Fripassagerare.
« skrivet: 03 september 2017, 16:59:55 »
Ser i danska sjöfartsnyheter att DFDS har problem med ett gäng fripassagerare som dom inte blir av med.
Nu är det ganska många år sedan jag själv varit med om detta fenomenet. På Gamla Transatlantic Sydafrika linje var det väldigt vanligt.
Hur är era erfarenheter av detta?

https://maritimedanmark.dk/?Id=35808
*
SV: Fripassagerare.
« Svar #1 skrivet: 03 september 2017, 20:21:51 »
Hände inte sällan förr. Var bara med några gånger att upptäcka några innan vi lämnat resp hamn. Men historier om hur man slängt fripassagerare i sjön florerade.
SV: Fripassagerare.
« Svar #2 skrivet: 04 september 2017, 23:01:54 »
DFDS fallet är lite extremt och det ser ju heller inte ut som det lurar en snabb lösning runt hörnet. Jag tycker nog att detta är en fråga som bör få en lösning internationellt, det kan ju inte vara meningen att rederiet och rederiets personal skall hållas ansvariga på detta vis. Vi har ju lite utav ett nytt läge där många gör väldigt mycket för att komma till en bättre plats.
Fredrik Ahlman
SV: Fripassagerare.
« Svar #3 skrivet: 05 september 2017, 21:04:53 »
Den enda gången, vilket i och för sig inte säger så mycket, var när vi fick "överta" två portugiser, som kommit över till New York med ett av rederiets fartyg. De hade smugit sig ombord i Lissabon och drömde om Amerika.
Eftersom vi skulle gå till Lissabon via Bilbao, blev vi transportör så att säga för dem tillbaka till Europa. Har för mig, att de fick hjälpa till med ditt och datt ombord och i Bilbao tillbringade de ett par dagar inlåsta i sjukhytten med en medlem från Guardia Civil som vakt utanför.
När vi lagt till i Lissabon, stod flertalet av besättningen utefter brädgången för att se vad som skulle hända vid mottagandet på kajen.
Det här hände under Salasars(?) tid på 60-talet och man hade väl hört om polisens brutalitet o.s.v.. Tänk vad propaganda kan inbilla en.
I vilket fall som helst, de två emigranterna leddes iväg ungefär 50 meter och efter ett kort samtal med den portugisiska polismännen fick, våra passagerare alltså, en klapp på ryggen och spankulerade iväg.
Hem för att berätta om sin resa till Amerika och bli berömda i hela kvarteret kanske.
SV: Fripassagerare.
« Svar #4 skrivet: 28 september 2017, 18:56:41 »
Fallet med de 12 fripassagerarna ombord pa DFDS fartyg, M/S Kaunas Seaways ar nu inne pa andra manaden utan nagon losning i sikte.
Potentiellt kan det vara en farlig situation da ingen vet vad dessa personer kan ta sig for om dom blir tillrackligt frustrerade.
I princip ar dom ju fangar ombord.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36077
SV: Fripassagerare.
« Svar #5 skrivet: 29 september 2017, 11:13:25 »
Upplevde sju fripassagerare på containerskeppet  WIKING från Abidjan till Sydamerika i januari 2004. Vi gick från Abidjan nyårsaftons eftermiddag och 1. januari kom de första fyra fram från en container och 2. januari de nästa tre. De kom från olika länder för hvarje gång de blev tillfrågade. De blev inlåsta i en hytt och fick mat. När vi kom till Zarate i Argentina fick de inte gå i land. Så när vi kom till Montevideo talade de plötsligt inte engelska utan franska och hade ännu en version av hvilka länder de kom från. Där insisterade Uruguays polis på att själva överta vakten av deras hytt. Polismannen lurades att öppna hyttdörren, slogs ner med en brandsläckare och fripassagerarna försvann. Fartyget hölls tillbaka och kaptenen inkallades till rättegång. Fem av de sju fångades, och fyra (en minderårig fick stanna kvar) leddes om bord av uruguyanska poliser, som var ganska brutala (de hade ju slagit ner en kollega) och nu fick de inte hytt, utan en bur bakom fryscontainerna med en spann att dricka ur och en spann att göra sitt förnödna i. Spänningen knöt sig till Rio Grande - om vi skulle få tio dagars karantän p.g.a. deras bristande gul feber-vaccinering. Men charterrederiet CSAV hade "köpt sig fria" och de fyra hämtades av polis, som fängslade dem mot pick up-bilens flaksidor. Efteråt fick vi höra att den sjätte hittats drunknad i Montevideo hamn.
SV: Fripassagerare.
« Svar #6 skrivet: 29 september 2017, 11:15:39 »
DFDS fallet är lite extremt och det ser ju heller inte ut som det lurar en snabb lösning runt hörnet. Jag tycker nog att detta är en fråga som bör få en lösning internationellt, det kan ju inte vara meningen att rederiet och rederiets personal skall hållas ansvariga på detta vis. Vi har ju lite utav ett nytt läge där många gör väldigt mycket för att komma till en bättre plats.
Det var ju just sådana situationer med båtflyktningarna från Sydvietnam som gjorde att Norges statsminister Gro Harlem Bruntland bestämde att alla båtflyktningar som befann sig på norska fartyg kunde få bosättning i Norge, så att de kunde sätta i land dem  i Hong Kong, Singapore etc., som dittills vägrat dem det.
SV: Fripassagerare.
« Svar #7 skrivet: 29 september 2017, 22:35:21 »
DFDS fallet är lite extremt och det ser ju heller inte ut som det lurar en snabb lösning runt hörnet. Jag tycker nog att detta är en fråga som bör få en lösning internationellt, det kan ju inte vara meningen att rederiet och rederiets personal skall hållas ansvariga på detta vis. Vi har ju lite utav ett nytt läge där många gör väldigt mycket för att komma till en bättre plats.
Det var ju just sådana situationer med båtflyktningarna från Sydvietnam som gjorde att Norges statsminister Gro Harlem Bruntland bestämde att alla båtflyktningar som befann sig på norska fartyg kunde få bosättning i Norge, så att de kunde sätta i land dem  i Hong Kong, Singapore etc., som dittills vägrat dem det.

