Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kehinde

Sidor: [1] 2 3
1
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 24 oktober 2017, 17:43:11  »
Men är inte de allra flesta rederierna helt självständiga redan idag ???

2
Färjor / SV: 700 passagerare fast på färja Norröna utanför Jylland
« skrivet: 20 oktober 2017, 20:41:27  »
Har jag missat något, men var det inte något med styrmaskinen, det rörde sig om??

3
Färjor / SV: Vad hände med M/S Zenobia?
« skrivet: 16 oktober 2017, 21:52:20  »
Låter som det handlar om, vad som kallas fria vätskeytor och deras inverkan på fartygs stabilitet.
En gir på en grad? Det är väl inte en gir utan en icke märkbar kursändring och det kan inte direkt ha med, att "rodret" hängde sig.
Mer troligt att styrmaskinen hängde sig på något sätt och gav fullt roderutslag.

4
Pollarsnack / SV: "Pråmhiss" i Jenisej uppströms Krasnojarsk
« skrivet: 06 oktober 2017, 12:57:10  »
Det är närmare till Bryssel, där den här typen av "slussning" har funnits ganska länge.

5
Kryssningsfartyg / SV: Disney Dream i mindre kollision
« skrivet: 04 oktober 2017, 15:30:43  »
Undra hur man lyckades med detta? Disney Dream backar rätt in i piren.

https://www.youtube.com/watch?v=Ilekd7_Kodw
Hvaddå? Piren blir ju uppenbarligen inte skadad. Ser ut som en suverän manöver med stålkontroll i mina ögon (eller en djävla tur).

Vilken pir pratar ni om? På filmsnutten ser man ingen i alla fall. Kan hon ha stött i någon pir i någon, ännu ej visad, film??

6
Kryssningsfartyg / SV: Disney Dream i mindre kollision
« skrivet: 04 oktober 2017, 13:46:42  »
Det bästa är kanske, att vänta på eventuella fakta. Om det kommer ut några vill säga. Det är ju inte någon större händelse så att säga.
Om man tittar på den inlagda sekvensen utan att ha förutfattade meningar, kan det möjligen vara så, att det var meningen att backa "utanför" dykdalben. När man upptäckte att t.ex. vinden drivit ner henne, försökte man svänga ut aktern.
På filmsekvensen ser man hur man backar med babords och går framåt på styrbords propeller och det är snabbaste sättet att få ut aktern från något hinder.
Som tidigare sagts, vet man inte hur, situationen uppstått och det har en viss betydelse i sammanhanget.
Men det är klart har man åkt på någon kryssning och är expert, kan det ju vara en upplevelse, att hitta ett klipp på nätet, där man får klanka på någon. Man behöver ju dessutom inte verifiera sitt inlägg heller.

7
Kryssningsfartyg / SV: Blåsigt i Karibien i höst
« skrivet: 07 september 2017, 21:07:08  »
Förslagsvis skulle vissa gå in på nätet och söka på "Ships  in storm". Ganska upplysande bilder/filmer.

8
Kryssningsfartyg / SV: Blåsigt i Karibien i höst
« skrivet: 07 september 2017, 14:36:19  »
Ja detta är inte kul alls om man ska vara seriös. Mycket skada som skett.

https://www.youtube.com/watch?v=M-WDrsX-OTc

Att någon orkan uppträder ute på Nordatlanten är något man kan bortse ifrån i det stora hela. Men de orkaner som drar fram utmed USAs östkust under orkansäsongen övergår i många fall till ett djupt lågtryck
De här lågtrycken har nog så starka stormvindar och dito vågor, men de bedarrar så småningom även om de kan vara nog så besvärliga.
Efterslängar av de djupaste lågtrycken kommer också Skandinavien  till godo och det har vi sett exempel på de senaste åren här i Sverige med översvämningar på västkusten, skövlade skogar elavbrott o.s.v,.
Men att tycka, det är kul med svår sjögång som passagerare på en färja, som "råkat" hamna i en svår storm och tycka det enbart är häftigt, är nog en ganska personlig uppfattning om vad som är kul.
Fast de flesta avgångar medfärjorna är guskelov inställda av den "underliga" anledningen, att det är risk för fartyg last och passagerares risk för liv och lem.
Herrarna, som kommenterat, kanske har en viss erfarenhet och inte något att avfärda eller med att tycka deras erfarenheter och reaktioner bara är skojiga.
Tyckandet mildras inte av en infantil smiley för att tycka herrarna överdriver med sin samlade erfarenhet, som kanske skulle kunna mana till eftertanke.

