SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
« Svar #60 skrivet: 18 augusti 2017, 17:15:31 »

Uppdaterad Axel Johnsonserie och om Johnson ScanStar

Här kommer den nya versionen om denna berättelse, version 5.
Nedladdningen är säker, berättelsen finns på Google drive, är på 10mg och 239 utskriftssidor.
Bäst att ladda med pdf:en på din dator då fungerar det bäst.

https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbSk1mQ0FMVFp4b0k/view?usp=sharing

Jag håller nu på att sammanställa 3-4 stycken särtryck från Rapport från ett hökare men det tar någon vecka att justera och sammanställa.
Till sist, Trevlig weekend allihopa!
/Sven-Erik
« Svar #61 skrivet: 20 augusti 2017, 12:08:31 »
Särtryck av minna minnen

Här kommer ett särtryck av mina minnen från Rapport från ett hökeri som jag lade upp här förra veckan.
Nedladdningen är säker, berättelsen finns på Google drive, är på 4,5mg och 89 utskriftssidor.
Bäst att ladda med pdf:en på din dator då fungerar det bäst.

https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbN1dEdVFnbUNEV0E/view?usp=sharing

Detta får bli det sista jag lägger upp här på LG, alla mina berättelser, uppdateringar, särtryck och nya berättelser kommer jag att lägga upp på gruppen Johnsonseglarna på FB där intresset och engagemang är mycket stort. Intresset för sjöfart och nostalgi här på LG är nästan noll och som jag sagt tidigare, denna tråd är numera ett sminkat lik utan intresse, utan diskussioner och utan inlägg. Jag har försökt men det är ingen idé att fortsätta här.

/Sven-Erik
« Svar #62 skrivet: 20 augusti 2017, 14:06:58 »
Här kommer dom efterfrågade bilderna som Langången medlemmen "Briljant" lade ut på den gamla förlorade Johnson Line Nostalgi tråden på Antonia Johnson liggandes i Long Beach 1972

Hoppas han inte misstycker att jag lägger ut igen dom här bilder. (Foto och copyright "Briljant-Landgången")

När tog man bort containerkranarna på däck? De stod sedan i Lundbyhamnen inte långt ifrån där tågfärjeläget byggdes senare. Två av kranarna byggdes om och användes för att lossa och lasta containers på centralharpan i Skandiahamnen. Det var bara något år sedan de blev ersatta av nya kranar.

« Svar #63 skrivet: 20 augusti 2017, 14:51:56 »
Jag tror att de första 20-fotarna togs iland 1976 sedan följde 40-fotarna resan efter, tror jag.
/Sven-Erik
« Svar #64 skrivet: 20 augusti 2017, 20:33:09 »
Jag tror att de första 20-fotarna togs iland 1976 sedan följde 40-fotarna resan efter, tror jag.
/Sven-Erik

Det känns bekant, jag började jobba på Sea-Land i Skandiahamnen 1975 och då hade de kranarna ombord, jag tror att jag såg när de plockade av en kran med hjälp av "pontan" Chapman. Även Sea-Land hade några fartyg, ombyggda WW2-tankers, med kranar vid den här tiden. Dessa fartyg flyttades till trafik på Dammam i Saudi 1976 eller 1977 och ledde till att Sea-Land blev framgångsrika i trafiken på Saudi. Nåväl - tråden handlar om Johnson, inte Sea-Land så jag får bryta här.

« Svar #65 skrivet: 22 augusti 2017, 22:36:12 »
S-E Nyberg
Beklagar verkligen ditt beslut att upphöra med inlägg på Landgången!
Jag har med intresse och behållning läst mycket av det du skrivit eller länkat till på Landgången!
Samma gäller för hela Johnson Line-tråden, många som bidragit till den. Stort tack till alla!

Jag har ingen yrkesmässig bakgrund till sjöss så jag kan inte kommentera eller komplettera på något sätt. Jag har bara läst med stort intresse.

Tror det är många som mig som uppskattar Johnson Line-tråden och dina artiklar, utan att kommentera, och som saknar dom. Jag tror inte att ”intresset för sjöfart och nostalgi här på LG är nästan noll”, även om det inte syns i form av inlägg.

Hoppas bara att Landgångens avdelningar om Lastfartyg och Övrig sjöfart inte fortsätter att tunnas ut (liksom svensk sjöfart).
Landgången var faktiskt mycket intressantare då inte allt var PK och då några ”besvärliga typer” gav bränsle i debatten. Tyvärr verkar det som att inte bara dom ”besvärliga” föll bort, då dom blockerades, utan även flertalet av dom som bemötte med intressanta och sakliga inlägg.

