Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kehinde

Sidor: [1] 2 3 4
1
Lastfartyg / SV: Handelsflottan världsserie
« skrivet: 19 februari 2018, 17:06:08  »
Om det var just Apollo som under vikingflagg abonnerade på titeln, kommer jag inte ihåg. Men en vikingfärja var det definitivt.

2
Lastfartyg / SV: Handelsflottan världsserie
« skrivet: 14 februari 2018, 15:44:37  »
Har för mig, att en av Viking Lines färjor abonnerade på  handelsflottans världsserie under 60-talet.
Om hur man sökte folk, som spelade fotboll anställdes på Paraguay, snackades det en hel del om bland besättningarna på den tiden. Om det var en skröna eller inte låter jag vara osagt, men om det finns några gamla Johnssonseglare, som kan verifiera hur det låg till.

3
Övrig sjöfart / SV: Sveriges Handelsfotta - 83 fartyg
« skrivet: 01 februari 2018, 20:09:29  »
Sveabolaget hade bara det ungefär lika många fartyg en gång i tiden. Bara som en jämförelse med dagens svenska handelsflotta vill säga.

4
Lastfartyg / SV: Akterförtöjning
« skrivet: 12 december 2017, 20:58:22  »
Gillar definitivt fallrepet. Har klättrat på samma lutning flertal gånger genom åren, men fyllenätet är väl lite dåligt uppsatt.

D

Titta lite mer noggrant så ser du det

5
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 24 oktober 2017, 17:43:11  »
Men är inte de allra flesta rederierna helt självständiga redan idag ???

6
Färjor / SV: 700 passagerare fast på färja Norröna utanför Jylland
« skrivet: 20 oktober 2017, 20:41:27  »
Har jag missat något, men var det inte något med styrmaskinen, det rörde sig om??

7
Färjor / SV: Vad hände med M/S Zenobia?
« skrivet: 16 oktober 2017, 21:52:20  »
Låter som det handlar om, vad som kallas fria vätskeytor och deras inverkan på fartygs stabilitet.
En gir på en grad? Det är väl inte en gir utan en icke märkbar kursändring och det kan inte direkt ha med, att "rodret" hängde sig.
Mer troligt att styrmaskinen hängde sig på något sätt och gav fullt roderutslag.

8
Pollarsnack / SV: "Pråmhiss" i Jenisej uppströms Krasnojarsk
« skrivet: 06 oktober 2017, 12:57:10  »
Det är närmare till Bryssel, där den här typen av "slussning" har funnits ganska länge.

9
Kryssningsfartyg / SV: Disney Dream i mindre kollision
« skrivet: 04 oktober 2017, 15:30:43  »
Undra hur man lyckades med detta? Disney Dream backar rätt in i piren.

https://www.youtube.com/watch?v=Ilekd7_Kodw
Hvaddå? Piren blir ju uppenbarligen inte skadad. Ser ut som en suverän manöver med stålkontroll i mina ögon (eller en djävla tur).

Vilken pir pratar ni om? På filmsnutten ser man ingen i alla fall. Kan hon ha stött i någon pir i någon, ännu ej visad, film??

10
Kryssningsfartyg / SV: Disney Dream i mindre kollision
« skrivet: 04 oktober 2017, 13:46:42  »
Det bästa är kanske, att vänta på eventuella fakta. Om det kommer ut några vill säga. Det är ju inte någon större händelse så att säga.
Om man tittar på den inlagda sekvensen utan att ha förutfattade meningar, kan det möjligen vara så, att det var meningen att backa "utanför" dykdalben. När man upptäckte att t.ex. vinden drivit ner henne, försökte man svänga ut aktern.
På filmsekvensen ser man hur man backar med babords och går framåt på styrbords propeller och det är snabbaste sättet att få ut aktern från något hinder.
Som tidigare sagts, vet man inte hur, situationen uppstått och det har en viss betydelse i sammanhanget.
Men det är klart har man åkt på någon kryssning och är expert, kan det ju vara en upplevelse, att hitta ett klipp på nätet, där man får klanka på någon. Man behöver ju dessutom inte verifiera sitt inlägg heller.

11
Kryssningsfartyg / SV: Blåsigt i Karibien i höst
« skrivet: 07 september 2017, 21:07:08  »
Förslagsvis skulle vissa gå in på nätet och söka på "Ships  in storm". Ganska upplysande bilder/filmer.

