Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« skrivet: 25 juli 2017, 08:26:44 »
For bare et par år siden var det flere cruiseskip i Oslo havn hver eneste sommerdag. Nå er det langt mellom dem. Og årsaken er enkel: Norske sjøfartsmyndigheter har priset seg ut. Det koster vanvittig meget å gå inn og ut av Drøbaksundet - i tillegg er fjordturen inn og ut hele Oslofjorden temmelig tidkrevende.
SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2017, 23:34:07 »
Varför skriver du på norsk när du kan svenska? Nåväl en minskning i Oslo men samtidigt en ökning på heta norska destinationer lite längre norrut. Totalt sett kanske norska trafiken ändå ser en ökning.
Fredrik Ahlman
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2017, 08:25:59 »
Varför skriver du på norsk när du kan svenska?
1. Det handlar om Norge
2. Forumet har också norska (eller hade åtminstone - har i och för sig inte sett att de skrivit efter restaureringen av forumet) (och danska) medlemmar
3. Kom inte på något bra svenskt utttryck för "å prise seg ut"
4. Jag bor i Norge
5. Jag har inte något modersmål längre
« Senast ändrad: 26 juli 2017, 08:29:04 av Risberg »
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2017, 08:33:29 »
Nåväl en minskning i Oslo men samtidigt en ökning på heta norska destinationer lite längre norrut. Totalt sett kanske norska trafiken ändå ser en ökning.
Förvisso, men poängen med denna tråden var inte kryssningsanlöp ur ett norskt, nationellt perspektiv, men hvad som kan hända om man har för höga avgifter för att anlöpa hvad man tror är så attraktiva platser att man kan ta hur mycket som helst. (Och så det faktum att jag bor nere på Sørengkaia i Bjørvika och hvarje dag ser kryssningsfartygen i hamnen, om de är där, och har slagits av den enorma minskningen, jämfört med t.ex. för tre-fyra år sedan. Då låg det tre-fyra fartyg hvarje dag - nu kommer kanske tre i veckan.)
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2017, 10:12:24 »
Om det är girighet som ligger bakom de höga avgifterna så borde man väl snart inse sitt misstag och sänka dem igen?

Eller är det så att Oslo stad inte vill ha så många kryssningsfartyg och har höjt avgifterna medvetet för att avskräcka dem?

Gäller denna avgiftshöjning bara kryssningsfartyg eller även färjetrafiken?
« Svar #5 skrivet: 26 juli 2017, 10:33:42 »
Om det är girighet som ligger bakom de höga avgifterna så borde man väl snart inse sitt misstag och sänka dem igen?

Eller är det så att Oslo stad inte vill ha så många kryssningsfartyg och har höjt avgifterna medvetet för att avskräcka dem?

Gäller denna avgiftshöjning bara kryssningsfartyg eller även färjetrafiken?
Svar på näst sista frågan: Definitivt nej. Det är väl framförallt sjøfartsdirektoratets avgifter för att gå genom Drøbaksundet, inklusive lots etc., som gör det dyrt. Det har också varit diskussioner om att flytta all containertrafik ut ur Oslo, av samma skäl. Det sista skulle inte Oslo stad ha något emot, men kryssningstrafiken vill man definitivt behålla.

Färjetrafiken slipper åtminstone lots (bortsett från i inkörningsfasen för nya befäl?).
*
« Svar #6 skrivet: 26 juli 2017, 15:36:06 »
Samtidigt så ökar anlöpen till Sveriges huvudstad.

Alltså upptäcker alltfler att Stockholm verkligen är The Capital of Scandinavia :P
« Senast ändrad: 26 juli 2017, 15:37:52 av FEA »
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #7 skrivet: 26 juli 2017, 16:35:53 »
Innan din storsvenskhet svämmar över alla bräddar, bör du betänka att motorn för all kryssningsverksamet i Östersjön är femmiljonerstaden St Petersburg med hyggligt kvicka förbindelser för en- eller tvådagarsutflykter till Moskva. Det är bla därför, som liggetiden i St Petersburg, inte helt oväntat är två nätter vid de flesta anlöp.

Dessutom drar vi nytta av de ryska visumbestämmelserna vid turnaround, vilket gör att dessa ofta istället görs i Stockholm samt ökar år från år.

Köpenhamn å andra sida har alltid varit en stor kryssningshamn med närhet till dels Östersjön, dels de norska fjordarna.
« Svar #8 skrivet: 27 juli 2017, 03:49:51 »
Avgifternas nivå är ju ett problem som känns igen från Sverige, värre blir det ju också med kommande system. Det blir intressant att följa hur det utvecklar sig med den saken.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2017, 09:45:10 »
För Stockholms del är inte bara det kommande avgiftssystemet som är ett orosmoment utan också den förlängda gångtid för kryssningsfartyg som Furusundsleden innebär. Särskilt för sådana som kommer från södra Östersjön.

