Tromsø 2017
« skrivet: 13 juni 2017, 12:13:41 »
Nu har vi kommit en dryg månad in i högsäsongen. Kryssningsfartygen kommer in i långa rader. Plus två Hurtigruter om dagen.

http://www.itromso.no/nyheter/2017/06/12/Sjekk-hvilke-cruiseskip-som-kommer-til-Troms%C3%B8-denne-uken-14860595.ece
SV: Tromsø 2017
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2017, 12:45:06 »
Det var värst vilken trafikvolym ni har men det är ju klart att det skapar goda intäkter till staden.
Fredrik Ahlman
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2017, 09:51:17 »
Ett exempel från denna vecka:
Måndag - "Deutschland" och "Silver Wind"
Tisdag - "Aidaluna"
Torsdag - "Viking Sky" och "Astor"
Fredag - "Artania"
Lördag - "Mein Schiff 4" och "Sea Spirit"
Söndag - "Silver Cloud" och "Crown Princess"
Samt som alltid en Nord- och en Sydgående Hurtigrute var dag

Dessutom blir det ett superjippo därför att "Viking Sky" skall döpas här i byen. Med stor gratis musikfest som presenterar en radda av landets mest kända artister.
*
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2017, 10:59:07 »
Dessutom blir det ett superjippo därför att "Viking Sky" skall döpas här i byen. Med stor gratis musikfest som presenterar en radda av landets mest kända artister.

Jag förstår inte. Hon har ju gått på kryssningar länge nu, bland annat hit till min by Stockholm. Glömde de att döpa henne? :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2017, 07:59:29 »
Det var tydligen planerat sedan länge att döpa "Viking Sky" i Tromsø. Och det blev en gigantisk folkfest på Torsdagen med utekonsert och en massa annat.

Denna vecka är det också många fartyg:
Mån  Viking Star (syster till Sky), Aidasol, Costa Magica
Tis    Serenissima, Le Boreal
Ons   Costa Pacifica, Preziosa, Ocean Majesty (Tillsammans över 8000 pax)
Tor   Norwegian Jade
Fre   Viking Sea, Seaborn Quest, Azmara Journey
Sön  Mein Schiff 1

Samt alltså två hurtigruter om dagen Nordgående 1430-1830, Sydgående 2345- 0130.

Precis som vanligt är det knapert med kajplatser för "den vanliga sjöfarten", vilket undertecknad tvingas slita med.