Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Övrig sjöfart / Danmarks handelsflotta bland varldens storsta
« skrivet: 21 oktober 2017, 00:20:43  »
Danmark har nu en handelsflotta som tar plats nummer 7 pa varldens tio i topp lista.
Danska rederier forfogar over lite drygt 60 miljoner Brutto Ton.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36289


Som en jamforelse sa forfogade svenska rederier over lite drygt 7.8 miljoner Brutto Ton 2016. Detta enligt Svensk Sjofart.

http://www.sweship.se/wp-content/uploads/2015/08/Svensk-sj%C3%B6farts-nyckeltal-2016.pdf

2
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 21 oktober 2017, 00:06:20  »
Tråkigt om du slutar!
Enligt min mening den intressantaste tråden på LG (vilket jag uttryckt några gånger) och den enda lastfartygstråden sedan de om Johnson Line, Trans m fl försvann i djupet.
Dessutom den enda som ger en avspegling av vardagslivet i hamnen och sjöfartens praktiska roll i samhällsekonomin genom att du också berättar om laster och destinationer förutom själva fartygen, dessutom med fina foton.
Om det fanns en 'like'-funktion på LG skulle jag klicka oftare, men uppkoppling tar sin tid och det blir för mig normalt på hundvaktstid och lätt att skjuta upp.
Du gör som du finner bäst, om du stänger ner så: hjärtligt tack för de många fina reportagen!
Hälsar Ultramar

Kan bara halla med. Det vore valdigt trakigt om den enda intressanta traden om lastfartyg skulle forsvinna.
Jag kollar alltid uppdateringarna men kommenterar dom sallan eller aldrig. Men att dom uppskattas skall det inte rada nagot tvivel om.
Trakigt om du kanner att det inte finns nagot intresse for det gor det. Tack for manga fina bilder.

3
Kryssningsfartyg / SV: Barcelona - Kryssningshamn
« skrivet: 14 oktober 2017, 15:15:10  »
Barcelona är ett populärt resmål som också lär vara medelhavets största hamn för kryssningsfartyg med sina ca 750 anlöp per år varav många turnaround anlöp. Enligt min mening är det förmodligen den bästa hamnen i medelhavet att gå på eller av en kryssning. Bra flygförbindelser, kort avstånd mellan flygplats, stad och hamn, gott om hotell och mycket att se och göra i staden. 

Kan tänka mig att kryssningsrederierna följer utvecklingen i Barcelona och Katalonien med spänning och oro. Inte lätt att ersätta Barcelona som turnaround hamn om man skulle tvingas till detta.  Än så länge verkar dock  trafiken av kryssningsfartyg löpa på men Aida Kreuzfahrten ansåg tydligen att det var för oroligt i Barcelona med demonstrationer och motdemonstrationer och omdirigerade nyligen "Mein Schiff 3" och "Mein Schiff 5" till Valencia där hamnen enligt uppgift har gjort klart 6 kajplatser för att vara beredd att ta emot fler omdirigerade kryssningsfartyg.
För de omdirigerade Aida fartygen verkar det ha rört sig om anlöp med övernattning i hamnen och inte några turnaround anlöp för vad man kan se har Aida fortfarande anlöp med turnaround i Barcelona.         

         

Det ar TUI Cruises som ager och driver 'Mein Schiff 3' och 'Mein Schiff 5'. Inte AidaKreuezfahrten.
Det ar tva helt olika bolag.
TUI Cruises ags 50/50 av resekoncernen TUI och RCCL, medans Aida kontrolleras av Carnival.

4
Kryssningsfartyg / Thomson Cruises byter namn
« skrivet: 14 oktober 2017, 09:07:35  »
Thomson Cruises skall tydligen byta namn till Marella Cruises.
Lite markligt anda att man valjer att byta ifran ett inkort namn, (i alla fall pa brittiska marknaden).

