Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kehinde

Sidor: [1] 2 3 ... 8
1
Lastfartyg / SV: M/S Panama Express (Bygge #56 från Öresundsvarvet)
« skrivet: 13 december 2018, 20:42:35  »
Första interiörbilden säger en hel de om hur trallen placeras vid, t.ex. rengöring/sopning av rummen. om du kollar extra noga ser du hur trallen har travats (längst ner till vänster).
Sopningen av lastrummen efter en bananlast var en av orsakerna till, att jag mönstrade av Coolaroo i salig åminnelse efter en resa med äpplen från Tasmanien. Enligt alla till hands stående uppgifter var, att det låg ormar från lasten kvar där och slött slingrade runt och personligen har jag en väl utvecklad ormfobi. Kunde inte föreställa mig en situation, där jag frivilligt skulle sopa upp gröna sådana och med skyfflar fylla säckar för vidare befordran över bord.
Bananerna lastades in i boxar med glesa sidor, men jag har glömt det korrekta namnet på dem. De här boxarna monterades efter hand som bananerna lastades.
Svaret på din fråga om luckorna, så lade man dem på däcket helt enkelt.
Notera, att det jag vet är av senare datum och kanske inte stämmer helt överens med förhållanden på 40-talet.
Bilden från Atlantic Express bör förresten vara från krigsåren med den tidens ganska så enkla livflottar och varför fallrepet är riggat under gång har jag inte en susning. Snabbembarkering vid behov kanske???

2
Lastfartyg / SV: M/S Panama Express (Bygge #56 från Öresundsvarvet)
« skrivet: 12 december 2018, 15:10:38  »
Om det kan vara till nytta, även om det inte gäller just M/S Panama Express.
M/S Coolaroo som byggdes 1955 hade metalluckor av ungefär samma storlek som visas på bild 1. De hade en tjocklek av cirka 15 cm och var lufttäta. Om det fanns isolering i dem låter jag vara osagt och de lyftas av med  lastbommarna. Det var inte, vad man kallar patentluckor.
På mellandäcken var luckorna av trä, fyllda med isolering och hade en tjocklek på omkring 20cm. Observera, att de här luckorna placerades mellan skärstockarna.
Vad kryssen anbelangar, skulle man kunna tänka sig, att de står för isolering, men det låter jag vara osagt.
Att det skulle vara skjutluckor är nog osannolikt, utan de streck, som är inritade, bör vara träbelägg på huvuddäcket längst ner.
Vad som inte framkommer eller visas på bilderna är de demonterbara bananutrymmena av trä, som fanns på den här typen av fartyg och observera, att det är lastbommar och inte kranar det rör sig om på ritningen.
Skulle förresten tro, att Sveabolagets Stella Marina hade ungefär samma utseende.

3
Färjor / SV: Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 04 december 2018, 23:54:28  »
Fast det kanske skulle nog vara ganska svårt för centralen ifråga, att ge någon typ av fysisk assistans.

4
Tankledning? Jag vill påstå att man innan tankbåten blev aktuell, använde gröna tankbilar som fylldes upp i Malmö.
Och hvar tar Du det påståendet ifrån?

En synonym till påstå är bl.a. hävda och då kanske konstaterandet blir mer exakt.

5
Färjor / SV: Nova Star knappt styrfart( blåst)
« skrivet: 01 december 2018, 00:23:20  »
Ja men ligger hon inte förtöjd i Nynäshamn, eller har jag totalt missat något?

6
Färjor / SV: Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 29 november 2018, 23:18:51  »
Fast det beror, på vad man tror sig mena med autopilot.

