Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Haas.

Sidor: [1] 2
1
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 16 oktober 2017, 09:13:46  »
Väldigt imponerad av den höga kvaliteten på bilderna, för att vara 1970-tal. Kunde väl ha varit tagna av proffsfotograferna som syns på bilderna, och inte bara av en "intresserad ungdom". Också om bilderna har färgkorrigerats nu i samband med digitaliseringen så är det gjort med varsam hand och stilkänsla. Bra gjort. Fantastisk bildserie, och mycket glad att du lagt ut den.

2
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 oktober 2017, 19:49:32  »
Azipods i svår is kontra "vanliga" propellrar, är det någon skillnad?

Azipods är väl närmast en fördel i is, tack vare den ökade manöverförmågan. På isbrytare med azipods (det finns ett flertal, t.ex. finska statens Polarica) får man räkna lite extra på hållfastheten i propellerbladen. Azipoddarna utvecklades ursprungligen med tanke på isbrytare, även om väl kryssningsfartygen har blivit det största segmentet.
I denna referenslista från 2013 finns mest arktiskt gående fartyg och kryssningsfartyg men också några asiatiska färjor och privata jakter http://www05.abb.com/global/scot/scot293.nsf/veritydisplay/98a7ddd74d7ecb3bc1257b09004c14ab/$file/ABB%20Propulsion%20Products%20reference%20list%202013.pdf

3
Enligt saiten 'Vesselfinder.com sa ligger det ett fartyg for narvarande i Monsteras. M/S Crownbreeze.

Också ryska Volgo Balt ligger där, säger Marinetraffic.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:347350/mmsi:273336300/imo:8841747/vessel:VOLGO_BALT_229

4
Färjor / SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
« skrivet: 11 september 2017, 16:06:32  »
Vi diskuterade ju det här ämnet för ett par år sedan på förra Landgången, och sedan dess har Viking Line faktiskt lagt till en klausul om detta i sina resevillkor: "En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning." (https://www.vikingline.fi/sv-fi/hitta-resa/bra-att-veta/resevillkor/).
Jag kanske har en viss förståelse för det här: vad de förlorar på gungorna tar de tillbaka på karusellen. Är du på en kryssning är du inlåst för ett dygn och är i praktiken utlämnad till deras monopolställning på mat och dryck som de tar en skön profit på. Ruttresenärer som jag får lov att betala (nästan) vad resan faktiskt kostar. Men jag gör å andra sidan det gärna till en skön konst att använda så lite pengar som möjligt ombord, i en stilla protest mot att utbudet är lite sisådär. T.ex. på Åbo-Stockholm (då jag måste få bilen med) äter jag i land - det är oftast både billigare och bättre. Framför allt finns valfrihet i land.

5
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« skrivet: 30 augusti 2017, 15:41:06  »
Det är lätt att förstå vindrestriktioner. Däremot känns kanske (schablonmässiga) sikt- och mörkerbegränsningar inte riktigt som 2017. Är det här en kvarleva från tiden med maskintelegraf i mässing och skeppsratt i teak?

6
Kryssningsfartyg / SV: Bilder från nya Genting Dream!
« skrivet: 25 augusti 2017, 10:44:13  »
Genting verkar vara ett geografiskt namn. Vägen till bergstoppen Gunung Uli Kali, där Lim Goh Tong byggde sin första resort 1965-1971, byggdes från platsen Genting Sempah. Jag tror inte man skall göra någon större tolkning av namnet, många svenska företag har ju också ett geografiskt namn i företagsnamnet, t.ex. Fittja Guld eller Fittja Advokatbyrå.

7
Färjor / SV: Viking Lines kvartalsrapport apr-jun 2017
« skrivet: 18 augusti 2017, 08:54:33  »
Hur stor marknadsandel man har är rätt ointressant, det viktiga är vad som står på sista raden i bokslutet.

Är kanske inte riktigt av samma åsikt där. På kort sikt, kanske, men på sikt behövs tillväxt också (företagets finansiära tillväxt alltså, inte marknadsandelen). Har du en liten marknadsandel blir det på sikt för svårt att öka på vinsten per passagerare så att du får en hyfsad tillväxt. Detta framför allt för Viking Line som traditionellt har begränsat sin marknad strikt till norra Östersjön. Läget är kanske något annorlunda på den globala kryssningsmarknaden.

