Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - JoonasK

Sidor: [1] 2 3 ... 16
1
Tack för detta! Har också funderat ta en tur någon gång men nästa sommar ska det äntligen bära av när Nordlink kommer på rutten.

2
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 03 december 2017, 22:19:34  »
Men det här är alldeles extra, med Botnia Express och Mikkel Mols. Några fler bilder sparade på sistnämnda? Fick du någon bild på Aurella inkommande i Mariehamn?

3
Kryssningsfartyg / SV: Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 30 november 2017, 22:49:20  »
Kan man prata flygplan så kanske man också kan prata mat?

I Peru kan man pröva på och äta helstekt marsvin. Serveras med huvud, tassar och klor intakta. Smakar inte så tokigt även om det kan vara lite kladdigt och käka.

Populärt även i grannländerna. Särskilt bland indianerna. Såg en uppgift om att 60 miljoner marsvin per år konsumeras i Peru. I indianbyarna leker förstås barnen med marsvinen som på andra ställen i världen, men så vips, åker lekkamraten ned i pannan.

Annars är förstås Ceviche nationalrätten och som bäst kan beskrivas som en typ av inlagd sill, fast med olika typer av fisk och där marineringen består av lime eller motsvarande citrus. Serveras numera också i Sverige.

Finns som ”fast food”, men serveras även med mer elegans från Mexico till Chile utmed hela Stilla Havskusten.

Gärna! Ceviche är bland det bästa jag ätit på Filippinerna dessutom, Pacific connection där länderna emellan tror jag. Men marsvin... Nej tack. ;)

4
Kryssningsfartyg / SV: Nu bär det av på kryssning igen!
« skrivet: 29 november 2017, 03:05:16  »
Vilken drömresa!

Jag har inte åkt genom dom gamla Slussarna, men det är säkert intressant med dom nya också! :)

Det är fortfarande buss eller annan transport till Santiago från San Antonio/Valparaiso som gäller innan flyg mot Europa.

Flygbolagen är följande: Lufthansa A321 till München, A330-300 till Miami, skulle varit en A340-600 så nu är jag lite sur. :( KLM Boeing 777 från Santiago till Buenos Aires, och så Lufthansa Boeing 747-800 till Frankfurt med avslutningen i en A321 till ARN.
340-600 och 748 var lite av anledningarna till att jag ville flyga med LH även om priset förstås också spelar in.

//R

Vilken otur! Borde vara olagligt att byta från 346 till 333 bara sådär!  >:( ;)
A346 står högt på önskelistan även här. Så synd att de är så få samt mest flyger in och ut från MUC.

Men B748 är en mycket bra maskin, tyvärr har jag flugit den enbart en gång FRA-ORD.

5
https://www.youtube.com/watch?v=Lp-kez40aRY
En youtube film funnen av Marko Stampehl

 :'(

Hade jag vetat att de höll henne i Quy Nhon, hade kanske försökt att ta mig dit sist i 2015 när jag besökte Hoi An. Jag hade trott att hon legat nära Kambodza dessa år efter flaggbyte. Men Vietnam är ett enormt land, så man råkar inte dit av en slump.

6
Färjor / SV: Bohus
« skrivet: 28 november 2017, 11:18:02  »
När kommer nybygget att levereras. Jag vill gärna göra en sista tur med gamla Prinsessan Desirée. Reste med henne första gången i juni 1971 när hon bara hade varit i trafik några dagar.

Runt 2020 lär det ske, så man har ju tid. Av samma anledning är inbokad på en tur nästa vår. Var en av mina första färjor jag rest med, på en semester till Danmark 1987.

7
Så nu har hon kapsejsat.
Då är "stor-fransyskorna" 

Wellamo, Dana Gloria, Svea Corona, King of Scandinavia, Color Viking, Jupiter. En trist vy.

 Hade hoppats att man kunde ha tagit henne från säg Phu Quoc till Koh Rong på någon semester, särskilt när systern Wasa Queen blev så kortvarig som Arberia, men tyvärr verkade hon vara i nästan 10 år syssellös.

8
Färjor / SV: Massor med byggbilder på Silja Serenade & Symphony!
« skrivet: 28 november 2017, 00:32:53  »
Nu la du till ang färgen, men "felvänd" är ju sälen iaf 2008 med enligt bild på FoF?!

