Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Eugen Cork

Sidor: [1] 2
1
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 september 2018, 18:47:37  »
Sent in i denna tråd men...

Det föreslås att köra Victoria + Romantika på Sto-Riga (och göra sig av med Isabella). Vad tjänar man på det? Det som Sto-Riga behöver är utrymme för långtradare och där är (väl?) Victoria endast en liten uppgradering.

Vill man ha mer kapacitet på Stockholm-Tallinn är väl den uppenbara lösningen att flytta Baltic Princess (eller Galaxy) dit och hitta något annat på Sto-Åbo.

Det verkar om ingen någonstans har någon vettig idé om vad som skall ske med Silja Europa

2
Färjor / SV: Jämförelse Romantika/Victoria I
« skrivet: 10 mars 2018, 20:56:52  »
Mitt problem med både Victoria och Romantika är Puben och Discot (vad de nu heter på de specifika fartygen).

Jag förstår inte vitsen med Discot. Vill folk stuffa runt och dricka fram till 04.00 finns nattklubben.

Puben blir inte avslappnad eftersom det är genomgång ut mot styrbordsväggen.

Nu vet jag inte var de bärande väggarna sitter men jag skulle kunna fimpa Discot öht. Bredda puben mot babords vägg, med kök/bar i mitten. Kanske ger man då lounge/lyxbaren mer utrymme akterut. På nåt sätt hittar man en tydligare scen för trubadur/karaoke.

Sen är det inte just Victoria/Romantika utan de fartyg som går på Stockholm-Riga. Det verkar som bildäck är packat med långtradare.

Jag skulle vilja se hytter konverterade från A4 till A-dubbel. Lastmeter på bildäck är den trånga sektorn, sälj lite trevligare hytter för romantiska utflykter mot de forna provinserna.

3
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 06 mars 2018, 14:30:44  »
BP har mer effekt. 32000 kW vs 26240

Och BQ är identisk med BP om jag kommer ihåg rätt?

Blir det motsvarande renovering för Baltic Queen i snar framtid? Eller är hon mindre sliten efter ha skvalpat fram och tillbaka över finska viken i "party"-fart och senare legat och marschat i 17 knop Tallinn-Stockholm?


4
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 05 mars 2018, 23:50:56  »
Ja, nu har man vridit upp fjädern.

Två perioder á 45 minuter på drift verkar som en första och andra inspektion och nu går man upp till marschfart. Vi får se om de slår av på takten om någon timme eller något för att kontrollera igen.

5
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 05 mars 2018, 21:37:11  »
Hände någonting med BP. Hon ligger och driver (o,8knop) och marinetraffic meddelar "Not under command" Vad betyder det? Vajkalle?

Det där har jag aldrig sett på Marinetraffic. Ligger hon och driver i sidled? Stopp i maskin vid 18.50 någonstans?

6
Färjor / SV: Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« skrivet: 20 februari 2018, 23:26:13  »
Hur är det med beläggningen på Symphony/Serenade så här mitt i Fimbul-vintern?

Jag har byggt upp en rätt rejäl klump Club One-poäng och kan åka på kort varsel i princip när som helst. Men hytter i klasserna Commodore och uppåt är alltid "Slutsåld" från Stockholm.

Är det hög beläggning? Renovering i flygande fart? Spärrade för försäljning genom andra kanaler? Bara bokningsbara från Helsingfors?

7
Färjor / SV: Allokering av hytter
« skrivet: 08 januari 2018, 23:49:34  »
[Utmärkt beskrivande bild]

Perfekt förklaring. Om syrran med barn hade valt en B4-hytt hade vi alltså hamnat mittemot varann? (Lyx-junior på bilden ovan säljes som "A-Premium")

Finns det fler sprängskisser? Alla Stockholm-Österut färjor är intressanta.