Horsstensleden skulle var en välsignelse inte bara kryssningsfartyg. Och säkrare. Dessutom kan man få den i funktion snabbt. När jag härom veckan reste med Costa tog det fyra timmar från stan till Furusund. Och då har man en bra bit kvar till Tjärven.
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2017, 12:03:10 »
För Stockholms del är inte bara det kommande avgiftssystemet som är ett orosmoment utan också den förlängda gångtid för kryssningsfartyg som Furusundsleden innebär. Särskilt för sådana som kommer från södra Östersjön.

Horsstensleden skulle var en välsignelse inte bara kryssningsfartyg. Och säkrare. Dessutom kan man få den i funktion snabbt. När jag härom veckan reste med Costa tog det fyra timmar från stan till Furusund. Och då har man en bra bit kvar till Tjärven.

Men Stockholms skärgård är väl en sevärdhet i sig för internationella gäster (och kanske även insegligen till Oslo?) så varför skynda förbi den?
Marknadsförs inte skärgårdarna som sevärdhet i kryssningsprogrammen? Att man sedan som svensk ofta har sett den förut och vill förbi snabbt är en annan sak.
« Svar #11 skrivet: 27 juli 2017, 12:26:12 »

Men Stockholms skärgård är väl en sevärdhet i sig för internationella gäster (och kanske även insegligen till Oslo?) så varför skynda förbi den?
Marknadsförs inte skärgårdarna som sevärdhet i kryssningsprogrammen? Att man sedan som svensk ofta har sett den förut och vill förbi snabbt är en annan sak.
Det stämmer, och som nämnt även inseglingen til Oslo. Å andra sidan undrar jag ibland hur mycket av själva båtfärden som uppskattas av passagerarna och hur rederierna förhåller sig till det. På min kryssning i juni från Budapest till Amsterdam var jag tvungen att sitta uppe på nätterna för att få med mig intressanta avsnitt som Donau mellan Budapest och Wien och nedre delen av Mainz. Det hela gick liksom ut på att se mest möjligt av städerna. Men det kan man göra mycket mer effektivt med tåg.
*
« Svar #12 skrivet: 27 juli 2017, 13:13:48 »

Nja, nu har svenskar, åtminstone bland stockholmare (inte minst bland de som själva sällan besöker skärgården) en överdriven uppfattning om skärgårdens attraktionskraft bland utländska turister. Vare sig dessa kommer med ett kryssningsfartyg (där man för övrigt har möjlighet att se skärgården gratis inte sällan dessutom två gånger) eller på andra sätt.

Kryssningsresenärer offrar exempelvis inte den enda dag man har i Stockholm på se den igen. Särskilt inte då många resmål i skärgården tar lång tid att nå. Andra turister, som kanske i snitt stannar i stan tre dagar är ofta inte heller särskilt sugna på en heldag i skärgården. Så det blir ofta för båda kategorierna möjligen en en båttur under broarna om man inte är specialintresserad.

Har man sedan som jag lite erfarenhet av det här så möter man inte sällan att såväl svenska som utländska turister - håll i Er nu - tycker skärgården är synnerligen enformig och skittråkig efter sådär en kvart. Många efterfrågar mer dramatisk natur.

Däremot råkande jag en gång på en internationell konferens nämna att vi vintertid ofta (då åtminstone) hade rejält med is i skärgården. Bla amerikanska resebyråer blev till sig i trasorna och ville ha ett samarbete med skärgårdsrederier. Tyvärr kunde vi inte garantera rejält med is så det blev inget.
*
« Svar #13 skrivet: 27 juli 2017, 13:53:21 »
Men Stockholms skärgård är väl en sevärdhet i sig för internationella gäster (och kanske även inseglingen till Oslo?) så varför skynda förbi den?

Jag håller med!

Samtliga kryssningsresenärer jag talar med i stort sett dagligen, tycker att skärgården är bland det vackraste de sett och en höjdpunkt på resan. De berättar bland annat om lyxen att äta frukost samtidigt som de seglar förbi alla kobbar, öar och vikar och över fjärdarna. En vanlig anmärkning är hur glad jag borde vara som bor här - och jag kan bara instämma :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #14 skrivet: 27 juli 2017, 15:01:51 »
Men Stockholms skärgård är väl en sevärdhet i sig för internationella gäster (och kanske även inseglingen till Oslo?) så varför skynda förbi den?

Jag håller med!

Samtliga kryssningsresenärer jag talar med i stort sett dagligen, tycker att skärgården är bland det vackraste de sett och en höjdpunkt på resan. De berättar bland annat om lyxen att äta frukost samtidigt som de seglar förbi alla kobbar, öar och vikar och över fjärdarna. En vanlig anmärkning är hur glad jag borde vara som bor här - och jag kan bara instämma :)

Nu säger inte ens ouppfostrade svenskar i utlandet något ofördelaktigt om staden/området/landet man besöker på direkt fråga. För att få reda på vad folk verkligen tycker krävs mer sofistikerade metoder. Alternativt ärliga vänner eller förmåga att avläsa folks reaktioner. Har ofta noterat när jag med kryssningsfartyg rest igenom skärgården att många tex är mer fascinerad av hur smal farleden är än naturen i sig.