Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - JoonasK

Sidor: [1]
1
Innan jag ska börja bildvisning på Sardinia Regina, vill jag gärna länka till Roberts reportage från systern Corsica Victoria som han åkte 2016:
http://www.landgången.se/index.php?topic=66.0

Det är självklart kul att jämföra systerfärjorna i flottan men jag skulle säga att så många år hos samma ägare har ställt till att det inte finns några större skilnader förutom just Corsica Victorias lutande fönstren i förliga baren som gör att det finns några bordgrupper fler där jämfört med syrran.

Eftersom vädret ute var trist och vi fick vänta ganska länge för avgången och blev försenade på grund av annan trafik, kan jag lika väl börja med just baren i fören.


Vet någon om detaljerna i inredningen? Om de inte är originala från 70-talet så ser dom ändå hemskt mycket att vara gjorda med retrostil. Och nu tänker jag mest på lamporna och panelerna.












Det roliga är att även detta utrymme heter Riviera Lounge som på Mega Smeralda och Mega Andrea. :)
















Oberoende så var stämningen här bland de härligaste på en färja på länge. Absolut fantastiskt att inreda en 70-tals färja med en sådan här stil.


En närstudie på lamporna.









2
Reseberättelser / Gamla bekanta på Medelhavet 4: Moby Vincent & Moby Dada
« skrivet: 16 oktober 2017, 13:12:56  »
Så har man jobbat fem dagar utan paus och nu när det regnar ute och man har några dagars ledighet framför sig, kan jag lika väl få dessa två sista delarna med reportaget från Medelhavet gjort.

De första tre delarna hittar du här:
http://www.landgången.se/index.php?topic=535.0
http://www.landgången.se/index.php?topic=564.0
http://www.landgången.se/index.php?topic=592.0

---

Den 5 september började tidigt när jag tog några minuters promenad från lägenheten ner till hamnen i Livorno. Där väntade en skolåda från 1974, nämligen Moby Vincent som började sitt liv som Stena Normandica i många olika charteruppdrag och hette även St. Brendan för Sealink ett tag på 90-talet före att bli köpt av Moby till Italien. Hon har haft sitt nuvarande namn från 1990 och namnet väckte känslor uppe i Kvarken sommaren 1993 när hon fick artistnamnet Wasa Sun för sin sommartrafik Vasa-Umeå. Vitsen var att Silja Festival, nuvarande Mega Andrea på del 3 av reportaget, hade precis börjat trafikera linjen i våren efter att ha blivit överflödig mellan Åbo och Stockholm när att Silja tog emot Silja Europa istället för Myrsten och Serenade i sin tur tog över Festivalens avgångar från Åbo. Men sedan gick man in på äventyret mellan Malmö och Travemünde där Euroway hade hamnat i problem efter att deras syster till Frans Suell nuvarande Vikings Gabriella blivit kvar i Kroatien på grund av kriget och skulle färdigställas först 1994 och bli såld till DFDS som blivande Crown of Scandinavia. Och det var förstås Festivalen som hamnade ner till Skåne istället. Så hade man sålt Wasa King till Estline i början av året och Wasa Queen samt Fennia kunde inte sköta tre linjer utan hjälp och Moby Vincent hittade sin väg till Vasa. Jag var klart intresserad av att åka med henne då trots att man hade en resa med Silja Europa på Helsingfors-linjen redan bokad inför sommaren. :D Det var något lockande med "sardinburken" som den kallades bland vasaborna och att den upplevdes som mindre skandal efter Festivalen som skulle nog återvända 1994 och 1995 till Kvarken igen. :)
http://faktaomfartyg.se/moby_vincent_1974_b_3.htm
http://faktaomfartyg.se/stena_normandica_1974.htm

Här har jag hittat vägen bland långtradarna och massvis filar till rätta kajen och klivit ombord genom bildäcket som vanligt. Först tar vi en tur på soldäcket samt lite bilder av avgången.


















Så mumma med dessa 70-tals skorstenar!


















Eurocargo Malta i frakthamnen.


Systern Corsica Marina Seconda som trafikerat till Corsica Ferries sedan länge har redan avgått. Men det visade sig att vi skulle som vanligt segla parallelt.
http://faktaomfartyg.se/stena_nautica_1974.htm


Moby Aki som skulle till Olbia på Sardinien senare. Systern till Pascal Lota fd Superstar, Moby Wonder samt Finlandia fd Moby Freedom.


Marina 2 backar när vi tar oss genom inloppet med fören mot hennes för.








Bekanta former med glada figurer.




Mega Express Three från Golfo Aranci igen.


Marina 2 nästan färdig med giret.




