*
Kryssningsfartyg och Resorts
« skrivet: 05 april 2018, 02:19:33 »
Många skulle nog hävda att dagens stora kryssningsfartyg mer liknar någon sorts koncentrerad semesterb för så där en 6.000 - 7.000 personer, än ett fartyg.

Redan tidigare har flera rederier dock haft privata öar, dvs resorts/semesterbyar där passagerarna kunnat få slippa umgås med lokalbefolkningen men ändå få sand mellan tåna jämte uppleva några ytterligare förlustelser som saknas ombord.

Däribland RCCL. Uppenbarligen ett lyckat koncept för nu lanseras planer på flera sådana av rederiet. Både i Karibien men även Asien och Australien står på tur.

Ett intressant tidens tecken för nya destinationer.
« Senast ändrad: 05 april 2018, 02:28:58 av Lars H »
SV: Kryssningsfartyg och Resorts
« Svar #1 skrivet: 05 april 2018, 10:05:53 »
Lite intressant är, att jag trodde det skulle bli mindre av den här typen av turism eftersom det nu är backpackers generationer som blir äldre. Men kanske just därför? Man har redan gjort allt på egen hand innan man fyllt 30 och söker helt enkelt semestrar där allt ingår och finns på nära håll när man blir äldre?

//R
*
« Svar #2 skrivet: 05 april 2018, 10:07:55 »
Säljs in under det medryckande namnet ”Perfect Day Island Collection”.
*
« Svar #3 skrivet: 05 april 2018, 10:51:27 »
Jag har besökt några rederiers privata områden i Karibien och kan nog förstå attraktionskraften för diverse kategorier passagerare. Inte minst barnfamiljer. Särskilt om kaj finns tillgänglig så passagerarna slipper köa för att tendra i land.

Rederierna kan nog också vara nöjda då passagerarnas pengar inte når några utomstående. Även om förstås kostnaderna att driva den här typen av platser kan vara höga.
« Svar #4 skrivet: 06 april 2018, 11:11:35 »
vet inte vad jag skall tycka om detta. var på Labadee på Haiti i december med freedom of the seas. Visst det var trevligt med stora ytor och gott om plats och mat ingick och även dryck då jag hde dryckes paket. men var jag igentligen på haiti?
Jag fick inte den känslan direkt men en trevligt och avslappnande dag på stranden som hela familjen njöt av var det helt klart /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet