Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stormwind Simulator

Sidor: [1]
1
Lastfartyg / SV: m/s Jöhrns roll i m/s Irmas förlisning 1968?
« skrivet: 20 september 2018, 17:21:17  »
Hittade sedermera lite info om Jörn, på utmärkta sextanten.eu:

http://sextanten.eu/torrlast/j/ms-jorn-

Därmed verkar inte Jörn ha haft något med Irma att göra (Jörn gick inomskärs - "förliste vid Utö fyr i Stockholms södra skärgård"), och frågan är nu:

Skepp i nöd, eller andra distraktioner, mellan Svenska Björn och Lågskär den 25.10 1968?

2
Lastfartyg / m/s Jöhrns roll i m/s Irmas förlisning 1968?
« skrivet: 27 augusti 2018, 21:15:11  »
Vi är ett gäng på finska sidan som försöker hitta/reda ut vad som hände 45-meters m/s Irma natten mellan fredagen den 25 och 26.10 1968. Hon var på väg från Klaipeda till Raumo med 480 ton antracit. Under natten steg en storm upp på några timmar, med styrka max 26 m/s sydväst som vred mot nordväst den 26:e. Irma saknades först på måndagen 27.10. Man hade från fartyget beställt lossare till 26.10 08:00 men dessa bara vände hem igen då inget fartyg syntes. Ombord fanns 11 pers, 4 bröder med 3 fruar och ett 3-årigt barn samt 3 manskap. En bror hittades 4 dagar senare mellan Åland och Finland, ihjälfrusen, 10 saknas fortfarande. Det är sannolikt att Irma förliste ungefär nordost om Åland.

Radiotrafiken var knapp, och mysteriet är stort. Vi har ändå kommit en bit på väg, och vi vet med ganska god säkerhet (bokförda radiosamtal, anhörigas utlåtanden) att
- Irma fanns vid Svenska Björn den 25.10 kl. 08:35
- Irma fanns vid sidan av Lågskär samma dag 18:00
- Irma fanns på en linje Söderarm - Nyhamn lite efter kl. 18.

Problemet är att Svenska Björn - Lågskär borde ta ca 2 timmar med ca 11 knop men tog 9 timmar 25 minuter. Irma hade ingen orsak att stanna, tvärtom hade de bråttom, och de 4 bröderna var skickliga sjömän. Härmed söker vi efter en distraktion.

Vi har hittat en: Västtyska m/s Jöhrn (eller Jörn) var i nöd och enligt svenska radionyheter som snappades upp av en hamnkapten i Jakobstad, följande vecka, räddade en svensk helikopter (samtliga?) 5 ombordvarande den 26.10. Jörn var på väg från Ystad till Jakobstad med 700-800 kubik trä men fick uppenbarligen problem på Ålands hav. Vi har tänkt att en tänkbar orsak till Irmas över 7-timmars fördröjning kunde vara assistans till Jöhrn, eller att hon blev ålagd standby.

Finns här någon som kan ge oss något om Jöhrn/Jörn? Om Irma gjorde en ologisk paus den 25:e mellan 08:35 och 18:00 men Jöhrns besättning lyftes den 26:e, och ifall de nu hade Jöhrn som orsak, måste Jöhrns problem ha börjat den 25:e.

Vi är tacksamma för vinkar! Tidpunkter och positioner vore väldigt fint, i första hand re. Jöhrn men förstås hör vi gärna ifall det finns något om Irma på svenska sidan (vi har troligen allt som finns i Finland). Bäst vore förstås Jöhrns och sjöräddningens loggböcker. Vi betalar portot :-).

Finska Rundradion om Irma:
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/25/mysteriet-med-ms-irma-borgafamilj-forlorade-atta-medlemmar-men-ingen-vet-var-och

Podcast om Irma, Finska Rundradion:
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/06/06/mysteriet-irma-ny-podcast-om-fartyget-som-forsvann-och-sorgen-som-lever-kvar

Hufvudstadsbladet om Irma:
https://www.hbl.fi/artikel/m-s-irmas-undergang-blir-bok-och-tv/

arkivkopia.se om Jörn:
http://arkivkopia.se/sak/digmus-smm-Fo59867A

Thx / Tomas

3
Övrig sjöfart / SV: Kajplatser saknas i Goteborgs innerhamn
« skrivet: 29 oktober 2017, 18:21:25  »
Eller så slänger man ut flytande eländet i bilden nedan. Södra Hamnen Helsingfors. Kameran ungefär ovan om Viking Line, presidentslottet rakt framöver. Sök "helsinki allas" för flera bilder. Till vänster klantiga extra bryggor som kompensation.