7
Färjor / SV: Lastbil välte på Wasa Express
« skrivet: 29 november 2018, 19:44:07  »
Alltid tråkigt med följderna av höststormar. Men egentligen är det inget extremt ovanligt för det lär nog ha hänt flera gånger förut. Bl a på Casino express (Fennia) på samma rutt utanför Holmsund år 2004.  Det kan bli stora vågor när de kommer sydväst ifrån. Men känns som Wasa Line skött denna incident utomordentligt bra med bra kommunikation till media och tydlighet vad som hände samt att folk fått hotell och mat och får resa imorgon istället.
Väntar bara på att Aftonbladet basunerar ut detta på sin förstasida. Men de har väl ingen journalist längre där uppe.
Det handlar ju faktisk också om att ha riktigt dimensionerade fästanordningar. Samma natt som GUSTAV VASA seglade också NILS HOLGERSSON. Inga lastbilar välte på henne. Det har faktiskt aldrig slitit sig något fordon på några av TT-Linies/Lines färjor under de 56 år de har trafikerat Trelleborg.
Gustav Vasa??  Går inte hon i trafik på Siljan?

8
Pollarsnack / SV: Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« skrivet: 28 november 2018, 16:32:10  »
Smuggelvaror ??? ???

9
Färjor / SV: Tågfärjor backar inte
« skrivet: 10 november 2018, 21:21:57  »
Men grundregeln gäller fortfarande, att fartyg inte får korsa en trång farled utan att ta hänsyn till trafiken i den trånga farleden. Öresund är minst sagt en trång farled och då bör färjorna se upp. Detta fritar å andra sidan fartyget i den trånga farleden, att i görligast mån undvika en ombordläggning samt med ljud- och ljussignaler göra det korsande fartyget om risken.
Ganska logiskt faktiskt om två färjor möts i mörker har befälet ombord på ett i farleden kommande svårt, att väja p.g.a. kollisionsrisken. då man hur man än gör, girar man i ett av de korsande fartygens gångriktning.

10
Färjor / SV: Tågfärjor backar inte
« skrivet: 10 november 2018, 14:36:14  »
De två kloten betyder nedsatt manövreringsförmåga och inget annat. På natten har man i stället två röda lanternor, som betyder samma sak.


11
Färjor / SV: Tågfärjor backar inte
« skrivet: 10 november 2018, 00:15:42  »
Handelsfartyg hade och har väl fortfarande för den delen, minst ett par klot ombord och de används internationellt och har alltid gjorts det.
Ett klot för ankarliggare och två klot för fartyg med nedsatt manöverförmåga och dessa internationella regler gällde mig veterligen alla länder och även i DDR.

12
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 07 november 2018, 16:41:51  »
Men nu skriver du ju utmärkt svenska, tidigare skrev du ju enkom på svenska. Mest för att underlätta för alla andra, det handlar inte om att vara svensklärare. Självklart är det ju i slutänden upp till dig själv.
Nej, det handlar inte om att vara svensklärare, men det är en del i detta forum som älskar att påpeka att jag inte följer modern rättskrivning, och i en tråd eskalerade det till att det blev trådens huvuddebatt - det var då jag gick över till att huvudsakligen skriva på norsk riksmål. Men vi kan ju testa om de klarar att hålla sig i fortsättningen.
Är det riktigt sant? Har för mig, att det rörde sig om en stavning, som togs bort för drygt 100 år sedan och det var väl inte någon större debatt utan närmare ett påpekande.
En del medlemmar på Landgången blev kanske sura då de i klump bl.a. kallades för "löst folk". Fast å andra sidan borde det väl vara överspelat och glömt vid det här laget.

13
Pollarsnack / SV: Et spørsmål til sjømennene i dette forum
« skrivet: 06 november 2018, 23:23:25  »

Hade tänkt köra via Ryssland söderut nästa gång vi sticker iväg men det stupade på visumreglerna. Skulle väldigt gärna veta hur dina källor i
den norska gentlemannaklubben kunde få visum utan att ha hotell bokade för hela resan.
Vel "Cycling with bears" var et arrangement med russiske organisasjoner som "innbydere". De ble også intervjuet og invitert til borgermesteren når de kom til Kamchatkahalvøyen. Men det hjalp dem lite når en av dem ble frastjålet sitt pass, han ble rett og slett nektet losji.

Så var dette for minst seks år siden - visumreglene blir bare strengere og strengere i Russland (selv om Putin vil ha Russland inn i Schengen - men der sier Sverige og Tyskland nei).

