*

Penny

• 75
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
Mariella dockning hösten 2017
« skrivet: 08 september 2017, 21:14:09 »
10/9-22/9 Dockas Mariella. Någon som vet vad som kommer att göras?
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony
SV: Mariella dockning hösten 2017
« Svar #1 skrivet: 08 september 2017, 21:27:54 »
12 dagar kan knappast vara något mer än det nödvändiga.
« Svar #2 skrivet: 08 september 2017, 21:33:35 »

Målar de om henne på den tiden?
« Svar #3 skrivet: 12 september 2017, 13:17:50 »

Det som talar emot är väl snarare att det bara är drygt två år sedan Mariella var på docka och fick ett lyft, samt att man inte kommunicerat något utåt.
Tiden är dock inte överdrivet snål, endast en dag kortare än Gabriellas frånvaro förra året.

Personligen hoppas jag att man gör något åt den förskräckliga jägermesisterbaren..
« Svar #4 skrivet: 22 september 2017, 11:46:41 »
På Mariella ska caféet har fått nytt koncept, liknande det som finns på Gabriella.

http://news.cision.com/se/viking-line-abp/r/kort-dockning-ger-mariella-valkommet-lyft,c2350472
« Senast ändrad: 22 september 2017, 12:23:13 av Kim Viktor »
« Svar #5 skrivet: 24 september 2017, 21:33:00 »
På Mariella ska caféet har fått nytt koncept, liknande det som finns på Gabriella.

http://news.cision.com/se/viking-line-abp/r/kort-dockning-ger-mariella-valkommet-lyft,c2350472

Man får väll konstatera, att sen (icke) renoveringen "uppgrade" är det här den stora investering som skett inom Viking flottan sen fartygen i princip levererades, och resultatet har övervägande blivit bra. Samtidigt visar man ganska tydligt att man tar steget FRÅN "hela folkets flotta", Köttbullar och Mos är nu minne blott, och det är klubb och moderna Cafe/bar trender som gäller. Nya tider även hos våra Röda vänner :)
*
« Svar #6 skrivet: 24 september 2017, 22:04:11 »
Vi får väl se om Viking Grace ersätter Mariella (2022?)om det eventuella Kinabygge2 blir verklighet.Mariella är mäktig på sitt sätt. Entrén är läcker men hon är ju ålderstigen redan nu.
« Svar #7 skrivet: 28 september 2017, 10:21:37 »
Mariella har ju fått samma mattor som Cinderella i hyttkorridårer.
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2017, 15:20:01 »
Nu har jag provåkt Mariella för första gången på länge och jag håller med om att resultatet blivit bra. Nu har man en yta som känns uppdaterad och det är bra att alla ytskikt byts samtidigt istället för som Cinderellas duttrenoveringar. I och för sig var alla mattor ännu inte bytta, men man höll på, särskilt vid hamnuppehållet i Helsingfors och avsikten verkar vara att byta alla.

Grillrestaurangen ger jag också bra betyg och ärligt talat finns väl inte så mycket mer att göra nu, utöver kontinuerligt underhåll. Tapeter på sina håll tex. Men generellt sett är hon uppdaterad nu. Vill man få något avsevärt bättre är det en ny båt som gäller.

En mindre lyckad detalj var dock att bollhavet saknade de traditionella plexiglassargena. Det blev snyggare utan, men med resultatet att bollarna snart fanns över hela lekrummet och även ute i kaféet...
« Senast ändrad: 05 oktober 2017, 15:29:33 av Mistluren »
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2017, 16:55:41 »
Förlåt mig, har jag blundat?!
Finns det en option på Kinabygget och när skall
optionen i så fall "tecknas"?!

SL
*
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2017, 21:42:23 »

Ja, tyvärr.
Mariellas café var ganska bra förr, men nu är det dåligt just som Gabriellas café är.

Det finns mycket sittplatser nu i Mariellas café, men ingenting att äta. WTF, Viking Line?!?
Också två burkar Coca-Cola kostar så mycket i caféet att man får en sixpack från taxfree med samma pengar.

Men samtidigt har Silja Serenades (och kanske även Silja Symphonys) promenade café blivit bättre. De har riktigt god pepparsås där också.  :)
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2017, 02:18:35 »

SL

Möjligheten till Option kan kvarstå ganska länge, vad jag förstått. Normalt brukar undertecknandet ske någonstans 6-12 månader in på "originalbygget", som blir ett L.O.I, som efter att finansiering är klar, sen övergår i beställning. Förutsatt då att varvet har kapacitet.
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2017, 12:45:47 »

Ja, tyvärr.
Mariellas café var ganska bra förr, men nu är det dåligt just som Gabriellas café är.

Det finns mycket sittplatser nu i Mariellas café, men ingenting att äta. WTF, Viking Line?!?
Också två burkar Coca-Cola kostar så mycket i caféet att man får en sixpack från taxfree med samma pengar.

Men samtidigt har Silja Serenades (och kanske även Silja Symphonys) promenade café blivit bättre. De har riktigt god pepparsås där också.  :)
Jag tror att rederierna börjar va ute på lite djupt vatten med sin prissättning nu. Räkmackan är i rekordfart på väg från 50 kr till 100 kr, samtidigt som den (officiella) inflationen legat på någon procent per år.

Jag åkte också Mariella förra veckan och det märkliga tyckte jag var att Ocean Grill var fullsatt, medan fiskrestaurangen Plate var i det närmaste tom. Det kan knappast va optimalt.

Sedan fattar jag inte varför man har slutat att genomsteka hamburgarna på Vikings båtar. Inte alls min grej. Stort minus.

Viking Line, läs och begrunda!
https://kit.se/2017/04/26/85123/livsmedelsverket-tycker-inte-att-din-burgare-ska-vara-blodig/
« Senast ändrad: 08 oktober 2017, 13:03:22 av Stefan, Tallinn »
*
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2017, 13:23:27 »

SL

Möjligheten till Option kan kvarstå ganska länge, vad jag förstått. Normalt brukar undertecknandet ske någonstans 6-12 månader in på "originalbygget", som blir ett L.O.I, som efter att finansiering är klar, sen övergår i beställning. Förutsatt då att varvet har kapacitet.

Viking har avstått optionerna på både XPRS och Grace men känslan är att kinabygget får en syster och att Grace sätts in på Stockholm-Helsingfors. Viking behöver båda kinabyggena.
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2017, 14:36:07 »

Jag åkte också Mariella förra veckan och det märkliga tyckte jag var att Ocean Grill var fullsatt, medan fiskrestaurangen Plate var i det närmaste tom. Det kan knappast va optimalt.

Plate är dock inte en fiskrestaurang, utan en restaurang med avsmakningsmeny, i nuläget sex rätter. Har själv ätit där och kan rekommendera det, tillsammans med "No Name" på Gabriella är det ett unikt restaurangkoncept på färjorna.