Till Danmark med m/s Kronprinsessan Victoria - 1981
« skrivet: 23 augusti 2017, 12:07:17 »
Jag ger mig in i konkurrensen om nostalgibilder och lägger ut en repris av ett minireportage jag skrev på gamla LG 2009.

Det måste ha varit någon lördag i oktober-november 1981. Vår familj och grannfamiljen skulle åka på dagstur till Danmark med den nya stora färjan som alla pratade om då: m/s Kronprinsessan Victoria. Jag har bara svaga minnen kvar från denna dag, men en del bilder.

På den tiden hade jag bara en enkel Kodak Instamatic kamera, en sån där som gav fyrkantiga bilder och där man inte kunde ställa in vare sig skärpa, bländare eller slutartid, och inte heller någon ram i sökaren så man visste inte heller exakt vad som skulle komma med på bild eller inte... Det vara bara att sikta och trycka och hoppas att det blev bra.

Omslag till reklambroschyr 1981

Lite bakgrund om m/s Kronprinsessan Victoria: Färjan beställdes av Sessanlinjen 1979 med leverans 1981. Sessanlinjen började samarbeta med Tor Line under 1980 under bolagsnamnet Sessan Tor Line. Därför skulle Victoria haft texten "Sessan Tor Line" målad på sidorna. Strax innan leveransen köpte Stena aktiemajoriteten i Sessanlinjen, och Victoria kom istället att marknadsföras av det nybildade Stena Sessan Line. Detta är bakgrunden till att Victoria var målad i blå-vitt under hela sitt första år med texten "Sessan   Line" på sidorna (namnet "Tor" övermålat).

Det skulle vara avgång kl 10.00 från Majnabbehamnen i Göteborg. Jag tror mig minnas att på andra sidan älven (norra älvstranden) så låg färjan Safe Christina (ex Prinsessan Christina) upplagd efter försäljningen till Consafe. Där låg även ett par tvillingfärjor med orange skrov och delvis grön överbyggnad förtöjda intill varandra. Nu i efterhand förstår jag att det måste ha varit Otto Thoresens Viking I och Viking III. Dessvärre tog jag inte några bilder på dem, men de var nog för långt bort, och kameran hade ju ingen zoom...   

Strax innan avgångstid passerades vi av Stena Olympica, ankommande från Kiel. Även en brittisk ubåt anlände och förtöjde vid kajplatsen alldeles bakom Victoria.

Stena Olympica anländer från Kiel. Inga bostäder ännu på Norra Älvstranden

Delar av resesällskapet på Victorias akterdäck ser Stena Olympica passera

Själva sjöresan har jag inga detaljerade minnen av, mer än att nya färjan seglade väldigt väldigt lugnt och vibrationsfritt. Inredningsmässigt var den nya färjan helt sagolik jämfört med de färjor jag åkt tidigare. Mörka träpaneler till väggar gav en varm och lyxig ombordkänsla. I aktern fanns en terassformad barsalong kallad "Röda Nejlikan" med plats för 600 personer, och som hade "Kattegatts längsta bardisk" som det sades i reklamen. Kan den ha varit 18 meter? Och i trapphallarna på de övre däcken fanns stora bildserier som visade fartyget under byggnad vid Arendalsvarvet.

Barsalongen Röda Nejlikan på Kronprinsessan Victoria.
Trots att bilden är oskarp så kan man se att att salongen hade en varm och mysig atmosfär

Vid inloppet till Frederikshavn mötte vi 1973 års Stena Jutlandica

Framme i Frederikshavn, Danmark

Till höger i bilden nedan  syns Larvik-Frederikshavnlinjens dåvarande "Peter Wessel"

Dessvärre började jag inte fotografera på däck förrän på hemresan, och då hade det börjat skymma, och det klarade inte kameran så bra.

Snyggaste skorstenssymbolen någonsin?