12
Kryssningsfartyg / SV: Blåsigt i Karibien i höst
« skrivet: 07 september 2017, 14:36:19  »
Ja detta är inte kul alls om man ska vara seriös. Mycket skada som skett.

https://www.youtube.com/watch?v=M-WDrsX-OTc

Att någon orkan uppträder ute på Nordatlanten är något man kan bortse ifrån i det stora hela. Men de orkaner som drar fram utmed USAs östkust under orkansäsongen övergår i många fall till ett djupt lågtryck
De här lågtrycken har nog så starka stormvindar och dito vågor, men de bedarrar så småningom även om de kan vara nog så besvärliga.
Efterslängar av de djupaste lågtrycken kommer också Skandinavien  till godo och det har vi sett exempel på de senaste åren här i Sverige med översvämningar på västkusten, skövlade skogar elavbrott o.s.v,.
Men att tycka, det är kul med svår sjögång som passagerare på en färja, som "råkat" hamna i en svår storm och tycka det enbart är häftigt, är nog en ganska personlig uppfattning om vad som är kul.
Fast de flesta avgångar medfärjorna är guskelov inställda av den "underliga" anledningen, att det är risk för fartyg last och passagerares risk för liv och lem.
Herrarna, som kommenterat, kanske har en viss erfarenhet och inte något att avfärda eller med att tycka deras erfarenheter och reaktioner bara är skojiga.
Tyckandet mildras inte av en infantil smiley för att tycka herrarna överdriver med sin samlade erfarenhet, som kanske skulle kunna mana till eftertanke.

Ska jag upprepa? Jag vill alltså inte åka in i en orkan eller full storm utan jag vill känna lite gung. Kan vi avsluta där eller? Du behöver inte försvara hela argumentet, för det finns inget att försvara. Har också själv vart ute på sjön i mindre roliga förhållanden där personskador uppstått och resan inte vart njutbar alls. Ja, som passagerare...
Hur tolkar du nedanstående citat??
"Ja nu blir det åka av. Hurricane cruise here we go!"?
Det blir billigare att åka Lisebergs eller Gröna Lunds berg och dal bana ett par dagar i sträck utan paus.

13
Kryssningsfartyg / SV: Blåsigt i Karibien i höst
« skrivet: 07 september 2017, 13:13:50  »
Ja detta är inte kul alls om man ska vara seriös. Mycket skada som skett.

https://www.youtube.com/watch?v=M-WDrsX-OTc

Att någon orkan uppträder ute på Nordatlanten är något man kan bortse ifrån i det stora hela. Men de orkaner som drar fram utmed USAs östkust under orkansäsongen övergår i många fall till ett djupt lågtryck
De här lågtrycken har nog så starka stormvindar och dito vågor, men de bedarrar så småningom även om de kan vara nog så besvärliga.
Efterslängar av de djupaste lågtrycken kommer också Skandinavien  till godo och det har vi sett exempel på de senaste åren här i Sverige med översvämningar på västkusten, skövlade skogar elavbrott o.s.v,.
Men att tycka, det är kul med svår sjögång som passagerare på en färja, som "råkat" hamna i en svår storm och tycka det enbart är häftigt, är nog en ganska personlig uppfattning om vad som är kul.
Fast de flesta avgångar medfärjorna är guskelov inställda av den "underliga" anledningen, att det är risk för fartyg last och passagerares risk för liv och lem.
Herrarna, som kommenterat, kanske har en viss erfarenhet och inte något att avfärda eller med att tycka deras erfarenheter och reaktioner bara är skojiga.
Tyckandet mildras inte av en infantil smiley för att tycka herrarna överdriver med sin samlade erfarenhet, som kanske skulle kunna mana till eftertanke.

14
Övrig sjöfart / SV: 1897: Bärgad men åter sänkt i Luleå
« skrivet: 06 september 2017, 20:38:58  »
Bara som en liten tanke, vad gäller hjulångaren. Där ser man, varför vi kallar det skorsten på fartyg medan det heter funnel på engelska.

15
Lastfartyg / SV: Fripassagerare.
« skrivet: 05 september 2017, 21:04:53  »
Den enda gången, vilket i och för sig inte säger så mycket, var när vi fick "överta" två portugiser, som kommit över till New York med ett av rederiets fartyg. De hade smugit sig ombord i Lissabon och drömde om Amerika.
Eftersom vi skulle gå till Lissabon via Bilbao, blev vi transportör så att säga för dem tillbaka till Europa. Har för mig, att de fick hjälpa till med ditt och datt ombord och i Bilbao tillbringade de ett par dagar inlåsta i sjukhytten med en medlem från Guardia Civil som vakt utanför.
När vi lagt till i Lissabon, stod flertalet av besättningen utefter brädgången för att se vad som skulle hända vid mottagandet på kajen.
Det här hände under Salasars(?) tid på 60-talet och man hade väl hört om polisens brutalitet o.s.v.. Tänk vad propaganda kan inbilla en.
I vilket fall som helst, de två emigranterna leddes iväg ungefär 50 meter och efter ett kort samtal med den portugisiska polismännen fick, våra passagerare alltså, en klapp på ryggen och spankulerade iväg.
Hem för att berätta om sin resa till Amerika och bli berömda i hela kvarteret kanske.

Sidor: [1] 2 3 4