Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kehinde

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: MECKLENBURG-VORPOMMERN
« skrivet: 21 september 2018, 15:07:16  »
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?
Var det inte en del av däcket, som byttes ut??

2
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 21 september 2018, 15:03:43  »
Ta som ett exempel leasa, som för tanken till ett lånekontrakt av bilar eller maskiner och som används om t.ex, färjor ibland. Fartyg och då gäller det alla typer inom handelsflottan.
I min sinnesvärd chartrar man ett fartyg med eller utan besättning och inget annat. Men leasa ett fartyg, där går väl i alla fall gränsen.

Korrekt, man använder Timecharter, Bareboatcharter och numera även Bareboat-hire-purchase.
Om en ägare inte själv vill driva fartyget utan låta någon annan driva det så är det en Bareboatcharter.
Så da vil du si at MECKLENBURG-VORPOMMERN var en Bareboat-hire-purchase av Scandlines GmbH?
Hon var på en tioårig Timecharter  för Scandlines enligt "Fakta om fartyg".

3
Pollarsnack / Maritimt språkbruk.
« skrivet: 20 september 2018, 23:32:14  »
När man läser en del av inläggen, frapperas vi äldre av de många gånger underliga språkbruket, som kommer fram.
Kanske jag är en konservativ romantiker när det gäller det maritima och de uttryck som används.
Ta som ett exempel leasa, som för tanken till ett lånekontrakt av bilar eller maskiner och som används om t.ex, färjor ibland. Fartyg och då gäller det alla typer inom handelsflottan.
I min sinnesvärd chartrar man ett fartyg med eller utan besättning och inget annat. Men leasa ett fartyg, där går väl i alla fall gränsen.
Angöra en brygga är ett annat underligt uttryck för att inte tala om fartyg som krockar.

4
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 21 augusti 2018, 14:50:35  »
Förutom inom Norden då, där nordiska medborgare tack vare den nordiska passfriheten klarar sig med körkort. Det bör dock vara ett körkort (eller "annat dokument som beviljats av en myndighet") utfärdat i ett nordiskt land. Så t.ex. ett belgiskt körkort duger inte. Den nordiska passfriheten är starkare än Schengenavtalet, så för nordiska medborgare gäller passfriheten också om Schengen skulle kräva pass.
På anmodan av myndighet skall man kunna visa intyg/dokument på sitt medborgarskap och ett körkort anger bara i vilket land det är utfärdat.
Man behöver inte vara svensk medborgare för att ha ett svenskt körkort och det kan ställa till problem, om man inte har pass eller ett nationellt ID-kort, som i Sverige utfärdas av polismyndigheten.

5
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 21 augusti 2018, 13:42:58  »
Vill korrigera årtalet 1918 i mitt inlägg. Det skall så klart vara 2018.
Samtidigt vill jag gärna påpeka, att det där med resedokument, inte är en speciell svensk lag, utan en bestämmelse inom Schengenavtalet.
Om man är tvungen, att bevisa sitt medborgaskap för någon myndighet utanför Sverige, gäller inte körkortet, eftersom medborgarskapet inte anges där och den uppgiften kommer från UD i Stockholm.

6
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 20 augusti 2018, 17:02:00  »
Kehinde jag återger bara det svenska UD/ambassaden i Helsinki uppger.

Det stämmer till en viss del, men det svenska konsulatet/ambassaden i Helsingfors informerar på sin hemsida i början av 1918,iundanhåller inte en i sammanhanget ganska så viktig information.
Om du av skilda skäl blir anmodad av någon myndighet, att bevisa din nationalitet, d.v.s. legitimera dig som svensk medborgare, gäller inte körkortet som legitimation, utan man skall ha antingen ett pass eller ett nationellt ID-kort.
Det är i sådant fall upp till den enskilde personen ifråga, att bevisa sin nationella hemvist med en godkänd resehandling. Om inte kan berörda parter få fram den via ambassaden och det kan ta tid. Innan en garanti från, Sverige i det här fallet fås, är man olovligen i landet  ifråga och man kan få en hel del bekymmer.
Vi har haft passfrihet i de nordiska länderna under ganska många år, men det kvarstår, att kunna bevisa vem man är och där gäller inte ett körkort eftersom det endast talar om, att det är utfärdat i Sverige, men inte anger i vilket land körkortet i fråga är utfärdat.
Personligen har jag aldrig anmodats, att visa annat än körkortet, varken mitt svenska eller belgiska, men de flesta länderna inom EU har sedan Juli i år tajtat upp kontrollerna vid bl.a. gränserna, varför UD i Sverige rekommenderar pass eller nationellt ID-kort.

7
Beklagar. Det var inte menat som en pekpinne utan mer som en ren fråga.

Det finns inget att beklaga - jag tog det inte som en pekpinne. Mina smileys kanske inte syns? Det är svårt att vara lättsam i skriven form :)

Jag uppskattar informationen - det är bara bra. Jag fick som sagt min information från Birka, men man ska ju inte leva i en filterbubbla!

Som de skriver i artikeln. Kudoxaleden, även kallad Möjaleden eller Rödlögaleden.