Ska jag upprepa? Jag vill alltså inte åka in i en orkan eller full storm utan jag vill känna lite gung. Kan vi avsluta där eller? Du behöver inte försvara hela argumentet, för det finns inget att försvara. Har också själv vart ute på sjön i mindre roliga förhållanden där personskador uppstått och resan inte vart njutbar alls. Ja, som passagerare...
Hur tolkar du nedanstående citat??
"Ja nu blir det åka av. Hurricane cruise here we go!"?
Det blir billigare att åka Lisebergs eller Gröna Lunds berg och dal bana ett par dagar i sträck utan paus.

9
Kryssningsfartyg / SV: Blåsigt i Karibien i höst
« skrivet: 07 september 2017, 13:13:50  »
Ja detta är inte kul alls om man ska vara seriös. Mycket skada som skett.

https://www.youtube.com/watch?v=M-WDrsX-OTc

Att någon orkan uppträder ute på Nordatlanten är något man kan bortse ifrån i det stora hela. Men de orkaner som drar fram utmed USAs östkust under orkansäsongen övergår i många fall till ett djupt lågtryck
De här lågtrycken har nog så starka stormvindar och dito vågor, men de bedarrar så småningom även om de kan vara nog så besvärliga.
Efterslängar av de djupaste lågtrycken kommer också Skandinavien  till godo och det har vi sett exempel på de senaste åren här i Sverige med översvämningar på västkusten, skövlade skogar elavbrott o.s.v,.
Men att tycka, det är kul med svår sjögång som passagerare på en färja, som "råkat" hamna i en svår storm och tycka det enbart är häftigt, är nog en ganska personlig uppfattning om vad som är kul.
Fast de flesta avgångar medfärjorna är guskelov inställda av den "underliga" anledningen, att det är risk för fartyg last och passagerares risk för liv och lem.
Herrarna, som kommenterat, kanske har en viss erfarenhet och inte något att avfärda eller med att tycka deras erfarenheter och reaktioner bara är skojiga.
Tyckandet mildras inte av en infantil smiley för att tycka herrarna överdriver med sin samlade erfarenhet, som kanske skulle kunna mana till eftertanke.

10
Övrig sjöfart / SV: 1897: Bärgad men åter sänkt i Luleå
« skrivet: 06 september 2017, 20:38:58  »
Bara som en liten tanke, vad gäller hjulångaren. Där ser man, varför vi kallar det skorsten på fartyg medan det heter funnel på engelska.

11
Lastfartyg / SV: Fripassagerare.
« skrivet: 05 september 2017, 21:04:53  »
Den enda gången, vilket i och för sig inte säger så mycket, var när vi fick "överta" två portugiser, som kommit över till New York med ett av rederiets fartyg. De hade smugit sig ombord i Lissabon och drömde om Amerika.
Eftersom vi skulle gå till Lissabon via Bilbao, blev vi transportör så att säga för dem tillbaka till Europa. Har för mig, att de fick hjälpa till med ditt och datt ombord och i Bilbao tillbringade de ett par dagar inlåsta i sjukhytten med en medlem från Guardia Civil som vakt utanför.
När vi lagt till i Lissabon, stod flertalet av besättningen utefter brädgången för att se vad som skulle hända vid mottagandet på kajen.
Det här hände under Salasars(?) tid på 60-talet och man hade väl hört om polisens brutalitet o.s.v.. Tänk vad propaganda kan inbilla en.
I vilket fall som helst, de två emigranterna leddes iväg ungefär 50 meter och efter ett kort samtal med den portugisiska polismännen fick, våra passagerare alltså, en klapp på ryggen och spankulerade iväg.
Hem för att berätta om sin resa till Amerika och bli berömda i hela kvarteret kanske.

