*
Flying Clipper
« skrivet: 09 juni 2017, 21:39:34 »
Läser att det svenskägda rederiet Star Clipper snart sjösätter sitt nybygge. Det stora segelfartyget Flying Clipper. Har rest några gånger, bla två atlantseglingar, med det fn största segelfartget i världen, som också tillhör samma rederi, den femmastade fullriggaren Royal Clipper (42 segel).

Men jag misstänker att den typen av kryssningar inte är särskilt intressanta för läsarna på detta forum där stora massmarketfartg verkar vara det i särklass mest populära.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/brodosplit-to-launch-flying-clipper-masts-and-sails-to-be-fitted-next.html

SV: Flying Clipper
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2017, 22:37:41 »
Tack för länken men varför misstänker du detta? Allt beror ju på vad man vill ha ut av sin kryssning, på dig
verkar det som att bli väldigt bekant med några av dom andra kryssningspassagerarna, lyssna till olika föredrag
mm. Jag åker och är intresserad av vilken kryssning som helst, bara pris mm motsvarar vad jag kan vänta
mig av kryssningen. Och för min del måste jag säga att att jag inte ger mycket för olika föredrag men däremot
ger jag många plus till många shower jag sett ombord på dom större massmarket fartygen, som tex. saturday naght
fever i en helt fantastisk show eller som den sista jag såg "Prisilla öknens drottning" som jag faktiskt ogillade
som film men älskade som show.
Fast jag skulle mycket väl ändå kunna tänka mig en kryssning med ett mindre fartyg, allt beror ju bara
på vad dom erbjuder för pengarna.
*
SV: Flying Clipper
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2017, 23:15:00 »
Tjaa, det är väl en rätt välgrundad misstanke. Åtminstone så länge jag följt det här forumet så har tonvikten legat där. Därför skriver jag också numera mest på engelska/amerikanska motsvarigheter där variationerna är större. 

Har för övrigt rest med det mesta i kryssningsväg under snart 30 år med runt två kryssningar per år, från mindre typ Seadream (110 pax) till RCCL jättefartyg.
SV: Flying Clipper
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2017, 06:57:54 »
Av dom som skriver här, så är nog dom flesta mer intresserade av dom större kryssningsfartygen ja. Men det har kanske också med ekonomi att göra? Många har helt enkelt inte råd att åka med dom mindre ofta exklusiva fartygen.
Vi var nära att hamna på Ocean Cruises nästa kryssning då dom hade specialpriser för en 10 nätters i Karibien, nu är ju deras två senaste fartyg kanske inte direkt små, men klart mindre än dom stora i alla fall. Men rutten med Celebrity Infinity ner genom Panamakanalen via Peru till Chile vann denna gång.
Och sen som pOlman skriver, det handlar väl även om vad man är ute efter förutom priset, hur ofta man vill åka osv.
Jag och min sambo, är inte så mycket för att träffa andra resenärer ombord och umgås, men man ska aldrig säga aldrig förstås. Vi gillar att vara själva på vår kant, några korta samtal självklart men sen får det ofta räcka om det inte känns bra. Vi gillar också att det finns flera olika miljöer ombord vilket dom större fartygen av naturliga skäl erbjuder. Men vem vet, om några år kanske vi känner annorlunda?
Jag är dock motståndare själv till dom allra största fartygen tex Oasis klassen nya MSC osv, men samtidigt intresseras av dom som byggen.

Landgången är ju mycket färja och då framför allt Viking/Silja/Birka, sen är det en hel del om dom större kryssningsfartygen ja och så lite lastfartyg.
Men orsaken till övertaget är flera, nu har säkert några skribenter försvunnit under uppehållet. Sen har ni som inte kanske gillar att diskutera mattorna på Viking Grace, eller dom största kryssningsfartygen gett upp och låtit övriga få ta över.
Jag gillar allt från små kryssningsfartyg, rostiga färjor i Filippinerna, färjor byggda på 60 talet, kryssningsfartyg byggda på 70 talet osv och hoppas du Lars mfl fortsätter att förgylla Landgången med era åsikter och reportage! :)
Forumet behöver mångfald, jag får tex inte så jätte många kommentarer när jag lägger ut reportage från lite mera udda resor än vad en resa med Viking Line får. Men jag gör i alla fall några glada, och alla som tittar här, skriver inte heller.