Jag skrev:

Alldeles rätt. Till början tänkte man använda samma stil som på Silja Star, helblå säl som på BB-sidan tittar mot fören.

Felvänd och helblå!


Och det hade hon inte eftersom sälen började trafiken med sin blåvita kostym och nosan mot aktern även på bb-sidan från trafikstarten, alltså november 1990:

https://photos.app.goo.gl/gFN1FHMj6XMoxzNL2

Och man kan ju lägga till att Finnjet hade samma grej med bb-sidans skorsten som hade en säl som tittade mot färdriktningen 1990-92 alltså ”nosan som pekade mot fören” men hon hade även en svart färgsättning till skilnad från övriga i flottan. 1993 rättades felet, 1994 fick hon Silja Line texten på skrovet i blå och 1997 målades allt annat med blått som varit svart.

Silja Opera hade ju samma ”fel” med sälen på skorstenens BB-sida under hela sin tid hos Silja 2002-06.

9
Färjor / SV: Massor med byggbilder på Silja Serenade & Symphony!
« skrivet: 27 november 2017, 17:52:05  »
Tack för det, mycket trevliga bilder.

Ser att man lyckats få sälen på babordssidan av skorstenen felvänd på Serenade. Detta måste ha rättats till innan färdigställandet.

Vad ser du som jag missar, ser ut på byggbilderna som den gjorde tills Tallink gjorde om sälarna ?!  ???

Så här har det väl aldrig sett ut?

https://m.facebook.com/valkeatlaivat/photos/a.1956975254318702.1073741888.175010782515167/1956975864318641/?type=3&source=54



Felvänd säger du ju? eller?

Felvänd och helblå!

Färgen i Silja Line-texten på skrovet var också av ljusare blå till början, ungefär likadan med Finnjets första färgsättning hos Silja 1987-88.

10
Färjor / SV: Massor med byggbilder på Silja Serenade & Symphony!
« skrivet: 27 november 2017, 16:26:07  »
Alldeles rätt. Till början tänkte man använda samma stil som på Silja Star, helblå säl som på BB-sidan tittar mot fören. Men sen ändrades det någon gång före hösten till det som det blev för många år framöver. Symphony fick ju samma vid varvet men före provturer hade man redan målat ögonen blå. :)

11
Färjor / SV: Eckerös Finlandia utökar tidtabellen efter nyår
« skrivet: 24 november 2017, 18:47:23  »
Hvorfor ikke lenger seile om natten?
For lite lugarer?

Snarare efterfrågan - nattavgången från Tallinn är mindre attraktiv för många jämfört med tidiga morgonen.

12
Reseberättelser / SV: Två olika sjövägar till Litauen
« skrivet: 21 november 2017, 04:55:36  »
Tack så mycket för ett annat häftigt reportage, Kim! Av någon anledning undrade jag alltid som unge hur det kan se ut på insidan av Traveller alltså Patria Seaways. Nu äntligen får man svaret. :D

13
Reseberättelser / SV: Weekendresa med MS Lofoten
« skrivet: 21 november 2017, 04:54:13  »
Nej nu blir man riktigt sugen att ta den turen med just Lofoten! Har alltid trott att de nyare fartygen i flottan skulle bjuda på något mer unikt, men det här verkar vara grejen. Tack för ett mycket fint reportage återigen!

14
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 17 november 2017, 19:29:28  »
Försöker att inte bli tjatig men... En färja som INTE har shoppingmöjligheter ombord på denna linje i jämförelse till övriga OCH saknar restaurangkoncept som gör intäkter IHOP med oerhört låga biljettpriser. Ja, det har jag sagt från april, detta var ett dyrt sätt att köpa passagerare från de övriga. Till vilken nytta? Megastar gör vinst därför att trots ungefärligt samma volymer som med Superstar, har man sådant utbud ombord som gör att folk vill köpa det som det finns där. Samma gäller XPRS. Man handlar och vill återvända när man får nästa resa gratis då man handlar. Det gick inte med FSTR. Nästa år måste man komma med ett par som inte haltar i koncept och utbud som det gjort i år. Det var inte svårt att förutse redan i våras.

15
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 17 november 2017, 09:42:44  »
Ja men med förlust? Det vore väl samma sak som att bjuda på passagerare en resa med en annan konkurrent eller bränna pengar och sedan kasta dem i havet...

Sidor: [1] 2 3 ... 16