*
Wasa Line visar kraftig tillväxt
« skrivet: 27 juni 2017, 20:27:50 »
Enligt "Ålandssjöfart" så går WasaLine som tåget med kraftig tillväxt på samtliga parametrar. Nu ökar man på Wasa Express passagerarkapacitet från 850 till 915 pax.Det är ju kul att det blev en succé med trafiken över Kvarken.
SV: Wasa Line visar kraftig tillväxt
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2017, 22:08:48 »
Nytt för i år är dubbla turer på fredagar under högsäsong! Vi får se hur det faller ut - annars kan jag bara konstatera att man hela tiden utvecklar verksamheten.

Ny fräsch avgångshall i Vasa, ny sittsalong ombord (mot betalning), ny bättre placering av baren, olika matalternativ ombord.

Välskött verksamhet skulle jag säga och alltid trivsamt att resa över.

Minus dock att man plockat bort samtliga fyra spelautomater ombord - skulle bra gärna vilja veta varför!
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2017, 07:48:13 »
Jag har också noterat att det går bra för dem där uppe även om man ännu har en bit kvar, säger ju en hel del om hur uppdämt resandet varit när man slår rekord efter rekord. Frågan är ju dock var den naturliga gränsen går, alltså när man det stabiliserar sig och man inte ser samma rekordökningar år efter år utan att man skänker bort biljetterna, jag gissar på 250-350 000 passagerare om året.
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2017, 08:12:51 »
Tycker det är fantatiskt roligt, och framförallt bra jobbat - dom har verkligen KÄMPAT i motvind, och äntligen börjar generera business för dom. Dom förtjänar det verkligen, det är en viktig länk som jag hoppas blir kvar länge framöver. Vore det inte så långt skulle jag gärna ta mig en tur själv :)
*
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2017, 12:35:11 »
Jag tycker det är trevligt att det går som tåget för Wasa Express men kan samtidigt inte annat än le lite när jag tänker på RG1-tiden då det hävdades att det var den "optimala" färjan på linjen.;)

Tydligen var det inte så "optimalt" trots allt eftersom bytet till en ny färja ökat resandet. Det finns tydligen en koppling mellan tonnaget och resandet (något som var ganska hett omdebatterat på den gamla goda RG1-tiden).

« Svar #5 skrivet: 28 juni 2017, 12:46:42 »
Det är roligt att det fungerar. Därtill tror jag att E12 projektet har en del i framgången. Att man ämnar bygga upp en bra transport led i E12 korridoren från Finland via Sverige som slutar i Mo i Rana. Det är ett delvis EU finansierat projekt med i häraden 25 Mkr 2016-2018. Att avlägsna hinder och ge leden ökad dragningskraft.

http://www.kvarken.org/projekt/e12/
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 12:50:45 av kapstans »
Fredrik Ahlman
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2017, 08:00:36 »
Det går fortsatt bra, 10 % fler passagerare än i juni förra året och 22 % upp på fraktsidan samtidigt som vissa avgångar i juli är fullbokade trots att man nyligen höjde passagerarkapaciteten till 915.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/05/stralande-resultat-wasaline#comments
*
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2017, 08:38:23 »
Nu är väl inget fartyg beställt men dom planer man hittills presenterat så ligger passagerarkapaciteten lågt. Om jag minns rätt så skulle det nya fartyget bara ta 600passageraee. Det måste man se över och öka passagerarkapaciteten rejält.
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2017, 10:08:59 »
Roliga nyheter må jag säga!

Jag tycker att hela denna historia om Kvarken trafiken under senare år visar vad snabbt det går att rasera en verksamhet OCH vad lång tid det tar att bygga upp densamma.

Frakten måste lära sig tidtabellen och få tillit till att båten verkligen går

Passagerarna måste lockas tillbaka, i detta fall med annat än skattesubventionerad sprit.

Summa summarum - det är ett hästjobb som ligger bakom denna vändning!

