Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Haas.

Sidor: [1] 2
1
Pollarsnack / SV: Arkivsida gamla Landgången
« skrivet: 24 november 2017, 08:42:23  »
Om det bara finns gamla backuper någonstans så är jag är villig att bidra med kunskaper och tekniska resurser för att exportera den gamla databasen till statiska sidor.

2
Kryssningsfartyg / SV: Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 20 november 2017, 18:22:25  »
340-600 och 748 var lite av anledningarna till att jag ville flyga med LH även om priset förstås också spelar in.

Fast 340 är väl en 330 med fyra motorer i stället för två, på samma flygplanskropp? Okej, okej, A340-600 är förstås 12 meter längre än A330-300, men det är ju inte sådär som med A350 och A380 som är på riktigt annorlunda. Du kan alltid trösta dig med att 330:an är mer politiskt korrekt än A340 då den drar mindre bränsle.

3
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 17 november 2017, 11:28:13  »
Det är inte samma sak som att bränna pengarna och kasta dem i havet, för då går passagerarna till Tallink (och Eckerö) och de tjänar pengarna i stället. Det är klart att på sikt måste verksamheten vara vinstbringande. Men ibland kan man taktikera och ta ett plus-minus-nollresultat om det är bort från konkurrenten. Det är, på sikt, inte heller vettigt att låta en konkurrent växa för stor i förhållande till en själv. Dock: under Q3 2017 transporterade Viking Line 177.000 passagereare mer än under samma period 2016, samtidigt som resultatet försämrades med 2 M€. Om vi förenklar och antar att det här beror enbart på FSTR, så kostade var och en av dessa 177.000 passagerare c 11,30 € i form av utebliven vinst. Jämförelsevis: Tallink gjorde under samma persiod (Q3) ett resultat på 19,39 € per passagerare på rutten Estland-Finland (17,92€ år 2016).

4
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 17 november 2017, 09:25:36  »
6,5 miljoner euro kostade FSTR i bunker den här sommaren, om man får tro resultatrapporten: "De ökade driftskostnader[na] hänför sig huvudsakligen till Viking FSTR som trafikerade på linjen Helsingfors–Tallinn under perioden 10 april–16 oktober 2017". Resultatet var 6 miljoner sämre än motsvarande period i fjol (jan-sept). Så resultatmässigt var väl FSTR ingen höjdare (inte ens Q3, -2M€), men lite roligt i alla fall att man lyckas kapa passagerare ett läge när konkurrenten sätter in ett nytt fartyg.

Källa:
https://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/investors/financial-reports/pressmeddelande-171117-verksamhetsoversikt.pdf

5
Färjor / Viking Line vinstvarnar igen (SV: Viking FSTR)
« skrivet: 10 november 2017, 13:37:17  »
Idag (10 november) gav Viking Line  en vinstvarning där de förväntar sig att resultatet för 2017 kommer att vara lägre än 2016. I föregående vinstvarning (8 september) förväntade de sig att resultatet för 2017 skulle vara på samma nivå som 2016, och innan dess var prognosen att resultatet för 2017 skulle vara bättre än 2016. Det går utför, och tydligen ganska fort.

https://www.vikingline.com/sv/investerare/borsmeddelanden/publicerade-2017/reviderad-resultatprognos-for-verksamhetsaret-20172/
https://www.vikingline.com/sv/investerare/borsmeddelanden/publicerade-2017/reviderad-resultatprognos-for-verksamhetsaret-2017/

6
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 16 oktober 2017, 09:13:46  »
Väldigt imponerad av den höga kvaliteten på bilderna, för att vara 1970-tal. Kunde väl ha varit tagna av proffsfotograferna som syns på bilderna, och inte bara av en "intresserad ungdom". Också om bilderna har färgkorrigerats nu i samband med digitaliseringen så är det gjort med varsam hand och stilkänsla. Bra gjort. Fantastisk bildserie, och mycket glad att du lagt ut den.

7
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 oktober 2017, 19:49:32  »
Azipods i svår is kontra "vanliga" propellrar, är det någon skillnad?

Azipods är väl närmast en fördel i is, tack vare den ökade manöverförmågan. På isbrytare med azipods (det finns ett flertal, t.ex. finska statens Polarica) får man räkna lite extra på hållfastheten i propellerbladen. Azipoddarna utvecklades ursprungligen med tanke på isbrytare, även om väl kryssningsfartygen har blivit det största segmentet.
I denna referenslista från 2013 finns mest arktiskt gående fartyg och kryssningsfartyg men också några asiatiska färjor och privata jakter http://www05.abb.com/global/scot/scot293.nsf/veritydisplay/98a7ddd74d7ecb3bc1257b09004c14ab/$file/ABB%20Propulsion%20Products%20reference%20list%202013.pdf

