*
Kea Trader- ett dyrt haveri
« skrivet: 11 september 2017, 12:44:33 »
Det nybyggda containerfartyget Kea Trader (25.145 gt) gick på grund den 12 juli vid Durand Reefs ca 50 sjömil sydost om ön Mare, då den var på resa från Europa  till Nya Zealand via några anlöp i bl.a Franska Polynesien. Hon står mycket hårt på i ett väldigt otillgängligt område.

I början av augusti så hade man fått bort den mesta bunkern. Fartyget hade 756 containers ombord varav 553 är tomburkar. Man har nu i flera veckor lossat containrar, de flesta med en Sikorsky Skycrane helikopter!! Två fartyg, Clipper New York och Industrial Headlands, har legat “stand by” för ta emot containrarna men nu avgått mot Australien. Förra veckan var man klar med däckslasten.

Utan tvekan en mycket dyr olycka som dessutom har fördröjts av vad som betecknas som “vinterväder” i området.
SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« Svar #1 skrivet: 11 september 2017, 15:09:38 »
Jag definitivt kommer det bli väldigt dyrt. Det lutar mot att det blir så dyrt att det övergår P&I klubbens(Skuld) takbelopp där betalningsansvaret övergår på den internationella P&I sammanslutningen. Det är ju lite frågan hur det här kommer sluta det är ju rent ekonomiskt i klassen total loss. Just det avlägsna läget gör ju allt så otroligt mycket dyrare. Bärgningsfirman nyttjar också scopic klausul i LOF kontraktet för att säkra kostnaderna. Ja vi får följa detta och se hur det slutar.
Fredrik Ahlman
*
SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« Svar #3 skrivet: 14 september 2017, 07:55:59 »
Fina bilder i länkarna! Kea Trader har nu stått mer än två månader på grund. Läste att man har nu avslutat lossningen som utförts av en helikopter. Man har lossat 451 burkar. Läste också att bunkeroljan ombord pumpades över till "behållare" som sedan fraktades bort med helikopter!
*
SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« Svar #4 skrivet: 29 september 2017, 09:02:42 »
Enligt senaste info så kommer bärgningen inte att ske inom de närmaste veckorna utan snarare i slutet på oktober. 4:ans rum har tydligen stora skador och för att förbättra fartygets flytkraft (buoyance) så kommer 18 containrar med "airbags" att placeras i rum 5.
Den exakta positionen är 91 sjömil från Goro, New Caledonia,  lat 22 02 15.55S, long 168 38 14.53E.
SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« Svar #5 skrivet: 30 september 2017, 01:34:39 »
JA det blev skrot av henne. :o     The ship’s owner Lomar Shipping said Friday that inspections of the ship have revealed extensive damages that are beyond repair.

“Most double bottom tanks have been affected. There is water ingress in all five cargo holds, which is being controlled by portable pumps where possible to protect cargo, Lomar Shipping said in a statement. The company said damage to the vessel extends to the hull, rudder and propeller. 

Sedan skall hon bort annu.  sa blir dyrt for skuld.
Walvis Bay anchorage
SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2017, 18:47:44 »
Blev lite nyfiken pa rederiet och agaren bakom Kea Trader efter att ha last en del inlagg bland annat pa FB. Trots att det annu saknas nagon rapport om orsaken till haveriet sa ar det speciellt en person pa FB som sager sig vara 100% saker pa att det ar ett tekniskt fel som foranlopt haveriet.
Klart ar iallafall att fartyget gick hart pa grund i 'full sea speed' cirka 18 knop. Enbart detta faktum later mera som ett 'human error' i mina oron.

Agaren bakom Kea Trader ar ett rederi registrerat i London som heter Lomar Shipping. Agaren bakom detta rederi ar ett konglomerat som heter Libra och ar familjeagt av en Grekisk familj bosatt i New York.
Tydligen har denna Grek som affarside att kopa billigt i lagkonjuktur och salja dyrt i hogkonjuktur. Detta tycks galla for nastan samtliga de affarsomraden han ar verksam. Det kan ju vara svart att fa nagon kontinuitet i besattning och dess traning med ett sadant affarsupplagg.

Ar det nagon har pa forumet som har nagon erfarenhet av Lomar Shipping vore det intressant att hora om detta?
*
SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2017, 13:57:02 »
Enligt fredagens Tradewind så misslyckades ett bärgningsförsök trots gynnsamt väder och fyra bogserbåtar. Kostnaderna för operationen är nu upp i ca MUSD 30 och tydligen övervägs, föga förvånande, att deklarera henne som en konstruktiv totalförlust. Skadorna är mycket stora med vatteninträngning i alla fem lastrummen som dock kan hållas under kontroll med extra pumpar.
SV: Kea Trader- ett dyrt haveri
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2017, 18:36:15 »
Det är nu sannolikt att det blir så dyrt att det blir delning av kostnaderna mellan försäkringsbolagen. Sämsta plats möjligt för ett sådant haveri.
Fredrik Ahlman