Samt Grimaldis Eurocargo Malta på utgående.








Riviera ligger förtöjd i kryssningskajen.




Samt en bekant från Östersjön Vikingland, byggd för FÅA som Arcturus nu i charter för Grimaldi.
http://faktaomfartyg.se/arcturus_1982.htm







Vi sätter på lite fart.














Från nedre soldäck.


Med en trevlig liten bar.






Aktersponsoner som blivit installerade någon gång under senaste år.








Aki var så mycket snabbare än oss.


Elba syns.


Det visade sig bli en mycket varm dag men jag tar mig in för en liten runda och frukost.





3
Då var det dags att fortsätta detta med resan runt Italien och öarna. Jag har nu ankommit till Livorno och har några timmar att slå ihjäl före att boarda resans nästa färja, Corsica Ferries Mega Smeralda som mycket riktigt är Siljas Svea från 1985 och bytt namn till Silja Karneval 1992 samt efter att blivit sålt till Color Line istället för systern Silja Festival, fd Wellamo från 1986, fick även hon namnet Color Festival 1994. Hon hamnade ner till Medelhavet 2008 och jag har visat bilder på en resa med henne 2012 på gamla Landgången, så detta får nu vara ett slags uppdatering ombord.

Jag har precis ankommit till Livorno när jag får besked att färjan kommer att vara försenad kraftigt på grund av dåligt väder i Korsika där hon skulle ha avgått tidigare på morgonen från hamnen i Bastia. Nåväl, jag visste det redan därför att jag såg det på Marinetraffic men ändå eftersom jag aldrig varit i Livorno förut så tycker jag att det är tryggare att hitta rätt kaj i god tid istället för att gå mot fyren på andra sidan av hamninloppet och spåna hennes sena ankomst och sedan missa att åka med henne.  :D Efteråt kan jag konstatera att det var klokt eftersom det är lite vilseledande med olika kajer i Livorno och färjorna byter kaj ganska ofta dagligen så att man som fotpassagerare måste gå alltid en bra bit. Här står jag på ändan av en kaj jag trodde var den rätta men senare visade ut att vara idag avsedd för Mega Express Three till Golfo Aranci på Sardinien som Corsica Ferries angör istället för Olbia lite utanför stan där.

Wedellsborg avgår mot vinden från frakthamnen under charter till Tirrenia Cargo.



Och så även Massimo Mura som har Onoratos/Mobys skorstenmärke eftersom de två bolagen kör tillsammans nuförtiden under kontroll av familjen Onorato.


Vi som står där vid kajkanten blir avlysta när Mega Express Three är på inkommande och så förstår jag samtidigt att Mega Smeralda ska använda en annan kaj lite utanför samlingsstället för fotpassagerare vid en bur en bit in i hamnen. Jag tar beslut att se Mega Smeralda ankomma från ett gammalt kastell som ligger inne i hamnområdet. Man får bara en begränsad vy därifrån men det får duga denna blåsiga dag. Dock var jag ganska besviken att jag fegade ut med att gå till fyren vid inloppet istället. Temperaturen kom ned under en natt från +35 till +25 och det känns faktiskt ganska kyligt, en annan orsak till varför jag inte fick bättre bilder från fyren på andra sidan av hamnen på Smeraldas ankomst. Det kunde rakt sagt ha varit ganska tufft att vänta därute för några timmar. Senare under veckan jag kunde konstatera att om man vet vad man gör är det ändå en 30 minuters promenad därifrån till kajen med ombordstigning, så det kunde ha blivit ganska tajt faktiskt, trots att hon var försenad som sagt och kunde inte köra in förseningen under tiden i hamnen utan det faktiskt blev flera minuter till på grund av annan trafik i hamnen samt att både in och utresan var nära till fullsatta.

Hon får assistans av två bogserbåtar på grund av vinden och bakom bilfältet till Mega Express Three till Sardinien ser man kajkanten där jag stod en stund tidigare. Samt det tajta inloppet till passagerarhamnen, med fyren jag ville fota ifrån till början till vänster.


Man måste få det exakt dit det ska för att kunna backa in till hamnen.


Mega Express Three & Mega Smeralda. I förgrunden buren till fotpassagerare.


Kastellet.


Så är hon framme 2 timmar och 15 minuter försenad. Den sista incheckningstiden hade skjutits upp till 30 minuter före denna bild alltså 14:30 och avgångstiden var enligt tidtabellen 14:00.


De första långtradarna får köra ombord ca 20 minuter senare när man fortfarande håller på att lossa personbilar.


Två riktningar i trafik även på och av Mega Express Three.


Med två bogserare på standby.