Är själv topp-nöjd med produkten men saknar spelmaskinerna ombord som försvann i slutet av förra året.
*
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2017, 13:58:12 »
Nu är väl inget fartyg beställt men dom planer man hittills presenterat så ligger passagerarkapaciteten lågt. Om jag minns rätt så skulle det nya fartyget bara ta 600passageraee. Det måste man se över och öka passagerarkapaciteten rejält.
800 enligt konceptstudien? Se https://www.deltamarin.com/references/nlc-ferry/
*
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2017, 14:57:18 »
800 enligt konceptstudien? Se https://www.deltamarin.com/references/nlc-ferry/
OK, men 800passagerare låter klent. 1500 vore väl mer rimligt med möjlighet att dra ner en aning på kapaciteten under lågsäsong
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2017, 15:51:08 »
Man måste ju tänka på en andrahandsmarknad oxå - 800 pax låter i mina öron som en nackdel.

Samtidigt är det ju ingen vits att köra på en stor kapacitet på 1500 bara för ett par sommarmånader - svår ekvation detta!! Men bättre då med för stort än för litet - se på Viking XPRS!
« Svar #12 skrivet: 06 juli 2017, 16:52:52 »
Det går fortsatt bra, 10 % fler passagerare än i juni förra året och 22 % upp på fraktsidan samtidigt som vissa avgångar i juli är fullbokade trots att man nyligen höjde passagerarkapaciteten till 915.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/05/stralande-resultat-wasaline#comments

Hon hade ju cert för 1500 pax på Gotlandstiden så att höja dit är ju bara en bemanningsfråga om man inte har satt i land delar av räddningsystemet.
« Svar #13 skrivet: 07 juli 2017, 08:03:24 »
Tror nog vettigaste är att bygga med plats för 900-1000 passagerare men göra det lätt att bemanna ner utan att det känns helt öde ombord samtidigt som man har fart resurserna att kapa tid under sommaren när kapaciteten är i taket. Är väl framför allt efter Vasa skärgård som det borde finnas en hel del tid att kapa då det i princip är öppet hav från Replot till Umeå.
« Svar #14 skrivet: 08 juli 2017, 14:31:39 »
Tycker det är en bra storlek både på nuvarande Wasa Express och den planerade färjan!

Ser hellre att trafiken utvecklas mot mer trafik och tätare avgångar vid högsäsong och vid behov. Med två lagom stora färjor (önskedröm) skulle vi kunna få en bättre och mer regelbunden tidtabell med dagliga morgonavgångar från båda sidorna samt säkra trafik dagligen för fraktkunderna även vid längre serviceuppehåll som kräver torrsättning/indockning av den ena färjan.

Ett annat spännande alternativ med en andra färja skulle kunna vara att utöka trafikområdet söderut till en tredje hamn. Förr hade vi Sundsvall som har bättre läge för att ta upp frakt och resenärer utmed E4:an söderut och E14 västerut mot Östersund och Norge. Särskilt om man som jag tittar på att komma till färjan med tåg eller bil söderifrån kan man tycka att Umeå hamn i Holmsund ligger onödigt avsides och att man saknar en tur åt rätt håll för den tiden på dygnet man vill åka. Tillexempel Härnösand skulle vara en betydligt bättre hamn för mig och säkert även för många andra ifall det kunde bli en andra färja över Kvarken igen.

Från den svenska sidan skulle frakten kunna få en daglig morgonavgång från Holmsund med ankomst till Vasa under förmiddagen. Samtidigt som första avgången från Vasa går till den sydligare hamnen i Sverige med bättre möjligheter att resa vidare till andra större städer i södra och mittersta delarna av Sverige eller att smidigt nå Umeå C med tåg söderifrån. Under dagen kan antalet avgångar varieras efter säsong och behov. Vid lågsäsong kan färjorna ha regelbundna liggdagar någon dag i veckan då trafiken kan skötas av en färja.