Några bonusbilder från senare resor med m/s Kronprinsessan Victoria:

Historik om Kronprinsessan Victoria på FoF:
http://www.faktaomfartyg.se/kronprinsessan_victoria_1981.htm

Länk till intressant artikel som jämför Stena Europe (fd Kronprinsessan Victoria) med systerfartyget Normandy (fd Prinsessan Birgitta):
http://www.hhvferry.com/rosslare07_1.html

I boken "Passagerare till sjöss" utgiven av Shippax 2006 beskrevs fartyget i ett eget kapitel.
https://www.shippax.com/en/webshop/passagerare-till-sjoss.aspx
*
SV: Till Danmark med m/s Kronprinsessan Victoria - 1981
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2017, 12:10:21 »
Trevligt att se! Fortsätt visa bilder och reportage från bortanför huvudstaden :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2017, 12:51:54 »
Hon och hennes systers design är ju verkligen lyckad, gillar helheten i designen :)
*
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2017, 13:33:15 »
Schyssta bilder du visar, kul med "konkurans" från Sveriges olika delar med äldre bilder
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2017, 15:31:37 »
Härliga bilder, Hjnship!
En genuin samverkan (inte konkurrens...) för att få helhetsnostalgi från landets olika delar!!   :)
Det går inte att få för mycket av gamla bilder...

Man ser på din bild av Stena Jutlandica hur hög hon är.
För att öka lastbilskapaciteten, genomgick hon ju 1976 en operation, som jag minns som väldigt fascinerande.
Fartyget skars itu långskepps och sedan lyftes överbyggnaden 2.4 meter, och därefter kunde hon transportera långtradare på två däck.

Bilden är skannad från Svensk Sjöfarts Tidning nr 48-1976.
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2017, 16:17:36 »
Ja, man tröttnar aldrig på gamla bilder från förr...

Höjningen av dessa två systrar visar hur tidigt Stena ville få kapacitet för mera last ombord. Kommer ihåg en resa med min pappa när han körde buss till Danmark. Vi var väl helt inställda på att stå på trailerdäck men åkte upp för rampen och in detta höjda utrymme med bussen!

Här nedan på bloggen (som för övrigt är riktigt intressant) finns bilder från en riktigt sunkig M/S Normandy i Singapore där hon legat upplagd i många år och i fuktigt klimat! Det började växa växter inomhus...

Skrolla ner till 27 oktober 2012!

http://blog.pontos.se/2012/

//R
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2017, 17:39:08 »
Vackra kort! Tack för dom!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2017, 07:26:35 »
underbara bilder.
Dock tycker jag att 6 trappor i trapuhuset känns väl tilltaget /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
« Svar #8 skrivet: 07 september 2017, 11:03:52 »
Mysiga färjor om man jämför med dagens danmarksbåtar, minns mycket Stena Danica -83 innan renoveringen 2003, det va kul att åka då. Fick lite samma vibbar av dina bilder :)
« Svar #9 skrivet: 07 september 2017, 20:21:17 »
Victoria åkte jag med första gången i Juli 1983. Jag var på väg till Fredrikshavn för att mönstra ombord i min första båt. Ahlmarks Saturnus låg i dockan på Fredrikshavn varv och där mönstrade jag motorelev.
« Svar #10 skrivet: 07 september 2017, 22:03:13 »
Mysiga färjor om man jämför med dagens danmarksbåtar, minns mycket Stena Danica -83 innan renoveringen 2003, det va kul att åka då. Fick lite samma vibbar av dina bilder :)

Jag tycker också det var roligare förr. Kanske för att man var yngre då, men det är nog inte enda anledningen. Jag minns t ex lanseringen av Stena Danica och systern Stena Jutlandica 1983. Det trycktes en reklamtidning som presenterade fartyget och som delades ut till hushåll i regionen (inte bara i Göteborg), så det satsades på ett sätt som jag inte sett sedan dess. Det var också mer fokus på ombordupplevelsen och inte bara på båten som ett transportmedel. Har läst att Danica kommer att byggas om så småningom. Vi får väl se vad  Stena åstadkommer då. Vi får se om det räcker för att åter locka mig att resa på dagstur till Danmark...

På senare år har Strömstad-Sandefjord blivit min nya favorit för en spontan dagskryss. Där kan jag få samma känsla som Göteborg-Frederikshavn hade för 30 år sedan. Det tar inte längre tid för mig att åka till Strömstad än till Göteborg, och med alla vägarbeten i infarten till Göteborg och p-avgifterna i Stenas parkeringshus så har Stena ännu fler faktorer emot sig än bara sina trista fartyg.