Tack S-E än en gång för allt du bidragit med på Landgången!
« Svar #66 skrivet: 23 augusti 2017, 02:44:58 »
Tusen tack Botnia, det värmde verkligen!

Ja så är det och jag skall ge en enkel förklaring då det kanske behövs.
Det fungerar ganska dåligt på LG i motsats till vad det gör inne på Facebook-gruppen Johnsonseglarna. Här på LG är det mycket omständigt och svårt att ladda upp bilder. En länk är mycket enkelt att ladda upp exempelvis en pdf, det är bara att infoga länken. Men, man måste göra om en pdf till en länk här, exempelvis via Google drive som jag gör. Likaså måste en bild göras om till en länk.

Tidigare hade jag länkarna på min egen firmas hemsida men den möjligheten har jag inte längre då jag inte har någon hemsida. Fördelen med detta var att jag hade exakt statistik hur många som blivit uppladdade.

På FB laddar jag upp pdf direkt från min dator och pang, den finns på biblioteket eller i inlägget eller i kommentaren. Detta gäller även bilderna. Laddas upp direkt från datorn. Det är hur enkelt som helst utan krångliga vägar runt fotosidor och delade länkar! Vid uppdateringar av berättelser är detta suveränt, då behöver jag aldrig byta länk via Google drive som jag annars var tvungen till plus all ny info som skall skrivas och informeras om då och då.

Dessutom, här på LG försvinner både bilder och filer lätt och blir bortglömda när sidbyten har varit många gånger, som i gamla LG när JL nostalgi var poppis och hade sidbyten ofta. Jag vill minnas att det var över 4000 inlägg som dessutom gick förlorade, länkar och allting.

På Johnsonseglarna finns ett bibliotek för både bilder och filer exempelvis pdf-berättelser och alla dessa finns tillgängliga hela tiden. Biblioteket finns på din egen sida och alltid tillgänglig att dela med andra utanför gruppen om upphovsrätten tillåter detta som jag gör. De försvinner aldrig heller som de gör här på LG. Dessutom det är mycket enklare att skriva inlägg, kommentarer och gillaknappar och det märks verkligen. Som sagt denna sida är död utifrån detta.
Men, det fungerar bättre på en dator än i mobilen, men FB är mycket bättre i mobilen och via app än vad LG är då här finns ingen app mig veterligt och är svår i mobilen.

Om du vill ta del av allt jag skriver och uppdaterar skall du bara registrera dig på FB om du inte alla redan har FB och så fixar jag in dig på Johnsonseglarna som vän. Mitt användarnamn är seo nyberg.
Hör av dig om du är osäker över någonting. Lycka till.

/Sven-Erik
« Svar #67 skrivet: 23 augusti 2017, 15:29:52 »
Medlemsantalet på FB-gruppen ”Johnsonseglarna” växer. Igår och Idag 6 nya medlemmar och gruppen har nu 474 medlemmar.
/Sven-Erik
*
« Svar #68 skrivet: 25 september 2017, 21:31:21 »
S-E gruppen på Facebook du menar är inte gruppen  johnsonseglarna som är en annan grupp utan gruppen johnson seglarna med ett mellanslag.
Även jag har lämnat Landgången då jag känner en j..la frustration över att hela min tråd försvann med allt arbete jag lagt ner.
Hasse.
« Svar #69 skrivet: 26 september 2017, 10:14:29 »
Det finns Johnsonseglarna http://www.johnsonseglarna.se/startsida.asp
på facebook https://www.facebook.com/groups/684174795019908/   med 27 medlemmar

och Johnson Seglarna https://www.facebook.com/groups/244920338962127/  med 508 medlemmar
bara å välja

Nu hade Göran L. tydligen en kopia sparad av den gamla tråden
men när ett forum sköts så illa att det inte finns en backup när det havererar
då blir tvungen att fundera över hur mycket tid man ska lägga ner på att bidra
Landgången var riktigt värdefull och intressant en gång i tiden
för de som var intresserade av handelssjöfart och historia

« Senast ändrad: 26 september 2017, 10:24:07 av priffe »
« Svar #70 skrivet: 26 september 2017, 10:56:02 »
Bra skrivet priffe håller med till 100 procent.
Stanley.