//R
*
SV: Flying Clipper
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2017, 11:05:11 »
Som jag ofta här påpekat finns det naturligtvis inget kryssningsfartyg, lika lite som något resmål, som passar alla. Dessutom förändras även intresse och inriktning med ålder och familjeförhållanden mm. Därtill kommer naturligtvis ekonomisk situation.

Men bortsett från detta tycker jag det är lite märkligt, med tanke på de senaste årens ökade intresse för kryssningar, att det inte finns ett mer livaktigt forum på svenska där folk kan dela med sig, då inte främst av fotografier, utan mer av synpunkter på vad man tyckte var bra, respektive mindre bra på en kryssning. Typ forumet och recensionerna på cruise critcs. Men då är förstås namnet "Landgången" inte det perfekta dragplåstret.
*

    Bogspröt

  • 90
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
SV: Flying Clipper
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2017, 08:52:14 »
Helt klart intresserad, dock sitter ju folk med erfarenhet och kunskapen om dessa fartyg på utländska forum och skriver så man missar ju mycket kul information..

,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
*
SV: Flying Clipper
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2017, 13:24:56 »
Jag tycker det är fascinerande med diskussionerna kring olika kryssningsfartyg/passagerarfartyg och deras storlekar. Jag är väl tämligen flexibel kring fartygets storlek men har dock vissa preferenser som gör att jag känner viss tveksamhet kring väldigt "små" fartyg (under 100 meters längd). Å andra sidan skulle jag snarare vilja flytta upp diskussionen från storlekar till att snarare handla om amenities.

Mina egna absoluta favoritfartyg finns ju dessvärre inte i livet (Aquitania och Olympic-klassen) även om jag har QM2 som nummer 1 bland det som existerar idag. Dock skulle jag för egen del sätta upp följande preferenser på vad som skapar en bra kombination av hårdvara och mjukvara (låt oss kalla det önskefartyget):

1. Rymliga och väldisponerade hytter (alltså bra planering och funktion).
2. Bra kvalitet på MDR, fransk à la carte som alternativ, Lido, temarestauranter (tillval).
3. Rymliga pooler, både på däck men även gärna en inomhusvariant - alternativt magrodom för flexibel användning.
4. Välplanerad teater, alltså bra siktlinjer och gärna boxar.
5. Välsorterat bibliotek med stort urval böcker och tidskrifter med kvalitetsinriktning.
6. Turkiskt bad/spa med typisk inredning.
7. Verandacafé med god havsutsikt, gärna möjlighet att öppna upp mot promenaddäck.
8. Promenaddäck som sträcker sig runt hela fartyget så man kan promenera runt utan att hamna i återvändsgränder.
9. Teakklädda däck.
10. Traditionella däcksstolar i teak, gärna möjlighet att beställa té och liknande av en steward när man läser en god bok ute på däck.
11. Bra föreläsningsprogram i olika ämnen (astronomi, historia etc).
12. Klassisk inredning, d.v.s träpanel och stil à la Aquitania och Olympicklassen etc (i modern tid är R-båtarna ett exempel på denna stil, QM2, QE och QV ytterligare exempel).
13. Komfortabel bar/lounge med utsikt föröver och pianounderhållning, sing-alongs etc.
14. Traditionell brittisk pub som kan erbjuda traditionella pubrätter.
15. Friends of Dorothy-träffar dagligen.
16. Formell stil ombord, alltså inte shorts och T-shirts som standard. Smart casual och uppåt helst.
17. Orkester som spelar klassisk musik, jazz etc vid olika tillfällen dagligen och gärna i MDR till middag.
18. Frånvaro av konstanta utrop över PA-systemet förutom kaptenens dagliga uppdatering klockan 12:00.
19. Restaurant Reception Room, alltså ett utrymme man kan socialisera i före middag (bra uppsamlingsplats för passagerare innan dörrarna öppnas).
20. Planetarium eller liknande.
21. Stimulerande ombordprogram, förutom föreläsningar möjlighet till matlagningskurser, måleri etc etc etc (alltså inte poollekar och liknande).
22. Frånvaro av "Adult Retreat Areas" eftersom det inte behövs (paxen är... vuxna).
23. Frånvaro av konstant upsell, d.v.s att det hela tiden finns ett försök att sälja olika saker till passagerarna.
24. Välfungerande concierge som sköter olika reservationer etc.
25. Fast bord i MDR så man har samma steward/servitör vid middag som därmed kan lära sig ens preferenser och därmed t.ex har önskad dryck serverad och klar när man anländer.
26. Möjlighet till sen middag runt 20:00 (tar alltid andra sittningen).
27. God kvalitet på maten rent generellt, d.v.s valet av restaurant är ett val av önskat kök snarare än en fråga om kvalitet.