Och så 25 minuter efter ankomst är det dags att boarda.


Efter en rulltrappa upp från bildäcket kommer man till denna aula som varit en hyttavdelning på däck 4 förut.


Korsika som destination.


Bord vid lekrummet.


Lekrummet.


En butik.


Här känner man igen sig från tiden på Östersjön.




Receptionen på däck 4.




Jag återkommer till inredningen alldeles strax. Men först några bilder på avgången. Mega Express Three ska avgå först.


Kastellet där jag stod lite tidigare. Alla bilar och fotpassagerare till denna kaj där Mega Smeralda låg förtöjd ska över bron som syns mellan kajerna.


Moby Corse fd Dana Anglia, Duke of Scandinavia och Pont L'Abbé får hjälp av två bogserare men ändå blir det först det andra försöket att ankomma genom det tajta inloppet med framgång.




Strax därefter avgår Mega Express Three. Hon är byggd som Oceanus för Minoan år 2001 och har sedan bytt namn till Ariadne Palace One i trafik för Grimaldi/Minoan före att blivit köpt upp av Corsica Ferries år 2004.




Vy mot frakthamnen.


Och till slut 2 timmar och 30 minuter sena lägger vi ut.


Ett glatt återseende såklart.








Man måste gå runt hela båthamnen till pilotstationen för att komma fram till fyren jag pratade om tidigare.




Toremars Liburna som trafikerar ön Capraia mellan fastlandet och Korsika, ligger förtöjd i hamnen.




I bakrunden syns hamnmydighetens och kustbevakningens kontorer och där finns även vägen till båthamnen med bättre fotoställen om någon ska besöka Livorno för färjebilder. Däremot kommer man inte närmare passagerarhamn från den sidan genom spärren och måste gå en bra bit runt kastellet för ingång.


Containerkranarna som man använde för proviantering under Siljas tid med korta hamntider i Åbo och Stockholm ligger kvar.










[/img]

Kiosken på akterdäcket högst uppe.










Moby Corse som var alltså ännu mer försenad. De åker parallelt med samma tidtabell, men färjan varierar dagligen under högsänsongen, Moby och Corsica Ferries. Detta var den 2 september och semestern börjar ta slut.




Shitt, här blir det mycket nära.
















Genast efter att ha passerat yttre vågbrytarna, börjar det gugna härligt.


Ciao Livorno! Vi syns snart igen.












Härligt att stå här i aktern och beundra vågorna.










Men inget fel med fören heller.












4
Reseberättelser / Gamla bekanta på Medelhavet 2: Rigel I fd Bore I
« skrivet: 25 september 2017, 12:11:47  »
Så blev det en ny vecka innan jag hittade några stunder för att fortsätta här. Ni hittar första dagens reportage genom länken:

http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=535.0

Först vill jag tacka för härliga kommentarer på första delen, jag vill verkligen att ni ser denna resa i sin helhet, så snälla ha tålamod att det kan ibland ta några dagar för att hitta tid mellan jobbet att komplettera.

---

Hursomhelst, nu var man på ön Korfu i Grekland vars övärld är fylld av äldre färjor från förr. De är alla intressanta, men en har varit på önskelistan längre nu. Och när den är från 1973 så bestämde jag mig att skynda på lite för att hinna med. St Brendan fd. Roslagen / Wasa Express / Viking 3 är det inte. Jag blev förvånad när jag såg den på Marinetraffic AIS på vägen in till Brindisi från Albanien. På den sträckan finns det även en massa av intresse, men nu denna gång valde jag att åka en proppfull Rigel I av Ventouris Ferries, även bekant från 1973-1983 på Östersjön först som Siljas/Bores Bore I och senare under sista år för Silja som FÅAs Skandia. Sen blev det 13 år som rysk Ilyich och på slutet av 90-talet och början av 2000-talet som Estlines och senare Tallinks Baltic Kristina. Hon hann även köra Riga-Stockholm för Baltic Sea Line men när den inställde all trafik 2005 blev det Tallink på den linjen också och färjan hamnade till Medelhavet.

Här har hon avgått Korfu i gryninen på vägen från Bari i Italien till Igoumenitsa i Grekland.


Nu har även frun gjort sällskap till mig och vi tar en längre tur på ön under dagen efter att ha lämnat vårt hotell där jag tog föregående fotot vid stranden. Korfu är en fin ö med massor av fina vyer. Men jag tänker låta denna tråd handla om resan med färjorna så vi fortsätter vid solnedgång när vi nu har gjort vår check-in och väntar på Rigel I att ankomma från Igoumenitsa. Hon är som sedvanligt alla färjor där nere ca. 1,5 timme sen. Men mycket folk ska det bli när semestern börjar ta slut i Italien och andra Medelhavsländerna.



