20 days/ Vid MLC audit sa var det inga fragetecken om detta helt normalt enligt klassen. En offshore bat ,Indonsien har CABOTAGE for sina egna vatten.

I vara vatten har vi sedan ett ar en PSV Malaviya Seven  ( ex Solstad ) med indisk flagg  som sedan ett ar ligger arristerad i Aberdeen. man kan ju fraga sej om vad for avtal dom var pa?  formodlingen nagot indiskt som verkar funka inom offshore, men varit gangbart att kora pa riggar i nordsjon.  ar det dit vi skall med all varan sjofart?  eller  engelsk tralare ( 25 Meter ) med phlippinare pa med 2 usd i timmen i grund lon?

Vi kommer se stora forandringar nar offshore rullar igang igen.  Massa banker som forlorat stora pengar som skall hamtas hem. Facken kommer lagga sej flat ner ar jag saker pa, sedan att kommer se annulunda ut pa papret men verkligheten nagot annat/

Walvis Bay anchorage
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #10 skrivet: 13 september 2017, 20:27:39 »
Okay/  men nar det kommer till Maersk batar kan man ju undra var for ingen sa stopp?   det vet val dom flesta varit pa sjon att 2 batar tillsammans inte funkar  over Biscaya pa vintern? RA som gjorde ar en 4 raders for jobb som detta.  en befalhavare med lang erfarenhet o tog det som sjalv klart, later inte sa bra.

Enligt haverirapporten var det väl någon trainee eller assistens som gjort bogserplanen och dessutom bytt bogserande båt till en som inte hade arrangemang med 2 winchar.

Det som förvånar mig mest är att klassen godkände bogserplanen!!!
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #11 skrivet: 13 september 2017, 20:29:52 »
Ta ISPS som ett exempel att när det infördes på våra breddgrader kändes det nära nog tramsigt och kraftigt begränsande ur vissa synvinklar. Omvärldsfaktorer har tillkommit längs vägen med terrorister/extremister och folk som ämnar färdas som fripassagerare även i vår del av världen. Nu känns regelverket mer motiverat än tidigare eftersom vår "värld förändrats" en smula över tid. Incidenter som förr skedde "långt borta" kan idag också ske hos oss vilket då motiverar ett ISPS regelverk på ett helt annat vis.

Och med Svenska regler så får man inte visitera någon, så man skall snällt fråga om de möjligen har en bomb eller så med sig när det kommer någon ombord.
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #12 skrivet: 13 september 2017, 21:35:19 »
Ja med denna bogser at det klart att klassen godkande det for en bogsering ar over mitt forstand.  sedan kan man ju undra om det var upp gjort att en Trainee som gjort den, verkar ju sa daligt gjort.  nagon borde sakt nej, men formodligen radda om jobben..
Walvis Bay anchorage
SV: MLC ISO ISPS ISM
« Svar #13 skrivet: 14 september 2017, 19:59:48 »
Okay/  men nar det kommer till Maersk batar kan man ju undra var for ingen sa stopp?   det vet val dom flesta varit pa sjon att 2 batar tillsammans inte funkar  over Biscaya pa vintern? RA som gjorde ar en 4 raders for jobb som detta.  en befalhavare med lang erfarenhet o tog det som sjalv klart, later inte sa bra.

Enligt haverirapporten var det väl någon trainee eller assistens som gjort bogserplanen och dessutom bytt bogserande båt till en som inte hade arrangemang med 2 winchar.

Det som förvånar mig mest är att klassen godkände bogserplanen!!!

Det var val ocksa som sa att den som ursprungligen hade uppdraget att planera bogseringen blev uppsagd efter en omorganisation. Och for att gora saken an varre blev aven eftertradaren uppsagd efter annu en omorganisation. Slutligen hamnade allt tydligen pa den olycklige trainees bord med kant resultat.