8
Färjor / SV: Allokering av hytter
« skrivet: 08 januari 2018, 20:30:33  »
A-premium finns endast på det övre däcken.

OK, det förklarar saken. Tack!

9
Färjor / Allokering av hytter
« skrivet: 08 januari 2018, 00:13:08  »
En liten bakgrund:
Jag övertalar min syster och hennes tre barn att vi skall åka till Tallinn och gå på matiné på operan.
Inga konstigheter, jag bokar i JULI en resa i trettonhelgen.
Från Uppsala till Värtahamnen för fem personer tar vi bilen; för att hitta p-plats är vi i god tid och kan därmed checka in i god tid.
Vår hyttfördelning är att systern och barnen har en A-hytt och morbror, jag, har en A-premium; allt bokat samtidigt via mitt ClubOne-kort. Jag har tidigare dubbelkollat och påpekat att den 15-åriga brorsdottern troligen inte vill dela dubbelsäng med sin morbror.
Fartyget är Victoria. Vi får hytterna 9525 och 5607.
Kan det bli mer isär?
Hur fungerar allokeringen av hytter??

10
Färjor / SV: Baltic Queen till Stockholm-Mariehamn
« skrivet: 21 december 2017, 00:43:52  »
Jo Baltic Princess går på varv och Galaxy ersätter henne på kvällsavgångarna från Finland inklusive charter/specialkryssningar 19/1, 27/1, 4/2 och 15/2. Misstänker att Baltic Queen täcker upp för Galaxys charter 15/2 då hon är upptagen med att köra kvällsavgång med charter/specialkryssning från Åbo istället för BP?


Ja, eventet "Rock the Boat" har varit annonserat sen i augusti eller nåt. Riktig 80-tals hårdrock med Accept. Sugen, livet är inte bara opera.

11
Övrig sjöfart / SV: Navigeringsfråga - Furusundsleden
« skrivet: 21 december 2017, 00:39:51  »


Vinterleden går från Gullholmens fyr via östra Saxarfjärden till ö:a Älgögrund pga isvägar.

En gissning är att de ville provköra den leden.

Tack, det låter logiskt.

12
Övrig sjöfart / Navigeringsfråga - Furusundsleden
« skrivet: 17 december 2017, 21:56:43  »
Ursäkta en landkrabba men:

I onsdags morse (13/12) satt jag och åt frukost ombord på Silja Serenade. Hade inget bättre för mig än att sitta och följa med trafiken in och ut från Stockholm på mobilen.

Till min förvåning så väljer Gabriella, strax bakom Serenade, att efter Gullholmens fyr gira söderut mot Södra Saxarfjärden.

Varför då? Jag kommer inte på någon anledning att ta den vägen. Gabriella och Baltic Princess kom lite nära varandra i Oxdjupet, Gabriella hann precis igenom.

För att citera rumpnissarna: Voffo gör di på dette viset?

13
Steg nummer ett borde vara att byta plats, i tidtabellen, mellan Galaxy och Baltic Queen. I princip systerfartyg men BQ har fler hästkrafter i maskineriet vilket inte är en nackdel Stockholm- Åbo.
Glaxy är målad ut- och invändigt av den estniske artisten Navitrolla (ja, det är avsiktligt). Givetvis borde man köra den est-inspirerade Galaxy till Estland och BQ och BP kan målas hursomhelst.

14
Färjor / SV: Bäst julbord?
« skrivet: 20 november 2017, 21:09:50  »
Finns det någon som helst skillnad mellan Serenade och Symphony vad gäller julbordet?

15
Färjor / SV: Silja eller Viking?
« skrivet: 09 november 2017, 17:09:38  »
Provade just en variant av SL och att ta sig till Värtaterminalen; T-Ropsten och 76 till Tredje tvärvägen som såg ut att ligga närmre på kartan än hpl Värtans färjeterminal.
Det gjorde den inte i praktiken. Nu behöver ingen annan prova.

Sidor: [1] 2