Plötsligt dyker denna silhuett upp, det hade jag ingen aning om med en kul överraskning! Det är Red Star 1 från Sarande Albanien! Hon är fd Viking III av Townsend Thoresen från 1965 samt mer bekant för oss som Fenno Star från början av 90-talet i Kvarken samt Terje Vigen / Scandinavia / Sandefjord / Sagafjord från år i trafik till Norge samt ett kortlivat försök från 80-talet att etablera trafik från Kaskö till Gävle.









Det är lite att se ett spökskepp när jag inte alls hade koll på att hon finns kvar. Hennes äldre syster Viking I var incrartrad till Siljarederiet hösten 1969 omdöpt till SILJA under Fennias dockning efter grundstötning. Det är så gammal denna fartygstyp är.


Och sen ankommer Rigel I




Hon är alldeles fullsatt som sagt och vi var så sena med bokningen att det bara kostade betydligt mer man är van vid att betala för en enkel resa samt så var det inga hyttplatser kvar. Vi var så trötta efter dagen att tog våra sovsäck på soldäcket såsom många andra hade också gjort och sov natten under stjärnonra i ljummen Medelhavsvind med en tyst buller från 70-talets Wärtsilä motorerna. Ganska skönt faktiskt, minns inte i 10 års tid att jag hade gjort någon resa alls som däcksresenär och då ute på soldäcket. I mitten av 2000-talet gjorde jag det mycket ofta som stundent dock. ;)

Näst blir det foton ombord.

5
Hejsan!

Nu börjar sommaren ta slut på riktigt och jag tänkte efter några tystare år bidra till denna nya Landgången med flera inlägg på resor och även uppdatering av jämförelsetråden jag brukade köra på främst Östersjö-färjor runt 2011-13. Hoppas ni tycker det är en bra ide.

Jag tänkte börja med en längre serie av inlägg från min senaste sommarledighet av runt två veckor som jag främst spenderade på Medelhavet. Har nog besökt tätt länder där nere senaste åren men åkt färjor betydligt mindre än jag velat, för jag har haft ont om tid för det.

Insiperad av Robert Brinks fantastiska på båtluffen i Grekland inlägg med äldre nostalgiska färjor, ville jag åka flera gamla fd trotjänare från Östersjön i samma veva. Frun hann inte med på denna resa förutom bara några dagar så jag hade massor av dagar att tillbringas ensam därnere. Och vad kunde vara bättre än boka sig på en massa äldre färjor bekanta från förr.

Tog en förrmiddagens flyg med Air Baltic till Riga söndagen den 27 augusti, för att sedan byta till en alldeles splitterny Bombardier CS300, som AirBaltic har i trafik ensamma i världen just nu. En schysst maskin och lite under tre timmars flyg till Roma Fiumicino gick snabbt. Jag kunde ha flugit även vårat eget bolag, jobbar fortfarande för Finnair, men det är skönt att ha omväxling med flyget också och sen är man lite intresserad av nya maskiner lika väl. ;)

Här flyger vi över Apenninerna några stunder före inflygningen till Fiumicino.


Väl framme i Rom hade jag någon timme att slå ihjäl och denna mycket varm eftermiddag så besökte jag bara en kyrka i närheten för att sen boarda mig ett Frecciabianca snabbgående tåg som är av samma äldre modell som Pendolino tåg i Finland. Resan till Campiglia Marittima i Toscana tog cirka två timmar och tåget stannade ett kort tag i Civitavecchia som är alltid ballt med många fartyg som ligger inne. Kriti I i GNVs färgsättning var bland de häftigare men tyvärr inga bilder eftersom vi passerade i hög fart från litet avstånd och hopplöst motljus under kvällen.

Efter ett mycket kort byte till bussen i Campiglia var jag sen framme i Toscanas andra större hamn Piombino. Tog en tidig kväll därför att skulle vakna mycket tidigt på morgonen för att åka lite färja.



6
Färjor / Viking Express II har seglat färdigt
« skrivet: 24 augusti 2017, 06:40:20  »
http://www.naviearmatori.net/albums/userpics/18307/1468053475.jpg

Eller snarare det ju redan 2012 sedan hon har varit upplagd. Men skrotat förra året utan att återvända till trafik, sista namnet blev Snav Aldebaran.

Systern fd Sjøbjørnen som även trafikerade Malmö-Köpenhamn lär finnas kvar som Yildirim i Turkiet. Har enbart åkt Mexico IV fd Sifka Viking utav denna serie från Kvaerner Fjellstrand.

Sidor: [1]