SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Svar #15 skrivet: 27 juli 2017, 15:40:41 »

Nu säger inte ens ouppfostrade svenskar i utlandet något ofördelaktigt om staden/området/landet man besöker på direkt fråga. För att få reda på vad folk verkligen tycker krävs mer sofistikerade metoder. Alternativt ärliga vänner eller förmåga att avläsa folks reaktioner. Har ofta noterat när jag med kryssningsfartyg rest igenom skärgården att många tex är mer fascinerad av hur smal farleden är än naturen i sig.
Ja, men det är ju fascinerande! Hurtigruten går in i Trollfjorden av just det skälet - det är så oerhört trångt och smalt. Där är ju inte annat att se i Trollfjorden än skickligt sjömanskap.
*
SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Svar #16 skrivet: 27 juli 2017, 15:53:29 »
Och hyggligt dramatisk natur.

Smala passager finns det runt om i världen och förstås alltid spännande. Oavsett omgivningar och ev naturupplevelser. Men med berg på sidorna blir det förstås något extra. När man vänder i Trollfjorden händer det att för showens skull sätter stäven i bergväggen. Uppskattat.
SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Svar #17 skrivet: 27 juli 2017, 18:53:51 »
Som tidigare skrivits, det är fint i skärgården men, man skall inte överskatta den betydelsen.

Hela inresan gör man normal under natten när passagerarna sover och, under utresesan kör man showerna osv.

Är ganska få som är intresserade av en 4,5 timmars tur.

Kunde man få ner det till tre timmar hade det såklart varit fantastiskt och, hade än mer ökat Stockholms attraktion som destination.

*
SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Svar #18 skrivet: 27 juli 2017, 19:41:01 »
Japp. Tyskkontrollerade kryssningsrederier brukar dock ofta lägga avgångs- eller ankomsttider så passagerarna bättre kan se skärgården. Men tyskarna är å andra sidan hyggligt intresserade av inte bara Sverige, utan också av vår natur. TV-serier där handlingen utspelas i Sverige är typiskt nog inte ovanliga i Tyskland.

SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Svar #19 skrivet: 09 oktober 2017, 22:53:02 »
Horsstensleden handlar om en sak - att möjliggöra större kryssningsfartyg in till stockholms hamn. Detta genom att spränga bort 2 miljoner ton!! kobbar skär och undervattensformationer genom ett av skärgårdens mest känsliga områden. Allt detta till en kostnad av 500 miljoner skattebetalda pengar.  Vi har en skyldighet att värda och värna om vår unika skärgård. Inte spränga in gigantiska kryssningsfartyg. Tänk om , tänk rätt. Verka istället för att Hela skärgården blir ett världsarv.
*
SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Svar #20 skrivet: 10 oktober 2017, 10:58:31 »
Horsstensleden handlar om en sak - att möjliggöra större kryssningsfartyg in till stockholms hamn. Detta genom att spränga bort 2 miljoner ton!! kobbar skär och undervattensformationer genom ett av skärgårdens mest känsliga områden. Allt detta till en kostnad av 500 miljoner skattebetalda pengar.  Vi har en skyldighet att värda och värna om vår unika skärgård. Inte spränga in gigantiska kryssningsfartyg. Tänk om , tänk rätt. Verka istället för att Hela skärgården blir ett världsarv.

Fantasier! Ingen seriös motståndare till leden ifrågasätter att det handlar om mer än 170.000 ton. Dessutom sprängningar i en av ytterskärgården allra minst miljökänsliga områden. När dessutom kostnaderna senast var på tapeten beräknades allt kosta 100 miljoner.

Dessutom handlar det mindre om ”gigantiska kryssningsfartyg” och mer om förbättrad sjösäkerhet, kortare avstånd och minskad total miljöpåverkan i skärgården.

« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 11:54:02 av Kim Viktor »