Johnny Sid / SAL igen....
« skrivet: 18 augusti 2017, 18:01:02 »
 http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/en-ny-kungsholm-pa-ritbordet-1.4543828

Känns väl mer som önsketänkande, svårt att se vad Sid har att bidra med till projektet, mig veterligen har han varken kapital eller, någon unik kompetens i kryssnigsindustrin.
« Senast ändrad: 18 augusti 2017, 18:25:47 av Kim Viktor »
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2017, 18:29:35 »
Man får inte se något via länken, kan bero på abonnemang?

Men jag såg på FB att han har något projekt för ett nybygge... :o

//R
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2017, 18:33:45 »
Känns väl mer som önsketänkande, svårt att se vad Sid har att bidra med till projektet, mig veterligen har han varken kapital eller, någon unik kompetens i kryssnigsindustrin.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/en-ny-kungsholm-på-ritbordet-1.4543828

Utan att veta så mycket om just detta projekt så är det roligt att läsa att någon vågar satsa på sina ideer, och om de saknar tidigare erfarenhet så är det extra spännande, i ett samhälle där man annars behöver först 20 års utbildning och sedan nästan lika mycket yrkeserfarenhet för att bli tagen på allvar inom snart vilket yrkesområde som helst...

Sten A Olsson saknade gissningsvis också tidigare efrarenhet av fartygsrederi när han startade Stena Line på 1960-talet, och att börja konkurrera med ett redan etablerat rederi i danmarkstrafiken trots avsaknad av denna erfarenhet var säkert oklokt också, men historien visar hur det gick ;)
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2017, 18:39:22 »
Hon ser dock riktigt fin ut på den där skissen, vilka linjer! :)

//R
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2017, 18:46:35 »
Känns väl mer som önsketänkande, svårt att se vad Sid har att bidra med till projektet, mig veterligen har han varken kapital eller, någon unik kompetens i kryssnigsindustrin.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/en-ny-kungsholm-på-ritbordet-1.4543828

Utan att veta så mycket om just detta projekt så är det roligt att läsa att någon vågar satsa på sina ideer, och om de saknar tidigare erfarenhet så är det extra spännande, i ett samhälle där man annars behöver först 20 års utbildning och sedan nästan lika mycket yrkeserfarenhet för att bli tagen på allvar inom snart vilket yrkesområde som helst...

Sten A Olsson saknade gissningsvis också tidigare efrarenhet av fartygsrederi när han startade Stena Line på 1960-talet, och att börja konkurrera med ett redan etablerat rederi i danmarkstrafiken trots avsaknad av denna erfarenhet var säkert oklokt också, men historien visar hur det gick ;)

Nja, Sten A hade ett antal lastfartyg innan han började med passagerartrafik.
 
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2017, 18:47:45 »
Hon ser dock riktigt fin ut på den där skissen, vilka linjer! :)

//R

Ser jättefin ut men hon kommer nog inte att gå på några lågpriskryssningar.
 
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2017, 18:58:00 »
Hon ser dock riktigt fin ut på den där skissen, vilka linjer! :)

//R

Fast, att göra en ritning på ett vackert fartyg är rätt enkelt, kan nog tom de  flesta medlemmar på Landgången göra med ett enklare ritprogram.

SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2017, 19:00:28 »
Hon ser dock riktigt fin ut på den där skissen, vilka linjer! :)

//R

Fast, att göra en ritning på ett vackert fartyg är rätt enkelt, kan nog tom de  flesta medlemmar på Landgången göra med ett enklare ritprogram.

Visst är det så, men jag tyckte ändå att det var fina linjer oavsett om en amatör gjort henne i datorn! ;)

//R
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2017, 19:01:37 »
Känns väl mer som önsketänkande, svårt att se vad Sid har att bidra med till projektet, mig veterligen har han varken kapital eller, någon unik kompetens i kryssnigsindustrin.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/en-ny-kungsholm-på-ritbordet-1.4543828

Utan att veta så mycket om just detta projekt så är det roligt att läsa att någon vågar satsa på sina ideer, och om de saknar tidigare erfarenhet så är det extra spännande, i ett samhälle där man annars behöver först 20 års utbildning och sedan nästan lika mycket yrkeserfarenhet för att bli tagen på allvar inom snart vilket yrkesområde som helst...

Sten A Olsson saknade gissningsvis också tidigare efrarenhet av fartygsrederi när han startade Stena Line på 1960-talet, och att börja konkurrera med ett redan etablerat rederi i danmarkstrafiken trots avsaknad av denna erfarenhet var säkert oklokt också, men historien visar hur det gick ;)

Skall man ha 3 miljarder, enligt artikeln, pluss, åtminstone någon miljard till i start kostnader tycker nog jag att man behöver ha just relevant utbildning och erfarenhet.

Vill man använda sina egna pengar så, absolut, skoj med folk som har idéer och en hobby.

Andras pengar skall man nog vara lite försiktig med.

SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2017, 21:02:46 »
Projektet är såklart jätteintressant om man är fartygsintresserad. Dock så är det som sagt en investering på minst 4 miljarder totalt sett. Lägg därtill utmaningen att bygga en helt ny organisation, marknadsföring etc. Troligtvis enklare och större chans till lycka att försöka sälja in konceptet till en befintlig koncern.

