Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - JoonasK

Sidor: [1] 2 3 ... 21
1
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: Idag kl. 14:32:52 »
Jodå, man kan naturligtvis tyda tidens tecken lite olika. När det gäller hangarfartyg, har man faktiskt även i USA, börjat ifrågasätta storleken. Som här.
https://www.navytimes.com/news/pentagon-congress/2017/07/06/senate-asks-navy-to-consider-going-small-with-future-aircraft-carriers/

Ryssarna hade tidigare planer på stora hangarfartyg, men vad jag förstår är dessa skippade. Med undantag av USA, verkar intresset i världen generellt, vara tämligen svalt gällande byggandet av hangarfartyg, vare sig det handlar om små eller stora. Även om nu britterna byggt ett nytt och även kineserna har visat intresse.

Sedan är det korrekt att den tekniska utvecklingen gjort de stora slagskeppen omoderna. Man skulle kunna tillägga att alla marina enheter i princip blivit mindre. Större kryssare är inte heller på modet.

Men något liknande gäller även inom flygindustrin. Flygplanstyper, som tidigare var anpassade för kortdistans har utvecklats till att kunna sättas in på interkontinentala linjer. Den senaste i den raden är Boeing 737 Max.

Satsningarna på mindre flygplan med lång räckvidd tycks vara dagens melodi inom branschen. Fler och tätare direktlinjer framhålls ofta som ett argument. Det har gjort att att försäljningen av såväl Airbus 380 (säljs nästa enbart till flygbolagen i Gulfstaterna numera) och särskilt Boeing 747 (som mer eller mindre upphört att producerats) har stagnerat. Såg för övrigt någonstans att inget av de stora linjebolagen i USA nu använder 747. Det sista var Delta.

Du har mycket rätt beträffande flyg som jag jobbat med senaste 7 år. Ingen vill ha A380 om man till 100 % säkerhet kan fylla den till en grad på varje avgång året om att det verkligen är lönsamt. Samma grej dödade B748 som enbart Lufthansa och Korean ville ha som ersättare till klassiska B744. Därför har bägge två blivit verkliga nisch-typer när A330, B773, A359 samt B789 verkligen slagit genom av förståliga skäl - med enbart två motorer når man de flesta viktiga destinationerna på tätt trafikerade rutter betydligt lönsammare jämfört med större typer med fyra motorer. I flesta fall lönar det sig att flyga tätare turer med nästan lika stora typer såsom 773 och blivande 350-1000 och 777x samt mycket riktigt så har man A321, B738, 739 och 738 MAX samt 788 för rutter som
tidigare flugits nästan enbart med 752, 753 och 763.

2
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 19:57:59  »
Nja, det är inte något struntprat med likheter mellan Mariella/Cinderella och Tallinks femma därför att när Tallink som ett relativt nytt rederi i slutet av 90-talet gick till Raumo-varvet med finansiering av bankerna i handen, ville dom ha en ny kopia av Cinderella som då mycket riktigt konkurrerade med Tallinks fd Viking-färjor Meloodia fd Diana II och Fantaasia fd Turella samt Vana Tallinn på Finska Viken. Det är exakt vad dom fick också - Normandy fd Sessanfärja som var inchartrad sommaren 1997 visst gav inspiration till nattklubben i flera våningar i aktern men hej, det hade ju även Cinderella då. Annars är de faktiskt mycket likadana än idag - cafeterian/dansbaren i fören på lägre paxdäck, tax free på mitten samt buffen i fören på övre paxdäck, a la carte i mitten samt nattklubben i aktern. Placering av hytterna, puben, specialbutikerna samt konferensavdelningen varierar lite färjorna emellan men det gör det även mellan Mariella, Split-systrarna och Cinderella. Således är de faktiskt mycket likadana på grunden.

3
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 17:46:45  »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.

De förstnämnda har något tidlöst i sig och var klart mycket före sin tid tidigt på 90-talet. Tallinks femma har Vikings Mariella/Cinderella-koncept som förebild men saknar vissa lösningar och är av klart billigare materialer på ytorna ursprungligen. Dock så är Serenade och Symphony ganska omfattande ombyggda så sent som 2014-15 medan Aker-femman har fått några mindre uppdateringar och skulle behöva stora förnyelser i hytterna och allmänna utrymmen i samma stil som man gjorde med Silja Europa 2016.

4
Kryssningsfartyg / SV: Hur många svenskar åker på kryssning?
« skrivet: 22 februari 2018, 13:34:52  »
Kan det vara så att det är vanligt att boka dessa längre kryssningar direkt genom respektive rederiers bokningssidor så att folk som själva köper flygresan på nätet och sen tar sig ombord utan någon nordisk arrangör är ganska omfattande och inte syns på denna siffra?

5
Färjor / SV: DFDS, Kopenhamn-Oslo och dess restaurang
« skrivet: 20 februari 2018, 09:49:33  »
Burgaren på Crown Seaways Explorer’s för två dagar sen var möjligen den bästa jag någonsin ätit.