Detta är saker som jag för egen del prioriterar när det gäller kryssningar. Sedan kan man ibland inte få allt men ovanstående beaktas alltid och jag skulle inte direkt överväga att ge mig av på en kryssning som t.ex saknar enrichment.

Däremot är fartygets storlek underordnat. Däremot finns måttet passenger space ratio och där betraktar jag det som ett baskrav att mängden absorberas väl. D.v.s att utrymmena ombord är dimensionerade rätt så att långa köer och kaos undviks. Det behöver inte vara fel att ha 5000 passagerare ombord på fartyget sålänge det hanterar mängden utan att det blir trångt ombord.

Slutligen måste jag säga att mina favoritutrymmen ombord på ett fartyg är Café Parisien och à la carte-restauranten ombord på Olympic/Titanic. Mycket vackra och eleganta utrymmen, sedan gillar jag caféets lätta, luftiga inredning med växter och stora fönster mot havet.

Även traditionella vinterträdgårdar och Ritz Carlton-restauranten ombord på Imperator samt den romerska poolen tillhör mina favoriter.

Vissa kryssningsfartyg tycker jag är mindre tilltalande - inte p.g.a deras storlek utan snarare koncept.

Ger man mig T2 (Titanic II) lär jag "fastna ombord" eftersom jag tycker det är ett fartyg som har en stil som passar mig som handen i handsken. Efter att ha detaljstuderat henne och numera har en ännu bättre bild av hur hon var förstärktes denna uppfattning.

*
SV: Flying Clipper
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2017, 13:36:59 »
Läser att det svenskägda rederiet Star Clipper snart sjösätter sitt nybygge. Det stora segelfartyget Flying Clipper. Har rest några gånger, bla två atlantseglingar, med det fn största segelfartget i världen, som också tillhör samma rederi, den femmastade fullriggaren Royal Clipper (42 segel).

Men jag misstänker att den typen av kryssningar inte är särskilt intressanta för läsarna på detta forum där stora massmarketfartg verkar vara det i särklass mest populära.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/brodosplit-to-launch-flying-clipper-masts-and-sails-to-be-fitted-next.html

Som direkt kommentar på detta måste jag säga att jag gillar segelfartygen för deras unikum. Det är fascinerande att det finns och byggs nytt i segmentet.

Dock skulle jag gärna vilja se lite retroversioner av hjälpsegelutrustade fartyg à la Oceanic (1871) eller Servia (1881) då jag tycker mellansteget vid övergången från segel till maskindrift var en intressant epok. Då var ju fartygen fullfjädrat maskindrivna men kunde ändå bli fullriggare om tekniska problem uppstod. Då hade man "det bästa av två världar".

