Cap San Diego
« skrivet: 01 augusti 2017, 09:26:05 »


 Museifartyget Cap San Diego levererades till Hamburg Sud 1962. Hon var den sista i en serie på sex fartyg. Gick i linjetrafik Europa-Sydamerikas ostkust. Hon lastade 10300 ton. Såldes 1981 till Spanien. Skulle skrotas 1986 men räddades av Hamburg stad i sista stund. Tänk om vi hade haft något liknande i Göteborg!





 Från poopen förut.







 Från backen akterut.



 Bommarna används forfarande för att ta ombord proviant till serveringen. Man kan även bo ombord för 1000kr. natten.



 Från bryggan förut.





 Bryggan. Inte så mycket tekniska prylar som på ett modernt fartyg.



 Lotshytt. Lotsen ser inte helt pålitlig ut!



 Radiohytt.



 Swimmingpool. Man tog ju också ett antal passagerare. Säkert inte avsedd för manskapet!



 Sjukhytt.



 En del av skepparens salong.



 Styrmanshytt.



 Befälsmäss.



 Manskapsmäss.



 Kockhytt. Tvåmans.





 Visst är det ett vackert fartyg! Dom sex systrarna kallades för Sydatlantens vita svanar!



 Kan inte undanhålla er denna skapelse som är byggd en liten bit från Cap San Diego. Hamburgs nya konserthall kallad Elfi. Kostnad: ca. 800 miljoner euro!

  GO
SV: Cap San Diego
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2017, 10:55:40 »
Vackert fartyg, kul också att man är ute och seglar med henne då och då.

Koncerthuset har det ju varit en hel del turer om men till skillnad mot Berlins nya flygplats blev det ju färdigt till slut i alla fall :)
SV: Cap San Diego
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2017, 11:03:14 »
Vackert fartyg, kul också att man är ute och seglar med henne då och då.

Koncerthuset har det ju varit en hel del turer om men till skillnad mot Berlins nya flygplats blev det ju färdigt till slut i alla fall :)
Haha, Berlins nya flygplats, ja ;) :D ;D Träffade några tyskar på V. TJKALOV från Dudinka till Krasnojarsk i somras, som kunde berätta om hvarför det har gått som det har gått. Det började visst mad att man tyckte att totalentreprenaden blev för dyr, så skulle administrationen i Brandenburgs förbundsland och Berlin stad styra byggprocessen själva, och då blev det som det blev, med totalt bristande koordinering och att alla skyller på alla. Så blev det hela försenat, därmed hann nya föreskrifter börja gälla, som bl.a. innebar att man gick in och kapade en massa telekommunikationskablar för att få in nya brandmurar, utan att konsultera dem som ansvarade för telekommunikationen, bagagebanden har man som känt inte fått att fungera - men flygplatsen har åtminstone tagit emot sina två första passagerare; två pandor från Kina, som Berlin Zoo hyr för 1 miljon Euro/år.
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
*
SV: Cap San Diego
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2017, 15:20:02 »
Jag har också besökt Cap San Diego. Jämfört med svenska fartyg i samma storlek och byggda vid samma tid var inredningen rätt enkel, för att inte säga spartansk. Men visst är hon intressant. Särskilt roligt är man gör turer sommartid.

Hamburgs Sjöfartsmuseum är för övrigt något man inte bör missa!!
SV: Cap San Diego
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2017, 17:50:44 »
 Håller med om att inredningen är spartansk. Tycker att svenskbyggda båtar till svenska rederier vid den här tiden hade betydligt bättre standard.
SV: Cap San Diego
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2017, 18:23:30 »
Trevliga bilder!
Fredrik Ahlman