SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #15 skrivet: 14 april 2018, 18:58:31 »
Det krävs enligt avtal med Stockholms Hamn att fartyget ska göra minst 80 resor per år

Anledningen torde vara att Hamnen genom detta avtal vill förvissa sig om att fartyget
bibehåller klass, sjövärdighet och bemanning. Det har i någon mån lyckats, fartyget har hållits i driftdugligt skick, men med bemanningen är det sämre. De korttidsanställer ett gäng för några timmar lördag respektive söndag sommartid som gör lunchkryssning runt Fjäderholmarna. Resten av veckan är det riktigt tunt med besättning. När Leif-Ivan köpte fartyget avskedade han stor del (eller alla?) av de anställda i restaurangerna och anställde nytt folk. Hoppas att den nya bemanningen är drillade för att organisera utrymning av fartyget vid t ex brand. På nätterna utgörs besättningen av en maskinist och en i receptionen, det är allt.
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #16 skrivet: 15 april 2018, 23:05:16 »
Med tanke på att fartyget i fråga innehåller asbest och att så vitt jag vet råder det exportförbud så är hon ganska svårsåld skulle jag tro. I tillägg till det så har hon väl ganska begränsade certifikat.

Så frågan är om det finns fler personer med för mycket pengar och för lite kunskap i Stockholmstrakten som vill ha en båt....
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #17 skrivet: 16 april 2018, 12:44:38 »
Ja det är ju frågan om någon vill satsa de pengarna, kanske någon med bevarandeintressen. Att återvinna fartyget kommer ju bli en tämligen dyr affär för ägaren vilket kan sätta den samme i en svår sits.
Fredrik Ahlman
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #18 skrivet: 16 april 2018, 14:47:43 »
Det tycks som om vi har en form av "Moment 22" här.

Att använda fartyget för sjöfart i lite större utsträckning än 3 timmars turer runt Fjäderholmarna innebär troligen investeringar. Möjligen i den större skalan, men det vet vi inte något om. Men mer sjöfart innebär problem för driften som hotell och restaurant.

Att använda fartyget för ren hotell- och restaurantdrift går sannolikt att göra lönsamt men då har vi problemet att kajplatsen enligt uppgift kräver 80 mindre turer om året vilket genererar kostnader och går ut över hotell- och restaurantdriften.

Att sälja fartyget till skrot innebär möjligen stora kostnader för asbestsanering och diverse annat. Kan man över huvud taget skrota fartyget i Sverige, finns det över huvud taget någon som klarar att göra detta lönsamt. Mig veterligen ligger närmaste fartygsskrot med infrastruktur i Danmark.

Så vad göra ........ här är en svårlöslig ekvation.
*
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #19 skrivet: 16 april 2018, 14:49:50 »
Man kan skrota fartyg i Sverige. Sigyn fick ju smaka skärbrännare i Falkenberg
Här löns int förklarar för den som int begriper
*

    Bogspröt

  • 90
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #20 skrivet: 16 april 2018, 15:14:43 »
Var inte Fennia med full av asbest och det sades vara omöjligt att skrota i utlandet? likväl så skrotades hon i utlandet..

Minnet kan svika och det var inte asbest som ställde till det med Fennia och isf ber jag om ursäkt i förväg. 
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #21 skrivet: 16 april 2018, 15:52:45 »
Var inte Fennia med full av asbest och det sades vara omöjligt att skrota i utlandet? likväl så skrotades hon i utlandet..

Minnet kan svika och det var inte asbest som ställde till det med Fennia och isf ber jag om ursäkt i förväg.

Asbest ja, men när hon till slut blev läck och ägaren ”försvann” och lämnade besättningen som
bestod av enstaka killar i nöd, så plötsligt fick man fart i finska myndighetens miljöcenter och man slapp henne i väg när alternativet sjunka i Vasklot hamn blev närmare varje dag där hon låg.
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #22 skrivet: 16 april 2018, 18:50:15 »
Förslagsvis flytta fartyget till en hamn där man inte har kravet på trafik, men å andra sidan bör den hamnen då ha något som drar turister för annars blir hotellverksamheten lidande. Lite av en mardröm att sitta på en sådan tillgång såvida man inte är en förening med både god ekonomi och en ambition att bevara till framtiden.
Fredrik Ahlman
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #23 skrivet: 16 april 2018, 19:09:02 »
Det låter ändock inte helt omöjligt att kunna kombinera dessa skärgårdsturer med en fungerande hotell och restaurangverksamhet, om man nu kunde göra säg brunchkryssningar varje helg lön-sön i tre timmar säg april-oktober, så blir det ganska snabbt 50 avgångar och därtill säg julbord november-december och några speciella skärgårdsturer under högsäsongen. Så kund man hålla fartyget klassat, kajplatsen kvar samt när gästerna ändå checkar ut mellan 11-12 och början checka in vid 15-tider igen, kunde man erbjuda till gästerna tillgång till kryssningen och brunchen gratis om man inte vill gå i land under dagen för några timmar. Det kunde till och med locka vissa kundgrupper att övernatta där. Jag vet att en del finnar bor där före de ska framåt med Viking Line. Det kräver satsningar men att kunna renovera henne i stil, det går ju säkert.