*
SV: Flying Clipper
« Svar #30 skrivet: 23 juni 2017, 12:58:37 »
Som du skriver är R-fartygen trevliga. Enligt min ringa åsikt har dessutom Oceania förvaltat fartygen bäst. Men exempelvis Azamaras båda är för den skull ingen dålig produkt.

Apropå Oceania: Fick O-Life Choice på mailen idag igen. $800 i OBC eller "vissa utflykter" alternativt dryckespaket. Just att kunna få upp till $800 i OBC är intressant, det kan man ju komma tämligen långt med (naturligtvis beroende på hur man använder dem).

Jag står av och till och väger mellan Azamara och Oceania just p.g.a R-fartygen. Fördelen med båda rederierna ur den synvinkeln är ju att det är förhållandevis enkelt att välja itinerary eftersom det är tämligen mycket "R" i deras flottor.

Jag håller också med om föregående inlägg angående att uttala sig "tvärsäkert" om fartyg man inte rest med. För min del är det viktigt att ta del av så mycket information som möjligt om det tilltänkta objektet. För mig står ofta själva fartyget i centrum ihop med övriga faktorer.

Självfallet bör Douglas Wards utmärkta bok användas - själv skaffar jag den plikttroget. Cruise Travel är också en mycket bra tidskrift (har samlat på mig alla deras nummer som PDF och det är intressant att också hoppa bakåt i tiden och läsa om äldre fartyg). Cruise & Ferry Review brukar också vara bra.

Fördelen med Cruise Travel är att de brukar ha ett temafartyg per nummer och då en mer djupgående beskrivning av detsamma. Det ger bra information.

Just valfriheten med kryssningar är den stora styrkan, alla kan ju hitta något som passar i stort sett. Dock tycker jag det var roligt att läsa på gamla Landgången om de stackare som bokat Seabourn och förväntade sig Oasisklassen eller liknande. Då har man verkligen inte gjort sin research.

Cruise Critic är också en bra informationskälla även om man får läsa inlägg med ett kritiskt öga.

*
« Svar #31 skrivet: 23 juni 2017, 13:45:05 »
Hade tidigare en prenumeration på Cruise Travel. Men den kom så sporadiskt så jag sa upp den. Annars var en del bra men oftast tyckte jag det längre reportagen var väl servila, tillrättalagda och okritiska. Roligast var oftast insändarna.
*
« Svar #32 skrivet: 23 juni 2017, 14:52:45 »
Det kan jag hålla med om, har för mig den kommer sex gånger om året.

När det gäller okritiska reportage måste jag dock påpeka att jämför man hur Samsung Galaxy hypas i media framstår t.o.m det mest rosande kryssningsreportaget som väldigt kritiskt och analyserande.;)

Kan t.ex aldrig minnas att jag läst om ett kryssningsfartyg som åkt upp på en hög piedestal med ordalydelser som i princip är att "Fartyg X slår samtliga konkurrenter på fingrarna på alla punkter och erbjuder det absolut bästa som någonsin skådats år Y". Eller att det finns något "Världens Bästa Fartyg" och att man i princip när man skall boka en kryssning kan glömma allt och enbart inrikta sig på "Världens Bästa".

Kryssningsreportage är betydligt mer sansade i jämförelse tycker jag. Likaså upplever jag inte att man försöker släta över brister med t.ex "kvaliteten på maten spelar ingen roll, även om Världens Bästa Fartyg kanske har sina issues där bör man inte titta på detta" eller att någon skriver ett kritiskt reportage varpå det kommer "motreportage" à la "servicen ombord är inte viktig, det är hockeyrinken och radiobilarna som är viktiga och DET är DET som gör att VBF slår konkurrenterna".

Just den sortens reportage och argumentering är allt för vanligt inom elektronikvärlden (framförallt mobiler) ibland. Som väl är tycker jag kryssningsvärlden är förhållandevis förskonad från den värsta propagandan.