12
Lastfartyg / SV: M/S "Torsholm"
« skrivet: 05 september 2017, 19:15:18  »
Det lär nog inte finnas direkt många kvar. som en gång seglat på de s.k. Lakebåtarna. SALs båtar av den typen hade som alla av amerikalinjens fartyg holm i sitt namn och detta sammansatt av ett enstavigt prefix, eller vad man nu skall kalla som t.ex. Ryholm, Erholm o.s.v..
På fotot ser det ut som om de gamla monkeybommarna finns kvar, men jag är inte 100, eftersom de går ihop med bakgrunden. Monkeybommarna användes för att landsätta "förtöjare", då man ofta var tvungen att förtöja i den gamla Lachine Ship Canal för att invänta mötande trafik. Bommarna svängdes ut med en av besättningen hängande i en båtmanstol som sänktes ner på kanalsidan och det fanns fasta pollare får förtöjning.
På Lakebåtarna fanns det vridbara klys (foto på Torsholm)   i brädgången och det var genom de här förtöjnings vajrarna drogs och man använde lastvincharna med lastvajrarna vid förtöjning utefter kanalen och i slussarna.
Då klysen var vridbara behövdes ingen koll under slussningarna och lastvincharna var lite speciella med en speciell koppling som kunde ställas in på automatisk gång. D.v.s. de slackad ut och tog in slack under slussningar vi behov.
Hade man en gång passerat Nordatlanten med en Lakebåt under storm visste man vad hav och vågor kunde ställa till. Skulle önska, att alla "stormfanatiker" fick uppleva en sådan vinterraesa. Man gick aldrig uppför en lejdare t.e.x., utan man flög i ordets rätta betydelse uppför i fartygets sättningar. Den allmänna frågan ombord var förresten, varför inte skorstenarna var målade med bottenfärg.
Käket under en sådan resa var f.ö. soppa av olika slag, som hängde under däck i en pyts.


13
Pollarsnack / SV: Flygplan - hjälp med identifiering tack!
« skrivet: 27 augusti 2017, 20:33:24  »
SE börjar de svenska registreringarna på, USA har N, Ryssland RA etc

SE begriper t.o.m. jag :)

Det jag inte trodde var att det räcker med tre bokstäver för en registreringsuppgift. Gäller det enbart små flygplan... bokstäverna kan ju inte räcka särskilt långt?
Nja små och små. Ett Boeing 747 är ju ganska stort flyg ;)

14
Pollarsnack / SV: Hjälp mig att identifiera en äldre buss!
« skrivet: 06 augusti 2017, 00:24:15  »
Kanske det inte direkt hör hit, men SS sålde de äldre bussarna, som det inte lönade sig att bygga om till högertrafik.
En smart entreprenör köpte en del av de gamla åkdonen, lackerade om dem och sålde dem som nya till Nigeria närmare bestämt Lagos och de höll inte värst länge där.
Den här affären kallades scaniaaffären och gjorde Scania omöjlig i landet eftersom det var Scaniabussar. Bussarna såldes ju som nya och alla trodde/visste, att det var Scania, som gjort en bedräglig affär. Har för mig att busstyperna hette Metropol och Capitol men är inte helt säker.
Som kuriosa kan nämnas, att det låg regummeringar på bussarna, regummeringar från SS egen regummeringsfabrik.
Den första enmansbetjänade SSbussen i Stockholm var förresten en amerikansk av märket Mac i början av 50-let och den kvaddades mitt på Skanstullsbron en halkig vinterdag.

15
Lastfartyg / SV: Fartygstrafik på Vänern och Göta älv
« skrivet: 03 augusti 2017, 13:36:48  »
Jag gillar personligen inte dessa fartyg då de inte är så vackra. Föredrar fartyg som Thuns tre äldre systrar eller Ahlmarks fartyg då dem har lite rejälare akterbygge, tycker att de fartygen är mkt finare! Men misstänker att Lifana mer är byggd för inlandssjöfart och inte oceangående som ahlmarks och Thuns fina fartyg så då är det nog lite lägre och mindre fartyg som gäller  ;)

//
Mvh Nils H
Det har Du nog helt rätt i. Groningen ligger ju inte precis vid kusten!
Nä det stämmer, men det exporterades bl.a. potatis från Groningen till t.ex. Spanien och andra medelhavsländer.

Sidor: [1] 2 3