6
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 19 februari 2018, 20:38:17  »
Hur blir det med Galaxy då?

Hon tar över morgonavgången från Åbo, alltså sin egen plats.

7
Färjor / SV: En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 16 februari 2018, 23:16:44  »
Frank Heine, thank you so much for showing these rare photos!

8
Färjor / SV: Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« skrivet: 08 februari 2018, 00:38:30  »
Tavolata har större portioner än Maxim hade.

Och konstigt att man valde just ha Fast Lane på Serenade där Symphony har Mundo kvar medan Symphony har Sushi & Co som är betydligt bättre jämfört med Coffee&Co som finns på Serenade istället.

9
Färjor / SV: Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« skrivet: 05 februari 2018, 20:25:15  »
Gillar man sushi så är den krogen på Symphony mycket prisvärd och av hög kvalite, annars Happy Lobster är en favorit sedan många år sen, samma gäller El Capitan men har inte provat under senaste några år.

Tavolata har faktiskt mycket smaklig mat också och vi har några gånger provat 4-rätters meny där för under 600 SEK/person. Mycket gott men kan garantera att man blir mätt så kanske inget direkt för någon som gillar mindre portioner.

10
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 05 februari 2018, 20:23:01  »
Helt undebart, det är unikt med så mycket godis från dessa tider, tack så mycket igen Hans! Samt där kom mina favoritbilder på Viking 5 och 6 samt en helt ny bild på Viking 6, otroligt.

11
Färjor / SV: Var tror ni Amorella hamnar?
« skrivet: 25 januari 2018, 20:53:05  »
Att man har fortfarande kraftigt modifierade Stena Vision, Spirit, Danica och Saga i trafik betyder inte att man skulle på något sätt vara intresserad av Amorella år 2022, när följande generation av färjor är på gång oberoende. Samma lär gälla Polferries som enbart kör ropax nuförtiden.

Moby har fått redan stopp från alla investeringsbanker på grund av för stor mängd av nyinköpta gamla färjor i trafik. Corsica kunde däremot vara intresserad. Varför inte Jadrolinija eller Ventouris för den del?

12
Färjor / SV: Var tror ni Amorella hamnar?
« skrivet: 24 januari 2018, 18:15:30  »
Hehe det är nog större chans att Viking köper ett fartyg från Brittany än tvärtom. ;) De har ju egna nybyggen på gång.

Instämmer. Tallinn är det, eller Medelhavet.

13
Färjor / SV: Nyheter på Rosella efter dockningen!
« skrivet: 18 januari 2018, 13:59:01  »
Kul det var på tiden nattklubben där såg ju verkligen dyster ut innan. Är det lönande med alla dessa klädbutiker ombord på båtarna? Det är ju inte billiga kläder samt att det blir jobbigt om man måste byta ska man åka en gång till då :D

Det går lysande, från en länk till tråden om Kinabygget:

https://www.dfnionline.com/latest-news/viking-line-open-huge-tax-free-store-new-vessel-2021-17-01-2018/

Varför tror så många här att kläder som är skattefria och ofta rabatterade jämfört med land skulle på något magiskt sätt sälja sämre än i en lokal outlet eller shoppingcenter på landbacken?

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 18 januari 2018, 13:57:00  »
”Spirits aside, Engblom said wine and champagne had become a very important category on board. “We see huge growth here, as well as in fashion. Beauty is also very important, but challenged by various domestic market outlets. Fragrances have been a little challenging in the past year.”
Looking back on last year as a whole, overall tax-free sales were a little down due to several reasons. “The most significant factor was the change in nationality mix. We had an extra vessel in the form of a catamaran travelling between Helsinki and Tallinn in the summer, which led to a record 6.8 million passengers in 2017. This, however, brought different nationalities, which perhaps were not the highest spenders.”

Sista grejen om förlorad försäljning pga katamaranen dock - ja, vad kan man köpa ombord en katamaran som inte har kläder och dylikt ombord? Internationell publik köper nog till rätt utbud och pris. Samma gäller parfymer - kostar det för mycket jämfört med konkurrens och säg flygplatser så kan det bli svårt.

15
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 15 januari 2018, 20:37:55  »
Jag minns att någon gång på 90-talet i en av de första fartygssidorna som fanns ute, så tycker jag ha sett en bild från dig Hans, på Viking 6 i Mariehamn en vinter. Kan man få en titt på sådant om det finns kvar någonstans? Kan ha varit Susannes sida eftersom Mickes sida inte har det.

Samtidigt kan det ha varit en annan bild på Viking 5 i Stockholm, kanske från samma tur som en bild på Aallotar, som redan finns i denna tråd nu. Detta vore häftigt att se, men misstänker att dessa bägge är från 70-talet faktiskt. EDIT: Viking 5 troligen var en annan vinkel från 31 augusti 1974, nu när jag såg tråden igenom igen. :) Oberoende vore häftigt att se flera.

Sidor: [1] 2 3 ... 21