På storleksfronten säger jag som så att fartyget bör ha en storlek som medger ett visst antal amenities. Mellan tummen och pekfingret säger jag runt 100-130 meter (tänk Hurtigruten) för att det skall vara möjligt att ha riktigt bra ombordutrymmen och faciliteter. Trots allt finns det komfortmässiga fördelar att hämta när fartyget går över en viss storlek och då talar jag ur "hotellsynvinkel".

Små yachter kan absolut ha sin charm och intimitet men personligen tycker jag snarare något i stil med Prinsendam (1973) är en vettig kompromiss mellan litenhet och faciliteter ombord.

SV: Flying Clipper
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2017, 23:40:31 »
Har ar ytterliggare en lank med lite info:
https://maritimedanmark.dk/?Id=35018

Vad jag noterar och ar lite forvanad over att en del av besattningen tydligen far 3 eller rent av 4 mans hytter. Detta da det enligt artikeln skall vara 150 pers i besattningen men bara 74 hytter. Eftersom jag utgar ifran att det hogre befalet har en mans hytter maste ju da en del av mannskapet ha 3 eller 4 mans hytter. Lite forvanande pa ett modernt fartyg maste jag saga.
SV: Flying Clipper
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2017, 07:26:47 »
Det som NT-T2  beskriver är ungefär vad jag också tyckte var perfekt tills det kom in flerfamilje medlemmar av modell mindre i bilden.
QM2 var och är fortfarande min favorit dock får hon vänta en bra stund till tils medelåldern i hushållet ökat lite.
Så numera får det bli fartyg med mera inriktning på familj. Dock är jag ingen fan av de riktigt stora bjässarna annat än på möjligen atlant överfarter. jag tycker de litE mindre skutorna blir mera familjära. Jag hadde en riktigt lyckad upplevelse på Rhapsody of the seas i medelhavet i höstas. Service var av toppklass maten bland de bästa jag haft(QM2 undantaget) besättningen vänlig och verkligen gjorde det lilla extra hela tiden.
Skulle gärna testa flera rederier men har man barn och inte obegränsat med ekonomi så får man hålla sig till inte alltid de lyxigaste men likväl bra och trevliga.
För som någon sa  "EN DÅLIG DAG TILL HAVS ÄR ALLTID BÄTTRE ÄN EN BRA PÅ KONTORET"
/tt
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Flying Clipper
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2017, 00:42:02 »
*
SV: Flying Clipper
« Svar #11 skrivet: 15 juni 2017, 16:17:21 »
Om mindre och dyrare och större och billigare kryssningsfartyg.

http://www.cruisecritic.com/news/news.cfm?ID=7877
SV: Flying Clipper
« Svar #12 skrivet: 15 juni 2017, 16:49:14 »
Intressant, och nybygget på bilden såg fint ut! :) Helt klart måste man prova på dessa mindre kryssningsfartyg i framtiden. Jag börjar i alla fall tycka det blir för stort och för dålig standard på dom större. Och då menar jag inte standarden på själva fartyget, utan mer framför allt mat, dryck och service. Sen när priserna på specialrestaurangerna börjar närma sig priser man får betala i land, kan det verkligen snart löna sig att lägga på ett antal tusenlappar.

//r
*
SV: Flying Clipper
« Svar #13 skrivet: 21 juni 2017, 14:59:24 »
Intressant, och nybygget på bilden såg fint ut! :) Helt klart måste man prova på dessa mindre kryssningsfartyg i framtiden. Jag börjar i alla fall tycka det blir för stort och för dålig standard på dom större. Och då menar jag inte standarden på själva fartyget, utan mer framför allt mat, dryck och service. Sen när priserna på specialrestaurangerna börjar närma sig priser man får betala i land, kan det verkligen snart löna sig att lägga på ett antal tusenlappar.

