SV: Tre flodbåtar - en jämförelse
« Svar #15 skrivet: 08 september 2017, 12:50:22 »
1. juni Budapest - Amsterdam
Båt AMAPRIMA
Restid 14 nätter (hvarav en i hamn i Budapest och 1 i Amsterdam), påstås vara 15-dagarskryssning
Pris i enkelhytt med litet fönster 60 300,- Nkr
Incheckning: Ombord
Hyttstandard: Bra
Mat: Ingick i priset (med obegränsat dricka), mycket bra frukostar, varierande luncher och middagar
Disembarkering: Gångavstånd från Amsterdam Centraalstation

4. & 9. juli Krasnojarsk – Dudinka & Dudinka - Krasnojarsk
Båt В. ЧБАЛКОВ (V. TJBALKOV)
Restid 3 resp. 5 nätter
Pris i utvändig enkelhytt 21 314.- Rbl enkel resa = 42 628.- Rbl
Incheckning: I flytande bryggterminal bägge hamnar
Hyttstandard: Utan dusch eller toalett
Mat: Dagens lunch resp. middag á la carte. Helt OK. Kaviar från vild stör i Jenisej (egentligen förbjuden att fånga) såldes för 9000.- Rbl halvlitern. Maten i systerfartyget A. MATROSSOV enlig uppgift helt förfärlig.
Disembarkering: I flytande bryggterminal långt från sta’n i Dudinka, rätt på kajen centralt i Krasnojarsk

27. augusti Wien – Svarta Havet – Tulcea
Båt NESTROY
Restid 8 nätter (hvarav 1 i hamn i Tulcea)
Pris i enkelhytt med litet fönster 18 304,87 Nkr (inkl. påtvingad flygbiljett Bucuresti – Wien, som jag inte använde)
Incheckning: Endast under halvannan timme, från en gångväg i Nussdorf med 250 m till närmaste väntemöjlighet.
Inredning: Inte en enda bekväm stol
Hyttstandard: Eländig: 80 cm smal säng, inte helt vågrätt, högt över durken.
Mat: Utmärkt, ingick i priset (utan dricka, enda ölet som serverades var tyvärr österriktiskt)
Disembarkering: Mitt i staden Tulcea. Taxi till jvg.-stn. 4,80 lei <10 Nkr

Slutomdöme: AMAPRIMA erbjuder lyxkryssning men kostar därefter. Litet för mycket fokus på städerna vi lade till vid – mindre på floder och kanaler. V. TBSJALKOV jättemysig båt från 1955 och fantastisk flodresa. Trots bristande comfort var även resan med NESTROY fantastisk, med "Järnporten" och utflykter i såväl det ukrainska som rumänska deltat.
*
SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #16 skrivet: 08 september 2017, 16:41:10 »
Intressant. En flodbåt till alltså. Och alla olika.

Många rederier känner mig manade att vara med. Ett av mina favoritrederier, Crystal, när det gäller vanliga kryssningar, plågar mig ständigt med broschyrer om sina nya tillskott på den här marknaden. Lite sugen på Bern - Amsterdam med något rederi. Noterat att många också kör diverse julmarknadsresor.
*
SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #17 skrivet: 08 september 2017, 18:32:13 »
SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #18 skrivet: 09 september 2017, 14:42:40 »
Intressant. En flodbåt till alltså. Och alla olika.

Lite sugen på Bern - Amsterdam med något rederi. Noterat att många också kör diverse julmarknadsresor.
Jag antar att Du menar Basel-Amsterdam. Skall på tur med AMADEUS SILVER III Amsterdam-Basel 19. september. Listan kompletteras då.
*
SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #19 skrivet: 09 september 2017, 20:02:17 »
Rätt. Skrev fel. Skriv sedan om dina erfarenheter.
SV: Fyra flodbåtar - en jämförelse
« Svar #20 skrivet: 28 september 2017, 16:09:50 »
1. juni Budapest - Amsterdam
Båt AMAPRIMA
Restid 14 nätter (hvarav en i hamn i Budapest och en i Amsterdam), påstås vara 15-dagarskryssning
Pris i enkelhytt med litet fönster 60 300,- Nkr
Incheckning: Ombord
Hyttstandard: Bra
Mat: Ingick i priset (med obegränsat dricka), mycket bra frukostar, varierande luncher och middagar
Disembarkering: Gångavstånd från Amsterdam Centraalstation

4. & 9. juli Krasnojarsk – Dudinka & Dudinka - Krasnojarsk
Båt В. ЧБАЛКОВ (V. TJBALKOV)
Restid 3 resp. 5 nätter
Pris i utvändig enkelhytt 21 314.- Rbl enkel resa = 42 628.- Rbl
Incheckning: I flytande bryggterminal bägge hamnar
Hyttstandard: Utan dusch eller toalett
Mat: Dagens lunch resp. middag á la carte. Helt OK. Kaviar från vild stör i Jenisej (egentligen förbjuden att fånga) såldes för 9000.- Rbl halvlitern. Maten i systerfartyget A. MATROSSOV enlig uppgift helt förfärlig.
Disembarkering: I flytande bryggterminal långt från sta’n i Dudinka, rätt på kajen centralt i Krasnojarsk