Videre er et norsk pass veldig godt å ha når man søker visum til Russland, det er derfor jeg vil beholde mitt norske statsborgerskap selv etter at jeg har flyttet til Skåne. Jeg antar at kehinde har et svensk pass.
Jo-då, jag har svenskt pass och det var väl si så där sex sju år sedan, son vi funderade på, att köra via Ryssland med husvagn, men då fick man inte visum, om man inte bodde på i förtid inbokat hotell och man var tvungen att bevisa bokningen.
Det kan absolut inte bero på, att Sverige är med i Schengenavtalet. Om det vore så, skulle väl samma sak gälla norska medborgare, eftersom Norge också är med i Schengenavtalet.
Kanske visumfördelarna för Norge beror på, Norges medlemskap i NATO och att Putin inte vill stöta sig med NATO. Vem vet??

14
Pollarsnack / SV: Et spørsmål til sjømennene i dette forum
« skrivet: 06 november 2018, 19:03:17  »
I Russland er det forbudt for privatpersoner å inneha nasjonsflagg - også det russiske.

Vilken källa har Du?

När jag googlar hittar jag inte den regeln, men, hittar dock nedan.

http://www.gov.ru/main/symbols/gsrf3_1_en.html

Artikel 9.1 verkar tyda på motsatsen.
Artikkel 9.1 sier bl.a. in such cases where the use of the flag is not a desecration of the flag of the Russian Federation. Så det blir jo et tolkningsspørsmål, omtrent som at samtlige organisasjoner i Russland, knyttet til internasjonale organisjoner, må registrere seg som utenlandske agenter.

Min kilde er to medelemmer av Travellers' Club Oslo som syklet fra Moskva til Kamchatka-haløyen, og som bl.a. ville forære et norsk flagg til noen som hadde vært hyggelig å hjelpe dem, og fikk da svaret at det kunne de ikke ta imot, fordi at det var forbudt for enkeltpersoner å være i besitning av, ikke bare utenlandske flagg, men nasjonsflagg overhodet.

Men de kan jo selvsagt ha tatt feil.... På den annen side står det veldig meget fint i en rekke russiske forordninger og regler, men det er jo ikke alltid det etterleves i virkeligheten.
Hade tänkt köra via Ryssland söderut nästa gång vi sticker iväg men det stupade på visumreglerna. Skulle väldigt gärna veta hur dina källor i
den norska gentlemannaklubben kunde få visum utan att ha hotell bokade för hela resan.


15
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 06 november 2018, 18:52:26  »
Alt bendir á, at tað fara at mangla eini 200.000 kubikk av gróti til stóru havnaútbyggingina í Havn, og tað má kommunan rinda eyka fyri. Kommunan má eisini rinda eyka fyri lønar- og prísvøkstur, millum annað á oljuni.

Tað er alt sum bendir á, at havnaútbyggingin í Havn verður nakað dýrari enn tær 490 milliónir krónurnar, sum avtalan við J&K ljóðaði upp á.

Enligt landgångens regler:

”Välkommen till Landgången! Landgången är till för diskussioner för alla som är intresserade av sjöfart. Forumet har medlemmar även från andra länder, men sidans främsta språk är svenska.”

Är rätt viktigt att forumet handlar om sjöfart och inte blir ett forum för nordiska språk.

För, hade meningen med inlägget varit att diskutera sjöfart hade det varit betydligt bättre att översätta det först.........
"Allt tyder på att det kommer att saknas 200 000 kubik(meter) fyllmassor til den stora hamnutbyggnden i T́orshavn, och det måste kommunen öka anslaget för. Kommunen måste också öka anslagen för löne- och prisväxt, bland annat på olja. Sammanfattningsvis innebär det at hamnutbyggnaden i Tórshavn blir något dyrare än de 490 miljoner kroner, som avtalet med J&K lyder på."

Fornøyd? :P

Ser, att din dator innehåller åtminstone å och ö nu. Ett steg i rätt riktning skulle man kunna säga.
 

Sidor: [1] 2 3 ... 8