//r

Jag håller med om denna observation. Det lockar mig inte med t.ex NCL där man kan ha upp till 20-25 restauranter, 5 "inkluderade" och övriga till extra kostnad och där man får pyssla med bordsreservationer i form av köande, pagers och liknande. Eller diverse andra rederier där man kör våldsam upsell. Där tycker jag Cunards modell är mer resonabel när det gäller Verandah och temarestauranterna i King´s Court och/eller Lido på kvällstid beroende på fartyg. Jag kan även tycka att t.ex den fina franska à la carten som White Star Line införde på Olympicklassen var lyckad också eftersom man där fick rabatt på biljetten om man tog alla måltider där (d.v.s skippade man MDR helt och hållet och använda à la carten kunde man gå till pursern och få ett visst prisavdrag eftersom man inte utnyttjade en inkluderat service utan gick sin egen väg - detta fanns tydligt beskrivet i passagerarinformationsfoldern i hytten).

Problemet är att vissa kryssningsfartyg snarare blivit "All Exclusive". D.v.s få ombord folket med "låga priser" och sedan lägger vi på olika tillägg så man ligger där på $100-200 per dag i olika extrautgifter (specialrestauranter, utflykter, Adults Retreat Area, hyra ditten och datten etc). Har för mig att vissa rederier t.o.m börjat ta betalt för vissa shower.

Mot detta står då olika varianter på All Inclusive, alternativt Mostly Inclusive (alltså att allt inte är inkluderat men mycket är, t.ex Oceania som kör sitt O-Life Choices där man kan göra vissa tillval på vad man prioriterar och därmed vill ha inkluderat).

När det gäller fartygsstorlek tycker jag personligen att någonstans runt 150-250 meter är något av en sweetspot (undantaget Cunardflottan) eftersom man då får en vettig kombination av ombordutbud, komfort och kvalitet OCH en mer behändig fartygsstorlek som har lättare att komma in i vissa hamnar (t.ex centrala St Petersburg). Samtidigt undviker man begränsningarna som uppstår i små fartyg under 120 meter (där kvaliteten på mat och service kan vara mycket hög men där fartygsstorleken helt enkelt sätter begränsningar för vad som kan erbjudas ombord).

Utifrån alla olika sorters fartyg jag studerat skulle jag säga att för min egen smak är det 150-300 meter ungefär och passagerarantal på 600/700-200/2600 give or take som medger en god mix av kvalitet, komfort och service med ett bra ombordutbud (alltså däcksytor, teaterutformning, restauranter, butiker, rymdkänsla o.s.v o.s.v). Det är när man är nere på ett MDR och inget mer, en teater som snarare är en liten föreläsningssal i storlek, begränsat däcksutrymme, litet bibliotek etc som jag tycker det börjar bli lite för litet. Därav min uppfattning om var sweetspoten ligger.

Redan 600 passagerare exempelvis ger ju bra med utrymme för ett intressant ombordutbud.

SV: Flying Clipper
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2017, 20:37:31 »
Kan bara hålla med föregående skribent i mycket. Ett för litet fartyg kan för många bli lite för enformigt och kanske lite tråkigt, och dom största håller på och spårar ur fullständigt i storlek även om dom förstås är imponerande.
Massmarket rederierna vill ju mer och mer fylla upp sina fartyg och sedan ge alla valfrihet ombord, men för att då få den lite lyxiga känslan får man betala ett högt pris.
Är man nöjd att åka på charter ombord på en båt, så fungerar det säkert.

Läste att Celebrity nu byggt en ny Grill utomhus på Constellation där man tar betalt (9 dollar) för tex en burgare. Många av deras gamla stamkunder är inte glada över att även Celebrity bara tar mer och mer betalt för allt ombord. Man tycker att dom inte ska vara ett sådant rederi...

//R