Dock: någon måste redan nu ha gått in med en hyggligt ansenlig summa bára för att ta fram ritningar, springa hos bl a Meyer, Tillberg mfl. Förhoppningsvis finns det ankarivesterare som man inte vill gå ut med. Annars ser det nog ganska märkt ut. Ingen av de tre grundarna verkar ju vid en snabb koll sitta på den storleken på kapital. Ett stort hopp skulle väl vara on Stena, Wallenius eller kanske tom något av östersjörederierna skulle vilja haka på detta som delägare?
Personligen skulle jag nog vara beredd att satsa en hygglig slant förutsatt att det fanns en trovärdig plan samt just ankarinvesterare klara
« Senast ändrad: 18 augusti 2017, 21:08:53 av Gitarrjohan »
*
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2017, 22:22:37 »
Försenade pubertetsdrömmar från amatörer som inte vet det minsta om sjöfartsekonomi eller annat. Det räcker att titta på skissen. Genom att bara se hur att förskeppet är konstruerat inser man att idéen är en totalt orealistisk pojkdröm.

Att Tillberg sedan påstås ha varit involverad - för inredning och design får man förmoda - förändrar inget.
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2017, 23:43:50 »
Försenade pubertetsdrömmar från amatörer som inte vet det minsta om sjöfartsekonomi eller annat. Det räcker att titta på skissen. Genom att bara se hur att förskeppet är konstruerat inser man att idéen är en totalt orealistisk pojkdröm.

Att Tillberg sedan påstås ha varit involverad - för inredning och design får man förmoda - förändrar inget.


Det finns dessutom i princip inget pool område... något som är "relativt" viktigt.

Antar att "hålet" mellan skorstenarna är det tilltänkta området, dock, inte i närheten av tillräckligt med plats......

Är väll också lite oklart varför man har en lastlucka förkant bygget, såvida man inte tänkt lasta stores eller bagage via kranar 😂.


SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2017, 23:53:37 »
Projektet är såklart jätteintressant om man är fartygsintresserad. Dock så är det som sagt en investering på minst 4 miljarder totalt sett. Lägg därtill utmaningen att bygga en helt ny organisation, marknadsföring etc. Troligtvis enklare och större chans till lycka att försöka sälja in konceptet till en befintlig koncern.

Dock: någon måste redan nu ha gått in med en hyggligt ansenlig summa bára för att ta fram ritningar, springa hos bl a Meyer, Tillberg mfl. Förhoppningsvis finns det ankarivesterare som man inte vill gå ut med. Annars ser det nog ganska märkt ut. Ingen av de tre grundarna verkar ju vid en snabb koll sitta på den storleken på kapital. Ett stort hopp skulle väl vara on Stena, Wallenius eller kanske tom något av östersjörederierna skulle vilja haka på detta som delägare?
Personligen skulle jag nog vara beredd att satsa en hygglig slant förutsatt att det fanns en trovärdig plan samt just ankarinvesterare klara

Enda möjligheten skulle vara som Du skriver att lyckas sälja in projektet hos en befintlig koncern, men, i såfall, varför skulle denna koncern vara intresserad av att dela kakan med Johnny? Han har varken kapital eller, någon unik kryssningsbranch erfarenhet.

Jag tror inte det finns några riktiga ritningar, bara "hobby skisser", sådana spm det inte kostar något att ta fram.

Tilberg är dock ett företag med tyngd men, har de gjort något arbete? Eller, bara svarat på ett mail ifall man skulle vara intresserad av att deltaga? Något man såklart är, bara man får betalt.

Har mycket svårt att se att Stena eller, Wallenius skulle vara intresserad av att gå in i kryssningsbranchen, man saknar helt kompetens innom området, lika lite som att Volvo skulle starta ett motorcykel märke......

Tom ett stort rederi som Hapag Lloyd med all sitt shippingkunande lägger ut sina kryssningsfartyg på externt managment.

SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #13 skrivet: 19 augusti 2017, 09:33:52 »
Hur blev det nu med planerna att bygga den nya Titanic?
*
SV: Johnny Sid / SAL igen....
« Svar #14 skrivet: 19 augusti 2017, 11:49:06 »
Försenade pubertetsdrömmar från amatörer som inte vet det minsta om sjöfartsekonomi eller annat. Det räcker att titta på skissen. Genom att bara se hur att förskeppet är konstruerat inser man att idéen är en totalt orealistisk pojkdröm.

Att Tillberg sedan påstås ha varit involverad - för inredning och design får man förmoda - förändrar inget.


Det finns dessutom i princip inget pool område... något som är "relativt" viktigt.

Antar att "hålet" mellan skorstenarna är det tilltänkta området, dock, inte i närheten av tillräckligt med plats......

Är väll också lite oklart varför man har en lastlucka förkant bygget, såvida man inte tänkt lasta stores eller bagage via kranar 😂.


Finns på andra bilder iaf två pooler en mellan skorstenarna och en i aktern, och det borde väll räcka till 800 personer??
Sluta censurera och radera!!!