Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stormwind Simulator

Sidor: [1]
1
Övrig sjöfart / SV: Kajplatser saknas i Goteborgs innerhamn
« skrivet: 29 oktober 2017, 18:21:25  »
Eller så slänger man ut flytande eländet i bilden nedan. Södra Hamnen Helsingfors. Kameran ungefär ovan om Viking Line, presidentslottet rakt framöver. Sök "helsinki allas" för flera bilder. Till vänster klantiga extra bryggor som kompensation.


2
Övrig sjöfart / SV: Rate of Turn, ROT
« skrivet: 13 oktober 2017, 14:40:14  »
Tack, det var ett bra svar!

Efter vidare studier noterade jag att det, förutom metoderna du nämnde, finns både lasergyros och solid state gyros. Den förra funkar så att man låter en ljusstråle gå igenom en ring med spegelytor på insidan (eller triangel med speglar inuti, etc) och mäter tiden det tar för ljuset att gå runt. Om ringen (dvs. höljet), inklusive sändaren/givaren roterar, tar det kortare/längre tid innan strålen träffar sändaren/givaren i ryggen. Om man sedan vet hur stor skillnaden blev och hur lång tid det tog kan man konkludera ROT. Solid state gyros fungerar enligt principen att en vibration bibehåller sin riktning i ett fast medium. Om man t.ex dänger en kyrkklocka med slägga från söderifrån, sedan roterar klockan ett kvarts varv, så vibrerar den fortfarande som om man skulle slå den från söder. Om man sedan placerar en fast givare på klockhöljet kan den notera att vibrationen sker i en annan riktning i förhållande till sej själv. Om man vet den nya riktningen och mätte tiden kan man konstatera ROT. Grejerna är förstås minimalt små. Allt hittar dom på :-). Enklast är det väl ändå att använda metoderna (kompass/GPS) du nämnde.

Men ROT är ju inte lika med den geometriska sanningen. Om ROT är 36 grader/min (= ett varv tar 10 min) och farten 10 knop (= 3086.6 m på 10 minuter), skulle radien på helt varv för fartyget bli 491.2 meter. I verkligheten sker slip och varvet tar betydligt längre tid och varvets radie blir betydligt större.

Undrar ännu: Finns det något instrument ombord som mäter den geometriska gir-radien? Inte alltså ROT, utan radien på det cirkelsegment som en gir utför "over ground"? Jag vet att plotter/radar/autopilot-softvaran gör detta men har vi något dedikerat instrument för ändamålet? Som t.ex. berättar att RoT är 30 (varav följder att motsvarande cirkelradie är 491 meter men [vahetere-radien] är 700 meter? Eller är det så att detta enbart ritas ut i displayen som en prognos (t.ex. påföljande skrovbilder)?

3
Övrig sjöfart / Rate of Turn, ROT
« skrivet: 12 oktober 2017, 16:47:08  »
Skulle villa ställa en fråga till sådana som har erfarenheter av ROT-indikatorer på flytetyg av olika storlek.

Enligt gängse fakta mäts ROT med hjälp av gyroskop. Därmed frigörs mätningen från själva farkosten, mätningen vet inte om var den befinner sej. Endast rörelsebanan har betydelse.

IMO har lite anvisningar på adressen:
http://www.imo.org/blast/blastDataHelper.asp?data_id=24426&filename=A526(13).pdf

Allt ok så läge vi talar om ett fartyg, som är stort och har långsamma rörelser både i vågorna och i kursändring. Men hur är det med mindre flytetyg?

Q: Minsta flytetyg med ROT-indikator bland instrumenten? Och i så fall, hur fungerar givaren? Är det fortfarande frågan om gyroskop, eller har man "fuskat" och använder t.ex. skrovets riktning (dvs. inte samma som COG), eller kanske de senaste GPS-punkterna?

Om man använder skrovets riktning blir det ju lite fel, eftersom skrovet "räker" (glider) i sidled i en gir. Skrovets riktning indikerar hela tiden en cirkel med mindre diameter än den förverkligade.

Om man å andra sidan använder GPS-punkter, blir det ju ifs rätt. Dock kan ett problem vara att en liten, tillfällig och irreguljär positionsändring orsakar en stor förändring i ROT. Stora fartyg gör mera sällan "sidstepp" men ett 24-meters skrov kan mycket väl tillfälligt glida någon meter i sidled trots att giren som helhet har en bibehållen och konsekvent radie.

Vad har ni sett för olika slag av ROT-implementeringar, ombord på vad, hur snabbt och stort? Något om funktion och karakteristika?

Fokuserar själv på skrovlängder under 30 meter och det är ju frågan om simulator. Thx! - Tomas

Sidor: [1]