4
Övrig sjöfart / SV: Rate of Turn, ROT
« skrivet: 13 oktober 2017, 14:40:14  »
Tack, det var ett bra svar!

Efter vidare studier noterade jag att det, förutom metoderna du nämnde, finns både lasergyros och solid state gyros. Den förra funkar så att man låter en ljusstråle gå igenom en ring med spegelytor på insidan (eller triangel med speglar inuti, etc) och mäter tiden det tar för ljuset att gå runt. Om ringen (dvs. höljet), inklusive sändaren/givaren roterar, tar det kortare/längre tid innan strålen träffar sändaren/givaren i ryggen. Om man sedan vet hur stor skillnaden blev och hur lång tid det tog kan man konkludera ROT. Solid state gyros fungerar enligt principen att en vibration bibehåller sin riktning i ett fast medium. Om man t.ex dänger en kyrkklocka med slägga från söderifrån, sedan roterar klockan ett kvarts varv, så vibrerar den fortfarande som om man skulle slå den från söder. Om man sedan placerar en fast givare på klockhöljet kan den notera att vibrationen sker i en annan riktning i förhållande till sej själv. Om man vet den nya riktningen och mätte tiden kan man konstatera ROT. Grejerna är förstås minimalt små. Allt hittar dom på :-). Enklast är det väl ändå att använda metoderna (kompass/GPS) du nämnde.

Men ROT är ju inte lika med den geometriska sanningen. Om ROT är 36 grader/min (= ett varv tar 10 min) och farten 10 knop (= 3086.6 m på 10 minuter), skulle radien på helt varv för fartyget bli 491.2 meter. I verkligheten sker slip och varvet tar betydligt längre tid och varvets radie blir betydligt större.

Undrar ännu: Finns det något instrument ombord som mäter den geometriska gir-radien? Inte alltså ROT, utan radien på det cirkelsegment som en gir utför "over ground"? Jag vet att plotter/radar/autopilot-softvaran gör detta men har vi något dedikerat instrument för ändamålet? Som t.ex. berättar att RoT är 30 (varav följder att motsvarande cirkelradie är 491 meter men [vahetere-radien] är 700 meter? Eller är det så att detta enbart ritas ut i displayen som en prognos (t.ex. påföljande skrovbilder)?

5
Övrig sjöfart / Rate of Turn, ROT
« skrivet: 12 oktober 2017, 16:47:08  »
Skulle villa ställa en fråga till sådana som har erfarenheter av ROT-indikatorer på flytetyg av olika storlek.

Enligt gängse fakta mäts ROT med hjälp av gyroskop. Därmed frigörs mätningen från själva farkosten, mätningen vet inte om var den befinner sej. Endast rörelsebanan har betydelse.

IMO har lite anvisningar på adressen:
http://www.imo.org/blast/blastDataHelper.asp?data_id=24426&filename=A526(13).pdf

Allt ok så läge vi talar om ett fartyg, som är stort och har långsamma rörelser både i vågorna och i kursändring. Men hur är det med mindre flytetyg?

Q: Minsta flytetyg med ROT-indikator bland instrumenten? Och i så fall, hur fungerar givaren? Är det fortfarande frågan om gyroskop, eller har man "fuskat" och använder t.ex. skrovets riktning (dvs. inte samma som COG), eller kanske de senaste GPS-punkterna?

Om man använder skrovets riktning blir det ju lite fel, eftersom skrovet "räker" (glider) i sidled i en gir. Skrovets riktning indikerar hela tiden en cirkel med mindre diameter än den förverkligade.

Om man å andra sidan använder GPS-punkter, blir det ju ifs rätt. Dock kan ett problem vara att en liten, tillfällig och irreguljär positionsändring orsakar en stor förändring i ROT. Stora fartyg gör mera sällan "sidstepp" men ett 24-meters skrov kan mycket väl tillfälligt glida någon meter i sidled trots att giren som helhet har en bibehållen och konsekvent radie.

Vad har ni sett för olika slag av ROT-implementeringar, ombord på vad, hur snabbt och stort? Något om funktion och karakteristika?

Fokuserar själv på skrovlängder under 30 meter och det är ju frågan om simulator. Thx! - Tomas

Sidor: [1]