Strömeffekten i Wawels hytter.
« skrivet: 07 april 2018, 11:46:58 »
Jag skrev för en vecka sedan om vår bilresa i mars till Polen v/v ombord på Wawel,
men glömde en viktig detalj.
Det visade nämligen sig att strömeffekten åtminstone i våra hytter var begränsad
till bara max. 300W!
Efter en dusch kunde man därmed på elektrisk väg inte torka sitt hår!
Klart, att man som passagerare väntar sig, att minst 6A gärna 10A borde vara till förfogande.
När hytternas antal på 1990 talet ökades, har man inte med tjockare ledningar brytt sig
om att förse hytterna med tillräcklig strömtillförsel, även om ström av denna nivå inte kan en bristvara ombord på ett fartyg. (Alla torkar ju sitt hår inte samtidigt!)
Fartygets elektriker verkar dessutom ha tröttnat på att ideligen koppla på automatsäkringar
eller byta manuella säkringar vilka brunnit. Därför fungerar systemet så, att lägger man
i en apparat vars effekt är mera än 300W, startar apparaten nog, men slår av om två-tre
sekunder utan att säkringen s.a.s. "far"!
Alla förstår inte detta, utan tror - likt min hustru - att det är fel på hårtorken!
Nå jo, 300W räcker ju till för att ladda en rakmaskin eller "tandpetare" kanske mobil,
men jag är ändå ute efter en bättre lösning.

SL

SV: Strömeffekten i Wawels hytter.
« Svar #1 skrivet: 07 april 2018, 19:18:03 »
Tja...du får söka köpa en sladdlös hårtork med laddare, otroligt nog finns det att köpa.  ;)
Fredrik Ahlman
*
SV: Strömeffekten i Wawels hytter.
« Svar #2 skrivet: 07 april 2018, 20:31:46 »
Första gången jag reste med Stena Baltica från Karlskrona fanns inga urtag i hytterna utan man fick lämna in telefon och laddare i receptionen, så laddades telefonen över natten.