8
Enligt saiten 'Vesselfinder.com sa ligger det ett fartyg for narvarande i Monsteras. M/S Crownbreeze.

Också ryska Volgo Balt ligger där, säger Marinetraffic.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:347350/mmsi:273336300/imo:8841747/vessel:VOLGO_BALT_229

9
Färjor / SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
« skrivet: 11 september 2017, 16:06:32  »
Vi diskuterade ju det här ämnet för ett par år sedan på förra Landgången, och sedan dess har Viking Line faktiskt lagt till en klausul om detta i sina resevillkor: "En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning." (https://www.vikingline.fi/sv-fi/hitta-resa/bra-att-veta/resevillkor/).
Jag kanske har en viss förståelse för det här: vad de förlorar på gungorna tar de tillbaka på karusellen. Är du på en kryssning är du inlåst för ett dygn och är i praktiken utlämnad till deras monopolställning på mat och dryck som de tar en skön profit på. Ruttresenärer som jag får lov att betala (nästan) vad resan faktiskt kostar. Men jag gör å andra sidan det gärna till en skön konst att använda så lite pengar som möjligt ombord, i en stilla protest mot att utbudet är lite sisådär. T.ex. på Åbo-Stockholm (då jag måste få bilen med) äter jag i land - det är oftast både billigare och bättre. Framför allt finns valfrihet i land.

10
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« skrivet: 30 augusti 2017, 15:41:06  »
Det är lätt att förstå vindrestriktioner. Däremot känns kanske (schablonmässiga) sikt- och mörkerbegränsningar inte riktigt som 2017. Är det här en kvarleva från tiden med maskintelegraf i mässing och skeppsratt i teak?

11
Kryssningsfartyg / SV: Bilder från nya Genting Dream!
« skrivet: 25 augusti 2017, 10:44:13  »
Genting verkar vara ett geografiskt namn. Vägen till bergstoppen Gunung Uli Kali, där Lim Goh Tong byggde sin första resort 1965-1971, byggdes från platsen Genting Sempah. Jag tror inte man skall göra någon större tolkning av namnet, många svenska företag har ju också ett geografiskt namn i företagsnamnet, t.ex. Fittja Guld eller Fittja Advokatbyrå.

12
Färjor / SV: Viking Lines kvartalsrapport apr-jun 2017
« skrivet: 18 augusti 2017, 08:54:33  »
Hur stor marknadsandel man har är rätt ointressant, det viktiga är vad som står på sista raden i bokslutet.

Är kanske inte riktigt av samma åsikt där. På kort sikt, kanske, men på sikt behövs tillväxt också (företagets finansiära tillväxt alltså, inte marknadsandelen). Har du en liten marknadsandel blir det på sikt för svårt att öka på vinsten per passagerare så att du får en hyfsad tillväxt. Detta framför allt för Viking Line som traditionellt har begränsat sin marknad strikt till norra Östersjön. Läget är kanske något annorlunda på den globala kryssningsmarknaden.

13
Färjor / SV: Wasa Line visar kraftig tillväxt
« skrivet: 06 juli 2017, 13:58:12  »
Nu är väl inget fartyg beställt men dom planer man hittills presenterat så ligger passagerarkapaciteten lågt. Om jag minns rätt så skulle det nya fartyget bara ta 600passageraee. Det måste man se över och öka passagerarkapaciteten rejält.
800 enligt konceptstudien? Se https://www.deltamarin.com/references/nlc-ferry/

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 06 juli 2017, 13:35:18  »
Deltamarin skriver i ett pressmeddelande att Xiamen Shipbuilding (XSI) köper planerings- och projektledningstjänster av Deltamarin (för byggandet av Viking Lines nybygge) till ett värde av (mer än) 11 miljoner euro. Detaljplaneringen av fartyget och projektplaneringen sker i Finland under de kommande tolv månaderna.
Deltamarin skriver att enligt planerna är nybygget 10% mer energisnålt (i förhållande till lastkapaciteten) än Viking Grace.

https://www.deltamarin.com/2017/07/major-ropax-engineering-and-construction-support-contracts-for-deltamarin/

15
Färjor / SV: BP dockas i nästan sex veckor i början på 2018
« skrivet: 05 juli 2017, 09:59:19  »
De låter Galaxy gå kvällar från Åbo och morgnar från Stockholm under hela BP:s uppehåll. Då får de kvällskryssare (23h) från Åbo, också under södra Finlands sportlov (som börjar 16.2), och tills dess de som skidat i fjällen kommer tillbaka (24/25.2) så är Baltic Princess tillbaka så Galaxy kan återgå till kvällsavgång från Stockholm. Torsdag och fredag vecka sju (år 2018: 15 & 16.2) har traditionellt varit charterdagar (de sk abi-kryssningarna från Åbo för de som går ut gymnasiet)

Sidor: [1] 2