27. augusti Wien – Svarta Havet – Tulcea
Båt NESTROY
Restid 8 nätter (hvarav en i hamn i Tulcea)
Pris i enkelhytt med litet fönster 18 304,87 Nkr (inkl. påtvingad flygbiljett Bucuresti – Wien, som jag inte använde)
Incheckning: Endast under halvannan timme, från en gångväg i Nussdorf med 250 m till närmaste väntemöjlighet.
Inredning: Inte en enda bekväm stol
Hyttstandard: Eländig: 80 cm smal säng, inte helt vågrätt, högt över durken.
Mat: Utmärkt, ingick i priset (utan dricka, enda ölet som serverades var tyvärr österriktiskt)
Disembarkering: Mitt i staden Tulcea. Taxi till jvg.-stn. 4,80 lei <10 Nkr

19. september Amsterdam - Basel
Båt AMADEUS SILVER III
Restid 7 nätter (hvarav en i hamn i Amsterdam)
Pris i enkelhytt med litet fönster 16 500,- Nkr
Incheckning: Ombord. Amsterdams taxichaufförer är de värsta jag har varit med om (och den erfarenheten gjorde flera passagerare ombord) – jag trodde tidigare de värsta var i Bratislava och Stavanger
Hyttstandard: Mycket bra
Mat: Ingick i priset liksom vin till middag
Disembarkering: Båtens besättning bar upp bagagen till taxihållplatsen och beställde taxi. Spårvagn hade också varit möjligt, 200 m längre bort

Slutomdöme: AMAPRIMA erbjuder lyxkryssning men kostar därefter. Litet för mycket fokus på städerna vi lade till vid – mindre på floder och kanaler. V. TSJKALOV jättemysig båt från 1955 och fantastisk flodresa. NESTROY sällsynt gott program, med två hela dagar i Donaudeltat och landgång också i Ukraina. Tyvärr har båten inte en enda bekväm stol att sitta på och en fruktansvärt smal bädd, men minst lika god mat som AMAPRIMA. AMADEUS SILVER III klart bästa skeppet av de tre kryssningsbåtarna och bästa maten. Hade föredragit landgång i Bonn och Oberwesel framför Köln resp. Rüdesheim. Allt för mycket fokus på städerna vi lade till vid eller det gick bussutflykter till (Heidelberg i Mannheim och Strasbourg) – nästan ingenting på floder och kanaler.
*
SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #21 skrivet: 28 september 2017, 16:38:04 »
Tack. Intressant redogörelse.
*
SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #22 skrivet: 30 september 2017, 15:59:13 »
Har tidvis funderat på en flodresa på Mississippi. Det har under åren varit lite svajigt med den trafiken men numera verkar man fått ordning på både fartyg och verksamhet. Det erbjuds rätt många typer av längre och kortare kryssningar med ofta olika teman från Minnesota ner till New Orleans.

Jag har gjort endagsutflykter med paddlewheelers från Nashville på Cumberland river och motsvarande i New Orleans, men dessa var väl turistiska och inget att skriva hem om.

Undrar om någon har prövat på en längre kryssning på Mississippi?

SV: Två flodbåtar - en jämförelse
« Svar #23 skrivet: 01 oktober 2017, 09:53:56 »
En flodkryssning på Mississippi är klart lockande, själv har jag bara gjort en tur över dagen från New Orleans med paddelångaren "Natchez" vilket gav mersmak.  Tittade för en tid sedan på en längre 7 nätters kryssning med American Cruise Lines paddelångare "Queen of Mississippi"  men priset ca 35000 förskräcker för min del. 
SV: Fyra flodbåtar - en jämförelse
« Svar #24 skrivet: 05 oktober 2017, 10:44:06 »
4. & 9. juli Krasnojarsk – Dudinka & Dudinka - Krasnojarsk
Båt В. ЧБАЛКОВ (V. TJBALKOV)
Restid 3 resp. 5 nätter
Pris i utvändig enkelhytt 21 314.- Rbl enkel resa = 42 628.- Rbl
Incheckning: I flytande bryggterminal bägge hamnar
Hyttstandard: Utan dusch eller toalett
Mat: Dagens lunch resp. middag á la carte. Helt OK. Kaviar från vild stör i Jenisej (egentligen förbjuden att fånga) såldes för 9000.- Rbl halvlitern. Maten i systerfartyget A. MATROSSOV enlig uppgift helt förfärlig.
Disembarkering: I flytande bryggterminal långt från sta’n i Dudinka, rätt på kajen centralt i Krasnojarsk

 V. TSJKALOV jättemysig båt från 1955 och fantastisk flodresa.
Den uppmärksamme ser att jag i översikten har kallat V. TJKALOV för V. TJBALKOV. Korrekt är V. TJKALOV(heller inte V. TSJKALOV, som är översättningen från ryska till norska)/В. ЧКАЛОВ