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/17917-thomson-to-rebrand-into-marella-cruises.html

5
Enligt saiten 'Vesselfinder.com sa ligger det ett fartyg for narvarande i Monsteras. M/S Crownbreeze.

6
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 oktober 2017, 17:30:30  »
Azipods ar ju valdigt vanligt pa kryssningsfartyg, men hur ar det pa farjor? finns det nagon annan farja som provat detta forut, eller ar det forsta gangen som detta hander?

7
Övrig sjöfart / SV: US navy, ny kollision
« skrivet: 12 oktober 2017, 17:27:04  »
US navy meddelar idag att kollisionen had kunnat undvikas.
Vidare meddelar man att ansvarigt befal har forflyttats. Man kan nog utga ifran att vidare befodran ar uteslutet.....

http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=102804

8
Övrig sjöfart / Somalia och illegalt fiske.
« skrivet: 09 oktober 2017, 17:43:41  »
Somalia som ju aven skyller sin del av pirateriet pa illegalt fiske av andra nationer har nu tydligen borjat satta hart mot dessa illegala fiskare.
Enligt saiten "Maritim Danmark" sa skots en befalhavare till dods av Somaliska trupper pa ett Iranskt fiskefartyg som man misstankte for tjuvfiske.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36169

9
Lastfartyg / Libyens coast guard sanker fartyg
« skrivet: 09 oktober 2017, 17:38:06  »
Libyens coast guard har tydligen sankt ett fartyg utanfor kusten som antagits ha varit inblandat i nagon form av smuggling.

https://maritimedanmark.dk/?Id=36175

10
Kryssningsfartyg / SV: Panamakanalkryssningar
« skrivet: 08 oktober 2017, 19:02:40  »
.

Forsta bilden i lanken nedan visar P&O's Oriana i Panamakanalen 1961. Lite i bakgrunden ser man ett av husen och takfotterna ser ut att vara original.
Sa nagon gang efter 1961 har alltsa takfotterna kapats.

http://www.pbs.org/newshour/updates/panama-canal-helped-make-u-s-world-power/
[/quote]

Inte helt lätt att avgöra om takfötterna är i original eller inte, men om de är i original och senare kapades vid QE2 första Panamakanal passage så talar vi om 25 mars 1975 då hon gjorde sin första jorden-runt-kryssning från väst till öst. Så första slussen där det då sägs ha uppdagats att bryggvingarna stack ut för mycket måste följaktligen ha varit Miraflores.

På theqe2story.com, QE2 fantasternas egen websida finns det mesta att läsa om QE2 men inget om några problem i samband med hennes första Panamakanal transit. Det borde ju ha blivit en försening medan man kapade takfötterna och något borde väl skrivits om detta. Anmärkningsvärt är väl också att Cunard uppenbarligen missat vid ritandet av fartyget och igen när man reseplanerar inför jorden-runt- kryssningen 1975.   
[/quote]

Har ocksa last theqe2story.com utan att finna nagra belagg for att det skulle vara just QE2 som fororsakade ingreppet i takfotterna. kan ju helt enkelt vara som sa att i takt med att fartygen blivit storre var man helt enkelt tvungen att gora mer plats dar man kunde utan att forstora sjalva slussarna.
For ovrigt lar de bredaste fartygen som passerat kanalen vara de amerikanska slagskeppen ur Missouri klassen.

11
Kryssningsfartyg / SV: Panamakanalkryssningar
« skrivet: 07 oktober 2017, 22:05:37  »
Några bilder på det inträffade finns kanske, men vid en snabb sökning har jag inte hittat några. Tvärtom tycker jag alla bilder och foton på QE2 passager inte stöder teorin.

Men som sagt, det kanske finns fakta bakom påståendet.
Ja, det är i alla fall något Cunards befälhavare berättade ombord på QE2 1992. Så det är inte en teori utan antingen ett faktum eller en lögn. Faktum är ju dock att takfötterna har skalats av.

