Vevaxeltillverkning?
« skrivet: 04 april 2018, 16:23:23 »
Hej. Jag fortsätter jobbet med mina godsvagnsbilder från 70-talet och en sak som slår mig är alla tyska tungtransportvagnar som kommer lastade med fartygs och motor-delar. Framför allt vevaxlar. Här i Sverige fanns en tillverkare, Motala verkstad. Götaverken hade en specialvagn för vevaxeltransporter men den såg jag bara en gång. http://gotbild.se/godsvagnar/57g.htm Annars kom det många vevaxlar på tyska, västtyska, tungtransportvagnar. Och propelleraxlar på schweiziska vagnar. Min undran är varifrån dessa olika axlar kom ifrån? Hyrde man in tyska vagnar eftersom det inte fanns dylika 8-axliga svenska vagnar eller kom de lastade från Tyskland? Det fanns svenska tungtransportvagnar men bara anpassade for transformatorer. Någon som vet?
SV: Vevaxeltillverkning?
« Svar #1 skrivet: 04 april 2018, 17:11:44 »
På den tiden fanns det tillverkare av "fullvuxna" fartygsmaskiner på flera ställen i Europa. De mest kända var nog: Götaverken (Sverige), Burmeister & Wein (Danmark), MAN (Tyskland), Sulzer (Schweiz) och Fiat (Italien). Motorer fraktades isärtagna i delar till de olika nybyggnadsvarven där de sattes samman.

I Sverige var det flera varv som byggde båtar som hade motorer av denna size. Till exempel Götaverken, Lindholmen, Eriksberg, Arendal, Uddevalla och Kockums. Men runtom i Europa fanns det också sådana varv vilket självfallet genererade ett stort antal transporter kors och tvärs genom kontinenten.
*
« Svar #2 skrivet: 04 april 2018, 18:22:26 »
På den tiden fanns det tillverkare av "fullvuxna" fartygsmaskiner på flera ställen i Europa. De mest kända var nog: Götaverken (Sverige), Burmeister & Wein (Danmark), MAN (Tyskland), Sulzer (Schweiz) och Fiat (Italien). Motorer fraktades isärtagna i delar till de olika nybyggnadsvarven där de sattes samman.

I Sverige var det flera varv som byggde båtar som hade motorer av denna size. Till exempel Götaverken, Lindholmen, Eriksberg, Arendal, Uddevalla och Kockums. Men runtom i Europa fanns det också sådana varv vilket självfallet genererade ett stort antal transporter kors och tvärs genom kontinenten.

Men många eller rent av de flesta varven som var licenstagare byggde så mycket som möjligt i egen regi. Undantag var vevaxlar som tillverkades bl a i Motala. Besökte Motala Verkstad våren 1963 och såg då stora vevaxlar under byggnad. Dessutom fanns smidda mindre axlar där för bearbetning. De verkade att vara smidda.
På 1960-talet hade nog alla storvarv egna gjuterier så i stort sett allt gjutjärn tillverkades "hemma". Stålgjutgods och smide köptes antagligen in men då inte från licensgivaren. I vart fall Götaverken och Sulzer hade inte resurser att leverera till licenstagarna.
Eriksberg och Kockums behövde ingen "hjälp" från licensgivarna.

Har en vag aning om att Karlstad Mek Verkstad, som byggde pappersmaskiner, vattenturbiner och KaMeWa-propellrar, även byggde ett par Sulzermotorer.
« Svar #3 skrivet: 04 april 2018, 20:49:45 »
Jo, det mesta byggdes i egen regi. Jag ringde min bror som jobbade ett par år på Eriksbers varv och beträffande vevaxlarna sa han direkt Motala Verkstad. Vissa delar som var för besvärliga att tillverka själva köptes in, resten tillverkades på varvet. Gjutning av cylinderblocken exempelvis. Min pappa hade vetat svaret direkt, han jobbade i över 50 år på Eriksberg, sista tiden på lärlingsavdelningen i just maskinverkstaden. Fast det är 20 år för sent... Så det var säkert inhyrda vagnar.