Det är säkert som du skriver - att Möja är mer känt. Kudoxa är en liten plutt till ö som man kan knappt ser när man passerar den, även från däck 11. Jag tog i alla fall en bild på Kudoxa, som är med i min  reseberättelse.

P.S. Det jag skrev om att allt som står på Internet är sant, var menat som ett skämt.

Jag har tänkt skriva, men det har bara inte blivit och därför kommer det här lite sent.
De flesta byar och kommuner med självaktning historier om brudar, som omkommit på väg till sitt bröllop och väldigt ofta rör det sig om en brudsten, där olyckan varit framme.
Så och på Möja och kobben med varning för elkabel utanför Kyrkviken med Möja kyrka i bakgrunden  heter i folkmun Brudgrund och en flicka/brud på väg till vigseln drunknade här enligt sägnen i alla fall.
Kobben ifråga användes för en hel del år sedan som förbränningsplats för diverse förpackningsgods av bl.a. en lokal handelsbod i Berg. En affär, som inte finns längre, men den låg vid ångbåtsbryggans landfäste i Berg.
Affären i fråga hette G. Ström, men det kan nog betraktas som en överkurs eller onödigt vetande kanske.
Det fanns för övrigt fem affärer på Möja då varav två Konsum.
 

8
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 17 augusti 2018, 21:05:01  »
Aha tack ;)

Fast å andra sidan står det reglerna um man går in och söker på pass inom Schengen, där både Finland och Norge finns med.

9
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 16 augusti 2018, 19:16:54  »
här;

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/finland-helsingfors/vanliga-frågor-till-ambassaden/behöver-jag-pass-för-att-besöka-finland-eller-sverige/

Alltså körkort räcker...

Det svenska körkortet gäller som just körkort inom Europa och även i de flesta andra länder, så långt är allt frid och fröjd. Skulle man dock av olika skäl bli tvungen, att legitimera sig för en myndighetsperson som t.ex. polis, gränskontroll eller tulltjänsteman är körkortet inte ett godkänt dokument, utan där gäller det pass eller ett av myndigheterna utfärdat nationellt  ID-kort. I Sverige är det polismyndigheten, som till det facila priset av 400 Sek utfärdar ett sådant.
Observera, att ett ID-kort via t:ex banken, inte är en gällande eller accepterad legitimation utanför det land, där det utfärdats.

10
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 15 augusti 2018, 22:00:27  »
Jodå, körkortet har man ju alltid med sig.
Ska bli kul att se nya Värtahamnen för första gången. Har åkt Viking några år nu.
Vad rekommenderar ni för parkeringsplats? Jag brukade parkera vid Ica Kvantum förr.

Tror inte, att körkortet gäller som en ID-handling inom EU, utan enbart pass eller nationellt ID-kort är det giltliga.

11
Övrig sjöfart / SV: Japaner i Östersjön
« skrivet: 12 augusti 2018, 20:15:48  »
Vilken storlek och djupgående klara egentligen kanalerna i fråga??

12
Färjor / SV: Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 06 augusti 2018, 16:37:39  »
Jo jag undrade bara, eftersom du hänvisade till en östtysk sagesman och Östtyskland blev införlivat 1990 med övriga Tyskland.

13
Färjor / SV: Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 06 augusti 2018, 15:45:27  »
Hade Stena ägarintressen i m/s Sassnitz redan 1990??

14
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 15:32:29  »
 
Jeg skal jo innrømme at rederiet uttaler at Landings are possible only in a few places; these are not there to serve the purpose of polar bear observation, on the contrary: polar bears are only observed from aboard ships, from a safe distance. To prepare for a shore leave, the polar bear guards go ashore in advance after sighting the landing site as a group and without passengers. They then set up a land station and check the area again to make sure that there are no polar bears in sight. As soon as such an animal approaches, the shore leave would be stopped immediately, så har de virkelig fulgt de rutinene så var det kanskje et hendelig uhell.

Jeg har ikke problemer med å innrømme å ha tatt feil, men m.h.p. at det er lett å være smart, efterklok och raljerande bak en datamaskin så er det like lett å innta den lettvinte holdningen at sjøfolk gjør aldri feil, til enhver tid. Og hvor sitter Bjørn Holm, når han skriver sine innlegg, om ikke bak en datamaskin?
Nu får du väl ge dig i alla fall grabben. Lite självkritik borde nog vara på sin plats.

15
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 00:52:37  »
Var väll iof inte helt bra att en isbjörn behövde skjutas men.........

Varje år dör 3,1 miljoner barn pga undernäring, och, rubrikerna handlar om EN isbjörn......

Säger ganska mycket om dagens mediaklimatet och ”godhetssignalering” när man blåser upp en, i sammanhanget, oviktig nyhet.
Nå er vi vel inne i en helt annen diskusjon.

1) De barna dør vel neppe pga. at noen fra et cruiseskip har skutt dem.

2)"Derfor smaker appelsinjuice vondt etter at du har børstet tennene", "De venter barn igjen" (om noen kjendiser), "Derfor fikk bloggeren hatmail" er jo i tilfelle enda verre eksempler på mediefokusering.

Inlägget/kommentaren rör sig, om det överdrivna nyhetsvärdet och har inte med en miljöpartistisk åsikt att göra samt inte med apelsinsaft heller för den delen.

Sidor: [1] 2 3 ... 5