8
Färjor / SV: Wasa Line visar kraftig tillväxt
« skrivet: 06 juli 2017, 13:58:12  »
Nu är väl inget fartyg beställt men dom planer man hittills presenterat så ligger passagerarkapaciteten lågt. Om jag minns rätt så skulle det nya fartyget bara ta 600passageraee. Det måste man se över och öka passagerarkapaciteten rejält.
800 enligt konceptstudien? Se https://www.deltamarin.com/references/nlc-ferry/

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 06 juli 2017, 13:35:18  »
Deltamarin skriver i ett pressmeddelande att Xiamen Shipbuilding (XSI) köper planerings- och projektledningstjänster av Deltamarin (för byggandet av Viking Lines nybygge) till ett värde av (mer än) 11 miljoner euro. Detaljplaneringen av fartyget och projektplaneringen sker i Finland under de kommande tolv månaderna.
Deltamarin skriver att enligt planerna är nybygget 10% mer energisnålt (i förhållande till lastkapaciteten) än Viking Grace.

https://www.deltamarin.com/2017/07/major-ropax-engineering-and-construction-support-contracts-for-deltamarin/

10
Färjor / SV: BP dockas i nästan sex veckor i början på 2018
« skrivet: 05 juli 2017, 09:59:19  »
De låter Galaxy gå kvällar från Åbo och morgnar från Stockholm under hela BP:s uppehåll. Då får de kvällskryssare (23h) från Åbo, också under södra Finlands sportlov (som börjar 16.2), och tills dess de som skidat i fjällen kommer tillbaka (24/25.2) så är Baltic Princess tillbaka så Galaxy kan återgå till kvällsavgång från Stockholm. Torsdag och fredag vecka sju (år 2018: 15 & 16.2) har traditionellt varit charterdagar (de sk abi-kryssningarna från Åbo för de som går ut gymnasiet)

11
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 05 juli 2017, 09:29:13  »
Hoppas att vi slipper dSign den här gången.

Också om det inte blir dSign så är det nog sannolikt att det blir något som är stilmässigt nära dSign. Viking Grace var dSigns första fartyg; nu har de gjort totalt sex fartygsinredningar (inkl Grace, Megastar och, vill jag minnas, ett par Mein Schiff), så något har de gjort rätt enligt branschfolket. Personligen tycker jag det var ett klokt drag av Viking Line att hoppa trettio år framåt i tiden då de valde en modern design för Grace inredning. Har sett kommentarer här att endel tycker Grace är kall - själv tycker jag det verkliga skräckexemplet är Symphonys och Serenades uppfräschade deluxehytter i blått och vitt där jag börjar frysa bara jag tittar på bilderna.

12
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 30 juni 2017, 09:53:43  »
tietals skriver du flera gånger, googlade det ordet och det är samma sak på både franska som engelska men vad fan betyder det??

Jag tror att Joonas är finskspråkig, men att han både talar och skriver en utomordentlig svenska (jag bedömer att min finska är sämre än hans svenska). Att de smyger in små språkfel eller talspråk nu och då gör absolut ingenting. Personligen tycker jag det är berikande för Landgången att det finns danska, norska och finska synvinklar på diskussionerna ocskå. Låt oss fokusera på ämnet i stället.

Så till ämnet: vore jag Viking Line skulle jag gärna ta ett plus-minus-noll-resultat för FSTR, så länge de tar passagerare av Tallink. Just nu behöver Tallink sina passagerare då de just byggt ett nytt fartyg. Och så får vi nog acceptera att det finns olika typer av passagerare: de som tycker att själva resan är huvudsaken, och de som anser att resan är ett nödvändigt ont för att nå målet. Just linjen Helsingfors-Tallinn tycker jag personligen är så kort att det inte finns någon orsak att plåga sig själv med undermålig mat till ockerpriser ombord: Tallinn har stort utbud av högklassiga restauranger till ett förmånligt pris, så jag äter hellre i land och vill få resan överstökad så fort som möjligt. Men, som sagt, det finns olika typer av människor.

13
Det är en distorsion som skapas i utkanten av alla bilder tagna med en extrem vidvinkel. I detta fall ett 9 mm objektiv. För det mesta syns effekten inte, det beror lite på hur man vrider objektivet

Själv använder jag Lightroom för postprocessering, och tycker att Lightroom är ganska duktig på att kompensera för geometriska distorsioner (förutsatt att de eller man själv skapat en profil för det aktuella objektivet). Jag antar att Photoshop (som du väl använder) har en motsvarande funktion. Det skall dock sägas att jag inte har så vid vinkel på något av mina objektiv; 9 mm på ditt MFT-format motsvaras väl av 18 mm i fullformat, dvs 12 mm i mitt APS-C-format? Jag har bara 16 mm minsta brännvidd, det motsvaras väl av 12 mm på din Olympus.

14
Du som alltid brukar ha tekniskt fulländande bilder - vad är det för underlig perspektivförvrängning på Viking Grace i vänstra kanten?

15
Övrig sjöfart / SV: Finsk marin "autopilot" på gång
« skrivet: 21 juni 2017, 09:54:20  »
Om man läser den ursprungliga pressreleasen från VTT (http://www.vttresearch.com/media/news/vtt-develops-new-technology-for-autonomous-ship-navigation-systems) så är det just sensorerna och fjärrstyrningen det handlar om.

Sidor: [1] 2