*
För intresserade så har ni en länk till bild repotage från Costa Concordia http://forvanar.cc/articles/8201
Personligen tycker jag detta är direkt osmakligt och lite oansvarigt att en fotograf gör på det här viset och drar vinning av en katastrof/olycka på ett sådant vis. Det ligger en stor tragedi bakom bilderna.
Fredrik Ahlman
*
Personligen tycker jag detta är direkt osmakligt och lite oansvarigt att en fotograf gör på det här viset och drar vinning av en katastrof/olycka på ett sådant vis. Det ligger en stor tragedi bakom bilderna.

Håller med. Att sedan artikelförfattaren babblar om "skrytbygge" och "lyxfartyg", visar dessutom på en okunnighet om branschen.
*
Intressant att ett kryssningsfartyg är ett skrytbygge. Då är frågan vad som inte är det?

När det gäller bilder kan man diskutera fram och tillbaka. Ibland hörs ju argumentet om att man bör begränsa bildmaterialet av "etiska skäl" (jag syftar då inte på bilder av kroppar och liknande utan snarare att det skett en olycka och då skall man inte dokumentera den allt för mycket).

Min uppfattning är att vrakbilder är intressanta, inte minst om fartyget sedan bärgas. Jag är mycket tveksam till de censurteorier (s.k etiska skäl) som ibland anförs när det gäller att t.ex ta bilder inför utredningen men som sedan inte publiceras. Samma med video (ofta filmas ju stora mängder vid dykundersökningarna av ett vrak). Jag föredrar att detta material görs åtkomligt (enda censuren som är lämplig är just av kroppar).