I sammanhanget måste Maersk nämnas. Många rederier beordrade sina befäl att segla ifrån båtflyktingar utanför Vietnam. Maersk gjorde tvärt om, deras befäl fick order från skeppsredare Mærsk McKinney Møller om att plocka upp båtflyktingar, redan när dessa började dyka upp i slutet av 70-talet. Flyktingarna fördes till Danmark och fick jobb inom olika företag inom A P Møller-koncernen. Jag besökte Maersks huvudkontor i december 1980 och flera chefer beskrev policyn med stolthet.
SV: Fripassagerare.
« Svar #8 skrivet: 30 september 2017, 09:28:20 »
Jag jobbade i många år på kontoret till ett rederi som bland annat hade några skogstransportfartyg som gick US Sydstater- Karibien och Canada East Coast- Karibien. Här var fripassagerare ren rutin. När kollegor frågade vad vi hade för last svarade vi "Papper på Sydgående och Negrer på Nordgående".

Både US och Canadas poliskårer var ganska avslappade när det gällde dessa gentlemen. De hämtade dem ombord, satte in dem i kasjotten medan de intervjuades och så flögs de tillbaka dit där de kom från. På rederiets bekostnad givetvis. Men P&I försäkringen täckte ju det mesta.

Visst sökte man igenom båten före avgång norröver och redan där hittade man en del men merparten kröp fram under resans lopp. Jag skall berätta en historia från de åren. En tidig morgon ringer kapten på en av båtarna hem till mig och säger på bredaste Göteborgsdialekt: "Vi har hittat fem negrer. Jag har låst in dem och kontaktar polisen i Saint John så de hämtar dem när vi kommer in". Ren rutin alltså.

MEN - När båten ligger till kaj ringer en förtvivlad kapten: "Negrerna stack av", han befarade också problem när polisen kommer. En timme senare ringer han igen: "Polisen är helt avslappad, de säger att de hittar karlarna inom ett par timmar".

Hur kunde de vara så säkra kanske någon undrar. Jo, herrarna var som sagt var rejält mörkhyade och iklädda pisstofflor, piratbyxor, singlet och halmhatt. Ute var det 25 minus. Deras utseende avvek alltså ganska kraftigt från det man kan kalla "folk flest" på orten. Men historien är inte slut där.

Ganska omgående hade man hämtat in fyra blåfrusna herrar och parkerat i kasjotten. Men var befann sig den femte? Timmarna gick, inte någon "stow-away". Polisen började bli bekymrad, skulle de behöva ta hand om ett ihjälfruset lik i stället.

Nu hör till saken att första timmarnas lossning gick över sidohissarna men båten hade också en akterramp som man också skulle fälla och börja lossa över. Och när så skedde så händer följande: Plötsligt hänger en karl i raka armar under rampen. När rampen nästan är nere måste han släppa och landar i vattnet. Stuvarna satte en båt i sjön och fiskade upp karlen som bars in i en väntande ambulans med poliseskort. Han hade alltså klättat ut på utsidan av akterrampen och suttit inne i fackverket. Där måste han rimligen ha frusit något otroligt. Så fäller man rampen och då hamnar han ju på undersidan där han hänger i armarna så länge han orkar. Sedan var det rakt i havet.

Hela gänget flögs tillbaka till Karibien efter några veckor.