Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 23
1
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 22 september 2018, 18:10:34  »
Stena Vinga, ex; Hammerodde ar val ocksa inflaggad nyligen? men flaggdes nagon annan Stena bat ut samtidigt?

2
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal
« skrivet: 22 september 2018, 18:02:33  »
Valdigt mycket folk pa bryggan som inte verkar ha dar att gora normalt. Korde man med "oppen" brygga?

Fina bilder for ovrigt. Tack.

3
Fartygsmodeller / SV: Vilka är rören på ett tankerdäck?
« skrivet: 31 juli 2018, 17:59:28  »
Trevlig hobby.
Maste saga att jag ar lite svag for modelljarnvagar som byggs sa verklighetstroget som mojligt.
Tummen upp alltsa.

4
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 31 juli 2018, 17:52:52  »
Lite mer info om haveristen i dagens Maritime Denmark:

https://maritimedanmark.dk/?Id=38952

5
Kryssningsfartyg / Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 31 juli 2018, 17:50:28  »
Hapag-Lloyd och ett av deras fartyg, M/S Bremen har hamnat i rampljuset efter att en isbjorn skjutits till dods av en av fartygets vakter under ett besok pa Svalbard/Spetsbergen.

Bjornen i fraga hade enligt rapport forst attackerat en av vakterna varvid ovriga vakter skjot bjornen i sjalvforsvar.

http://gcaptain.com/hapag-lloyd-cruises-faces-outrage-after-guard-kills-polar-bear-during-arctic-cruise/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-bf73d88b12-139818985&mc_cid=bf73d88b12&mc_eid=4057e0a7db

6
Lastfartyg / Turkiskt fartyg i kvarstad i Danmark sedan Februari
« skrivet: 30 juli 2018, 17:02:36  »
Ett Turkiskt agt fartyg har legat for ankar i en Dansk fjord sedan i Februari da fartyget lades i kvarstad. besattningen har bytts ut men den nya besattningen har inte fatt nagon lon pa 5 manader.
Besattningen bestar tydligen av 19 personer fran Ryssland.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38940

7
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 30 juli 2018, 16:57:21  »
Här är det någon som verkligen lyckats vid designen av skorstenen  :).
I jämförelse med denna känns Carnivals specialsesignade do väldigt slätstrukna.

Ser ut som balkongerna är helt inglasade. Är detta något helt nytänkande, eller finns det fler som har det?

Finns många detaljer jag gillar skarpt. Jättehissen utsides känns dock lite spektakulär.

/Marre


Inte den här modellen av inglasning, det är nog premiär med EDGE. Man strävar efter att öka hyttens storlek och göra balkongen som en del av rummet istället för idag då det oftast är ett ganska tråkigt utrymme undantaget utsikten förstås. Det finns även en vägg mellan det nya balkongutrymmet och klassiska hytten.

Skorstenen är riktigt häftig.

//R

Iden med de inglasade balkongerna ar egentligen inte sa dum. Det blir mer meningsfullt utrymme.
Skorstenen bildar ju ett X som ju ar den grekiska bokstaven for C vilket da hangt med sedan Chandris familjen agde Celebrity. Riktigt haftig ar den i vilket fall.

8
Pollarsnack / SV: Ocean gala - den juridiska processen
« skrivet: 29 juli 2018, 20:08:13  »
Lyfter den har traden och undrar om nagon har nagot nytt att komma med?
Nagon som hort nagot om hur forhandlingarna gar?

9
Kryssningsfartyg / Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 29 juli 2018, 20:04:28  »
Provturerna har nu paborjats for Celebrity Edge.

Man kan sakert ha delade meningar om hennes utseende.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19423-celebrity-edge-sea-trials-underway.html

10
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 29 juli 2018, 17:36:09  »
En annan intressant sak. Tidningarna har fram till i dag påstått att olyckan berodde på fylla. Men den överstyrman som anhölls har fått en enkel bot och släppts från sinkabirum. Enligt dagens press hade han 0,36 promille när olyckan skedde. Inte någon skall komma att på ett trovärdigt sätt övertyga mig om att 0,36 promille gör en kompetent överstyrman så berusad att han åstadkommer detta. Det är helt enkelt inte möjligt.

Alltså måste det finnas en bakomliggande förklaring. Den enklaste är att styrman i fråga är en i****t som inte klarar av navigationen.  Det tror jag inte heller på. Han hade inte haft det jobbet om han var så oduglig. Här finns en annan förklaring. Längre än så vill jag inte spekulera med dagens information.

helt klart skall det bli intressant att folja detta och sa smaningom kanske fa reda pa den egentliga orsaken.
Det har ju ryktats en del om att bryggan var obemannad nar fartyget sattes pa grund. Fotbolls VM ar ju over sa TV tittande kan nog avskrivas.

11
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 29 juli 2018, 16:54:05  »

Immingham, ungefär mitt emellan och inte så långt från klassika Hull, är nog optimalt ur fraktsynvinkel.

Precis. Immingham ar ju en klassisk TorLine/DFDS hamn for fraktfartygen.

12
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 28 juli 2018, 17:22:00  »
Passagerarramper till kryssningsfartyg!

Ja, landbaserade ramper för att passagerare ska kunna gå av och på kryssningsfartygen, även kallade landgångar.
Precis. Just detta fabrikat, FMT, ar ganska vanligt forekommande runt jorden i olika kryssningshamnar.

13
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 28 juli 2018, 17:18:07  »
Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.

DFDS Kopenhamns kryssningar fran Goteborg var ju rena guldgruvan for DFDS. De gled ju fram med enbart en maskin pa lag fart och gjorde inte av med mycket bransle dar inte. samtidigt var kryssningen ganska popular och inbringade mycket pengar.

14
Pollarsnack / Numera kan aven en lastpall vara "smart".
« skrivet: 25 juli 2018, 18:42:40  »
Laste med stigande forvaning i dagen G-Captain att det utvecklats en "smart" lastpall.
I dagens samhalle da allt fran TV apparater till Kylskap eller bordslampor skall vara smarta sa var det val iochforsig vantat att aven en lastpall skulle bli smart.

http://gcaptain.com/interview-jeffrey-owen-founder-and-ceo-of-lightning-technologies-on-how-smart-pallets-are-disrupting-the-logistics-supply-chain/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-99d9dd3630-139818985&mc_cid=99d9dd3630&mc_eid=4057e0a7db

15
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 25 juli 2018, 18:39:41  »
"Kaptenen, en man i 35-årsåldern, har gripits misstänkt för sjöfylleri."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fartyg-med-billast-pa-grund-utanfor-loftahammar
Fast enligt senare uppgifter sa ar det overstyrman som anhallits misstankt for alkoholintag.
Den felaktiga uppgiften att det var kaptenen ombord som anhallits grundar sig troligen i att dagens journalister inget vet om sjofart och tror att det ar kaptenen som alltid styr fartyget.
Fast egentligen kan ju aven overstyrman vara kapten. Kapten ar ju egentligen en akademisk titel for utbildningen i sig. Befalhavare ar den korrekta benamningen. Fast det vet ju inte dagens journalister som sagt.

Sidor: [1] 2 3 ... 23