*
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #45 skrivet: 26 september 2017, 21:27:43 »
Jag har sett passagerare ombord i QM2 och QE2 som bäst kariktäriseras som backpackers. Och är klädda därefter. Inga problem att överleva en resa och få mat i T-shirt och jeans. Åtminstone sommartid.
« Senast ändrad: 26 september 2017, 21:29:43 av Lars H »
« Svar #46 skrivet: 26 september 2017, 22:26:25 »
Nu är väl dina nostalgiexempel inte helt övertygande. Ångfartygen Storskär och Norrskär ägs tex och subventioneras av landstiinget till en driftkostnad som vida överstiger modert tonnage, vilket jag råkar väl känna till, och det kompenseras inte alls av försäljning av ångbåtsbiff.

Nu talar vi ju inte om att sätta i gång en 100 år gammal ångbåt. Konceptet som föreslås är ett modernt fartyg med "gammalt stuk". Som bland annan verksamhet genomför ett antal "crossings". Och det är en helt annan sak än att driva ett "levande museum". Men ett sådant "alternativt" koncept kräver nog också en innovativ företagsledning och innovativa var ju onekligen de herrar som drog igång Strömma en gång för nästan 50 år sedan.

*
« Svar #47 skrivet: 27 september 2017, 15:18:45 »
Man överlever en transatlantisk överfart med Cunard även utan formell klädsel eftersom såväl Lido/King´s Court samt vinterträdgården är öppna för dessa resenärer - alltid. Vill man t.ex inte äta formellt är de två förstnämnda alltid redo.

« Svar #48 skrivet: 27 september 2017, 21:55:20 »
 8)
Man överlever en transatlantisk överfart med Cunard även utan formell klädsel eftersom såväl Lido/King´s Court samt vinterträdgården är öppna för dessa resenärer - alltid. Vill man t.ex inte äta formellt är de två förstnämnda alltid redo.

Kan man även vistas i ledig klädsel kvällstid i barer och lounger, såsom Queen's Room och Commodore Club, utan att bli tittad snett på av galaklädda medresenärer?

Jag har rest en gång med QM2 i maj månad och följde klädkoden då, med smoking och allt, men mitt syfte då var just att uppleva fartyget och sjöresan, inte att transportera mig. Hade mitt syfte endast varit transport pga exempelvis flygrädsla hade jag förmodligen upplevt klädkoden som besvärande.Kan tilläggas att under min transatlantiska resa var alla uppklädda, och om man själv inte var det så hade man förmodligen känt sig väldigt udda i mängden.
*
« Svar #49 skrivet: 27 september 2017, 23:47:56 »
Nu är det bara rädslan att hålla tal, som möjligen kan konkurrera med svenskens rädsla att klä sig fel. Förmodligen är båda ett utslag av vår sena urbanisering.

Vet inte hur många svenskar som har frågat mig om klädråd när man skall ut på kryssning. Klädkodernas strikta tid är förbi. Även inom lyxsegmentet. Det innebär inte för den skull, att man skall klä sig som något som mest liknar det katten kan ha släpat in.
« Svar #50 skrivet: 28 september 2017, 16:03:43 »
Nu är det bara rädslan att hålla tal, som möjligen kan konkurrera med svenskens rädsla att klä sig fel. Förmodligen är båda ett utslag av vår sena urbanisering.

Vet inte hur många svenskar som har frågat mig om klädråd när man skall ut på kryssning. Klädkodernas strikta tid är förbi. Även inom lyxsegmentet. Det innebär inte för den skull, att man skall klä sig som något som mest liknar det katten kan ha släpat in.
Gäller detta verkligen även hos Cunard?
Det mest"Victorianska"rederiet som finns.../Ulf
*
« Svar #51 skrivet: 28 september 2017, 17:02:37 »
Alla rederier har förslag till kvällens klädkod. Ombord i QM2 möts på Atlantresorna smoking och jeans, om än inte i samma matsal. Jag har rest i såväl Queens- som Princess Grill klassen i både smoking och kavaj.

När jag började kryssa för så där 30 år sedan var man i åtminstone lyxsegmentet mer strikt. Kommer ihåg att folk vars bagage försvunnit nekades tillträde till huvudmatsalen i en mindre Seabournbåt då man bara hade jeans och blommig skjorta. Inga undantag där inte. Mat fick dessa förvisso men inte där.

Numera kan jag bara erindra mig att Hapag-Lloyds Europa har lite strikta regler. Om än inte galna.

Men var och en med lite vett i skallen förstår att man klär sig efter omständigheterna. Vare sig det nu är bad, begravning eller bröllop. Eller tom kryssning.

*
« Svar #52 skrivet: 28 september 2017, 17:41:49 »
En lite lustig grej när det gäller klädkoder är att passagerarna på många rätt halvtaskiga mindre brittiska rederier ofta klär upp sig i smoking när det vankas risig mat, fast under mer högtidliga former. Helt oavsett kvällens rekommendation från rederiet.

Lite som när förr brittiska hamnarbetare gick klädda i avlagda trådslitna mörka kostymer, skitig vit skjorta och slips. Arbetskläder fanns inte på kartan.

För övrigt är det sällan man numera ser klädkoden "informal" inom ikryssningsbranchen, som många svenskar uppfattade som "informell". Surprise, surprise, då ordet här avser kostym!

« Senast ändrad: 28 september 2017, 17:54:23 av Lars H »