En pråm har kantrat i Göteborg
« skrivet: 21 juni 2017, 06:55:56 »
SV: En pråm har kantrat i Göteborg
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2017, 15:59:09 »
Det gick ju bra denna gång. Just pråmar är något som varit ett stort problem med avseende på olyckor under lång tid. Det pågår förarbeten till att förändra och stärka regler kring just pråmarna. SHK har ett flertal utredningar rörande just pråmar. Det kommer bli en bättre tillsyn. Förra året konstaterade SHK att under de senaste tio åren hade man haft 44 pråmolyckor.
Det är ju viktigt att man får en kvalitativ och säker sjöfart i alla segment. Jag skulle tro att det kommer konkretiseras under året eller kanske nästa.
Transportstyrelsen har ju nu en annan pågående förändring som rör tillsyn för små fartyg som ni säkert noterat i media den senaste tiden. Nåväl det viktigaste är att ingen person kom till skada denna gång.
Fredrik Ahlman
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2017, 08:37:27 »
På tal om pråmar, kanske skulle lägga min komment i en separat tråd men...

Undras vad det skulle kosta att bygga om M/S Sternö till pråm, kontra bygga nytt.
Jag menar istället för att helt skrota gamla coasters, varför inte bygga om den till lastpråm.
Platta till backen och ta bort maskin och bostadsutrymmet så blir väl Sternö typ 20 m mindre i längd.
Sen med en 15-20 m pusher tug så lär väl dem platsa i slussarna från Edet, Trollhättan och Vbg?

Skulle vara kul om ngn kunde ge feedback på detta spörsmål.
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2017, 22:43:02 »
Det finns den typen av pråmar där man skurit ned fd lastfartyg. Om du specifikt tänker på Göta Älv så kanske du då bör ha en pråm går i maxmåttet på bredd. Samtidigt lyfter du då Sternö, tja hon är ju inte purung. Hur ser hennes UTM mätning ut dvs är skrovet ok? Sedan var hon väl skadad också.  Sedan beror det ju helt på vad skall du använda pråmen/fartyget till.Alltså hur ser dina behov ut?
« Senast ändrad: 25 juni 2017, 22:49:11 av kapstans »
Fredrik Ahlman