Forsta bilden i lanken nedan visar P&O's Oriana i Panamakanalen 1961. Lite i bakgrunden ser man ett av husen och takfotterna ser ut att vara original.
Sa nagon gang efter 1961 har alltsa takfotterna kapats.

http://www.pbs.org/newshour/updates/panama-canal-helped-make-u-s-world-power/

12
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 05 oktober 2017, 20:37:09  »
Jo Norge ligger lite bättre till där.
Men att anlita bemanningsföretatag, i detta fall Adecco, så blir det dyrare per timme att ha personal, men lättare att "sovra" ut vilka man vill ha.
Egentligen är man tillbaka och i praktiken driver det hela som med blixtanställda. Behöver man fyra timmar så är det fyra timmar man betalar för inte åtta. Och så alla fördelar som jag skrev om tidigare, bemanningsföretaget får lösa det mesta.
Undra hur Hamn4an kommer agera???
D

Foljande artikel fanns att lasa i GP den 28 September (Och nagra andra tidningar sasom SvD)

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/apm-terminals-g%C3%A5r-%C3%B6ver-till-bemanningsf%C3%B6retag-1.4680139

APM har dragit sig ur det avtal eller kanske rattare sagt den sa kallade blixtpoolen med extra personal som man delat med ovriga terminaler i Goteborg och istallet bestamt sig for att anlita Adecco. Som jag fattar det sa var dessa sa kallade "Blixt gubbar" aven tidigare extra personal och saknade fast anstallning.

13
Kryssningsfartyg / SV: Panamakanalkryssningar
« skrivet: 05 oktober 2017, 20:06:27  »
Har ar en lank till ganska intressant info om kanalen och begrepper Panamax. (Tyvarr inte ett ord om QE2.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Panamax

14
Kryssningsfartyg / SV: Panamakanalkryssningar
« skrivet: 04 oktober 2017, 20:21:38  »


Kryssningar genom Panamakanalen är mycket populära inte minst bland Amerikaner.  Seatrade Cruise News rapporterar att mer än 230 kryssningar kommer att gå genom kanalen under 2017/18. Det kommer tydligen att bli den första fulla säsongen för kryssningsfartyg att kunna gå genom den utvidgade kanalen med de nya slussarna. Öppnar upp nya möjligheter för de stora kryssningsfartygen som NCL Bliss som med sina 167800 GRT kommer att bli det största kryssningsfartyget genom kanalen när hon försommaren 2018 ompositioneras till USWC för kryssningssäsongen i Alaska. 

Det finns ett stort utbud av Panamakanalkryssningar från Florida till Kalifornien och vice versa men de flesta ser ut att gå genom de gamla slussarna. Vill man absolut kryssa genom de nya slussarna i Panamakanalen så erbjuder exempelvis Princess Cruises vad de kallar för "partiella" kanalkryssningar. Kryssningarna går från Florida genom Karibien in i Panamakanalen genom slussarna vid Gatun, ankrar upp på Lake Gatun för att släppa iland passagerare för utflykter och går något senare ut igen samma väg man kommit men med ett stopp i Colon för att plocka upp passagerarna som varit på utflykter.

Sadana partiella Panama kanal kryssningar gjorde vi for ganska manga ar sedan med Brilliance of the seas. Ser for ovrigt ut som ett Radiance class fartyg pa bilden.

15
Lastfartyg / SV: Om ACL 50 år
« skrivet: 02 oktober 2017, 17:02:15  »
En intressant artikel.

Ja en mycket intressant och valskriven artikel. dock hangde jag upp mig lite pa pastaendet att cellguides fanns redan 1967.
De introducerades val i samband med att G3 insattes i trafik 1984 aven om de testats i mindre skala ombord pa G1;an Atlantic Span ett tag innan. Nu talar jag om cellguides pa vaderdack. vad som fanns under dack innan ma vara en annan sak.

Sidor: [1] 2 3 ... 10