Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 11 april 2018, 19:27:41 »
Nyan rapporterar att Birger Jarl åter igen är till salu. Leif-Ivan har tröttnat.
 
www.nyan.ax/nyheter/birger-jarl-ar-till-salu/
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #1 skrivet: 11 april 2018, 20:43:44 »
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #2 skrivet: 11 april 2018, 22:23:47 »
Var ligger hans bilmuseum i Tumba?/Ulf
(Skutan >:()
*
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #3 skrivet: 11 april 2018, 22:39:00 »
Hoppas det inte blir stranden för henne :(
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #4 skrivet: 11 april 2018, 22:40:24 »
Var ligger hans bilmuseum i Tumba?/Ulf
(Skutan >:()

https://www.worldofclassics.se/

Finkmossvägen
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #5 skrivet: 12 april 2018, 03:35:16 »
Vad kan prislappen ligga på? - Om man vill köpa. :D

//Peter
« Senast ändrad: 12 april 2018, 03:37:27 av Peter Rost »
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #6 skrivet: 12 april 2018, 08:32:30 »
Citera
– Mitt livs största misstag, säger han till Dagens PS, och förklarar att han snabbt vill bli av med fartyget

Han påstår också i artikeln att båten är en guldgruva förutsatt att man kan branschen och har erfarenhet. Ja ja, kvalificerat struntprat givetvis. Men det är inte första gången den är till salu under hans flagg, men nu verkar han desperat att sälja - kanske med en rejäl förlust dessutom.

Vad tror ni - vad är framtiden för Birger? Att hon skulle kunna gå tillbaka i kryssningstrafik tror jag är uteslutet - finns inte marknad för det givet hennes tillstånd.
*
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #7 skrivet: 12 april 2018, 10:04:09 »
Vet inte om hon ligger med kvarstad fortfarande (6/12-2017, Stockholms tingsrätt mål nr T7909-17). Sedan "entrepenören" satt hotell och restaurangdelen i konkurs och sparkade den personalen har det bara gått utför med Birger Jarl. Vi var några som gärna gick till Birger Jarl för att ta en öl och spana ut över strömmen, men efter kaoset då förra året när Stiftelsen Skärgårdsbåten skulle ha årsmöte där, så slutade vi gå dit. Sedan har fartyget satts i kvarstad i olika omgångar för att få ut löner till dom som sparkades. Har ju även klassats ner så hon får ju inte gå längre än till Fjäderholmarna (mindre besättning ombord då).
Maten vart klart dyrare ombord, men inte bättre, även priset på öl höjdes med ca 20 kronor och man skulle ha uppträdande och då skulle det betalas entré.
Jag hoppas att Birger Jarl säljs till någon med känsla för sjöfart, för det är trevligt att sitta ombord fartyget och ta en öl/ läsk eller annat god dryck.
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #8 skrivet: 12 april 2018, 12:41:17 »
Bore i Åbo drivs nuförtiden genom Forum Marinum i delar som fungerar som utställningar samt lokal yrkeskola på hostel och restaurangsidan. Det finns problem med mögel ombord och det bättre cafeet i aktern tas i bruk endast sommartid, trädäcket skulle behöva investering. Annars tror jag att sådan där gemensamt driv som är delat av olika parter kunde ge ett resultat där det kunde fungera? Sjöhistoriska? Någon skola i Stockholmområdet? Strömma kanalbolaget för skärgårdkryssningar?
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #9 skrivet: 12 april 2018, 17:52:24 »
Alla hotell har väl mer eller mindre lågsäsonger men jag vet att under sommaren så är det jätte mycket bokat på Birger.
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #10 skrivet: 12 april 2018, 22:03:32 »
Var ligger hans bilmuseum i Tumba?/Ulf
(Skutan >:()

https://www.worldofclassics.se/

Finkmossvägen
Suck,dit kommer man ju inte med buss >:(./Ulf
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #11 skrivet: 13 april 2018, 12:59:25 »
Var ligger hans bilmuseum i Tumba?/Ulf
(Skutan >:()

https://www.worldofclassics.se/

Finkmossvägen
Suck,dit kommer man ju inte med buss >:(./Ulf

Promenad från Skäcklinge, ca 1,5 km
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #12 skrivet: 13 april 2018, 13:39:14 »
Vad kan prislappen ligga på? - Om man vill köpa.

Ett fartygs värde sätts i huvudsak av dess kommersiella potential.

Skall man börja segla med Birger Jarl som passagerarfartyg på linje eller kryssning måste man sannolikt pytsa in mycket cash. Det är nog tvivelaktigt om man kan förränta något sådant.

Skall man däremot se på hotell och restaurangkoncept så har man en mycket bra kajplats men den är villkorad med att fartyget är "ute och rör på sig" i en viss utsträckning. Något som ju höjer kostnadsnivån rejält. En alternativ kajplats i bra läge är också problematiskt att finna.

Men alla fartyg har ett lägstapris som är skrotvärdet. Jag tror att om man skall få till ett koncept som ger avkastning så måste man nog få köpa fartyget till något som är i kontakt med skrotpriset och dessutom ha en välfylld plånbok som tillåter investeringar.

Men den sista optimisten är inte född än. Tänk bara på dem som låg bakom Strömma, Blidösund och de andra båtarna som räddades på 60-talet. Det hjälpte inte att idiotförklara dem, de höll på sitt och skapade en hel industri.
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #13 skrivet: 13 april 2018, 18:45:04 »
Vad kan prislappen ligga på? - Om man vill köpa.

Ett fartygs värde sätts i huvudsak av dess kommersiella potential.

Skall man börja segla med Birger Jarl som passagerarfartyg på linje eller kryssning måste man sannolikt pytsa in mycket cash. Det är nog tvivelaktigt om man kan förränta något sådant.

Skall man däremot se på hotell och restaurangkoncept så har man en mycket bra kajplats men den är villkorad med att fartyget är "ute och rör på sig" i en viss utsträckning. Något som ju höjer kostnadsnivån rejält. En alternativ kajplats i bra läge är också problematiskt att finna.

Men alla fartyg har ett lägstapris som är skrotvärdet. Jag tror att om man skall få till ett koncept som ger avkastning så måste man nog få köpa fartyget till något som är i kontakt med skrotpriset och dessutom ha en välfylld plånbok som tillåter investeringar.

Men den sista optimisten är inte född än. Tänk bara på dem som låg bakom Strömma, Blidösund och de andra båtarna som räddades på 60-talet. Det hjälpte inte att idiotförklara dem, de höll på sitt och skapade en hel industri.

Har för mig att dom måste göra 80st "kryssningar" per år kan det stämma? Då gör dom en typ lunchkryssning ska försöka att åka med nästa gång, om det blir.
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #14 skrivet: 13 april 2018, 21:10:42 »
Visst kan det stämma. Upptar man en plats för fartyg i trafik måste det finnas ett visst mått av rörelse.
Fredrik Ahlman